Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

Mineralvatten skrev 2013-08-26 14:00:06 följande:
    men du om t o m en läkare på akuten sätter sig och ringer och skäller ut sos alarm...då är det ganska så allvarligt. och när jag låg på övervak så hörde jag dem småprata och då sa ambulanskillarna att det var helt sjukt att de inte hade blivit utlarmade. de var helt paffa och stumma nästan, för de hade varit lediga i flera timmar. så nej det var sos operatören som inte tog detta på allvar.

Men SOS sa ju att det inte fanns några ambulanser

Nä du, det låter som din historia påverkas lite, faktiskt. Men jag antar att det finns en anmälan upprättad iom att du vet att det var så illa. (bara det att du säger att fyra ambulanser varit lediga i flera timmar i Stockholms innerstad, det räcker med en, gör ju att din historia haltar mycket
  • Scrubs81
    Moulin Rouge skrev 2013-08-26 14:06:43 följande:
    Men det är väl så att det händer ibland att ambulanserna blir utlarmade på småpotatis och ibland får pat ödesdigra konsekvenser för att dom prioriterat fel på andra hållet. Tråkigt OCH allvarligt. Men det finns ju folk som är mer eller mindre duktiga på sitt jobb, så även på SOS Alarm. Kan heller inte vara helt lätt att sitta i en telefon och försöka avgöra hur pass allvarligt ett tillstånd är.

Tråkigt när debatten blir ett "vi och dom"...

SOS operatörer har ett skitsvårt jobb. Självklart. Och viss överprioritering måste förekomma. Men grundproblemet är att många ens ringer 112 utan att riktigt analysera sin situation och vad de själva faktiskt kan göra! Förstår du hur jag tänker? Det gör ju inte SOS jobb lättare, eller hur?
    Som vårdpersonal möter man alla typer av människor och man vet att folk ljuger för en, och man vet att folk överdriver och man vet att folk underdriver. Det tar tid att lära sig vem som är vem och hur man ska bemöta dom. Jag ser dom IRL, det gör inte SOS. Typiska ex är ju våra sk stammisar. Ringer dom 112 och hamnar på vanliga centralen, ja då får dom ingen ambulans, ringer dom 112 och hamnar nån annanstans pga hög belastning så får vi köra prio 1...hur blir det så?
    Men iom att jag pratar med dessa operatörer ganska så ofta, så får jag också en ganska ok inblick i vad folk verkligen ringer om! Mkt är faktiskt "om utifall kanske" nåt kommer att hända eller utveckla sig. För säkerhets skull helt enkelt. Jag kan köpa för säkerhets skull i vissa situationer när man bor långt bort från sjukhus, men inte när man bor i storstan!   
  • Scrubs81
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 14:34:55 följande:
    jag har inte gjort någon anmälan om det är vad du frågar? för att jag ansåg att läkaren gjorde det i mitt ställe när han skällde ut dem.

öh jag har ofta sätt flertalet ambulanser lediga när jag behövt uppsöka akuten, 4 st är inte ovanligt att jag har sett.

Att skälla ut nån är inte att anmäla! En anmälan måste vara skriftlig för att den ska ta rätt väg genom systemet. Så att fler systemfel undviks! Så med det du berättar är jag helt enkelt säker på att där och då, när du ringde fanns ingen ambulans att skicka, för dom hade patienter i bilen.

När ambulanser står på akuten har dom lämnat av patienter, det kan ta tid, ibland får man dessutom ny körning för att man ska köra en pat från akuten och vidare. Då står ambulansen där ett tag. Sen har vi ju rätt att äta och kissa vi med, och är man skittrött, ja då tar man chansen att vila lite innan nästa larm! Men som sagt, det gör man helst på stationen, därför har man jobb när man står på akuten!  
  • Scrubs81
    Åsa skrev 2013-08-26 14:41:17 följande:

Här kostar ambulans 150 spänn. Som skickas på faktura i efterhand. Som ofta inte betalas.

I den bästa av världar ringer personen 1177, i verkligheten inte alltid.

Så kanske några fler faktiskt tänker till och ringer 1177 efter att ha läst här (sen kan man diskutera 1177 men det är en annan tråd *pust*)

Kostar också 150 kr där jag jobbar. Ingen aning om folk betalar! 
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 15:06:44 följande:
    Det hoppas jag.
    Men jag föredrar ändå att ta en diskussion med någon som fixar att diskutera trevligt, det handlar inte om att vilja vara omtyckt. Någonstans så känns det ändå som att det är lite Flashback att sitta på nätet och vara otrevlig men det är väl bra då att du har kul och att det fyller en funktion för dig även om jag inte fattar varför man har ett sådant behov. 
    Personligen så sållar jag direkt bort den typen av inlägg; det ger mig inget att läsa saker framförda i besserwissersvenska. Tyvärr.
    Sen tror jag du och jag har en ganska så normal diskussion. Men noterar du hur jag blir bemött redan från början så läggs ju ribban också på den nivån! Eller hur? Visst jag bidrar till viss del själv, men inte så till den milda grad som en del vill påskinna. Då lägger man in mer värderingar än man måste. Personligen anser jag mig inte otrevlig mot folk som har en normal ton tillbaka, men jag är inte heller gulligull som man tydligen måste vara för att gå hem hos vissa. Nu är många inlägg rensade här idag, just för att jag inte accepterar att vissas attityd sjunker nedanför fotknölarna. Du vet att jag jobba på ambulansen (ja vi har pratat mkt tidigare då jag haft andra nick, men jag har fått byta då folk avslöjat min identitet här på FL och då har vi varit mkt överens). Jag har väl utvecklat mig efter hur andra bemöter mig kanske Men rak och ärlig och det accepteras inte alltid! Så är det och jag tar det!
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 15:21:51 följande:

Vet du; jag fixar rak och ärlig. Jag vill inte ha gulligull. Och jag läste en del inlägg som inte var så trevliga tidigare av andra så jag förstår att du svarar upp. Men något i din ton reagerar jag på och jag brukar inte vara överkänslig.

Ok! Ja sån är jag, och det ligger väl säkert en hel del äkta frustration bakom! Du vet, när man är högutbildad för att rädda livet på folk i urakuta situationer, och när de väl inträffar, då kör man taxikörningar och folk både dör och lider i onödan!
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-26 15:32:02 följande:

Om ni röstar fram Alliansen vid nästa val så löser dom det här.., privatiserar å lägger över det på Taxi-bolagen som kommer att driva det med vinstsyfte.
    Så då blir det först framkörningsvagift å sen betalning efter vad ambumetern visar.., självklart blir det dyrare på helger å nättter, men kvinnor i nöd på krogen kan få åka billigare..

Fördelen med det här systemet är uppenbar.. 
    Alliansen har ju förvägrat alla läkare å personal med kunskap om vård tillträde till våra sjukhus å vårdinrättningar, å istället placerat dessa välutbildade människor hos Taxibolagen.., nu får vi veta varför.
    Det var av omtanke för oss medborgare.., att vi skulle få god omvårdnad när Taxi tagit över ambulansentransporterna.
    Å nånting måste ju skatteavdragen finansieras med..

Förstår inte syftet riktigt.....men jag har ju fått höra jag är dum idag så jag ska väl inte skämmas över det
  • Scrubs81

Här får jag gliringar att jag är hård i tonen och dum i huvudet mm mm, men man blir ju uppenbarligen som man umgås...inte lätt att vara normal i det här gänget inte....

• Scrubs81
    Severus skrev 2013-08-26 17:09:28 följande:

Vet känslan...

Du och jag
  • Scrubs81
    KiaL skrev 2013-08-27 00:11:08 följande:
    Måste nog säga att jag tycker folk rent allmänt springer till doktorn för minsta lilla. Den ena vrickade stortån efter den andra eller förkylning med huvudvärk hänger på akuten var och varannan dag. Iofs. har jag själv varit på akuten ett flertal gånger med både barnen och mig själv. Men då har det varit halvakut och på sådana tider då VC varit stängt. Har själv aldrig tillkallat ambulans men ringt 112 i panik när min då 3åriga dotter fick tag på grabbens ritalin och käkat upp kapslarna. (trodde jag i alla fall, men det visade sig att hon spottat ut dem i burken igen och kladdiga som de var så hade de fastnat i burken så de inte syntes.) Då sa de till mig att hålla koll på hennes allmäntillstånd och ringa igen om hon blev dålig så skulle de skicka en ambulans. Mitt jobb ringde efter en ambulans till mig en gång när jag hade haft hjärtklappning i 45 minuter. Det slutade direkt när de kom. Men de ansåg att det var självklart med att ringa 112 fast de var osäkra. Så scrubs81 resonemang att bara ringa när man är säker på att det är akut håller inte riktigt.

Scrubs81 s resonemang håller! Där och då är du säker på att du behöver ambulans. För du löser inte problemet på nåt annat sätt! Du tar dig inte in till sjukhus, nån håller på att dö framför dina ögon...men visst, kör på osäkerhet och den dagen ni behöver en ambulans, riktigt akut, då kommer ingen, för ett gäng andra var osäkra....men lova mig då en sak, gråt INTE ut i Expressen!!!!
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans