• Skånetös

Insemination hösten 2013

Någon som ska insemineras nu under hösten 2013? Vi har försökt bli gravida i 2,5 år och ingenting har hänt. Har inte hittats något fel på varken mig eller min sambo. Ska påbörja vår första insemination om ett par veckor. Hade varit roligt att följas åt.

• Svar på tråden Insemination hösten 2013
  • sama12

Hej!
    Vi håller på med en första behandling nu. Sprutar med gonal f och synarel nässpray efter att ha varit nedreglerad sen april pga endometrios.
    I onsdags var jag på undersökning och hade två ägg som var 14 respektive 13 mm och ett gäng lite mindre.
    Fick minskad dos gonal och tid för ny undersökning på söndag. Hoppas att det är dags för ovitrellesprutan då!

Men vågar inte hoppas för mycket på att det ska gå på första försöket när man tittar på statistik.

• Skånetös

Hej och välkommen hit sama12. Har ni försökt bli gravida länge? Har du några biverkningar efter att sprayat så länge? Känner redan huvudvärk och illamående efter bara en vecka med synarela!

• sama12

Jag har fått sprutor innan för nedreglering som heter enanton. Men det och nässpray har samma effekt, skillnaden är att nässprayen är korttidsverkande och jag gick över till det nu för att kunna reglera när jag ska sluta.
    Jag har haft ganska mycket bekymmer med vallningar, illamående varje dag, mycket huvudvärk och varit väldigt nedstämd.
    Nu när jag började ta gonal samtidigt spm nässpray har jag inte så mycket vallningar längre.

Hur länge ska du ta nässpray?

Vu har försökt sen mars förra året. Fick konstaterad endo genom titthål i nov och sen efter det påbörjades det en utredning.

Hur länge har ni försökt?

• saffran78
    Evy skrev 2013-11-01 09:38:20 följande:
    Hej och välkommen!

Jag gjorde min första insemination den 24 och 25 oktober. Vi körde också på en naturlig cykel. Jag är så nervös över att jag inte ska plussa.  Hoppas ni lyckas på första!

Då har du tagit dig igenom den första veckan av nervös väntan! Spännande. Ska hålla tummarna för dig. Kul med fler som är nya!

Gjorde du något speciellt innan (drog ned på kaffe, tog kosttillskott) eller levde du helt som vanligt? 

Jag är överviktig och skulle behöva gå ned några kilon, samtidigt tror jag inte det vore så smart att typ hårtbanta veckorna innan. Fertilitet är känsliga saker. Har någon slags plan om att äta vanlig sund mat, och röra på mig mer än vanligt.
  • anno81
    saffran78 skrev 2013-11-01 09:26:15 följande:
    Hej tråden

Hoppar in här om det går bra. Ska göra min första insemination i november. Vi är två kvinnor, jag är 35 år.
    Vi bor i Norge och har går hos en privatklinik. Utredningen visade naturlig  ägglossning och läkaren rekommenderade därför insemination i naturlig cykel utan hormonpreparat. Jag hoppas det räcker så - man blir ju lätt lite nedslagen när man läser statistik (har sett allt från 10-20% som lyckas per försök).

Lycka till, alla som hoppas och grattis till dig som nyss plussat!  

Tack och lycka till! Blev gravid på min första insemination. Då inväntar ni ägglossning nu då?
  • anno81
    sama12 skrev 2013-11-01 20:08:00 följande:
    Hej!
    Vi håller på med en första behandling nu. Sprutar med gonal f och synarel nässpray efter att ha varit nedreglerad sen april pga endometrios.
    I onsdags var jag på undersökning och hade två ägg som var 14 respektive 13 mm och ett gäng lite mindre.
    Fick minskad dos gonal och tid för ny undersökning på söndag. Hoppas att det är dags för ovitrellesprutan då!

Men vågar inte hoppas för mycket på att det ska gå på första försöket när man tittar på statistik.

håller tummar o tår för en ovitrelle spruta på söndag då!
  • clin

Är på dag 10. Inga känningar, får nog ställa in mig på en gång till innan jul.

• saffran78
    anno81 skrev 2013-11-02 16:04:08 följande:

Tack och lycka till! Blev gravid på min första insemination. Då inväntar ni ägglossning nu då?

Tack själv! Så otroligt spännande för dig! 

Ja, först inväntar jag nästa mens. Då skulle jag ta kontakt med kliniken och avtala tid. Har varit väldigt regelbunden det sista halvåret, så jag vet mer rätt stor säkerhet att det blir ägglossning på dag 14, d.v.s. 21-22 november. Men det blir både stickor och mätning av blåsor för att vara säker. Läkaren sa att det bästa är att inseminera dagen före ägglossning, så att det är spermier i äggledarna när ägget släpper. Vi måste resa rätt långt så jag har förbokat hotell och tågbiljetter. Känns... overkligt! 
  • sama12

Tack anno! Hoppas med och hoppas att jag har lika stor tur som du :) grattis till plus! :)

• anno81
    clin skrev 2013-11-02 16:09:38 följande:
    Är på dag 10. Inga känningar, får nog ställa in mig på en gång till innan jul.

ska du testa på onsdag?
Svar på tråden Insemination hösten 2013