• Annaïck

    Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?

    Jag har bott i Frankrike i flera ar och mina barn gar i Grande section(5 ar) och CE1 (7 ar). Det händer ofta att jag blir irriterad pa hur man som förälder blir bemött och hur otrooooligt traditionell skolan är. Känns som 60-talet i Sverige typ... Hur  är det i ert land? Har ni upplevt en kulturkrock när det  gäller skolan?

    Här känns det som om man inte är välkommen i skolan och inskolning finns inte... man lämnar barnet ensamt pa en gang och da talar vi om en 3-aring...här finns det gratis förskola fran 3 ar som fungerar i stort sett som den vanliga skolan med undantag av att det finns leksaker i klassrummet och att de sover middag. Varje ar byter de lärare och gör ofta om klasserna - ingen kontinuitet med andra ord. Som svensk suckar man djupt...

    Och gud hjälpe den förälder som vagar kritisera läraren - de erkänner i stort sett aldrig att de har gjort fel och tar en sorts obehaglig auktoritär ton med föräldrarna som om de pratade med sina elever...  De verkar konstant vara i försvarsställning.

    Det verkar som om läraren är nagon sorts diktator och barnen ska lyda utan att ifragasätta. Ingen demokratisk uppfostran där barnet har nagot att säga till om.

    Man hör ofta "det är inte du som bestämmer, det är de vuxna"  när barn försöker säga vad de vill. Jag menar förstas inte att barn ska bestämma allt men jag tycker att man i alla fall ska lyssna pa barn och ta deras önskemal med i beräkningen..

    Det känns som om barnen bara är objekt i skolans värld...

  • Svar på tråden Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?
  • Annaïck
    Flash Gordon skrev 2013-10-04 11:03:08 följande:

    Ja, du ser. Ditt kompetenta barn kunde mer än mamma trodde.
    Ja fast hade det gatt daligt hade läraren förstört allt arbete vi och simläraren lagt ner för att hon skulle vaga simma pa det djupa!!!!!!  Förra aret satt hon och grät och vägrade hoppa ner i djupa bassängen, var jätterädd!
  • Flash Gordon
    Annaïck skrev 2013-10-04 12:46:17 följande:
    Ja fast hade det gatt daligt hade läraren förstört allt arbete vi och simläraren lagt ner för att hon skulle vaga simma pa det djupa!!!!!!  Förra aret satt hon och grät och vägrade hoppa ner i djupa bassängen, var jätterädd!

    Men nu gick det ju inte dåligt och om en vuxen fanns nära hela tiden så var det heller aldrig någon fara för säkerheten.

    Från att förra året inte ha vågat simma på djupt vatten till att dyka på det djupa och simma till andra sidan. 
  • MadHatter
    Flash Gordon skrev 2013-10-04 10:44:13 följande:
    Mina ungar har erfarenhet av asiatisk skola och det du säger är väldigt mitt-i-prick.

    Jämfört med den svenska skolan ligger de åratal före i såväl mognad som i ämnen som engelska (ganska naturligt när alla talar engelska med dem hela tiden) och matematik. 

    Det tragiska är ju att när de sedan går i skola i Sverige så blir de sittandes där och får vänta - tills alla andra hunnit ikapp. Om inte mamma och pappa jobbar extra med dem hemma på kvällarna.

    Jag har inte sett några nackdelar med det asiatiska tänket men det finns många saker jag önskade vore infört i Sverige.

    Läxor fem dagar i veckan från dag 1 i Year One. Om än små så ger det en disciplin.

    Skoluniform. Tydlighet. Signalerar dessutom ett mått av allvar. "Du som barn går till ditt "jobb" och du har en uniform som stärker intrycket av att detta är skolan och det andra är fritid". Och nä, den dödar inte barnets personlighet och de leker för fullt på rasterna ändå.

     

    Tydliga regelverk med angivna konsekvenser, för föräldrarna att skriva på. Bara en sådan sak som att mobiltelefon inte får tas med till skolan före Year Six och då måste de lämna den i entrén. De får tillbaka den när dagen är slut.  

    Ett stort mått av respekt för lärarna. Varje dag börjar med God morgon Fröken och avslutas med ett tack för idag. Pratglada åttaåringar finns i Asien också men Fröken kan säga till och då lyssnar de också.

    Respekt för sig själva och alla andra. Respekt för skolan och dess uppgift. Eleverna kommer inte försent, gör sina läxor och sabbar inte för andra på lektionen. 

    Överhuvudtaget är skolan så mycket viktigare i Asien än i Sverige. detta eftersom skolan på ett helt annat sätt är en väg till ett bättre liv än i Sverige.

    Sverige lider av "överflödets slapphet". I Sverige behöver inte ungarna anstränga sig. Det finns alltid andra räddningsplankor att ta till. Det finns det inte i Asien.



    Ett problem med den svenska skolan har väl varit det med att alla ska lära sig i samma takt. Det minns jag från min egen skoltid, tex att jag som läste flytande och läste tjocka kapitelböcker när jag började skolan ändå var tvungen att lära mig alla bokstäverna en och en efter ett visst system. Jättetråkigt och uppmuntrade inte precis till utökat lärande.

    Men jag upplever att svenska skolan är mycket bättre idag på att se enskilda elever och att uppmuntra till lärande utifrån individens förutsättningar.

    Läxor varje dag, tydliga regler som barn och föräldrar får skriva under, att man börjar med att säga god morgon och slutar med att säga hej då, mobiltelefonförbud osv gäller på mitt barns svenska skola också.
  • Charl

    Vi bor i Marocko med våra två barn på nu 2,5 o 5 år. Den stora har nu gått på förskola/skola i nästan två år men längtar fortfarande väldigt väldigt mycket efter sitt svenska dagis. Här följer man det franska skolsystemet o det blir ju knappt någon tid till lek utan de sitter runt bord hela dagarna o får nästan aldrig vara ute. Den enda förskolan med lekplats men de får knappt använda den. Alltid är det för kallt eller för varmt. Min äldsta har haft tur dock som lärde sig alfabet o att räkna o sådant väldigt tidigt (själv, inget vi tingat honom till) så han tycker mest det är tråkigt att hålla på med sådant i förskolan. Lärarana är också väldigt snälla o låter honom göra lite mer som han vill, och är så förvånade över att han lär sig fastän han inte still med de andra utan håller på med något annat. Det var ju jobbigt för honom i början då de läser franska halva dagen o arabiska andra halvan.

    Dessutom är det väääldigt långa dagar här. Från 8.30 (skolbussen kommer dock 7,30) till 16.30 (Hemma runt 17.00). Jag har totalvägrat dessa långa dagar. Första året vägrade han vara kvar o äta lunch så han gick bara förmiddag. Men då har lärarna hela tiden tjatat om att det är bättre om han går hela dagarna. De hsr visserligen lunchuppehåll mellan 12-14 men hur ska de hinna hem o stressa i sig mat o sedan tillbaka igen.

    Aga förekommer absolut inte här i skolan men det är acceptabelt i samhället. Vår yngsta har precis börjat förskolan o för henne har det än så länge varit mer lek o sådant.

    Vi ska flytta tillbaka till Sverige när det blir dags för vår äldsta att börja skolan. Förmodligen kanske redan så att han hinner gå lite på förskolan med innan. Vi fruktar verkligen skolan här, pedagogiken är helt i botten jämfört med den svenska. Man ser inte till barnens bästa utan de kommer alltid i andra hand. Barnen får inte göra sig hörda, ingen lyssnar till dem. Kreativitet finns knappt inte. Jag skulle aldrig för mitt liv sätta barnen i fransk skola (som det är här).

    Vi hoppas att det ska gå bra med tillbaka flytt o att det inte ska bli för tradigt i skolan i Sverige (efter att ha läst alla kommentarer här. Vår son är redan flytande i engelska, pratar arabiska så att han blir förstådd o liiiiiite franska. Alfabeten kan han ju sedan vi bodde i SV. o matte plus o minus räknar han. Om det nu skulle bli så att vår son skulle tycka det blir slött så känns det ju ändå bättre än den franska prestationsångest skolan. Att han får leka, vara ute, o framförallt bli hörd. Jag tycker barn ska få vara barn. Punkt.

  • Wolverine
    Hej Annaïck,

    se mitt separat tråd/inlägg om tyska skolan.

