Moulin Rouge skrev 2013-08-26 14:06:43 följande:
Men det är väl så att det händer ibland att ambulanserna blir utlarmade på småpotatis och ibland får pat ödesdigra konsekvenser för att dom prioriterat fel på andra hållet. Tråkigt OCH allvarligt. Men det finns ju folk som är mer eller mindre duktiga på sitt jobb, så även på SOS Alarm. Kan heller inte vara helt lätt att sitta i en telefon och försöka avgöra hur pass allvarligt ett tillstånd är.
Tråkigt när debatten blir ett "vi och dom"...
SOS operatörer har ett skitsvårt jobb. Självklart. Och viss överprioritering måste förekomma. Men grundproblemet är att många ens ringer 112 utan att riktigt analysera sin situation och vad de själva faktiskt kan göra! Förstår du hur jag tänker? Det gör ju inte SOS jobb lättare, eller hur?
Som vårdpersonal möter man alla typer av människor och man vet att folk ljuger för en, och man vet att folk överdriver och man vet att folk underdriver. Det tar tid att lära sig vem som är vem och hur man ska bemöta dom. Jag ser dom IRL, det gör inte SOS. Typiska ex är ju våra sk stammisar. Ringer dom 112 och hamnar på vanliga centralen, ja då får dom ingen ambulans, ringer dom 112 och hamnar nån annanstans pga hög belastning så får vi köra prio 1...hur blir det så?
Men iom att jag pratar med dessa operatörer ganska så ofta, så får jag också en ganska ok inblick i vad folk verkligen ringer om! Mkt är faktiskt "om utifall kanske" nåt kommer att hända eller utveckla sig. För säkerhets skull helt enkelt. Jag kan köpa för säkerhets skull i vissa situationer när man bor långt bort från sjukhus, men inte när man bor i storstan!