Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

giftfri skrev 2013-08-26 12:39:17 följande:

Så länge det inte är 100% tycker jag inte det gör nåt..
    Mer intressant är hur många som skulle ha varit hjälpta av ambulanstransport, men inte fick det.., allt över 1 person är för mycket.. 

Vad jag förvånas över är att folk ens kommer på tanken att ifrågasätta andras beslut om tillkallande av akut hjälp, ja jag begriper åxå att det finns ett missbruk, precis som med allt annat, men det får vi leva med.

Värre är att vi i Sverige är så otroligt dåligt utrustade med helikopter-ambulanser, å det i ett land som till största delen är oframkomligt för annat än terängåendefordon å helikopter.., det är inget annat än en vårdskandal.. 

Fast ni har förstås inte upplevt känsla av att vara maktlös vid en olycksplats, å kan antagligen inte förstå..       

Jag har vårdat patienter i ett par timmar och kännt mig i det närmaste maktlös, då helikoptern inte kunnat lyfta pga sk dåligt väder....

Men du kanske var tvungen att vara maktlös för just då nyttjades samtliga ambulanser av personer utan vårdbehov.....så jag tror du ska tänka till om närmare 100% där...tänk om, tänk rätt. Den bästa ambulansen är i beredskap i garaget, inte upptagen på vägen. Och expressens artiklar ska man ta med en nypa salt och läsa ur olika synvinklar de allra flesta gånger. Tyvärr leder de bara till mer oro i lägren, folk ringer mer och hotar dessutom, SOS vågar inte ta beslut de eg vet de borde utan larmar ut, för vem vill lixom hamna på expressens förstasida för att skoskavet inte fick ambulans....
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 12:46:25 följande:

Saken är ju den att vi hanterar det, på alla tänkbara nivåer. Så varför skulle just ambulansen vara undantagen? Det handlar om luckor i hanterandet men för mig är inte lösningen att dissa patienter pga det. Just i migränfallet så finns det oftast också en komponent av kraftig smärta och annan påverkan (även om den nu inte är livshotande) som bättre tas om hand i en ambulans än en taxi eller, för den delen, personbil. Är det dessutom atypiskt för just den personen så har vi flertalet gånger gått vidare med datortomografi för att utesluta blödning. Så helt ickeakut är det inte.

Säkert är det så att människor körs i ambulans trots att deras tillstånd kanske skulle klara bil eller taxi men jag tog mest mitt exempel för att det är ett tillstånd som kan vara riktigt smärtsamt och ibland gömma andra saker varför man av den orsaken kan tänka sig en ambulanstransport hellre än taxi om man inte har någon som kan köra och inte råd att betala taxi. Som med allt annat finns det gråzoner här också och det verkar lite som att folk inte kan ta till sig att vad som är akut för en person inte är akut för en annan. Det handlar ju om vad man upplevt tidigare; om man känner igen det eller inte och hur dåligt man mår. Personligen så vänder jag mig inte ens i sängen om jag kan låta bli när det sätter igång och att sitta rätt upp och ner i en bil i en halvtimma i det tillståndet är otänkbart. Men det är ju jag. 

Ja, det kan man ju ifrågasätta, naturligtvis. Min fråga är om man verkligen skickar ambulans på det? För i så fall är det ju knas någonstans.

Klart dom får ambulans för det, dom är ju röda i ansiktet och har hjärtklappning (för att säkert 10 pers på badstranden hetsar upp situationen) och får dom frågan om det är svårt och andas, ja då är det ju det också....fast det inte är så egentligen...men folk är så jäkla oroliga och rädda för allt!
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 12:46:25 följande:

Saken är ju den att vi hanterar det, på alla tänkbara nivåer. Så varför skulle just ambulansen vara undantagen? Det handlar om luckor i hanterandet men för mig är inte lösningen att dissa patienter pga det. Just i migränfallet så finns det oftast också en komponent av kraftig smärta och annan påverkan (även om den nu inte är livshotande) som bättre tas om hand i en ambulans än en taxi eller, för den delen, personbil. Är det dessutom atypiskt för just den personen så har vi flertalet gånger gått vidare med datortomografi för att utesluta blödning. Så helt ickeakut är det inte.

Säkert är det så att människor körs i ambulans trots att deras tillstånd kanske skulle klara bil eller taxi men jag tog mest mitt exempel för att det är ett tillstånd som kan vara riktigt smärtsamt och ibland gömma andra saker varför man av den orsaken kan tänka sig en ambulanstransport hellre än taxi om man inte har någon som kan köra och inte råd att betala taxi. Som med allt annat finns det gråzoner här också och det verkar lite som att folk inte kan ta till sig att vad som är akut för en person inte är akut för en annan. Det handlar ju om vad man upplevt tidigare; om man känner igen det eller inte och hur dåligt man mår. Personligen så vänder jag mig inte ens i sängen om jag kan låta bli när det sätter igång och att sitta rätt upp och ner i en bil i en halvtimma i det tillståndet är otänkbart. Men det är ju jag. 

Ja, det kan man ju ifrågasätta, naturligtvis. Min fråga är om man verkligen skickar ambulans på det? För i så fall är det ju knas någonstans.

Det nya, har jag hört, är ju att ambulansen ska vara mer och mer primärvårdsjour och åka runt och linda fötter och dela ut Alvedon....är det vettigt? Att ambulansen sätter KAD när din dotter sätter i halsen? Idag är det ju ingen större skillnad på att jobba inom hemsjukvården eller på ambulansen. Vi gör och säger samma saker bara att vi måste ta med patienten. Inte heller uppgifterna på en vårdcentral skiljer sig spec mkt. Och visst, vill svenskarna att ambulanser inge längre ska vara AKUT ambulanser så får jag väl ta och plugga till distrikta så jag kan ta mig an övervägande delen av våra körningar och ha min ambulansvubb i reserv för de få gånger vi verkligen kör nån som är akut sjuk! Den dagen dessa tankar börjar cirkulera i mitt område, ja då får jag nog ta mig en tankeställer också, om det verkligen är detta jag vill göra. Kraven att kunna hantera precis allt minskar ju inte. Och jag vill göra ett UTMÄRKT jobb, inte ett halvtaskigt bara för att jag har krav att kunna så mkt mer. Idag missar jag redan många akuta körningar för att vi är upptagna med icke akuta. Så får den akuta patienten vänta på att det ska komma ambulans från annan kommun 5-6 mil längre bort.
  • Scrubs81
    Moulin Rouge skrev 2013-08-26 12:55:07 följande:
    Jag är fullt införstådd med att det finns människor som faktiskt ringer ambulans i "onödan". Det jag hänvisade till var de exempel som togs upp i TS, och alla dom tre exemplen kan faktiskt visst indikera på behov av en ambulans.

Men mycket av det som diskuteras här som "onödiga" fall vet man ju som pat inte om. Ambulanspersonalen och annan sjukvårdspersonal kanske tycker det, men hur vet Svensson hemma i soffan att hans gastritanfall inte är en hjärtinfarkt?

Hur vet vanliga Svensson vad som är akut och vad som kan vänta till VC öppnar, och by all means - vad som anbelangar en ambulanstransport? Många vet säkert, men långt ifrån alla. Det som är självklart för en sjukvårdsutbildad är inte lika självklart för en okunnig. Det tycker jag man kan vara lite ödmjuk inför.

Jag tycker att man lägger alldeles för stort ansvar på den egna individen när man tycker att Svensson ska sitta hemma i stugorna och ställa sina egna diagnoser och själva räkna ut huruvida man är i behov av en ambulans eller inte.
    Som sjukvårdspersonal tycker jag att det är en viktig del av ens yrkesroll att vara empatisk gentemot det faktum att är man sjuk, mår dåligt, råkat ut för en olycka eller har väldigt, väldigt ont så är man förmodligen kanske rädd också, och tänker kanske inte helt rationellt.

Lägg då hellre det ansvaret på larmoperatörerna om ni tycker att ni blir utbeordrade på "taxi-körningar".
    Bröstsmärtor är en indikator på att man ska ringa ambulans. Men har man haft dom i tre dagar, kanske man själv kan köra till VC eller jour eller akuten? Iom att de inte blivit sämre på nåt vis....

Jag kan vara ödmjuk inför en del fall, absolut! Men har ingen lust att vara ödmjuk på FL, där är det all in som gäller för att reta upp lite och för att få folk att till slut fatta vad det eg handlar om, att du den dag det verkligen är urakut ska få en ambulans SNABBT!!!! Ok? Om männsikor inte bara sket i det när man är frisk utan försökte sig på att gå en kurs i första hjälpen (så man vet vad man ska göra när man ska vänta i 30 min när det är urakut dessutom) så får man lite mer trygghet och förståelse för vad som är akut eller inte. 

Nu låter det ju som att hela saken handlar om att har man inte behov av ambulans, har man inte heller behov av doktor, och så är det ju inte. Sitter man och funderar på om man har behov av ambulans, när man väl bestämt att man behöver till doktorn, då har man troligen inget större behov! Faktiskt!

Jag lägger inte hela ansvaret på SOS, det gör jag inte. För deras jobb är att sålla bland ALLA som ringer, den stora massan som ringer för precis allt, iom att många dessutom anser att det ska vara rådgivning! Då är det inte lätt för dom att göra rätt bedömningar alla gånger. För ofta, spec här på FL finns det massa exempel på att man ska ÖVERDRIVA så man får hjälp...ja jag säger då det...överdriv hos doktorn, men gör det inte för att få ambulans, då är det falsklarm och det kan man få böter för!     
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-26 12:59:12 följande:
    Du missuppfattar, du ringer, men dom fattar besluten..., vad som är nöd får aldrig bli nåt att fundera kring.., det kan kosta både liv å föstörd egendom..
    Så ring hellre en gång för mycket än en gång för litet.. 