    Just nu är vi inte riktigt lyckliga...

    Jag föredrar om det är kontakt i ögonhöjd mellan lärare och eleven som det verkar vara i Sverige. Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att läraren har ingen auktoritet.

    Det är samma sak som på en arbetsplats tycker jag. Bara att någon är min chef betyder ju inte att chefen och jag kan inte prata p ögonhöjd.
  • Annaïck

    Senaste grejen min 7-aring rakat ut för, är att fröken höll upp hennes arbete och sa "regardez quel travail de cochon" inför hela klassen ( betyder ungefär: titta vilket (daligt) slarvigt arbete). En otroligt negativ attityd!

  • Wagram
    Annaïck skrev 2014-01-23 15:34:26 följande:
    Senaste grejen min 7-aring rakat ut för, är att fröken höll upp hennes arbete och sa "regardez quel travail de cochon" inför hela klassen ( betyder ungefär: titta vilket (daligt) slarvigt arbete). En otroligt negativ attityd!
    Ja det där är ju typiskt för franska skolan! Barnen skall lära sig genom skam när det går dåligt.
  • Cogito ergo sum
    caliningrad skrev 2013-09-16 23:45:23 följande:
    En annan sak jag hatar i Sverige är att de inte bara ljuger till barnen utan manipulerar dem.

    Ta klassrådet där barnen ska lära sig demokrati... hahaha.

    Häromdagen hade de ett sådant. Då frågade jag min dotter vilket beslut togs och vem tog det.
    Då sa hon: fröken bestämde att vi skulle ha 5 minuters tystnad i matsalen.

    Jag sa: jaha, jag trodde att ni skulle bestämma.

    Min dotter sa: ja, vi röstade men fröken hade bestämt innan.

    Alltså tror de att barnen är rena idioter för att de är 6 år????? 
    Har du dem i kommunal skola för jag har min 3 åring i privat och känner inte alls igen det.
  • yndra
    Cogito ergo sum skrev 2014-01-23 18:00:22 följande:
    Har du dem i kommunal skola för jag har min 3 åring i privat och känner inte alls igen det.
    Din 3-aring har ofta klassrad?
  • frökenelisabeth

    Bor i Danmark och här är skolan nog rätt lik den svenska förutom en sak: att man inte får skolmat. Känns oerhört u-landsaktigt, och jag fasar för den dagen då sonen börjar skola och man ska bre mackor varje dag....

    Dagis här tycker jag dock är bättre än i Sverige, om än dyrare. På min sons dagis är normeringen 2,8 barn per vuxen (de är 6 vuxna på 17 barn), och det tror jag är väldigt ovanligt med så hög personaltäthet i Sverige. Dagispersonalen är inte heller hobbypoliser som spionerar på vad föräldrar gör när barnen är på dagis, eller står med klockan i handen om man hämtar fem minuter senare än vanligt.

  • Cogito ergo sum
    yndra skrev 2014-01-23 18:56:55 följande:
    Din 3-aring har ofta klassrad?
    ?
  • Cogito ergo sum
    yndra skrev 2014-01-23 18:56:55 följande:
    Din 3-aring har ofta klassrad?
    De har  möte varje dag och de sitter  runt en matta och demokrati genomsyrar hela deras pedagogik.  Inom vissa gränser. Man ska visa respekt och tolerans mot sina medmänniskor. 
  • Cogito ergo sum
    yndra skrev 2014-01-23 18:56:55 följande:
    Din 3-aring har ofta klassrad?
    Jag menade generellt hennes inlägg av hur svenska skolan är.
  • Annaïck
    Cogito ergo sum skrev 2014-01-23 18:00:22 följande:
    Har du dem i kommunal skola för jag har min 3 åring i privat och känner inte alls igen det.
    Ja de gar i kommunal skola
  • Cogito ergo sum
    Annaïck skrev 2014-01-28 09:38:24 följande:
    Ja de gar i kommunal skola
    Kanske borde fundera på att byta? En tanke bara.
  • Annaïck

    Jo kanske det. Det som blir jobbigt för barnen är ju att bryta upp fran alla kompisar...man tvekar om det är rätt lösning

  • caliningrad
    Annaïck skrev 2014-01-23 15:34:26 följande:
    Senaste grejen min 7-aring rakat ut för, är att fröken höll upp hennes arbete och sa "regardez quel travail de cochon" inför hela klassen ( betyder ungefär: titta vilket (daligt) slarvigt arbete). En otroligt negativ attityd!
    men hade hon gjort ett bra arbete då? tycker att det svenska systemet att påstå att barnen gör allt fint och är alltid duktiga är bättre? själv tycker jag att vuxna ska våga vara ärliga mot barnen.
  • Wagram
    caliningrad skrev 2014-02-16 18:33:51 följande:
    men hade hon gjort ett bra arbete då? tycker att det svenska systemet att påstå att barnen gör allt fint och är alltid duktiga är bättre? själv tycker jag att vuxna ska våga vara ärliga mot barnen.
    Men...finns det inget mellanting mellan att säga att allt är fint även om det inte är det och att förödmjuka barnet och låta det skämmas inför hela klassen? Konstruktiv kritik kan leda till förbättring, men knappast skuld och skam, som verkar vara grundpelaren i fransk undervisningsfilosofi.
  • Annaïck
    caliningrad skrev 2014-02-16 18:33:51 följande:
    men hade hon gjort ett bra arbete då? tycker att det svenska systemet att påstå att barnen gör allt fint och är alltid duktiga är bättre? själv tycker jag att vuxna ska våga vara ärliga mot barnen.
    jag har inget emot kritiken men sättet att säga det pa och att göra det inför hela klassen
  • Jem

    Min son har precis borjat skolan I Australien. Han ska snart fylla fem. Jag har ju inte sa mycket att jamfora med men an sa lange ar vi ratt nojda. Egentligen helt emot mina principer men han gar I en katolsk privatskola eftersom den kommunala skolan dar vi bor ar ratt sa ?rough? och det inte fans nagra andra val. Vi betalar ungerfar 12,000 skr om aret vilket kan lata mycket men det finns de som betalar 20-dubbla det!

    Det som retar mig lite:

    -> Langa dagar mellan 9-15 och dessutom ganska mycket laxor. Tycker de borde kunna lara barnen vad de behover under de sex timmar de har I skolan!

    -> Vi blir starkt uppmuntrade att lamna vid grinden I stallet for att ga in till klassrummet sa alltsa tvartemot vad nagon ovan sa om Sverige!

    -> Inga lekredskap / gungar etc pa skolgarden. Enbart ?spring? och boll lekar.

    -> Stora klasser (25 barn I sonens klass)

    -> Otroligt tunga vaskor som ska slapas fram och tillbaka av barnen sjalva (man maste anvanda skolans ryggsack som ar betydligt storre an vanliga ryggsackar).

    -> Forvantas att foraldrar ska kunna engagera sig dagtid: Idag har de ?swimming carnival? och det borjades sura lite nar jag sa att jag och min man maste jobba och inte kan komma och titta. Dessutom forvantas mammor (ja, bara mammor!!) att jobba I matbespisningen ett par ganger varje termin.

    -> ALLT kostar pengar eller maste tas med hemifran. Man far kopa eget klister, egna horlurar, ta med egen lunch, ta med egen ?lag vast? till sport arrangemang osv.

    Det som ar bra:

    -> Gillar skoluniform av olika anledningar.

    -> Valdigt strukturerad (kankse lite ?strikt?) verksamhet. Varje morgon ska hela skolan radas upp I klassled (assembly) och saga god morgonen till rektorn som sedan pratar om vad som vantas under dagen. Har aldrig stannat till slutet men antar att de aven ber nagon bon. Valdigt markligt att skada 300 barn I yngre skolaldern som sitter knapp tysta som sma ljus

    Har fortfarande inte bestamt mig vad jag tycker om ?Time Out? stolen I hornet for olydiga barn eller systemet med varningskort. Nar man fatt det tredje och roda kortet far man ga upp till rektorn! Dessutom har de poangsystem som belonging. Efter tio klistermarken far barnen valja mellan ?hemliga ladan?, 10 min pa datorn, 10 minuter fri lek eller att byta bank for att sitta bredvid en kompis (de flyttar annars bank varje vecka).

Svar på tråden Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?