• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Uffesson

Jag hade anmält lärarjävlarna, hängt ut dem på Facebook & skällt ut dem något så in i. Ska vi tillbaka till 1100-talet eller?!

• Pfft

TS, ditt lite slibbiga översensuella sätt att skriva om "din dotter" får mig att tro att du är en medelålders man som blir lite tänd på att se folk skriva om unga tjejer och deras sexualitet. Det du skriver låter precis som början av en dålig age play-sexnovell..

• Amelle

Jag tycker du kan vara tacksam att de bryr sig om din dotter. Det tyder ju på att de är uppmärksamma och värnar om sina elever.

• liv

Ni som tycker att tjejer ska få klä sig hur de vill i skolan. Tror ni att det kommer funka i livet. Tror ni att de kommer bli accepterade på en arbetsplats när de går klädda på det viset? Likadant med killar som visar hela rumpan. 

• Mia G
    Pfft skrev 2013-10-11 04:48:04 följande:
    TS, ditt lite slibbiga översensuella sätt att skriva om "din dotter" får mig att tro att du är en medelålders man som blir lite tänd på att se folk skriva om unga tjejer och deras sexualitet. Det du skriver låter precis som början av en dålig age play-sexnovell..
    Jag visste inte att det fanns sådana, men sådana som sitter och läser sådana som du verkar göra eftersom du vet exakt hur det skrivs, så tror inte jag att TS är intresserad av vad du tycker, din kommentar är bara stötande och inget som vi andra vill läsa.. Äckligt tycker jag att ens jämföra något sådant!!
  • Sisyphus
    Uffesson skrev 2013-10-11 00:20:52 följande:
    Jag hade anmält lärarjävlarna, hängt ut dem på Facebook & skällt ut dem något så in i. Ska vi tillbaka till 1100-talet eller?!
    Ja, det är ju en vansinnigt konstruktiv lösning för att skaffa sig fler problem... [valfritt invektiv]
    Familjeliv.se - 98% dysfunktionella individer i icke-intellektuella affekttillstånd
  • mteriksson

Jag hade tagit det som en pik att min dotter klär sig osmakligt och billigt! Jag hade tagit en ordentlig titt på mig som förälder och undrat vad jag var för före bild! 
    Jag hade satt gränser. Ingen vill väl att ens dotter ska se ut som ett våp? 

• Moder1

Det är svårt att vara tonåring. De är mer medvetna idag om mode och trender , de vill vara sig själva samtidigt som de inte vill sticka ut. Det finns de som vill sticka ut, få bekräftelse, vara någon som de kanbske inte är redo att vara.

Vi har ofta diskussioner om just kläder.   

Vi har regler som att underkläder är just underkläder och ska inte synas. man täcker rumpor,magar och byst.
    Min dotter får inte ha kläder som visat skinn mellan knän och ovanför bysten.

Genomskinliga kläder ska ha linne under.

Detta är inte för att inte fresta någon utan för att hon ska respektera sig själv.       

• blubbblubb

Jag har inte hittat en enda person i tråden som tycker att det är tjejens ansvar att killar inte kan konsentrera sig och än mindre att det skulle vara ok att förgripa sig på någon.

Men visst tusan sänder kläder signaler. Varför skulle det annars finnas normer i vissa branscher, kalas,  vara mer lättklätt på krogen och märkeskläder existera. Vi skulle nog alla tvärstanna inför uteliggaren som tiggde pengar i nystruken kostym.  
    Och lika naturligt, så skapar vi oss en bild av personer vi känner, minskar betydelsen av intryck som kläder. Men att  tro att kläder inte sänder signaler känns ganska blåögt. Visst kan man ha mjukisbyxor i affären, men få över 20 år har den klädseln på ett 50-års kalas.

• Konservativ
    blubbblubb skrev 2013-10-11 11:01:49 följande:
    Jag har inte hittat en enda person i tråden som tycker att det är tjejens ansvar att killar inte kan konsentrera sig och än mindre att det skulle vara ok att förgripa sig på någon.

Men visst tusan sänder kläder signaler. Varför skulle det annars finnas normer i vissa branscher, kalas,  vara mer lättklätt på krogen och märkeskläder existera. Vi skulle nog alla tvärstanna inför uteliggaren som tiggde pengar i nystruken kostym.  
    Och lika naturligt, så skapar vi oss en bild av personer vi känner, minskar betydelsen av intryck som kläder. Men att  tro att kläder inte sänder signaler känns ganska blåögt. Visst kan man ha mjukisbyxor i affären, men få över 20 år har den klädseln på ett 50-års kalas.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder