• majsan1980

Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn?

Känns riktigt jobbigt. Jag vill känslomässigt ha barn och längtar efter barn men är rädd!
    Är rädd för att föda
    Är rädd för att förlora min frihet
    Är rädd för att relationen mellan min sambo ska bli dålig(vi har en jättebra relation idag, trygg och stabil)
    Rädd för att våran tid tillsammans inte finns då vi får barn.

Med detta så innebär det att ingen av våra föräldrar bor i närheten, mina föräldrar skulle aldrig ens bry sig. Vi har inte så många vänner häromkring heller.
    Vi har pratat om att försöka skaffa barn nu i höst men jag är rädd, vet inte om jag vågar men jag vet att jag smälter så fort jag får syn på ett barn ute på stan.

Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn? Eller har ni bara vetat att ni vill ha barn och aldrig känt sig osäkra?

• Svar på tråden Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn?
  • amalie79
    Estellan skrev 2013-12-01 12:28:06 följande:
    Jag har en stor rädsla att man ska förändras för mycket till någon man inte vill vara... Diskutera blöjor, hela tiden jämföra sitt barn med andras barn, eller inte vilja lämna bort barnet för att ibland göra något för sig själv. Jag tycker idag att det är tragiskt med de som endast lever för sitt barn. Absolut hamnar barnet främst, men en del gamla vänner slutar helt leva sitt eget liv. Vad har man då när barnet blir vuxet och börjar frigöra sig? Fast jag har också fantastiska vänner som är samma personer som tidigare fast av förklarliga skäl inte lika ofta som tidigare. Så jag får väl se till att fokusera på dom! Amalie79 - min sambo har också två barn. Och faktiskt tror jag det var det som fick mig att bestämma mig. Man vet hur de är med barn innan! Det är ju en enorm fördel! Jag kan också se hur vi fungerar tillsammans gentemot hans barn och att vi har samma inställning och kompletterar varandra. Han har dom visserligen bara varannan helg och lov vilket jag - även om jag verkligen tycker om dom - faktiskt tycker är rätt skönt. Så jag förstår din oro där. Men samtidigt får man ju barnen på köpet om man väljer en partner som redan är förälder och de kan ju komma att bo heltid hos oss. Men faktiskt har jag bara sett det som en fördel! (Förutom att jag,är rädd för vad hans släkt kommer tycka om jag blir gravid...)

Jo men precis det där hände min bästa vän. Från en dag till en annan blev hon en tråkig tant helt enkelt. Inte det att vi direkt var ute på krogen men hennes pojke är snart fem och på den tiden har vi varit hemifrån tillsammans utan barn TVÅ gånger. Det ska alltid hälsas på på eftermiddagen så jag hinner träffa barnen- jag har inte hjärta att säga att jag kanske någon gång vill komma på

Kvällen för att träffa HENNE. Och alltid alltid umgås vi sittande på golvet i lekrummet...

Jag önskar jag kunde se det som helt och hållet en tillgång att min sambo redan har barn men därtill tror jag tyvärr de är alltför lika sin mamma. Hade de liknat min sambo lite mer kanske det varit enklare.
  • majsan1980
    amalie79 skrev 2013-12-01 20:13:27 följande:

Jo men precis det där hände min bästa vän. Från en dag till en annan blev hon en tråkig tant helt enkelt. Inte det att vi direkt var ute på krogen men hennes pojke är snart fem och på den tiden har vi varit hemifrån tillsammans utan barn TVÅ gånger. Det ska alltid hälsas på på eftermiddagen så jag hinner träffa barnen- jag har inte hjärta att säga att jag kanske någon gång vill komma på
    Kvällen för att träffa HENNE. Och alltid alltid umgås vi sittande på golvet i lekrummet...
    Jag önskar jag kunde se det som helt och hållet en tillgång att min sambo redan har barn men därtill tror jag tyvärr de är alltför lika sin mamma. Hade de liknat min sambo lite mer kanske det varit enklare.
    Jag tror att det där har att göra med hur man är själv, hur man tänker. Kanske kommer det bli så att man pratar blöjor, men jag har svårt att tänka mig att jag helt skulle prioritera mitt barn och ingenting annat. Jag studerar nu och jag tänker fortsätta med det efter mammaledighet om jag blir gravid. Så klart så kommer barnet vara viktig i ens liv men min karriär är också viktig. Utan en karriär så skulle inte jag bli en bra och lycklig mamma och då. 
    Jag tänker vara hemma ett år från studierna och sen ska min sambo vara hemma, har vi pratat om. 

Tråkigt att din vän inte förstår att du vill ha lite egen tid med henne. Jag kommer definitiv vilja ha egen tid även om jag får barn annars blir man ju bara… mamma.
  • majsan1980

Reflexen: Jag är mest orolig att jag inte ska klara av att ta hand om ett barn, vet ju inte hur man gör, vad är bäst i uppfostran?. När jag är med andra och ser hur de tar hand om deras barn så tänker jag" så där skulle inte jag kunna göra, och jag kanske inte ska ha barn ändå trots allt", det är ju så skönt att vara ensam utan barn, lugn och ro. Jag skulle inte heller bli någon bra lek mamma, skulle vara dålig med att anordna kalas till mitt barn, halloween, påsk osv… Var mer lek faster när jag var yngre, nu känns det som jag har varit ifrån det där så länge och mina syskobarn och vänners barn är så stora idag…kommer inte ihåg…hur gör man?

Men sen vet jag ju att det är inte bara lek, det är mer ansvar och kärlek och man kan ju inte göra mer än sitt bästa. Jag skulle däremot bli bra på att ge trygghet och kärlek och jag är ju inte ensam, har ju en partner som är toppen.
    Kanske hänger mina tankar ihop med att jag inte hade en bra mamma och då är jag livrädd att jag inte heller ska bli någon bra mamma… Har kanske för stora krav.

• amalie79
    majsan1980 skrev 2013-12-02 07:59:57 följande:
    Reflexen: Jag är mest orolig att jag inte ska klara av att ta hand om ett barn, vet ju inte hur man gör, vad är bäst i uppfostran?. När jag är med andra och ser hur de tar hand om deras barn så tänker jag" så där skulle inte jag kunna göra, och jag kanske inte ska ha barn ändå trots allt", det är ju så skönt att vara ensam utan barn, lugn och ro. Jag skulle inte heller bli någon bra lek mamma, skulle vara dålig med att anordna kalas till mitt barn, halloween, påsk osv? Var mer lek faster när jag var yngre, nu känns det som jag har varit ifrån det där så länge och mina syskobarn och vänners barn är så stora idag?kommer inte ihåg?hur gör man?

Men sen vet jag ju att det är inte bara lek, det är mer ansvar och kärlek och man kan ju inte göra mer än sitt bästa. Jag skulle däremot bli bra på att ge trygghet och kärlek och jag är ju inte ensam, har ju en partner som är toppen.

Kanske hänger mina tankar ihop med att jag inte hade en bra mamma och då är jag livrädd att jag inte heller ska bli någon bra mamma? Har kanske för stora krav.

Jag har en kollega som är en jättebra mamma, vilket jag sagt till henne också. Hon hade en jobbig uppväxt i Polen med en alkoholiserad pappa och en mamma som ibland slog dem. Hon bestämde sig tidigt för att inte bli som sin mamma - och det blev hon inte heller.

Min egen mamma hade heller ingen bra mamma, men har själv varit toppen.

Kanske är det tvärtom, att du kommer bli världens bästa mamma, just för att du vet hur man inte ska vara.
  • amalie79

Jag för min del skulle vara skitbra på att fixa kalas och pyssel och sådana saker. Jag är mer orolig för vardagen. Blir det för mycket saker kan jag bli lite stressad och liksom glömma hur man gör saker. Typ jag glömde köra till skolan med bonus för jag var så fokuserad på att ta mig till jobbet. Så vi fick vända, när han sa till.

Tänk om jag blir en sådan där förälder som glömmer babyn i bilen så den dör av värmeslag, liksom?

• majsan1980

Tack Amelie Ja kanske är det så när man vet hur man inte ska vara, har kanske därför också mer krav än andra på mig själv för att jag inte ska bli som just min mamma.

Kommer gå bra när du väl är mamma amelie! Svårt att tänka mig att man skulle glömma sitt egna barn i bilen. Alla med barn säger ju att det är helt annorlunda med ens egna barn.
    Hur går det för er som försöker med bebis? Jag fick min mens i veckan, så nu är det att invänta nästa ägglossning. På nått sätt är jag lättad fast jag samtidigt vill ha en bebis också. Är kanske van att inte bli gravid nu heller.

• TheKitten

Läste nyss igenom denna tråd och så jäkla skönt att läsa!

Jag blir 25 i april och min sambo är 30 så jag känner att det börjar bli dax liksom.
    Man vet ju aldrig och det går på en gång eller om det tar tid osv.
    Men jag har samma tankar, hur blir det med egentid, ekonomi, hur blir vi som föräldrar osv.
    Men har börjat tänka lite såhär, jag har 2 hundar så jag är redan "låst". Och hundarna kräver ju rutin.
    Dom har faktiskt kläder (när det är kallt ute) så jag klär ju alltid på dom när vi går ut och sen lämnar jag dom på"dagis" (hos mina föräldrar) när vi jobbar.
    Nu vet jag ju att barn kräver mycket mer men själva rutinerna har jag inget emot och det har bara blivit en självklar grej man gör i vardagen.
    Så jag tänker lite att så kommer det nog bli när man skaffar barn, allt blir en del av vardagen, man kommer inte ifrågasätta utan man gör bara precis som när man gör sin egen frukost osv, det blir en rutin i vardagen.
    Sen kommer ju rädslorna man har om graviditet och annat finnas men om man har en bra partner så kommer man ju stötta varandra genom det. 
    Jag och min sambo försöker inte aktiv, så vi har ingen koll på ägglossning och sånt men vi kör utan preventivmedel :)
    Så när den dagen kommer blir det väl skräckblandad förtjusning ;P

• majsan1980

Plussade igår Känns jättekul, overkligt, lite skrämmande. Tar väl ett tag innan vi vänjer oss vid detta. 

• Saken86

Grattis Majsan!!! Vad roligt!! :))
    Vad hade du för symptom? Berätta allt! :))

Svar på tråden Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn?