• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Josephine96

oops såg att hon var 14 och inte 8 nu haha ok då tycker jag att hon får klä sig som hon vill

• Shades
    Tubab skrev 2013-10-09 20:22:04 följande:

Fördomar och förutfattade meningar kallas det ovan skrivna.., bara som en upplysning till alla..
    Att döma utan att veta, är en av de absolut sämsta egenskaper vi människor kan uppvisa.  
    Fast det är naivt och dumdristigt att tro att det jag skrev inte stämmer överens med sanningen. Oavsett hur din drömvärld ser ut så är det inte den vi lever i.
  • LunaLunatic

För övrigt: lägger mig inte i hur TS dotter klär sig men tar du på en tös tajta jeans med låd midja, låt stringen synas lite, till det ett riktigt tajt linne med ordentligt urringning. Kombinera med antingen bh-löst eller ordentlig push-up.

Jag tycker personligen inte det är passande på en arbetsplats. Ska det vara okej elever för eleverna antar jag att det är det även för lärarna? 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Solrosens
    LunaLunatic skrev 2013-10-09 20:20:31 följande:
    I övrigt förstår jag inte hur det kan gastas om vad lärare får diskutera. Jag har inte sett i min arbetsbeskrivning att jag inte får kommentera en elevs kläder med en kollega. Och tur det, gör det har jag isf brutit mot!
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

Har du sagt vad ni sa om elevens kläder till eleven också och inte enbart bakom ryggen på denne?
  • sweetlife

Men usch vad sjukt, de har väl inget att göra med hur hon klär sig. Och obehagligt att de skyller killarnas koncentrationssvårigheter på henne, helt orimligt!

Dessutom låter jeans och linne som en väldigt normal klädsel. Bara för att hon har fått kvinnliga former så ska hon ju inte behöva skyla sig. Undrar verkligen vilken kvinnosyn de lärarna har..

• LunaLunatic
    Solrosens skrev 2013-10-09 20:44:46 följande:

Har du sagt vad ni sa om elevens kläder till eleven också och inte enbart bakom ryggen på denne?
    Nej, jag tyckte inte det var min sak. Som sagt, jag pratade med en kollega och det kom upp.
  • Coccolina
    LunaLunatic skrev 2013-10-09 20:37:48 följande:
    För övrigt: lägger mig inte i hur TS dotter klär sig men tar du på en tös tajta jeans med låd midja, låt stringen synas lite, till det ett riktigt tajt linne med ordentligt urringning. Kombinera med antingen bh-löst eller ordentlig push-up.

Jag tycker personligen inte det är passande på en arbetsplats. Ska det vara okej elever för eleverna antar jag att det är det även för lärarna? 
    man skall klä sig efter situationen och det är föräldrars jobb att lära barnen det!!
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Michelle 341
    Coccolina skrev 2013-10-09 20:21:10 följande:
    14 år är 14 år... När man börjar gymnasiet är en sak... och dessutom så är det inte normen att flytta hemifrån när man börjar gymnasiet utan när man gått ut gymnasiet! Så jag tycker nog man med gott samvete kan hålla koll på hur ens barn klär sig ett gäng år till!! 

När man flyttar hemifrån, om man fått en vettig uppfostran, så har man lärt sig vad olika kläder signalerar och hur det kan inverka på ens liv... Man kan göra medvetna val om att klär man sig slampigt så tas man nog inte seriöst som sökande till platsen som receptionist, och klär man sig som en slashas så är man inte välkommen att jobba som säljare osv osv... Det är du som vuxen som lär dina barn hur det funkar! Och kan du inte göra det SAMTIDIGT som du lär dem koka nudlar så är du grymt lat och visar avsaknad av simultankapacitet så det sjunger om det!!

Att man själv bestämmer ser jag inga problem med. Men man skall göra det inom rimliga gränser... Ser man att ens barn klär sig alldeles åt helvete så är det faktiskt ens plikt som förälder att säga ifrån så länge barnet är omyndigt!! Eller slutar du att säga till om allt för att ditt barn SNART blir vuxen (4 år innan samhället anser det som det) slutar du att säga till ang alkohol, droger, rökning, om de snattar, vilka tider på dygnet de kan vara ute på osv osv?? För det är de föräldrarna som inte säger ifrån som skapar de ungdomarna som inte har gränser och beter sig som idioter på stan nattetid... Skulle deras föräldrar säga ifrån och se till så de var hemma skulle de inte kunna tända på bilar mitt i natten, nu drog jag det hela ganska så långt. Men finns inget som jag har så svårt för som föräldrar som inte kan med att säga till och säga ifrån till sina barn med än den ena ursäkten än den andra........

Skaffa ryggrad helt enkelt!! Det är ni som bestämmer och inte tonåringarna!!! 

Sen så som sagt så säger jag inte att man skall styra helt... låt barnet färga håret gredelint om det vill, låt dem klä sig som punkare osv... men håll koll!!! Låt det inte gå HELT överstyr!! Finns faktiskt olika nivåer!!
    Och så som TS beskriver att dottern klär sig känns som om det är rent hysteriskt om läraren har problem med det... är det klosterskola hon går i?? En sak om vi snackade muskorta kjolar osv men jeans, linne och tröja känns idiotiskt att reagera så på!!!
    Du blandar koddar med morötter. Att jämföra utmanande klädstil med rökning eller att sätta fyr på bilar är konstigt, oavsett hur du klär dig är det varken skadligt eller olagligt och sen tror jag vilken normal tonåring som helst kan SKILJA på hur hen klär sig privat i skolan eller på en ev jobbintervju.

Det kanske inte är normen att flytta hemifrån under gymnasiet men många gör det, själv hade jag egen lägenhet och jobbade parallellt med studierna som 16-åring och skötte mig sj till 100%. Jag klädde mig både sexigt och coolt i skolan men propert och moget i vuxna sammahang som jobb, möte med myndigheter m.m. Det är inget man som förälder behöver "lära" sina barn utan det kommer i samband med sunt förnuft och mognad. Man går bara på en jobbintervju i muskort kjol och stilettklackar en gång, om ens det innan man lärt sig att det inte är en bra idé. LÅt ungdommarna lära sig av sina egna misstag, utforska på egen hand och engagera dig i mer väsentliga saker om du är förälder.
  • Satisfaction
    stockholmare skrev 2013-10-09 13:56:06 följande:
    Kläderna är inte extrema! Däremot är hon mer utvecklad än de flesta andra i klassen. De går i en liten skola och de flesta killarna vet förmodligen ryktesvägen att hon är sexuellt aktiv vilket säkert spär på deras intresse. Nu handlade som sagt inte tråden om hennes kläder utan om det var ok för lärarna att diskutera hennes klädstil sinsemellan.
    Vad menar du med sexuellt aktiv? Har hon kille eller ligger hon runt?
    Vad har hennes tjejkompisar på sig om hon nu utmärker sig? 
  • Jan Banan01
    stockholmare skrev 2013-10-09 11:06:56 följande:
    Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?
    Det var kanske läraren som hade svårt med koncentrationen Skämt åsido. Detta är kanske lite radikalt, men varför inte införa uniformstvång i skolan? En av mina äldsta kusiner är sedan flera år gift med en japanska och och boende i trakten av Nagoya. Han har en pojke från ett tidigare förhållande hemma i Sverige. När pojkens mamma gick bort flyttade han till sin far och styvmor i Japan. Detta hände när pojken var tolv år. Det var dags för pojkens första dag i en helt vanlig japansk mellanstadieskolan. Där, precis som i de flesta japanska skolor, var uniform obligatoriskt. Pojkens entusiasm den morgonen var jämförbar med den man finner hos en person som ska föras till sin egen avrättning. Han var fullständigt övertygad om att han skulle bli utskrattad. Men när han kom till skolan märkte han att alla, pojkar som flickor, hade uniform. Han vande sig och nu gillar han sin uniform. Min kusin tycker att detta är strålande av följande skäl:
    1. Det blir inget tjafs på morgonen om vad ungen ska ha på sig. Uniform gäller. Punkt slut!
    2. Ungen lär sig från början att det ÄR fint att klä sig snyggt.
    3. Man slipper den ständiga modevisningen som pågår i de svenska skolorna, där grupptrycket gör att alla kommer i likadana kläder. Har man en avvikande klädsmak blir man mer eller mindre mobbad.
    Men nu var det inte det du frågade, TS. Mycket svår fråga. Nu vet jag inte hur vågad flickan var klädd. Har inte läst alla inlägg. Men det låter lite märkligt att läraren ansåg att pojkarna hade svårt att fokusera. Hade läraren däremot sagt att han/hon var orolig för att den unga flickan kunde råka illa ut p.g.a sin vågade klädsel hade jag nog ansett att läraren gjorde rätt. Självklart har flickan rätt att få klä sig som hon vill. Men man kan heller inte blunda för hur samhället ser ut idag och att flickans klädsel hade kunnat orsaka den unga damen en uppvaktning som hon definitivt kan klara sig utan. Som sagt. Otroligt svårt detta.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder