Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

Fosfor skrev 2013-08-27 00:38:27 följande:
    Hur fraktar man en fyrtio kilos tonåring med brutet lårben till sjukhuset om man inte får ringa ambulans när ens barn bryter benet?

Ska man knöla ihop ungen i baksätet på en taxi? Släpa det på marken? Det är ju inte alltid barn har den goda smaken att bryta benen på ett sånt sätt att de faller på en bår som står lämpligt placerad intill ens gigantiska bil så man bara kan hiva in dem.

Det går..men dom är svåra att få ut (ji jag har varit med om det också. Men säkert 60 kg)
  • Scrubs81
    KiaL skrev 2013-08-27 00:30:17 följande:
    Vart skulle jag inte kunna lösa problemet på nåt annat sätt? Jag kunde ju ha ringt rådgivningen först eller åkt till akuten själv. Bor 5 minuter från akuten. Men ringde bara det första numret jag kom på då. Och de ansåg att det var rätt med tanke på den sortens medicin. Man tänker inte alltid rationellt när man blir rädd eller får panik. Och i situationen på jobbet så var jag ju vid medvetande, hade inte särskilt ont heller. Lite jobbigt att andas och tung i huvudet av de snabba hjärtslagen. De kunde ju lika gärna ringt rådgivningen då också. Hjärtklappning är inte akut vad jag vet...( får det var och varannan dag och nån anledning ingen vet) Men samma där. Kollegorna blev rädda när det inte gav med sig och ville ha hjälp fort. Och de kom med blåljus direkt och ansåg att trots att jag piggnade till så gjorde de rätt. För när det handlar om hjärtat är det alltid det bästa att ta det säkra före dt osäkra.

Som sagt...gråt inte ut i Expressen när det går åt helvete...
  • Scrubs81
    KiaL skrev 2013-08-27 00:30:17 följande:
    Vart skulle jag inte kunna lösa problemet på nåt annat sätt? Jag kunde ju ha ringt rådgivningen först eller åkt till akuten själv. Bor 5 minuter från akuten. Men ringde bara det första numret jag kom på då. Och de ansåg att det var rätt med tanke på den sortens medicin. Man tänker inte alltid rationellt när man blir rädd eller får panik. Och i situationen på jobbet så var jag ju vid medvetande, hade inte särskilt ont heller. Lite jobbigt att andas och tung i huvudet av de snabba hjärtslagen. De kunde ju lika gärna ringt rådgivningen då också. Hjärtklappning är inte akut vad jag vet...( får det var och varannan dag och nån anledning ingen vet) Men samma där. Kollegorna blev rädda när det inte gav med sig och ville ha hjälp fort. Och de kom med blåljus direkt och ansåg att trots att jag piggnade till så gjorde de rätt. För när det handlar om hjärtat är det alltid det bästa att ta det säkra före dt osäkra.

Som sagt...gråt inte ut i Expressen när det går åt helvete...
  • Scrubs81
    JessK skrev 2013-08-27 10:13:21 följande:
    Om man inte har körkort har man nog dessvärre inget val. Kul o sitta på bussen till akuten med benbrott liksom ;)

Sj har jag fått åka ambulans en gång haha o det för att jag nästan skurit av mig fingret på jobbet, o det för att varken jag eller kollegan hade körkort o sitta på bussen 30 min med yrsel o blod som sinner känndes inte alls som jag ville göra d haha :P

Taxi-sjukresa-kompis-släkting-allmänna kommunikationer. Ambulans är inte taxi. Du skall ha behov av akut sjukvård under transporten. Inte bara hålla handen.
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-27 10:13:00 följande:
    Fast det är det ingen som gör. En släkting till mig brakade en gång igenom en glasdörr, inte ens då ringdes ambulans, utan man tog fullt med handdukar i bilen och drog iväg till akuten. En liten flicka dog igår... Just av att ha brakat igenom en glasdörr. Undar om de ringde ambulans... Min släkting fick fula skärsår och behövde många stygn, men åtminstone tog glaset inte i vitala kärl eller aorta.

Fast det är ju det folk gör...komma o hospitera nån dag?
  • Scrubs81
    stormfågel skrev 2013-08-27 10:50:53 följande:
    Fast får man inte hjälp av ledningscentralen att avgöra om en ambulans behövs? Det är väl inte man själv som avgör om ambulans kommer?

Jag har aldrig  varken åkt ambulans eller ringt ambulans men jag tänker att om någon av mina barn skulle skada sig så allvarigt att jag inte visste hur jag skulle hantera det (jag är en ganska cool mamma ) så skulle jag ringa 112 och så skulle de få guida mig i hur de hela ska gå till.

Jag vet alldeles för lite om barnsjukvård kan jag känna för att vet hur det akut det är med ett t.ex. ett barn om ramlat ur ett träd och slagit i huvudet så det har kräkts, men är kontaktbart men är yr.
    Som jag sagt tidigare x 100, SOS Alarm har inte uppdraget att vara rådgivningscentral. Man ringer dit när man anser att man öht inte löser problemet på annat vis, dvs vid akuta situationer när en person är rejält påverkad, blek, kladdig, medvetandesänkt, har så svår smärta att det inte går att flytta den, kraftig bröstsmärta, har en svår allergi och blivit utsatt för allergen, stor blödning som inte går att stoppa med rejäla tryckförband...
    Har man själv konstaterat att man behöver till doktorn och sitter och funderar på hur man ska ta sig dit behöver man säkert 80 av 100 gånger inte ambulans. Att behöva åka till doktorn är ju inte likställt med att behöva åka dit i ambulans.
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-27 11:51:02 följande:

Det får du, det är ändå alltid dom som avgör vilka resurser som ska skickas ut, så ring du SOS Alarm när du anser att det är NÖDvändigt
    Jo, men då har ju du själv tagit beslutet att det är NÖDvändigt. Här inne tjatas det ju om att du ringer SOS om du inte vet hur du ska göra! För att du vill ha råd när du är osäker!
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-27 12:09:57 följande:
    Och till den missledande människa som menar att man inte får "gråta ut" (så empatiskt!!!) i pressen...... ...... Vi pratar samhällsuppbärande tjänster här och du tycker, hör och häpna, att man INTE ska meddela tredje statsmakten ifall ambulanstjänsten fallerar totalt???? ¬.¬
    Nope, det får man inte, när man anser att det är ok att åka ambulans så fort man känner sig orolig och inte vet vad man ska göra!

Är då ambulanserna upptanga med såna taxikörningar den dagen men verkligen behöver en AKUT ambulans, ja då får man ta mig 17 skylla sig själv att nån dör eller får bestående skador!

Då behöver man inte heller gråta ut i Expressen, utan kanske börja med att gå en kurs i första hjälpen och skaffa sig en bättre kunskap i vart man ringer, var när hur och varför, så man löser problemen utan att behöva utnyttja viktigare samhällsresurser än man verkligen behöver!!!!!!Demon
  • Scrubs81
    modsey skrev 2013-08-27 19:56:26 följande:
    det brukar vara samma ambulans. Har de akuta körningar så får man helt enkelt vänta med de icke akuta.
    En annan form är sjukresa, men de brukar inte vara ambulanser ( men i en del landsting kan det vara det med)
    Vet att vissa landsting har sjuktransporter med två personer, men kan vara två ambulanssjukvårdare och har inte möjlighet att ge läkemedel.
    Ibland får akutambulanser köra vanliga liggande sjuktransporter, sk prio 4, då vanliga transportbilar inte räcker till. En akutambulans mindre som kan köra akuta larm....men just det rår ju inte patienten för
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans