när skall man ringa efter ambulans
giftfri skrev 2013-08-26 12:39:17 följande:
Så länge det inte är 100% tycker jag inte det gör nåt..
Mer intressant är hur många som skulle ha varit hjälpta av ambulanstransport, men inte fick det.., allt över 1 person är för mycket..
Vad jag förvånas över är att folk ens kommer på tanken att ifrågasätta andras beslut om tillkallande av akut hjälp, ja jag begriper åxå att det finns ett missbruk, precis som med allt annat, men det får vi leva med.
Värre är att vi i Sverige är så otroligt dåligt utrustade med helikopter-ambulanser, å det i ett land som till största delen är oframkomligt för annat än terängåendefordon å helikopter.., det är inget annat än en vårdskandal..
Fast ni har förstås inte upplevt känsla av att vara maktlös vid en olycksplats, å kan antagligen inte förstå..
Jag har vårdat patienter i ett par timmar och kännt mig i det närmaste maktlös, då helikoptern inte kunnat lyfta pga sk dåligt väder....
Men du kanske var tvungen att vara maktlös för just då nyttjades samtliga ambulanser av personer utan vårdbehov.....så jag tror du ska tänka till om närmare 100% där...tänk om, tänk rätt. Den bästa ambulansen är i beredskap i garaget, inte upptagen på vägen. Och expressens artiklar ska man ta med en nypa salt och läsa ur olika synvinklar de allra flesta gånger. Tyvärr leder de bara till mer oro i lägren, folk ringer mer och hotar dessutom, SOS vågar inte ta beslut de eg vet de borde utan larmar ut, för vem vill lixom hamna på expressens förstasida för att skoskavet inte fick ambulans....