• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • blubbblubb

Jag ser som fullständigt naturligt att lärare studom diskuterar elever sinsemellan. De flesta vill studom diskutera upplevelser och åsikter om andra personer, och det lär väl även gälla lärare.

Om en tös är klädd så utmanande att omgivningen talar om det kanske det är värt att tänka på. Man måste ju anpassa klädstil efter utssende. Man kanske kan ha samma plagg (linne i detta fall) men en annan modell som visar lagom mycket.
    Tjejen går i 8:an och jag ser inte alls felet att skolan pratar med eleven i ett första steg. Skillnad med ett lågstadiebarn som får mer hjälp att välja kläder av föräldrarna. 

• Enter Sandman
    Milliemolly skrev 2013-10-10 09:54:28 följande:
    Hrm.................jag är själv lärar på en f-9 skola.

Jag vet att lärarna sa till henne för hennes egen skull!

SÅ många elever jag skulle vilja säga det till. Dessa små trasiga tjejer som lever på at se sexiga (tror de) ut.....................i för små kläder och med urrungningar så man vet inte vart man sak titta - och jag är kvinna. Det är så pinsamt. Dessutom ser man på killarna att de som är imitten av sin pubertet dras till detta spännande.

Jag skulle vilja skrika till dem faktiskt - klä på dig, lär dig ditt värde, bli poppis för att du är smart och vacker istället.

Ni som skriver att det är vanlig klädsel, det är det...........................men linneneas urringningar kan diskuteras.........................

Nu verkar u den här mamman ha e väldigt frigjord syn på det mesta, orre, sex mm så flickan har ju också det.

Tyvärr.

Allt prat i lärarrm är för elevernas bästa, vi vill dem väl, men tyvärr tolkar föräldranra ofta det annorlunda. De här lärarna vill hjälpa din dotter ur slamp-stämpeln!                     

Exakt och det är det där som min dotters skola försökte motverka.
    Det finns så många unga tjejer som tror att dom måste spela på sex för att ha något värde, som söker bekräftelse via sitt kön istället för att våga tro på att dom är fina som dom är.
    Nu verkar ju ts dotter inte klä sig speciellt utmanande och den klädseln hade säkert inte varit ett problem på min dotters skola, däremot om en ung tjej kommer med mus-i-kant-kjol, stay-ups, linne med urringning ner till naveln och högklackat, då tror jag det hade hänt grejer.
    INTE för att skydda pojkarna, utan för att man hade känt oro för en ung tjej som så tydligt spelar på sin sexualitet.    
  • Tubab
    Milliemolly skrev 2013-10-10 09:54:28 följande:
    Hrm.................jag är själv lärar på en f-9 skola.

Jag vet att lärarna sa till henne för hennes egen skull!

SÅ många elever jag skulle vilja säga det till. Dessa små trasiga tjejer som lever på at se sexiga (tror de) ut.....................i för små kläder och med urrungningar så man vet inte vart man sak titta - och jag är kvinna. Det är så pinsamt. Dessutom ser man på killarna att de som är imitten av sin pubertet dras till detta spännande.

Jag skulle vilja skrika till dem faktiskt - klä på dig, lär dig ditt värde, bli poppis för att du är smart och vacker istället.

Ni som skriver att det är vanlig klädsel, det är det...........................men linneneas urringningar kan diskuteras.........................

Nu verkar u den här mamman ha e väldigt frigjord syn på det mesta, orre, sex mm så flickan har ju också det.

Tyvärr.

Allt prat i lärarrm är för elevernas bästa, vi vill dem väl, men tyvärr tolkar föräldranra ofta det annorlunda. De här lärarna vill hjälpa din dotter ur slamp-stämpeln!                     
    Stackars ungar som måste dras med din och dina lärarkollegors föråldrade syn på människor.., lär ungarna att respektera varandra oavsett vad, inte att döma
  • MrsPenn

Samma här..

blubbblubb skrev 2013-10-10 10:57:07 följande:
    Jag ser som fullständigt naturligt att lärare studom diskuterar elever sinsemellan. De flesta vill studom diskutera upplevelser och åsikter om andra personer, och det lär väl även gälla lärare. Om en tös är klädd så utmanande att omgivningen talar om det kanske det är värt att tänka på. Man måste ju anpassa klädstil efter utssende. Man kanske kan ha samma plagg (linne i detta fall) men en annan modell som visar lagom mycket. Tjejen går i 8:an och jag ser inte alls felet att skolan pratar med eleven i ett första steg. Skillnad med ett lågstadiebarn som får mer hjälp att välja kläder av föräldrarna.   

• Empath

Helt seriöst, är det ingen som ens tänkt tanken att det är pojkarna som behöver sägas till? Det är de som uppenbarligen inte sköter sig i skolan, de koncentrerar sig på annat och behöver uppfostras till att inte se tjejer som objekt.

Dessutom, orrestämpeln som de andra ger, de ska ha en anmälan på sig för förtal. Det är de som beter sig illa, inte TS dotter. Munkjacka vanliga jeans och linne, om killarna har svårt pga den klädseln hur kommer de reagera på en strand med bikinitjejer? Herrejesus. vad är det för fel på folk? Alla andra än TS dotter har gjort fel. Lärarna som inte tar tag i de som gör fel, de andra eleverna som inte kan bete sig som folk.

En tjej som går i 8an och är sexuellt aktiv, ja ni det var vanligt redan när jag gick i skolan vilket var ett bra tag sen. Att dottern har en underbar mamma som faktiskt låter sin dotter vara en själständig kvinna som vågar vara öppen mot sin mamma med allt detta och dessutom har självkänsla nog att avfärda idiotbeteenden, hon och dottern är de som lyckats. 

• jag är den jag är

Jag måste säga att jag tycker att det är åt helvete fel att de skyller pojkarnas koncentrationssvårigheter på din dotter och hennes klädsel, ts!

Herregud! Om de inte klarar av att se en tjej i vanliga jeans och linne, hur sjutton ska de då klara att se tjejerna klänning eller shorts på sommaren? Eller en tjej i bikini på stranden eller i simhallen? 

• Empath
    jag är den jag är skrev 2013-10-10 11:47:59 följande:
    Jag måste säga att jag tycker att det är åt helvete fel att de skyller pojkarnas koncentrationssvårigheter på din dotter och hennes klädsel, ts!

Herregud! Om de inte klarar av att se en tjej i vanliga jeans och linne, hur sjutton ska de då klara att se tjejerna klänning eller shorts på sommaren? Eller en tjej i bikini på stranden eller i simhallen? 

LilijaCom skrev 2013-10-10 11:50:22 följande:
    Återigen skuldbeläggs tjejen för killarnas beteenden!
    De borde ta killarna åt sidan istället & be dem skärpa sig.

Tack för att ni fick upp min tro på familjeliv igen.
  • MrsPenn

Säg att någon elev kommer till skolan i rena cirkuskläderna, chockrosa guldlamé och en massa småprylar fastsydda i klädseln som snurrar, blinkar och/eller piper. Då skulle den eleven störa koncentrationen för ALLA elever oavsett kön. . . . . . . . . . . . . . . . Det rätta sättet att bemöta detta skulle vara att be resten av klassen att skärpa sig och fokusera????????????? Är det verkligen vad ni senaste kommentatorer anser?

• Lilje

Jag bryr mig egentligen inte om det här är en trolltråd eller inte, för det sim skrämmer mig är ju åsikter från dom som svarar på den...man blir ju mörkrädd. Tydligen tycker ni jag är en usel mamma också som låter min dotter klä sig som hon vill, istället för att dra på henne en sopsäck varje morgon så hon undviker mäns lustiga blick och kan bli älskat för insidan. För ingen kille klarar tydligen se annat än tuttar om man inte gömmer bort dom.

Vad för män har ni träffat egentligen? Och hur fan uppfostrar ni era söner?

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder