Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

sticksNstones skrev 2013-09-09 05:59:52 följande:
    Det ar viss skillnad att behova besoka akuten och att behova vard redan pa vagen dit.

Nagon som brutit armen behover sallan vard pa vagen dit. Inte ens om du brutit benet, sa lange du har nagon som kan hjalpa dig in bilen och finna dig en rullstol val pa plats. Nu finns det ju olika grader pa detta och nagon med t.e.x larbensfraktur ar inte sa lamplig att forsoka rora pa utan att fixera benet men relativt enkla ankelfrakturer etc behover ju knappast swishas in med blaljus.

Har ju gånger många i denna tråd och andra förskt att påpeka detta. Med att ha behov av vård under transporten, eller inte ha behov av vård under transporten till akuten. Det har ju inte så mkt med att göra med själva akutbesöket att göra.
  • Scrubs81
    modsey skrev 2013-09-09 19:21:01 följande:
     www.expressen.se/kvp/var-inte-nog-allvarli gt--gick-med-krok-i-timmar/

Nå rätt eller fel att han nekats ambulans och sen fick vänta i fem timmar på akuten?
    Rätt!
    Och fick han vänta i fem timmar, ja då var det ju folk som hade ett större behov än han!
  • Scrubs81
    sannaaa skrev 2013-09-09 20:45:07 följande:
    lite svar på tal, han hade fått ett fiskedrag i huden, hade ni reagerat lika om han fått det på armen? han var nog inte i särskilt stor risk att dö (eller fara rejält illa), hade han varit det hade han fått komma in på direkten. det är inget kölappssystem på akuten, det är sjukast först in. 

mmafarsan.wordpress.com/2013/09/09/att-vanta-.../

För att komma tillbaka till TS, ambulans åker man när det är fara för liv, det är det inte om man t ex brutit armen. Däremot ett getingstick OM man är allergisk mot det, inte annars. Om man skurit sig över någon större artär, eller jättedjupt. och såklart andningsproblem, hjärtproblem osv

Han fick det i bakhuvudet, dock i huden
  • Scrubs81
    sticksNstones skrev 2013-09-10 04:27:34 följande:
    Galler enbart backen/hoft/larbensfrakturer... Alla andra ska med fordel stabiliseras (for smartan och compartmentsyndrom) men kraver inte ambulanstransport. Ja det gor ont att bryta ben, men ont gor det oavsett om du aker in pa egen hand eller kraver ambulans.
    Nu säger jag lite stopp och belägg, en fotled som pekar åt fel håll och där foten är vit och kall skall med fördel ringa efter ambulans, om det nu inte är så att man kommer in i en bil och är på sjukhuset fortare än vad ambulansen kan komma.
    Så brutna ben med rejält smärta och absolut vid felställning och speciellt vid öppna frakturer, tycker då jag det är lämpligt att ringa, för att om man måste reponera skall det göras fort (inte ofta det behövs men om) och smärtstillande fort tycker jag också är viktigt för att vara optimerat inför ev op.

Men mindre extimitetsskador som ligger rätt och inte gör spec ont när man sitter still, dom kan gott åka vanlig bil!
  • Scrubs81
    sticksNstones skrev 2013-09-11 06:12:47 följande:
    Sorry, glomde detta ar FL och att overtydlighet ar nodvandigt...

Sedan umgas jag ocksa i fel kretsar dar en displaced fotledsfraktur reponerades pa plats innan patienten slangdes in i en vanlig bil for transport till sjukhuset. Patienten var rontgensjukskoterska och kompisen som reponerade var ortoped. Cykeltur med kollegorna som gick lite fel.

Min egna fotleds- och halfraktur gick utmarkt att komma till sjukhuset i egna bilen, efter lite hjalpt in i bilen.
    Ja det var ju inte det umgäge de allra flesta umgås i! 
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-09-12 14:22:49 följande:
    Så här uselt ställt är det numera med akuttransporter i Sverige, å då är det här inte ens frågan om glesbyggd, ändå är det 6 mil till närmaste heltidsambulans med personal!! 

Hela Sverige ska leva sägs det.., vilket jävla skämt.. 

st.nu/medelpad/nordvastra/1.6263583-bilforare...
    6 mil är väl inget idagsläget...väldigt väldgit ofta är stora områden tomma och närmsta ambulans finns 12 mil bort...och då pratar vi om mkt tätbefolkade områden, blandat med ren landsbyggd!

• Scrubs81
    giftfri skrev 2013-09-12 14:57:31 följande:

Det är ju det jag menar.., 6 mil i ett glesbefolkat land som Sverige är rena närområdet, ändå fungerar inte ens basbehovet vad gäller den allra enklaste av service..

Å då ska vi komma ihåg att det bara för några årtionden fanns både ambulans å brandkår i så gott som varenda litet samhälle.., nu finns ingenting, ändå betalar vi alla skatt för att få samma basbehov av service.

Inte konstigt att det kokar i svensk glesbygd å mindre samhällen, så pass att makthavarna i Västerbotten nu är livrädda för vad som håller på att hända ute i stugorna, å tar till nåt så unikt som en folkomröstning om vården..   
    Basbehovet av så avancerad service som ambulanssjukvård fungerar inte i tätbebyggda områden heller....
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-09-12 15:11:19 följande:

Sant, tyvärr sant, å värre lär det bli, nu när inget får kosta nåt längre..
    Du anar inte vad det får kosta...jag blir mörkrädd av hur landstingen kastar pengar omkring sig. Du vet, håll lönerna nere men låt gärna personalen arbeta kval övertid i all oändlighet.
    upphandlingar som gör saker 20 gånger dyrare....

Men också att vi skattebetalare inte tar nåt egenansvar utan bara kräver sjukvård här och nu!!!! För minsta skråma. DET är en stor bidragande orsak, faktiskt!
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-09-12 15:21:32 följande:

Ingen kostnad är för hög för en bra skola, en god omvårdnad å världens bästa sjukvård.
    Alltså det vi hade på 70-talet, innan politiker å makthavarre började med att skrota välfärden, till den lågvattennivå vi har idag..
    Men vi ska inte betala massa i skatt för att folk vill åka ambulans som det vore taxi. Däremot betalar jag gärna skatt så de utsatta i samhälllet får en god vård och bra skola. Att gamla människor slippa fara som en säck potatis mellan vårdhem och sjukhus för att ingen vill ta ansvar.
  • Scrubs81
    Mamma0911 skrev 2013-09-14 16:36:15 följande:
    tack =) Att mina barn får bra vård är viktigare än att nån ska tycka att de är onödigt att ringa 112 för ens barn har ont eller man är rädd att nått inte står rätt till för dom. Man har bara ett barn, varför chansa
    Mamma0911 skrev 2013-09-14 16:36:15 följande:
    tack =) Att mina barn får bra vård är viktigare än att nån ska tycka att de är onödigt att ringa 112 för ens barn har ont eller man är rädd att nått inte står rätt till för dom. Man har bara ett barn, varför chansa

Och nästa barn då, som inte är ditt men som dör, för att ambualnsen var ute och skulle skjutsa Kalle 3 år till sjukhuset med en arm som inte gör spec ont när han sitter still och därför mkt väl kan åka i en egen bil?
  • Scrubs81
    lundiis skrev 2013-09-15 02:15:52 följande:
    Åkte upp för någon månad sedan med ambulans till sjukhuset eftersom jag fick så akut ont i magen att jag inte visste om jag skulle sitta eller ligga ner, kräktes konstant av smärtan som inte ville inte ge med sig förrän efter ca 6 timmar . Bemötandet jag fick var otrevligt när jag redan kände mig som skit ("du är inte så allvarligt sjuk"), armar i kors. Jag förstår att det finns ett missbruk av ambulanstransport, själv har jag aldrig behövt det tidigare, men om SOS anser att en person behöver ambulans är det verkligen ambulanspersonalen som ska stå där och sucka och tycka att man är en börda? Jag ringer inte i första taget. Det känns som att man ska vara halvt om halvt död innan man ringer efter hjälp annars ska man skämmas.

Många är mkt sjukare. Det kan vi ju konstatera SOS bedömmer o i många fall har de fel. Hur det var för dig vet ju inte jag eg. Jag var inte där o vet inte hur du blev bemött. Fick du nån behsndling under transporten? Om du ansåg att du inte på något vis kunde ta dig på egen hanx till sjukhus, vad är problemet?
  • Scrubs81
    lundiis skrev 2013-09-15 15:55:11 följande:
    Jamen så bra då. Då vet jag det. Får jag hjärtinfarkt någon gång så ska jag tänka på att det finns dem som är sjukare (det finns det väl alltid?). Det är bara att bita ihop och slänga sig på cykeln. Skål

Det var ju trist att du inte ens ville svara på mina frågor!
  • Scrubs81
    modsey skrev 2013-09-15 18:55:28 följande:
    Tror ni det bara är i Norge man har detta problem?

www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/smaaskadde...#.UjWCZhWVRKc.facebook

Tror? Jag VET att det inte bara är Norge, men tyvärr är det så att tidningar i Sverige inte öht skulle våga skriva
    en sån artikel! För det är ju synd om den som inte får nån ambulans...nä ni Svenskar, ni ska inte behöva ta nåt som helst egenansvar och ens försöka lösa era situationer ni hamnat i, bara ring så kommer vi!!!! 
  • Scrubs81
    Göteborg har i sommar haft en bedömningsbil som åkt på prio 2-3 och löser många problem hos patienten. Av 500 patienter har 12% haft ambulans behov.
  • Scrubs81

Men snälla sööööta!!!! 112 är ju till för ALLA!!!! Ring, ring o ring!!! 112 är speciellt för alla oroliga mammor som hänger på Familjeliv, det KAN ju för guds skull vara allvarligt o får man rådet på fler att ringa, då ringer man, för nåns kusins instifta mosters guddotter fick ju ligga inne 11 timmar m samma symptom....då har man ju dessutom ältat saken 11 timmar i sin tråd på fler också. Ansträngt er inte ett dugg själva att lösa era egna situationer utan gör det enkelt för er o lyft luren. Onödigt att ens försöka själv....vi betalar ju skatt o andra får väl skylla sig själva...jag var först o den lättaste ungen i världen har ju faktiskt lite ont o det gör mig som supermorsa hysterisk.... Jag blir så tröööööt, så trött.....för fasen, TÄNK o ta tag i livet!!!!!

• Scrubs81
    Pyttisanna skrev 2013-11-03 03:18:06 följande:
    Föll oförklarligt ihop ståendes på bussen för några veckor sedan. Bussen var knökfull, och folk blev livrädda och ringde 112. Var det rätt eller fel att ambulansen kom, och att de sedan körde mig till sjukhus? 

Kunde inte bussen tagit omvägen runt sjukhuset så ambulansen hann med några fler med stukade händer o nageltrång?
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans