• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Shades
    Linnsan1986 skrev 2013-10-09 19:17:06 följande:

Åh, Gud åh Gud åh Gud! Vilka rötägg det finns här. Återigen är det upp till oss kvinnor att lära oss att inte framstå som objekt.
    Ja, rätten att få göra som man vill utan att bli dömd ÄR det viktigaste och då ingår också att få klä sig som man vill.
    Det kanske är viktigt för många kvinnor just för att de vill att deras döttrar skall få det bättre än deras generation? Att de skall kunna, till skillnad från oss, få kunna just klä sig hur de vill utan att det ifrågasätts och sätta en massa "stämplar".

Och alla ni: "nej, läraren skulle inte ha sagt till, MEN..."
    NEJ! Det finns inga MEN!!!
    Nja, Gud behöver du inte titulera mig men tack ändå.

Kvinnan har, precis som mannen, rätt att klä sig hur den vill (förutom i arbetssituationer) men rätt att inte bli dömd av andra för hur vi klär eller beter oss har ingen. Klär du dig och luktar som en lodis så kommer folk att respektera dig som en sådan. Om du väljer att klä dig "utmanande" så gör du förhoppningsvis detta _medvetet_ och vet vilka för eller nackdelar detta innebär.

• nihka

Jag skulle gå direkt till källan och fråga läraren vad som egentligen var sagt och vad som menades.

Läraren kan ju vara väldigt konservativ och det var klumpigt uttryckt om hen nu sa så, men det låter konstigt att en eller flera lärare diskuterar en elevs kläder och dessutom går ut med det om det inte finns någon grundad orsak, särskilt med tanke på hur besvärligt det kan bli för läraren och hur mycket lättare det är att bara blunda.

"Svårt att koncentrera sig" kan ju betyda flera saker. Allt för utmanade klädsel och sätt att agera kan givetvis skapa problem i skolan. Man behöver inte vara kille för att tycka att det är obehagligt att få någons hylla uppkörd i ansiktet.

Eller så är det läraren som är problemet. 

Jag skulle absolut fråga läraren förutsättningslöst.   

• Rushmore
    Shades skrev 2013-10-09 19:26:47 följande:
    Nja, Gud behöver du inte titulera mig men tack ändå.

Kvinnan har, precis som mannen, rätt att klä sig hur den vill (förutom i arbetssituationer) men rätt att inte bli dömd av andra för hur vi klär eller beter oss har ingen. Klär du dig och luktar som en lodis så kommer folk att respektera dig som en sådan. Om du väljer att klä dig "utmanande" så gör du förhoppningsvis detta _medvetet_ och vet vilka för eller nackdelar detta innebär.

Sedan när är teenuniformen jeans och linne med en munkjacka över "utmanande"?
  • Stjärnfall76

Svårt att säga. Ibland ser man ju unga tjejer som klär sig väldigt slampigt och jag tycker inte det är ok. Men det är föräldrarna som ska styra detta och inte lärarna då vi inte har klädkod i skolorna. I för sig hade det kanske varit bra, för klädkoder är viktiga så fort man går ut skolan.

Sen är det svårt att säga. En vanlig tajt topp är ju fullständigt normal klädsel. Ser toppen mer ut som en bh än en topp så tycker jag inte man behöver gå så i skolan.

Sedan är det ju inte ert problem om pojkarna har svårt att koncentrera sig, det är inte där problemet ligger!! Men som sagt så döms man ju, gammal som ung efter sina kläder, var man än är, skolan, arbetsplatsen osv, så om du någonstans tänker att din dotters klädsel är olämplig så tycker jag absolut att man har rätt att lägga sig i som förälder till ett omyndigt barn, oavsett om det är en son eller dotter man har så klart. 

Men att säga att pojkarna har svårt att koncentrera sig låter väldigt gammaldags och märkligt.    

• Shades
    Rushmore skrev 2013-10-09 19:28:22 följande:
    Sedan när är teenuniformen jeans och linne med en munkjacka över "utmanande"?
    Eftersom varken du eller jag har sett flickan i fråga kan vi endast chansa på hur hon såg ut. Det finns varianter på klädseln och jag förutsätter att läraren ansåg sig nödd och tvungen att ta upp ämnet med flickan.

Det blir bara tramsigt när du lägger upp allehanda bilder på annat löst folk  för att försöka bevisa något som inte ens har med detta ämnet att göra.
  • Stjärnfall76
    Linnsan1986 skrev 2013-10-09 19:17:06 följande:

Åh, Gud åh Gud åh Gud! Vilka rötägg det finns här. Återigen är det upp till oss kvinnor att lära oss att inte framstå som objekt.
    Ja, rätten att få göra som man vill utan att bli dömd ÄR det viktigaste och då ingår också att få klä sig som man vill.
    Det kanske är viktigt för många kvinnor just för att de vill att deras döttrar skall få det bättre än deras generation? Att de skall kunna, till skillnad från oss, få kunna just klä sig hur de vill utan att det ifrågasätts och sätta en massa "stämplar".

Och alla ni: "nej, läraren skulle inte ha sagt till, MEN..."
    NEJ! Det finns inga MEN!!!

Fast ingen, pojke, man, flicka eller kvinna kan väl se ut precis som man vill utan att dömas för det. De som klär sig överdrivet efter sin musiksmak, gothare tex, mfl mfl döms ju också efter det. Att klä sig enl klädkod visar ju också andra respekt. Så det här med kläder är större än att man bara ska kunna klä sig som man vill.
  • Prins Williams Mamma

Om dom inte låter din dotter ha vad hon vill ha på sig i skolan så kanske dom skall införa skoluniform. Det är inte okej att säga så som läraren gjorde. Har läraren blivit ställd mot väggen och fått förklara sig?

William 110428 Jasmine bf 131130
  • Rushmore
    Shades skrev 2013-10-09 19:34:53 följande:
    Eftersom varken du eller jag har sett flickan i fråga kan vi endast chansa på hur hon såg ut. Det finns varianter på klädseln och jag förutsätter att läraren ansåg sig nödd och tvungen att ta upp ämnet med flickan.

Det blir bara tramsigt när du lägger upp allehanda bilder på annat löst folk  för att försöka bevisa något som inte ens har med detta ämnet att göra.
    Oavsett hur hon såg ut är det riktigt oprofessionellt att uppmana en ung kvinna att byta kläder för att killarna tappar koncentrationen.
    Skolans klädkod är en sak och i så fall ska den tas upp rent allmänt, med båda könen.

Att låta en tjej ta ansvaret för killars koncentration (och förmodar jag kåthet) är däremot verkligen inte okej. Jag är chockad över att det här ens förekommer i en svensk skola år 2013.
  • Michelle 341

Fan vad snygg er dotter måste vara om det är så "illa" att killarna i skolan får koncentrationssvårigheter, ta det som en komplimang det är inte alla som lyckas göra sådant intryck bara genom att varaFlört

Och helt ärligt tror jag det är LÄRAREN som har koncentrationssvårigheter......

Och NEJ, er dotter ska verkligen inte skyla sig såvida hon klär sig normalt och inte går i skolan med en sexig lackbody som är öppen i grenen typ. Hon ska bära huvudet högt och inte låta sig tryckas ned för att andra har svårt att hantera hennes sexiga, snygga utseende. Och det är för den delen normalt att tjejer som går i 8-9:an klär sig som om dem ska på fest, har smink på sig dagligen o.s.v. så tror inte att er dotter sticker ut på den fronten, förutom att hon uppenbarligen är snyggast på skolan och det verkar störa.       

• Coccolina

gillar inte motiveringen din dotter är inte ansvarig för att killarna inte kan koncentrera sig... Som vanligt är det alltid kvinnors fel om karlar blir kåta liksom... inte rätt!! Din dotter skall kunna gå naken i skolan utan att det skall påverka killarnas koncentration... de får ansvara för sig själva!!!

MEN och det är något jag vill understryka... Din dotter är inte vuxen... värna om hennes rätt att få vara ung och "barn" ett tag till... För mig skulle det inte vara ok med en 14/15 åring som är för vuxet klädd... Jag skulle som mamma känna att jag misslyckats och berövat min dotter delar av sin barndom. Jag förstår att hon är nöjd med sin nya vuxna kropp... men det är mitt jobb som mamma att  lära henne vad som är ok och inte... Och vissa tonårstjejer som jag ser på stan idag klär sig som de prostituerade gör nere i Italien.... Muskorta kjolar och shorts, urringningar som visar mer än det döljer, sminkade så det krävs två liter tvål för att tvätta fram ansiktet osv... Vilket jag inte tycker är ok... Ser jag tjejer som ser ut så så kan jag inte låta bli att faktiskt döma föräldrarna lite... De är de som låter sina döttrar gå omkring så... Samma sak med killar med byxorna kring knäna... du som vuxen har faktiskt ansvar för hur ditt barn beter sig och klär sig... att säga att "men de är så stora och får välja själva" tyder snarare på lathet än att man bryr sig....så länge de inte är myndiga har du som förälder faktiskt all rätt att säga ifrån ang hur de klär sig! Man behöver inte gå till överdrift dock.... men när det går helt över styr bör man sätta ner foten!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder