• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Tom Araya
    Themis skrev 2013-10-09 22:05:57 följande:
    Gör jobbtestet- gå in med din dotter på valfri klädaffär och fråga om hon hade fått sitta i kassan i det hon har på sig. Om svaret är nej så kan du utgå från att klädseln är opassande på en arbetsplats, vilket även skolan är.

Det är inte okej för en vuxen att klä sig i clubwear på ett ställe där andra ska kunna fokusera på studier eller arbete.

Vill man gå runt som ett vandrande objekt bara för att få attention så får man göra det på sin fritid, och tror man sig vara vuxen är det väl på tiden att även den informationen går in i skallen på en?
    Det var en rätt kass jämförelse då klädkoden på jobbet är lika varierande som det finns yrken.
  • Tom Araya
    stockholmare skrev 2013-10-10 14:46:11 följande:
    Tack för alla svar. Jag har nu pratat med läraren och sagt att saker som rör min dotter i fortsättningen ska diskuteras med mig och hennes pappa i första hand, samt att hon kommer att klä sig som hon vill tills skolan upprättar riktlinjer som gäller samtliga elever. Hon bad om ursäkt och erkände att hon hade bemött problemet på ett dåligt sätt. Jag kände mig väldigt säker på att jag faktiskt hade rätt, eftersom jag faktiskt fick en hel del medhåll i tråden. Till den som tyckte att hon får skylla sig själv om hon blir våldtagen vill jag säga - sök hjälp för du är fan sjuk i huvudet. Till er som trorbatt detta är en troll tråd vill jag bara upplysta om att det finns föräldrar som väljer att leva i sina tonåringars verklighet. Där man kan prata öppet om sex, droger mm lika självklart som man pratar om samhällskunskapsläxan. Stackars era döttrar när de råkar bli gravida vid 15 och inte vågar säga något eftersom mamma tycker att hon är en slampa om hon haft sex.
  • Tom Araya
    Deelicious skrev 2013-10-10 20:16:44 följande:
    Dom behöver inte vara osexiga men i skolan ska man ju ändå se någorlunda ordnad ut. Vanliga kläder räcker. Men att ha urringat och kort kort passar sig inte...
    Förslag på ordnad klädsel på killar...du vet, det finns även kroppsliga attribut även på män, i synnerhet välbyggda sådana.
  • Tom Araya

Det här skulle få klaga över...

...men när motsvarande plagg sitter på en tjej, då är det visst en annan sak...

• puss

det är ingen människa som skulle klaga på at miley ser horig ut där heller.

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Mia G
    Moder1 skrev 2013-10-11 10:43:53 följande:
    Det är svårt att vara tonåring. De är mer medvetna idag om mode och trender , de vill vara sig själva samtidigt som de inte vill sticka ut. Det finns de som vill sticka ut, få bekräftelse, vara någon som de kanbske inte är redo att vara.

Vi har ofta diskussioner om just kläder.   

Vi har regler som att underkläder är just underkläder och ska inte synas. man täcker rumpor,magar och byst.
    Min dotter får inte ha kläder som visat skinn mellan knän och ovanför bysten.

Genomskinliga kläder ska ha linne under.

Detta är inte för att inte fresta någon utan för att hon ska respektera sig själv.       
    Menar du att ett genomskinligt linne över skulle göra sådan skillnad ?
    Av ren nyfikenhet  så undrar jag, är det ok att gå med ett linne om man har en genomskinlig tröja över, Visar man inte lika mycket då?

Sen tycker jag att det är jätte bra att som du gör ha en kommunikation med barnen om vad kläder kan ge för signaler..
    Men vi ändrar klädstilar hela tiden, många synsätt tycker jag är föråldrade och finns fortfarande kvar hos vissa.

Varför göra en sådan  stor sak av detta, det låter på vissa som om dottern egentligen går i bara bh och kommer att ha fel syn på hur man klär sig på sitt arbete om flera år.

Varför dömer man ut en tonåring, nu menar jag inte att du gjort det Moder1 men andra här, alla exprimenterar oftast på något sett med något under tonåren..

• annakarlsson

Hej

Är det ett urringat linne och hon har stora bröst kommer hon ju visa ganska mycket. Hittade en bild på google hade tjejen på bilden haft typ b-kupa tror jag ingen tyckt hon visat för mycket men eftersom han har så stora tycker iag jag hon visar men än hon bör göra i skolan,

Vad har hon för Bh strolek?

• nevermind

Jag har linne på jobbet. Kanske lite urringat. Ingen har klagat eller kommenterat. Sitter på en myndighet i Sthlm.

• Jan Banan01
    stockholmare skrev 2013-10-10 14:46:11 följande:
    Tack för alla svar. Jag har nu pratat med läraren och sagt att saker som rör min dotter i fortsättningen ska diskuteras med mig och hennes pappa i första hand, samt att hon kommer att klä sig som hon vill tills skolan upprättar riktlinjer som gäller samtliga elever. Hon bad om ursäkt och erkände att hon hade bemött problemet på ett dåligt sätt. Jag kände mig väldigt säker på att jag faktiskt hade rätt, eftersom jag faktiskt fick en hel del medhåll i tråden. Till den som tyckte att hon får skylla sig själv om hon blir våldtagen vill jag säga - sök hjälp för du är fan sjuk i huvudet. Till er som trorbatt detta är en troll tråd vill jag bara upplysta om att det finns föräldrar som väljer att leva i sina tonåringars verklighet. Där man kan prata öppet om sex, droger mm lika självklart som man pratar om samhällskunskapsläxan. Stackars era döttrar när de råkar bli gravida vid 15 och inte vågar säga något eftersom mamma tycker att hon är en slampa om hon haft sex.
    Grattis, TS! Då är du väl nöjd nu. Läraren fick krypa till korset. Då kan du väl vara lite storsint mot dom som har en annan åsikt än du och din man. Oavsett vad man än tycker så har alla en sak gemensamt: Barnets väl och ve.
  • nihka
    stockholmare skrev 2013-10-13 11:12:13 följande:
    75 d tror jag att hon köper, och gärna med kraftig pusch.
    Med 75 D och kraftig push, som det heter, hamnar troligtvis brösten strax under hakan och ganska lite av linnet över. Tycker du på fullt allvar att det är OK att din dotter går klädd så i skolan? Hur skulle du reagera om läraren klädde sig så?
  • nina123456

Stora bröst för att gå i 8an, hon måste ju nästan ha störst på hela skolan.Och du tycker det är ok att bara ha ett uringat linne?

• Jan Banan01

Man kan tycka och tänka i det oändliga vad som är passande klädsel för unga tjejer i olika sammanhang. Men man får heller inte blunda för hur verkligheten ser ut idag och risken för att unga tjejer i utmananande kläder ska råka illa ut är större eftersom de är sårbarare. Kvinnor från 18 år och uppåt har åtminstone möjligheter att försvara sig.  Fast TS tycker väl att jag också är sjuk i huvudet som resonerar så här. Hade jag haft en tonårsdotter hade jag varit väldigt orolig om hon inte hade varit försiktig med sin klädsel.

• annakarlsson

Hur har det gått med din dotter??

tänkte bara säga att det är viktigt att hon har rätt BH storlek
    när hon har så stora. Blir lätt fel om hon köper själv.

• ZeldinaMina

Stockholmare TS: skönt att det löste sig! Tycker du gjorde helt rätt! Kram på er

• johanssone

Dom enda som sexualiserar tjejens kläder är ni idioter här och lärarna som diskuterat henne. Varför ska hon inte få ha tighta linnen och jeans? Det är hennes förbannade rättighet. Inte hennes ansvar att killarna kollar på henne. Nej usch så vidrigt, hade kallat på rektorn med en gång!!

• anynom01

Min dotter som går i 7an klär sig i vita blusar och stickade tröjor sen ett par svarta tajta jeans nu på vintern, om det är bra väder har hon converse annars uggs eller ett par boots. Jag har frågat henne om hon vill ha bh men det har hon sagt att hon inte vill ha. I alla fall tycker jag att ett linne med vanlig urringning är okej med en kofta och jeans, det är inte din dotters fel att killarna inte kan koncentrera sig. Fast om hon har på sig push up & enbart linne tycker jag du ska säga till henne att ta på sig något annat, det är väldigt osmakligt enligt mig speciellt nu på vintern.

• cutepoison

Jag jobbade en gång på en skola där en lärare uttryckte sig på samma sätt som din dotters lärare. Innan hon sa det till mig hade jag inte ens tänkt på det. Jag hade helt ärligt inte tänkt på att eleverna (de var några stycken) hade linnen som framhävde och jag hade heller inte tänkt på att killarna inte kunde koncentrera sig. Hon pratade iaf också med flickorna och de klädde sig annorlunda i några veckor och sen gick de tillbaka till sina linnen. Minns att jag själv tyckte det var viktigt i den åldern, att bli sedd. Jag är nog delad i vad jag tycker om det, det ska ju inte vara för lättklätt, men ett tajt linne har väl ingen dött av. 

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder