Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

Ö

Medusan skrev 2013-09-04 23:39:30 följande:
    Det låter så fullkomligt absurt att det finns kommuner som aldrig har brytpunktssamtal men man upphör aldrig att förvånas över hur otroligt dåligt en del saker fungerar.

Hur vet du om en personal är erfaren eller inte? Bara åldern behöver ju inte säga så mycket t.ex. Jag skulle tycka att det vore mycket intressant att få höra mer exempel på när du tycker att kommun-ssk har ringt 112 i onödan. Ta det dock en annan dag när du är utvilad

Du vet..små städer, alla "känner" alla. Men framförallt sättet att resonera. Det lixom märks.

Återkommer m "fall"
  • Scrubs81
    LunaLunatic skrev 2013-09-05 12:26:52 följande:
    Intressant är att här anses det av flera att vid tex bruten arm kan man åka in själv/ta taxi.
    I trådar om akuten anses det gärna att om man kan ta sig dit för egen maskin så har man inte där att göra.

Så vilket gäller?
    Jag har tagit mig för egen maskin (apostlahästar och taxi) gallstensanfall som inte gav med sig och jag bara grät av smärta, blindtarmen samt allergi där svullnaden nått ansiktet och jag började bli orolig när jag kände mun/hals påverkas. Alla dessa samt exempelvis bruten arm kräver INTE akutvård sålunda.
    Att man behöver till akuten innebär int att man måste åka ambulans till akuten. Det handlar ju hela tiden om vilken nivå på vården man behöver. Vårdcentralen, primärvård på jourtid, akuten och om det är riktigt ont, eller illa på annat vis och vård behövs under vägen dit.
  • Scrubs81
    Rosenöga skrev 2013-09-05 13:56:49 följande:

Specialintresse kallade jag det eftersom du lägger ner så enormt mycket tid på just den frågan i olika trådar här på fl. Att jag sa så är inte något som jag mår bra av utan bara ett konstaterande.

Vad jag menar är, att det måste få bli en del mer eller mindre onödiga utryckningar och sjukhusbesök därför att man inte vet innan hur illa det är. Det gäller inte bara när privatpersoner larmar en gång för mycket utan även i andra sammanhang, exempelvis vid trafikolyckor. Jag förstår också att man vid trafikolyckor  måste göra en del transporter som du skulle anse onödiga. Ja, som också ÄR onödiga men man kan inte riskera människors liv och hälsa. Jag menar att samma sak är det med de transporter som Sjukvårdsrådgivningen eller privatpersoner anser sig behöva. Det måste inträffa att några inte varit nödvändiga, helt enkelt därför att man inte vill riskera att någon lider eller dör därför att man nekat hjälp.

Avslutningsvis, nej, det är faktiskt inte så överallt att det är närmare till taxi än till ambulansstationerna. Där min syster bor är det ungefär tio mil till närmaste taxistation men bara tre mil till ambulansstationen. Den troliga förklaringen är väl att det är inte lönande att driva taxi i glesbygd. Ambulansen går inte heller med vinst men där får landstinget, alla skattebetalare i länet, stå för förlusten och ingen privatperson.
    Enormt mycket tid? Ja allt är ju relativt här i världen

En viss överutlarmning säger det ju självt att det ska vara. Men när transporterna ökar med 20% per år....då är det nåt som inte stämmer i samhället! Är folk sjukare idag än för 10 år sen? Och då pratar jag inte ens om multisjuka äldre för lungödem och riktiga astmaanfall är inte lika vanligt idag!

Hur kan du jämföra taxi med ambulans vad gäller vinstintressen? Du får nog förklara det närmare..vilken förlust lixom?
  • Scrubs81
    Tillie skrev 2013-09-05 16:58:08 följande:
    och hade jag barn skulle jag verkligen ringa ambulans om h*n brutit något, eller exempelvis fått ett getingstick och fått en allergisk reaktion, sånt är ju livsfarligt. Jag tycker att man är en dålig förälder om man INTE ringer ambulans vid såna tillfällen! Skulle mitt framtida barn bli akut sjuk skulle jag självklart hellre ringa SOS än att ta en taxi och riskera att vänta i en lång bilkö. 
    OM barnet brutit ett finger? Eller handleden? Eller du misstänker att den brutit något? Är det sjävklart att ringa ambualns då?
    Om barnet blir stucket av en geting, gråter och har ont och en stor röd bula, ringer du då?
  • Scrubs81
    Tillie skrev 2013-09-05 21:31:36 följande:
    Trodde att jag redan svarat på den frågan. ...... Vad är det du vill få fram?
    Jag har mina egna metoder, jag tänker inte få kritik eller påhopp för det.  
    Har aldrig ställt den frågan, så du kan ju inte ha svarat på den! Eller ska jag tolka det som att svaret är ja, du skulle utan tvekan ringa ambulans för ett brutet finger eller ett getingstick med enbart lokal reaktion?
  • Scrubs81
    Rosenöga skrev 2013-09-06 00:17:28 följande:
    Jag menar vad jag skrev att taxiverksamheten verkar inte löna sig och då blir det långt mellan taxistationerna. Ambulansverksamhet måste vi ha fast det inte går med vinst. En förklaring till varför det finns ambulans stationerad i närheten men långt till taxistationen.

Ok, då tror jag att jag förstår hur du menar. Men att dra in vinst öht i ambualnsverksamhet som är en offentlig verksamhet kändes lite spooky när du jämförde med taxiverksamhet.

Sen finns det privata entreprenörer men de får ju sin vinst genom att dra ner på löner, material, kvalite på bilar osv. Eftersom de får en fast summa och sen lite per mil man kör. 
  • Scrubs81
    LunaLunatic skrev 2013-09-05 18:10:29 följande:
    Många är ju av åsikten att kan du gå in på akuten själv hör du inte hemma där. Bara se tidigare trådar på detta forum.

Å andra sidan är väl brutna armar ett av ganska få tillstånd där du kan gå in själv och ändå behöva vara på akuten....sen får man ju idag ha mer övereende med folk som söker på akuten än de som åker ambulans och inte visar sig ha ett behov. Men kommer du gående helt opåverkad in på akuten, ja ge gärna exempel på tillstånd som det kan handla om. Däremot kan du komma i egen bil, få stötta dig på den som kört osv...
  • Scrubs81
    LunaLunatic skrev 2013-09-06 11:39:22 följande:
    Jag bet nog ihop rätt bra när jag kom in med min galla. Det är ingen som ser att jag gråtit och skrikit i timmar hemma. Såg säkerligen ut att gå in "helt opåverkad".

Travade in helt fint med allergi också, men den såg jag tydligen så jävlig ut att jag fick komma in typ omedelbums (det stod att det var fem timmars kö, så jag hade tänkt gå hem igen).

Men då såg du ju jävlig ut! Inte opåverkad...endera vill du inte förstå eller så förstår du öht inte. Om du kommer till akuten med halsont i två timmar, då båder beter du dig opåverkad och ser opåverkad ut, kommer från jobbet och är fixad och inte klädd i mysdress. När du kom in med din galla, misstänker jag att du inte orkade duscha, och inte sminka dig...och håret hade du troligen i en slarvig tofs (ja tänk nu din sits hur du brukar göra) och sket i vad du hade för kläder?
  • Scrubs81

Ja, ni ska alltså veta att jag kommit hem till folk som står i duschen! Ringer 112, vi kör med blåljus och så duschar patienten när vi kommer, och inte för att de har kräkts ner sig själva eller nåt sånt, eller blöder ymning, utan ville känna sig fräscha! Det är viktigt att få sminka sig lite och borsta håret, ja folk gör ju sånt under tiden vi åker också, och för att inte prata om att de facebookar och lägger ut bilder!

• Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-09-08 11:16:59 följande:
    SKITSNACK!!!

Ganska fräckt av nån som inte är insatt öht att anklaga mig med 10 års ambulanserfarenhet att ljuga. Så vi kan ju ta en diskussion om vem som ska knipa ihop och skippa skitsnacket i det här ämnet!!!!!!!
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans