• majsan1980

Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn?

Känns riktigt jobbigt. Jag vill känslomässigt ha barn och längtar efter barn men är rädd!
    Är rädd för att föda
    Är rädd för att förlora min frihet
    Är rädd för att relationen mellan min sambo ska bli dålig(vi har en jättebra relation idag, trygg och stabil)
    Rädd för att våran tid tillsammans inte finns då vi får barn.

Med detta så innebär det att ingen av våra föräldrar bor i närheten, mina föräldrar skulle aldrig ens bry sig. Vi har inte så många vänner häromkring heller.
    Vi har pratat om att försöka skaffa barn nu i höst men jag är rädd, vet inte om jag vågar men jag vet att jag smälter så fort jag får syn på ett barn ute på stan.

Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn? Eller har ni bara vetat att ni vill ha barn och aldrig känt sig osäkra?

• Svar på tråden Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn?
  • Y o L o
    Saken86 skrev 2013-09-11 19:37:14 följande:
    Yolo: Åh det där var ungefär precis vad jag behövde höra! :)

Ja kör på nu :) jag har tom tänkt bort min rädsla för förlossningen, känns nu som "jaja alla andra klarar ju det så".

Tidigare tänkte jag även att det måste ju va skitäckligt att ha nått som rör sig i magen. Men när jag för 3 dagar kände bebisen för första gången började jag nästan gråta. :)
  • Saken86

Gud vad roligt å höra!!! :))
    Alla får det alltid å låta som att allt varit så självklart och fint från första början. Ingen osäkerhet alls. Men känns fint och höra att det gav med sig när du väl blev gravid. Lite det jag intalar mig själv också. Man växer nog väldigt fort psykiskt och blir stark inför allt som komma skall :)

• koko12

Vad intressant att läsa denna tråd! Har precis samma tankar, men är ännu inte på det klara med vad jag vill. Har under det senaste halvåret trott att jag äntligen bestämt mig - för att jag INTE vill ha barn. Och den känslan, att ha bestämt sig, var så himla befriande. Men så, de senaste veckorna...känslan har börjat komma tillbaka. Om att det kanske vore himla fint. Och rädslan för att komma på att man gjort fel val och att det ska vara för sent sen. Jag är nog mest rädd för det där med att förlora friheten. Jag kommer från en rätt strulig familj där jag har fått ta mkt ansvar, så tanken på att bara bry mig om mig själv har känts så lockande. Har tänkt att jag kanske skulle bli en bitter morsa om jag skaffar barn och sen ångrar mig och saknar friheten. Ja ni hör ju...å ena sidan, å andra sidan....SNURRIGT!

(Jag har en sambo btw Flört. Han är lika velig som jag.) 

• kiki

Hade oxå dom tankarna innan. Men nu när liskrutt är här, visserligen 1 år nu, så känner jag att vi har samma tid för oss själva som innan. Vi har inte eller några föräldrar i närheten, mina föräldrar bor 25mil ifrån, mannens bor på andra sidan jordklotet. Reser gör vi oxå, bara i år har vi varit utomlands 3 gånger. Första gången vi reste va lillan 5 månader ;) Jag tror allt går om man bara vill. Har man en inställning som säger att allt är "lätt", ja då blir det så oxå ;)

• Amalian83

Snubblade över denna tråden och blev medlem för att kunna vara med :) känner nämligen igen mig väldigt i det som skrivits. Jag har haft många år där jag trodde att jag kanske inte ville ha barn, men det senaste året har det liksom smugit sig in en känsla av att jag är klar för det och vill det. En stor del av det har jag min sambo att tacka för, som varit mer klar än mig under en längre period och som har haft tålamod och väntat på mig. Jag är velig och skiträdd, men min sambo är väldigt "nu kör vi" och "vi tar det som det kommer". Dessutom har han tron på sig själv att han kommer att bli en bra pappa och den tryggheten är det väldigt skönt för mig att ha med mig. Så precis som ett par av er skrivit inkl TS har även vi börjat prova. Jag har inte stenkoll på ÄL eller BIM, men jag har inte passerat första BIM sedan vi började så just nu är det allmänt pirrigt. Om det inte fungerar på en gång, kommer jag att bli stressad? Om det fungerar på en gång, kommer jag att få panik? Hur som så kommer det att bli en spännande höst! Lycka till till er andra.

