Rosenöga skrev 2013-09-05 13:56:49 följande:
Specialintresse kallade jag det eftersom du lägger ner så enormt mycket tid på just den frågan i olika trådar här på fl. Att jag sa så är inte något som jag mår bra av utan bara ett konstaterande.
Vad jag menar är, att det måste få bli en del mer eller mindre onödiga utryckningar och sjukhusbesök därför att man inte vet innan hur illa det är. Det gäller inte bara när privatpersoner larmar en gång för mycket utan även i andra sammanhang, exempelvis vid trafikolyckor. Jag förstår också att man vid trafikolyckor måste göra en del transporter som du skulle anse onödiga. Ja, som också ÄR onödiga men man kan inte riskera människors liv och hälsa. Jag menar att samma sak är det med de transporter som Sjukvårdsrådgivningen eller privatpersoner anser sig behöva. Det måste inträffa att några inte varit nödvändiga, helt enkelt därför att man inte vill riskera att någon lider eller dör därför att man nekat hjälp.
Avslutningsvis, nej, det är faktiskt inte så överallt att det är närmare till taxi än till ambulansstationerna. Där min syster bor är det ungefär tio mil till närmaste taxistation men bara tre mil till ambulansstationen. Den troliga förklaringen är väl att det är inte lönande att driva taxi i glesbygd. Ambulansen går inte heller med vinst men där får landstinget, alla skattebetalare i länet, stå för förlusten och ingen privatperson.
Enormt mycket tid? Ja allt är ju relativt här i världen
En viss överutlarmning säger det ju självt att det ska vara. Men när transporterna ökar med 20% per år....då är det nåt som inte stämmer i samhället! Är folk sjukare idag än för 10 år sen? Och då pratar jag inte ens om multisjuka äldre för lungödem och riktiga astmaanfall är inte lika vanligt idag!
Hur kan du jämföra taxi med ambulans vad gäller vinstintressen? Du får nog förklara det närmare..vilken förlust lixom?