Starkast skrev 2013-08-26 09:56:57 följande:
När ska man ringa ambulansen tycker du?
När mitt barn bröt sin arm tyckte då varken 112 eller ambulanspersonalen att det var fel i alla fall....
Tvärtom! Jag ville flytta honom till en lämpligare plats och personen på 112 sa tydligt RÖR HONOM INTE!
Nu är det ju så att är man osäker så ringer man 112.
Det innebär inte automatiskt att det skickas en ambulans utan där sitter det erfaren personal som avgör vad för transportmedel den sjuke/skadade behöver. Ibland skickas ambulans men de kan även hänvisa till taxi.
Därför behöver du TS inte oroa dig så mycket för att onödiga transporter skickas ut. Låt 112 få avgöra när det behövs eller inte istället....
Men jag kanske skulle ha burit runt på mitt barn som svimmade av och till pga smärtan? Och skulle han ha hängt avsvimmad i bilbältet?
För jag hoppas VERKLIGEN inte att han skulle legat utan bälte??
Och vet du vad?
Trots att de på akuten satte ett tillfälligt gips på hans arm, gav honom så mycket morfin att han inte hade speciellt ont, så fick han åka AMBULANS vidare till nästa sjukhus som skulle operera. Det var aldrig tal om taxi eller bil, utan SJUKVÅRDSPERSONALEN bedömde att AMBULANS var det enda alternativet.
Jag tror att problemet börjar bli det omvända istället!
Folk får så mycket skit på ex, nätet så de vågar inte ringa ambulans för att alla självutnämnda experter sitter och talar om NÄR den behövs och inte.
Själv kom jag in en gång, hade inga problem alls att köra min bil de 500m jag har till akuten. Så mycket skäll har jag nog aldrig fått från en läkare! Jag borde åkt ambulans. Jag svarade att jag kunde ta mig själv. Han svarade att nästa gång låter du larmcentralen avgöra om du klarar det eller inte!
Och han har rätt.
Han hade upplevt detta massor av gånger, att folk inte törs ringa 112 pga just dessa självutnämnda experterna framför allt på nätet.
Och jag vill gå så långt att säga, att köra sitt barn med en bruten kroppsdel själv är både barnmisshandel, dåligt omdöme och urbota KORKAT!
Och i många andra fall också.
Om man bestämde över transporten själv skulle man ju hamna hos ambulanspersonalen direkt när man ringde och inte hos en sjuksköterska som har stor utbildning och erfarenhet på att bedöma läget. De ställer sina frågor.
Och händer det igen så ser jag ingen anledning att inte ringa.
Sedan tar du även upp astmaanfall.....
Jag är stensäker på att du ALDRIG varit i närheten av en person med ett rejält astmaanfall. Då hade du aldrig sagt så. Och om man låter bli att ringa 112 när en person är blå i ansiktet utan luft och kroppen krampar pga syrebrist då är man banne mig sadist!!
Varför tror du det finns mediciner i ambulansen för att hjälpa människor med dessa symptom akut och det lika gärna kunnat vänta tills de var inne på sjukhuset?
Så tar du upp getingstick.....
Faktiskt så är många ALLERGISKA mot getingar och får de ett stick kan personen faktiskt dö.
dessutom brukar LÄKAREN vara tydlig med att berätta att blir barnet/den vuxna stungen så ska man omedelbart ringa 112. Och vet du vad? Det är även prio1 larm.....
Jag tycker TS och co att du/ni som inte har det blekaste aning om vad ni snackar om borde låta bli.
Hoppas ni är medvetna om att erat snack bidrar till att folk får men för livet/dör pga att de inte tycker det är illa nog att ringa 112, just pga självutnämnda experter som skäller, hånar och rasar ut.
Då kan det ha handlat om hur ditt barn bröt armen....och att den var så tydligt bruten att det inte gick att röra honom. Eller hur?
Ambulans för att han hade fått morfin och därför behövde övervakas så han inte fick andningsstopp....högst troligt inte pga den brutna armen
Och jag körde mitt barn till jourcentralen med bruten arm och därifrån till akuten med bruten arm...så jag är barnmisshandlare då menar du?
Och VEM har påstått att man inte ska ringa 112 om man har känd getingallergi? VEM? Däremot verkar folk i den här tråden tro att man ska ringa 112 bara man blir stucken av en geting..för man kan ju få allerigs reaktion...om utifall att kanske mao.