• majsan1980
    Saken86 skrev 2013-09-11 19:26:24 följande:
    Tror säkert man kommer oroa sig hela tiden!
    Innan man blir gravid, under graviditeten och sedan när barnet är fött lär man oroa sig över om man gör ett bra jobb som manna och allt vad det innebär! Jag är en riktig oroare, så kan ju bara tänka mig!!

Nu har jag en vecka kvar till bim. Nervös som tusan! Är det nåt där? Tänk om det blir plus? Tänk om jag ångrar mig!? Haha ja du hör ju ;)

Hur går det för dig?
    Hur har det gått? 
    Har en vecka till bim. Har köpt ägglossningstest som jag tänkt testa om det inte blir nåt nu. Lite nervöst att använda dem med tanke på att det kan gå fortare fast jag ändå vill det hm...
    Inbillar mig att det känns bättre när man väl är gravid även om det känns läskigt. 
  • majsan1980
    koko12 skrev 2013-09-20 23:35:28 följande:
    Vad intressant att läsa denna tråd! Har precis samma tankar, men är ännu inte på det klara med vad jag vill. Har under det senaste halvåret trott att jag äntligen bestämt mig - för att jag INTE vill ha barn. Och den känslan, att ha bestämt sig, var så himla befriande. Men så, de senaste veckorna...känslan har börjat komma tillbaka. Om att det kanske vore himla fint. Och rädslan för att komma på att man gjort fel val och att det ska vara för sent sen. Jag är nog mest rädd för det där med att förlora friheten. Jag kommer från en rätt strulig familj där jag har fått ta mkt ansvar, så tanken på att bara bry mig om mig själv har känts så lockande. Har tänkt att jag kanske skulle bli en bitter morsa om jag skaffar barn och sen ångrar mig och saknar friheten. Ja ni hör ju...å ena sidan, å andra sidan....SNURRIGT!

(Jag har en sambo btw Flört. Han är lika velig som jag.) 
    Förstår precis vad du menar. Jag kommer från en familj där jag i unga år fick ta hand om mina småsyskon. Så när jag flyttade hemifrån så ville jag vara fri och bara ta hand om mig själv. I unga år kände jag aldrig någon barnlängtan och bestämde mig för att inte skaffa några barn. Barnlängtan kom sen smygande när jag närmade mig 30. Det är det som krockar lite att jag känner mig osäker och velar också. Jag älskar friheten och att kunna resa och i mina tankar är det underbart men känslan och längtan efter ett barn är så mycket starkare. Jag har en sambo som varit velig också men nu har vi bestämt oss för att försöka. 
    Jag tror snarare att jag blir bitter om jag inte skaffar barn då jag längtar efter ett. Tror man ska gå efter magkänslan för att bli glad och lycklig  
  • majsan1980

Väldigt kul att så många har svarat på denna tråd Känns skönt att höra att det finns så många fler som inte är helt säkra. Att jag inte är ensam, det är lätt att tro att man är det eftersom ingen pratar om detta.
    Jag tror att det viktigaste är att gå efter magkänslan även om det känns nervös, läskigt och som ni skrivit som har barn så löser det sig säkert när man har ett barn.  

• hellokill3r

Så känner nog alla. Sanningen är den att det är aldrig "rätt tillfälle" för att skaffa barn, det finns alltid nånting annat man vill göra, nya jobb att söka, nya resor att åka på, nya fester att gå på.. Man får bara köra helt enkelt! Man ångrar sig inte efteråt.

Svar på tråden Någon mer som varit osäker innan ni skaffat barn?