koko12 skrev 2013-09-20 23:35:28 följande:
Vad intressant att läsa denna tråd! Har precis samma tankar, men är ännu inte på det klara med vad jag vill. Har under det senaste halvåret trott att jag äntligen bestämt mig - för att jag INTE vill ha barn. Och den känslan, att ha bestämt sig, var så himla befriande. Men så, de senaste veckorna...känslan har börjat komma tillbaka. Om att det kanske vore himla fint. Och rädslan för att komma på att man gjort fel val och att det ska vara för sent sen. Jag är nog mest rädd för det där med att förlora friheten. Jag kommer från en rätt strulig familj där jag har fått ta mkt ansvar, så tanken på att bara bry mig om mig själv har känts så lockande. Har tänkt att jag kanske skulle bli en bitter morsa om jag skaffar barn och sen ångrar mig och saknar friheten. Ja ni hör ju...å ena sidan, å andra sidan....SNURRIGT!
(Jag har en sambo btw

. Han är lika velig som jag.)
Förstår precis vad du menar. Jag kommer från en familj där jag i unga år fick ta hand om mina småsyskon. Så när jag flyttade hemifrån så ville jag vara fri och bara ta hand om mig själv. I unga år kände jag aldrig någon barnlängtan och bestämde mig för att inte skaffa några barn. Barnlängtan kom sen smygande när jag närmade mig 30. Det är det som krockar lite att jag känner mig osäker och velar också. Jag älskar friheten och att kunna resa och i mina tankar är det underbart men känslan och längtan efter ett barn är så mycket starkare. Jag har en sambo som varit velig också men nu har vi bestämt oss för att försöka.
Jag tror snarare att jag blir bitter om jag inte skaffar barn då jag längtar efter ett. Tror man ska gå efter magkänslan för att bli glad och lycklig