stormfågel skrev 2013-08-27 10:50:53 följande:
Fast får man inte hjälp av ledningscentralen att avgöra om en ambulans behövs? Det är väl inte man själv som avgör om ambulans kommer?
Jag har aldrig varken åkt ambulans eller ringt ambulans men jag tänker att om någon av mina barn skulle skada sig så allvarigt att jag inte visste hur jag skulle hantera det (jag är en ganska cool mamma

) så skulle jag ringa 112 och så skulle de få guida mig i hur de hela ska gå till.
Jag vet alldeles för lite om barnsjukvård kan jag känna för att vet hur det akut det är med ett t.ex. ett barn om ramlat ur ett träd och slagit i huvudet så det har kräkts, men är kontaktbart men är yr.
Som jag sagt tidigare x 100, SOS Alarm har inte uppdraget att vara rådgivningscentral. Man ringer dit när man anser att man öht inte löser problemet på annat vis, dvs vid akuta situationer när en person är rejält påverkad, blek, kladdig, medvetandesänkt, har så svår smärta att det inte går att flytta den, kraftig bröstsmärta, har en svår allergi och blivit utsatt för allergen, stor blödning som inte går att stoppa med rejäla tryckförband...
Har man själv konstaterat att man behöver till doktorn och sitter och funderar på hur man ska ta sig dit behöver man säkert 80 av 100 gånger inte ambulans. Att behöva åka till doktorn är ju inte likställt med att behöva åka dit i ambulans.