• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • puss
    Linnsan1986 skrev 2013-10-09 22:12:08 följande:

Du är säkert en sådan där läskig förälder som lär dina barn att man måste tänka på hur man ser ut, hur man klär sig och för sig "rätt" annar så...

Ergo: alla som inte klär sig, ser ut eller för sig "rätt" är... Du vet.
    Hej fördom! Här hoppar du till tokig slutsats.
  • SussiAlive

Läraren borde tagit kontakt med dig i första hand. Är det dags för ett samtal med dottern kanske. Uppmärksamheten hon får på det här sättet blir helt fel. Man vill bli omtyckt för sin person inte bara sin läckra kropp. Behöver hennes självförtroende stärkas? Att hon duger som hon är, våga ha egna åsikter.

• Vinterankan

Är verkligen förrvånad över de kommentarer som finns i tråden. Trodde det här skulle vara en tråd där alla var överens om att det som behöver göras är att bearbeta pojkarnas attityder, inte förändra tjejernas klädstil. Inte konstigt att unga tjejer får utstå så mycket skit när inte bara de jämnåriga dömer pga kläder utan även de vuxna gör det.

• Aimee68
    Vinterankan skrev 2013-10-10 05:11:07 följande:
    Är verkligen förrvånad över de kommentarer som finns i tråden. Trodde det här skulle vara en tråd där alla var överens om att det som behöver göras är att bearbeta pojkarnas attityder, inte förändra tjejernas klädstil. Inte konstigt att unga tjejer får utstå så mycket skit när inte bara de jämnåriga dömer pga kläder utan även de vuxna gör det.

Fast vänta lite nu...har du läst alla TS inlägg?? Kanske inte så konstigt att pojkarna har intresse för dottern. Hon har trots allt rykte om att vara sexuellt aktiv, har redan legat med flera st och går i åttan?! Plussa ihop det med sprudlande hormoner så är det väl inte rätt att heller bara skylla på pojkarna? Allt är inte svart eller vitt.
    Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • bramble
    Krisokaos skrev 2013-10-09 22:47:59 följande:
    Läraren har ju inte sagt att killarna har rätt att bete sig respektlöst, bara att de har svårt att koncentrera sig vilket är ett enkelt konstaterande.
    Det är väl bra att någon pratar med flickan för hennes egen skull.
    Ingen har rätt att klä sig precis som de behagar, vi måste alla anpassa oss till vår omgivning och hur ska tonåringarna lära sig om inte vuxna vågar säga till när det blir fel?
    Jo det är ju det läraren har sagt, även om denne inte har uttryckt sig i exakt de orden. Enligt läraren är det flickans fel att killarna inte kan koncentrera sig och att hon måste ändra på sig för att de ska kunna göra det. Inte att de ska skärpa sig och lära sig att respektera sina klasskamrater.
    Linne och jeans är inga konstiga kläder, det är inte utmanande. Hon har inte kommit till skolan med shorts som knappt täcker baken och en bikiniöverdel liksom.

Blir så innerligt trött på att vi lär tjejer att anpassa sig istället för killar att bete sig. Allt det här kommer igen i värre scenarion där både killar och tjejer tycker att det är tjejens fel om något hände henne för hon inte gjorde något eller för att det var något hon gjorde.
  • bramble
    liv skrev 2013-10-09 22:44:19 följande:
    Ja men gör det då! Ändra det. Helst på en natt. 
    Lite svårt att göra det på en natt när så många har samma mentalitet som du.
  • Vitamin

Intressant att många verkligen anser att killar män är korkade. Otroligt att ingen tänker tvärtom, föräldrar, lärare, advokater, domstolar förutsätter och framhäver att killar är helt pantade och helt enkelt inte kan läras vad som är rätt eller fel. Är det verkligen så illa att halva jordens befolkning är lågbegåvade?

• bramble
    Vitamin skrev 2013-10-10 07:50:48 följande:
    Intressant att många verkligen anser att killar män är korkade. Otroligt att ingen tänker tvärtom, föräldrar, lärare, advokater, domstolar förutsätter och framhäver att killar är helt pantade och helt enkelt inte kan läras vad som är rätt eller fel. Är det verkligen så illa att halva jordens befolkning är lågbegåvade?
  • Shades
    Visst är det, rent logiskt, så att ena halvan av mänskligheten är mer korkad än den andra även om jag inte tror det är så lätt som att bara dela upp dem i kön och dra gränsen där.

Detta är off topic egentligen men du måste skilja på aktioner och reaktioner här. Du kan lära en person vad den får och inte får göra (eller bör och inte bör) ex. "Det är extremt opassande att fråga Lisa om hon vill kn*lla bara för att hon idag tar på sig ett tajt linne som framhäver bysten utöver det vanliga.". Däremot kan du inte lära någon hur den skall reagera rent känslomässigt (om man bortser från metoder som är rent förkastliga i dagens samhälle) dvs. om en kvinna med fördelaktigt yttre och fina bröst väljer att framhäva dessa kommer detta att väcka reaktioner hos män på en rent grundligt djurisk nivå.

Detta är ingen nyhet hos varken kvinnor eller män och görs _medvetet_ oavsett vad tramsebyxorna i denna tråden verkar vilja framhävda!

Alltså, du kan lära pojkarna i klassen att det inte är ok att sitta och dra i snabeln bara för att reptilhjärnan har identifierat en potentiell sexpartner men du kan inte, hos en hormonstinn ungdom, hindra den delen av hjärnan att väcka lustar vilka är mer intressanta än skolarbetet.

OnT: Alla (förutom asexuella och frigida feministfjollor) i denna tråden VET vad jag talar om och det är inte rätten att få se ut som man vill. Jag kan hålla med om att sättet läraren verkar ha lagt fram det hela kanske inte var det smidigaste men absolut behövs det en diskussion med flickan och hennes klasskamrater om vilka signaler man sänder ut vid viss form av klädsel. Till viss del så vet pojkar och flickor i den åldern redan detta och det är självfallet den uppmärksamheten flickan vill åt MEN de har nog inte tänkt hela vägen fram (t.ex. om det är det fokus de vill ha eller om det finns andra sätt att bli respekterad).
  • Rushmore
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder