Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

Moulin Rouge skrev 2013-08-26 13:21:19 följande:
    Om lillan sätter nåt i halsen och inte får luft så ser jag gärna att ambulansen är där på fem röda. Likaså vill jag ju heller inte att någon sitter fastklämd i en krockad bil och förblöder för att ambulansen är ute på ett skoskav.
    Men en ambulans som är ute och behandlar ett skoskav är fortfarande larmoperatörens ansvar och inte uppringarens.
    (Såvida den som ringt inte uppgett ngn annan allvarligare åkomma som senare vid ankomst visar sig vara just ett skoskav. Men det är en helt annan diskussion anser jag, när man helt enkelt ringer och hittar på för att få ambulans.)

Och det ena behöver inte utesluta det andra. Samtidigt som jag skulle vilja att det alltid fanns en ambulans på plats direkt när det väl behövs, så kan jag ändå förstå att alla "vanliga" människor har inte alltid förmågan att själva bedöma huruvida en åkomma kräver ambulanstransport eller inte. Det är upp till SOS Alarm att göra den bedömningen.

Ta magont sen fem dagar då istället, så låter det bättre i allas öron (tydligen, även om jag kan likställa behoven av ambulans för dessa två åkommor).
    Anser du det rimligt att ens behöva ringa 112 för magont sen fem dagar? Spec fredag kl 18.10...

Som jag rabblat många gånger nu! Om du inte fixar det själv på nåt vis, ring 112. Men SNÄLLA försök först ivarjefall när det gäller icke akut påkommna buksmärtor där det inte krävs smärtlindring, misstanke om armbrott, diffusa buk/bröstsmärtor sen flera dagar osv osv osv. Händer nåt där och då och situationen innehåller en människa som har svåra smärtor, som blöder hejdlöst, som är rejält blek och kladdig, som är blå om läpparna, alt andas på ett onormalt vis, RING! Men inte för att rådfråga utan för att ni behöver en ambulans. Är ni osäkra och har tid att vara osäker, ring 1177 eller påbörja resan! Det spar ni tid på    
  • Scrubs81
    Severus skrev 2013-08-26 13:25:15 följande:
    Min man fick förresten köra en bårtransport till akuten. Mannen påstod att han inte kunde gå. De möttes upp av en sköterska som frågade VAD som gjorde ont. Mannen tjöt efter en säng att rullas in på. Sen sa han "hemorrojder"...
    Sköterskan "då kan du gå!!"
    Och det fick han göra.

Ung 75% av patienterna går ut till ambulansen utan problem
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-26 13:34:45 följande:
    Hur ska jag ta mig in i en taxi medan jag ligger på marken med en arm bruten?

Jag antar att dina ben och rygg inte är brutna, och inte den andra armen heller....
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-26 13:34:12 följande:
    Men han kunde ju inte gå?

Du anar inte hur många patienter som säger saker. Dom behöver bara push framåt, så klarar dom en hel massa saker som dom inte trodde
  • Scrubs81
    Moulin Rouge skrev 2013-08-26 13:38:44 följande:
    Scrubs81:

Jag förstår faktiskt vad du menar och jag håller med dig att det är ett problem. Jag inser att det måste vara oerhört frustrerande att sitta med både kunskapen, möjligheten och medlen att verkligen kunna rädda liv, och så behöva kuska runt på pat med förstoppning och nageltrång (för att använda ytterligheter).
    Men det jag reagerar mot är att i din värld är det solklart vad som kräver ambulans och inte, men du verkar inte riktigt ha förmågan att inse att det inte är lika kristallklart för vanliga dödliga. Mannen med bröstsmärtor i tre dagar har kanske slagit undan tanken på infarkt ett antal ggr. Han tänker kanske "det går över. Jag väntar och ser." Men det går inte över. Eller så vägrar han inse att det kan vara en hjärtinfarkt, vägrar söka vård och på tredje dagen är frun utom sig av oro och bestämmer sig för att ringa 112 mot mannens vilja. Det finns x antal scenario till varför ambulans tillkallas efter tre dagar med bröstsmärtor och jag tycker att man kan vara lite mer empatisk mot pat. och inse att dom inte har blicken alltid för vad som är akut och inte.
    Nu handlar ju inte det här om (även om folk vill få det till det) hur jag bemöter folk IRL när jag är på jobbet. Vill bara understryka det Det här är FL och då är man sin ytterlighet för att folk ska reagera!

Men det är himla skönt att du förstår vad jag menar! Och vet du, det handlar ju om att jag har större tilltro till folks förmåga att faktiskt kunna ta ansvar och på ett sätt bedöma sin egen situation! Självklart är det så att frun ringer för makens räkning. Men tyvärr gör ju det ofta saken inte bättre. Då har vi en sur patient dessutom att ta hand om. Och vi kan inte tvinga nån att åka med. Vi kan ta ett EKG som eg varken säger bu eller bä i slutändan, spec inte på såna där "långvariga bröstsmärtor". Bättre frun lägger krut på att få med maken till VC för bedömning där. Då blir det ju inte så dramatiskt av alltihopa! Vårdcentralen är ju faktiskt bästa stället att börja på med såna här saker. Åk dit då om dom inte svarar!  
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 13:41:23 följande:

Fast vet du; majoriteten människor har nog faktiskt hyfsat koll på det. Det är väl knappast så att Svensson ringer 112 i alla möjliga och omöjliga situationer? När du uttalar dig låter det liksom lite som att alla är idioter och inget vet någonting utom du. Känner en del ambulanssjuksköterskor och har då inte fått det intrycket av det de berättar.  
    Problemet är väl också att när du går ut med det nedsättande tonfallet du gör så blir det inte särskilt trevligt att läsa dina inlägg och då går budskapet förlorat. Någonstans så hoppas jag innerligt att du inte är tydlig med de här tankarna inför de som åker i din ambulans av mindre viktiga orsaker. Det där brukar annars ha en tendens att skina igenom. Ha en fortsatt trevlig dag.

Man undrar ju när man läser på FL! 112 är rådgivning tex. Och så lägger man till det man möter ute! Och det ens kollegor möter ute! Och får en ganska bra samlad bild!
    Jag har medvetet valt min roll här på FL och jag har ganska kul under tiden Det är ett nöje för mig och något jag både tar skitseriöst men ändå inte! Ingen känner mig IRL och vet hur jag eg är. Men jag lovar, jag lägger ner tid och kraft och engagemang där med! Men här får jag verkligen utlopp för att ta det en nivå högre! Om jag sen inte blir omtyckt, det är lixom inte så viktigt. Men för var och en som faktiskt läser det jag skriver och sakta men säkert börjar förstå och tänka om, det gör mig glad, på riktigt!
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-26 13:50:05 följande:
    Så jag ska upp och röra mig även om det kan göra att min arm kommer bli åverkad?

Håll i den så ska du se att den håller sig fräsch! Vi snackar okomplicerade armbrott, inte öppna frakturer!
  • Scrubs81
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 13:49:19 följande:
    jag fick åka sjuktransport en gång när jag hade en allergisk reaktion a la grande, det var en vän som ringde. detta var mitt i sthlm och de hade tydligen inga ambulanser lediga. bullshit! för när vi kom in med taxin så stod det 4 ambulanser parkerade utanför sjukhuset, och det tog taxichaffisen ca 3-5 min att köra. ja han trotsade trafikreglerna då och körde för fort men vet ni varför? jo för att han hade en person i baksätet som höll på att dö! detta var innan jag fick mina anapensprutor utskrivna. kan ju säga som så att den läkaren som tåg emot oss, ringde sedan till larmcentralen och skällde ut dom a la grande! rätt åt dom!

Och under de minuter det tog att köra in så hade samtliga fyra ambulanser landat på akuten och höll på att rapportera över patienter eller komplettera ambulansen...eller vill du att de ska komma utan Adrenalin?

• Scrubs81
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 13:55:54 följande:
    nejdu de satt och drack kaffe och snackade med syrrorna.

Ok, och det såg du? Högst troligt var de inte lediga när du ringde, sen hann de bli lediga men då satt du redan i en taxi på väg och med så kort väg till sjukhus hade det bara fördröjt tiden tills du fick medicin om ambulans skulle ha larmats ut.
  • Scrubs81
    Moulin Rouge skrev 2013-08-26 13:57:51 följande:
    Haha, alltså debatten tar sig rätt roliga vändningar emellanåt...

(...satt och drack kaffe... )

Trots allt har vi också rätt att få dricka kaffe på arbestid Men till skillnad mot många andra yrken blir det ofta kallt, eller får lämna koppen efter två klunkar! SOS drar oss ju så fort vi är lediga och inte har patient i bilen!
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans