när skall man ringa efter ambulans
Moulin Rouge skrev 2013-08-26 13:21:19 följande:
Om lillan sätter nåt i halsen och inte får luft så ser jag gärna att ambulansen är där på fem röda. Likaså vill jag ju heller inte att någon sitter fastklämd i en krockad bil och förblöder för att ambulansen är ute på ett skoskav. Men en ambulans som är ute och behandlar ett skoskav är fortfarande larmoperatörens ansvar och inte uppringarens.
(Såvida den som ringt inte uppgett ngn annan allvarligare åkomma som senare vid ankomst visar sig vara just ett skoskav. Men det är en helt annan diskussion anser jag, när man helt enkelt ringer och hittar på för att få ambulans.)
Och det ena behöver inte utesluta det andra. Samtidigt som jag skulle vilja att det alltid fanns en ambulans på plats direkt när det väl behövs, så kan jag ändå förstå att alla "vanliga" människor har inte alltid förmågan att själva bedöma huruvida en åkomma kräver ambulanstransport eller inte. Det är upp till SOS Alarm att göra den bedömningen.
Ta magont sen fem dagar då istället, så låter det bättre i allas öron (tydligen, även om jag kan likställa behoven av ambulans för dessa två åkommor).
Anser du det rimligt att ens behöva ringa 112 för magont sen fem dagar? Spec fredag kl 18.10...
Som jag rabblat många gånger nu! Om du inte fixar det själv på nåt vis, ring 112. Men SNÄLLA försök först ivarjefall när det gäller icke akut påkommna buksmärtor där det inte krävs smärtlindring, misstanke om armbrott, diffusa buk/bröstsmärtor sen flera dagar osv osv osv. Händer nåt där och då och situationen innehåller en människa som har svåra smärtor, som blöder hejdlöst, som är rejält blek och kladdig, som är blå om läpparna, alt andas på ett onormalt vis, RING! Men inte för att rådfråga utan för att ni behöver en ambulans. Är ni osäkra och har tid att vara osäker, ring 1177 eller påbörja resan! Det spar ni tid på