Precis, när det verkligen är NÖD, då vet man det, man funderar inte. Funderar man, så är det högst troligt INTE nöd!
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-26 13:12:27 följande:

Var glad att du inte hamnat i en sån situation, det är fan långt värre än när folk ligger å dör runt i kring dig..., iaf jag stänger av å agerar rätt, konstigt nog.

Aldrig som privatperson...
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 13:05:02 följande:

Det är lite dit jag vill komma med. Någonstans är det väl så att om alla visste allt så skulle väl en del yrkeskategorier vara överflödiga. Att som sjuk lekman ska vara helt på det klara med vad man lider av och hur man ska gå tillväga för att få rätt hjälp är inte helt enkelt alltid. Tycker med andra ord att du har en ordentlig poäng här och i synnerhet i det du skriver i fjärde stycket. Hur man bemöts i allt detta har oftast mycket stor betydelse för hur utkomsten blir.

Men det är ingen som säger att man som sjuk lekman ska vara på det klara med vad man lider av och hur man ska gå tillväga för att få hjälp. Vad man ska vara på det ganska klara med, när man inte är sjuk, är att man har två nummer att ringa (för att göra det lätt). 112 och 1177.

112 är till för AKUTA situationer med fara för liv. 1177 för rådgivning om vad man kan göra.

Sitter man där hemma på kammaren och funderar på om det är farligt att ha ont i magen i fem dagar, ja, då ringer man 1177.
    Ligger man ute i ett dike, efter att ha cyklat omkull och man kan inte röra sig mer än man får upp telefonen ur fickan, då ringer man 112.     
    Hittar man nån på stan som blöder mkt kraftigt från huvudet och inte kan svara på frågor, då ringer man 112. Hittar man nån som blöder men verkar ha koll på läget, då hjälper man till att ordna skjuts. 
    Om ens barn vaknar och har mkt svårt att andas och det väser och piper och man aldrig upplevt det tidigare, då ringer man 112. Nästa gång ringer man högst troligt 1177.
    Om maken sjunker ihop i fåtöljen, är blek, kladdig och mumlar att han har ont i bröstet, 112
    Om maken för tredje dagen i rad klagar över att det känns obehagligt nånstans där i mag/bröst trakten och det lindras av mat, då ringer man 1177.

AKUT nåt händer där och då och man löser inte situationen, för personen kan inte flyttas eller är så påverkad att det verkligen syns på den RING 112. Och då inte för rådgivning utan för att ni behöver ambulans!       
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-26 13:16:18 följande:
    Om ingen kan köra mig så ja.

Du har alltså ingen taxi på 10 mils avstånd där du jobbar?
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-26 13:17:06 följande:
    Men är du dum i hela huvudet?? Fan, på dig låter det som om alla barnens föräldrar ringde på ambulans när deras knoddar blir stuckna. Det förstår du väl att de inte gör???
    Men det är ju det jag vill förklara! Att folk gör det! Inte alla! Som tur är, men i denna tråd låter det ju som att man ska ringa 112 när man blir getingstucken för man kan få en allergisk reaktion. Och det kan man, men då ringer man ju när man upptäcker att man börjar få det. Inte direkt när man blir stucken.

• Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 13:18:18 följande:

Nja, jag tycker nog man ska satsa på att förstärka primärvården samt jourcentralerna istället. Ta Alvedon kan man instrueras att göra hemma och ett ben kan lindas på mottagning/vårdcentral.

Men faktum är att inte bara ambulansen hanterar saker på annan nivå än de borde; hela akutvården gör det, Vi har numera en situation där primärvård och kommun inte kan hantera sitt och då blir det akutvården som får ta det. Jag tycker egentligen inte att det är konstigt alls att man, om man ringt vårdcentralen men inte kommer intill, vänder sig till akutvården (rent generellt nu; inte ambulansrelaterat specifikt). Oavsett om det är rätt eller fel. Jag tror att man tänker att man då får hjälp i alla fall. Och oftast får man det eftersom man träffar en ung och hungrig AT som är livrädd för att göra fel och därför gör allt och lite till. Vi har ett väldigt systemfel i vården och även om man kanske som patient måste kunna ta ett visst ansvar så känner åtminstone jag att det största ansvaret ligger på oss som tillhandahåller vården. Eftersom vi förmodas kunna detta. Och det gäller alla; från larmoperatören till läkaren.
    Självklart vet jag mkt väl att hela akutsjukvården går på knäna. Jag skämms ju inför mina patienter när jag lämnar av dom och hela korridoren är full med britsar. Och då kan jag ändå tycka de har ett behov (min patient alltså) att både komma till akuten och åka ambulans. Som tur är är dom ju då också prioriterade att träffa läkare fort, men efter det är ju risken att dom blir liggande i kön.
    VI har ett stort ansvar, politikerna ännu större! Men det undantar inte vanliga Svensson från att de faktiskt kan tänka till lite grann och inte bara, som en del uttrycker det, det är min rätt att få åka ambulans. Att när de är friska faktiskt ta sitt ansvar och ta reda på vad jag gör om jag blir sjuk!
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans