• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Mia G
    stockholmare skrev 2013-10-10 14:46:11 följande:
    Tack för alla svar. Jag har nu pratat med läraren och sagt att saker som rör min dotter i fortsättningen ska diskuteras med mig och hennes pappa i första hand, samt att hon kommer att klä sig som hon vill tills skolan upprättar riktlinjer som gäller samtliga elever. Hon bad om ursäkt och erkände att hon hade bemött problemet på ett dåligt sätt. Jag kände mig väldigt säker på att jag faktiskt hade rätt, eftersom jag faktiskt fick en hel del medhåll i tråden. Till den som tyckte att hon får skylla sig själv om hon blir våldtagen vill jag säga - sök hjälp för du är fan sjuk i huvudet. Till er som trorbatt detta är en troll tråd vill jag bara upplysta om att det finns föräldrar som väljer att leva i sina tonåringars verklighet. Där man kan prata öppet om sex, droger mm lika självklart som man pratar om samhällskunskapsläxan. Stackars era döttrar när de råkar bli gravida vid 15 och inte vågar säga något eftersom mamma tycker att hon är en slampa om hon haft sex.
    Håller med, men även sådana trångsynta människor måste hänga någonstans, synd bara att dom råkade se din tråd och lämna dessa kommentarer..
    Vi har en hel del att göra i Sverige för att få bort sådana fördomar  som finns angående detta..

• Deelicious

Jag tycker det är HÖGST olämpligt att ha sexiga kläder på sig i skolan. I skolan ska man se ordentlig ut. Sedan att jag skiter blanka fan i att killarna tappar koncentrationen är en annan sak. Det har inte med detta att göra.

• nollo
    Lilje skrev 2013-10-10 12:49:33 följande:
    Men saken är, tjejer i tonåren vill visa upp sig, om dom har bra självkänsla. Dom har massor av hormoner i kroppen dom med. Men av någon anledning får dom inte, för tonårspojkars hormoner är så oerhört mycket viktigare? Är det inte bättre om man istället lägger lite fokus där, för jag kan lova att en hormonell utagerande tonårspojke är bra mycket mer störande än en tjej som vågar visa lite hud.
    Det är väl om de INTE har bra självkänsla de känner ett behov av att visa upp sig. 
  • Tom Araya
    Deelicious skrev 2013-10-10 15:02:45 följande:
    Jag tycker det är HÖGST olämpligt att ha sexiga kläder på sig i skolan. I skolan ska man se ordentlig ut. Sedan att jag skiter blanka fan i att killarna tappar koncentrationen är en annan sak. Det har inte med detta att göra.
    Vad ska killarna och tjejer ha på sig för att vara "osexiga"?
  • Lilje
    nollo skrev 2013-10-10 15:15:05 följande:
    Det är väl om de INTE har bra självkänsla de känner ett behov av att visa upp sig. 
    Nej, inte nödvändigtvis. Dom som försöker gömma alla tecken på att dom har en kropp har oftast dom största problemen. Det kräver rätt mycket mod för att våga visa sin figur i den åldern.
  • MrsPenn
    Exakt.

I min skola var det en överviktig tjej som fick jättestora bröst ganska tidigt. Gissa vad, hon klädde sig i tajta linnen av tunn bomull/stretchmaterial. Gissa hur det såg ut?

• MrsPenn
    Tubab skrev 2013-10-10 14:38:42 följande:

När jag gick i skolan så var det långt mer "vågad" klädsel än det är nu, det var på 70-talet när "alla" skulle gapskrattat åt en sån här diskussion å undrat var i h-vete alla gamla mossig kärringar och gubbar krupit fram ifrån

Vart har empati, humanism, förståelse, acceptans, medmänsklighet och tolerans tagit vägen.., helt klart har den försvunnit sen 70-talet och ersatts av gnäll, avundsjuka, girighet och en massa tjafs om hur man ska eller inte ska vara.., fy fan vilken hemsk tid vi lever i.., rena medeltiden.. 
    Really now? I vilken parallell verklighet skedde det här?

Vi hade stickade kläder, mjuka kläder, plyschoveraller och sånt, när jag var riktigt riktigt liten. (sent 70tal) Sen på 80talet, när man var lite äldre, då kom det sollinnen och sånt man hade på sommaren, men oftast hade man ju en kofta över eller så.
  • MrsPenn
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder