• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Eloise

Helt otroligt sexistiskt, hade anmält skolan direkt. Det är inte okej att behandla ett barn så där. Och de där pojkarna har väl ändock följt med evolutionen och skall kunna behärska sig som den moderna människan skall kunna.
    Nä usch och fy, blir så otroligt arg på denna sexism din dotter råkat ut för. Snälla anmäl så högt upp du bara kan för en sak är säker, skolan kommer inte göra det. 

• Eloise

Hade inte bara nöjt mig med ett snack med lärarna och rektorn. Hade anmält så högt upp det bara går.

• Eloise
    Satisfaction skrev 2013-10-09 20:54:00 följande:
    Vad menar du med sexuellt aktiv? Har hon kille eller ligger hon runt?
    Vad har hennes tjejkompisar på sig om hon nu utmärker sig? 
    Skall väl du skita i om hon är sexuellt aktiv, vad har det med saken att göra?
    Hade du använt uttrycket "ligga runt" om det nu var en pojke det handlade om? 
  • Satisfaction
    Eloise skrev 2013-10-09 21:01:59 följande:
    Skall väl du skita i om hon är sexuellt aktiv, vad har det med saken att göra?
    Hade du använt uttrycket "ligga runt" om det nu var en pojke det handlade om? 
    Det var ts själv som tog upp att flickan var sexuellt aktiv, vilket jag undrar varför. Därav mina frågor, då jag tycker påståendet från ts var irrelevant.

Ja, jag hade nog sagt "ligga runt" om det gällde killar, eller möjligen knullat runt. 
  • stockholmare

Som jag skrev så ökar det killarnas intresse för henne för att de kanske tror att det finns en chans för dom att få ligga

• Satisfaction

stockholmare skrev 2013-10-09 21:21:33 följande:
    Som jag skrev så ökar det killarnas intresse för henne för att de kanske tror att det finns en chans för dom att få ligga
    Hur vet du detta? Har din dotter sagt det eller är det som killarna har berättat?
  • Solrosens
    stockholmare skrev 2013-10-09 21:21:33 följande:

Men så kan du ju inte säga om din egen dotter!
  • Tubab
    Shades skrev 2013-10-09 20:35:03 följande:
    Fast det är naivt och dumdristigt att tro att det jag skrev inte stämmer överens med sanningen. Oavsett hur din drömvärld ser ut så är det inte den vi lever i.

Din värld, inte min.., min värld är mer tolerant, icke fördömande och vuxen i sitt synsätt.
    Ditt sätt är att vilja bevara fördomar istället för att tydligt agera mot dom, vad tror du dig uppnå med det? 
  • Satisfaction
    stockholmare skrev 2013-10-09 21:31:37 följande:
    Hon berättar att hon oftamfår frågor om det, ja.
    Får hon frågorna för att hon har tajt linne eller för att hon har en pojkvän?
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder