• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Mia G

Vilken sjuk diskussion.
    Det är skrämmande hur folk skriver igentligen.
    Vi pratar om ett linne och ett par jeans!!!
    Det är dessa syn sett enligt mig som är skrämmande när dom kommer upp i domstolar och friar våldtäktsmän.
    Kvinnorna får skylla sig själva när dom har en kort kjol eller?
    Då borde vi kvinnor få slå stekpannan i huvudet på karlar som står och blänger för att dom inte kan betee sig..
    Man ska kunna ha på sig vad man vill utan att få bli kränkt.
    Problemen ligger hos pojkarna och det är där man ska lägga problemet, inte på dotterns kläder..

• Mia G
    jag är den jag är skrev 2013-10-10 13:09:38 följande:

Ja, det tycker jag också!
    Bra skrivet!!
  • Lilje
    blubbblubb skrev 2013-10-10 13:11:02 följande:

Fast bägge sakerna kan väl vara rätt. Det är fel att skylla pojkarnas konsentrationsproblem på flickan, men det kan likväl vara olämplig klädsel. 

F.ö är min personliga erfarenhet av att personer som klär sig utmanande är väldigt väl medvetna om det och gör det för att väcka reaktioner i.e att de vill att pojkarna tittar och lärarna drar djupa suckar. Att ta ett snack med flickan för att höra att hon verkligen inser vad hon signalerar är väl en lämplig insats.  
    Vi har alla olika klläder för att signalera olika saker. Vi vill bli tagna seriöst, smälta in, tillhöra en grupp etc. En clown kommer i clownkläder för att det är ett enkelt sätt att signalera att du är där för att roa. Liksom en bankdirektör har kavaj. Clownen som ramlar och slår sig kommer tas på allvar, men först när den skriker tillräckligt högt eller ligger tillräckligt länge. På samma sätt tolkas en alltför lättklädd flicka i första hand som plugghäst. Jag tror det är naturligt att analysera en person utifrån klädsel och det lär ske av bägge könen. 

Bli mörkrädd du, men fundera först på varför du inte har yllekoftan på dig när du banken, eller sätter på dig finkläderna inför tandläkarbesöket.        

Jag vet inte riktigt vad det är tänkt jag ska göra när jag har banken...men kan lugnt säga att jag klär mig likadan nästan oavsett vad jag ska göra. Enda skillnaden är nog att jag inte har på nätstrumpor på jobbet (för dom är ärligt rätt slampiga. :) använder dom dock mycket på fritiden) och att jag har lärt mig av andras fördomar att dölja tatueringarna på jobbintervju. Annars har jag ingen bli-tagen-seriöst-uniform, jag är mig själv. Och lär mina barn samma. Det har funkat rätt bra.
  • jag är den jag är
    Lilje skrev 2013-10-10 14:02:24 följande:
    Jag vet inte riktigt vad det är tänkt jag ska göra när jag har banken...men kan lugnt säga att jag klär mig likadan nästan oavsett vad jag ska göra. Enda skillnaden är nog att jag inte har på nätstrumpor på jobbet (för dom är ärligt rätt slampiga. :) använder dom dock mycket på fritiden) och att jag har lärt mig av andras fördomar att dölja tatueringarna på jobbintervju. Annars har jag ingen bli-tagen-seriöst-uniform, jag är mig själv. Och lär mina barn samma. Det har funkat rätt bra.

Samma här (förutom tatueringarna, för det har jag inga ). Jag har inte speciella kläder som jag tar på mig när jag ska till banken, eller när jag ska handla, eller går till tandläkaren. 

• LadyTeague
    jag är den jag är skrev 2013-10-10 13:34:52 följande:

Som sagt: att läraren ber en elev att tänka på klädseln är i sig helt ok. Men det är inte ok att läraren i det här fallet la över ansvaret för grabbarnas dåliga koncentration på ts dotter!

För att ta din egen liknelse; Är det ok om en lärare ber en kille att dra upp byxorna för att det får tjejerna i klassen att inte koncentrera sig på skolarbetet? Nej, givetvis inte eftersom tjejernas beteende inte är killens ansvar! 
    Du har absolut rätt, det var verkligen fel av läraren! Den biten missade jag helt.

Jag och min man hade en diskussion om detta för ett tag sedan då han hade varit lärare för en klass han inte hade träffat innan, och ena tjejen var väldigt lättklädd. Han vågade dock inte säga åt henne att ta på sig en tröja ens, eftersom han är man och inte bör titta eller kommentera, för då är han en snuskgubbe och riskerar anmälning för sexuella trakasserier eller något.

Jag bara högg lite snabbt för att jag tycker att man definitivt får säga till, man som kvinna, precis som en förälder får eller bör, det är ju ändå barn man har att göra med.

Men nej, i det här läget gjorde läraren fel ändå. 
    Att dölja ett fel med en lögn är att ersätta en fläck med ett hål
  • enthymeme
    Lilje skrev 2013-10-10 14:02:24 följande:
    Jag hade flera lärare med stora tatueringar, piercingar, roliga hårfärger och hårdrockskläder under grundskolan och gymnasiet. På universitetet har jag haft föreläsare med dreads. Det har aldrig varit några problem med att ta dem på allvar. Jag och klass-/kurskompisar har lyssnat på vad de har att säga istället för att fokusera på hur de ser ut. 
  • Lilje
    enthymeme skrev 2013-10-10 14:15:43 följande:
    Jag hade flera lärare med stora tatueringar, piercingar, roliga hårfärger och hårdrockskläder under grundskolan och gymnasiet. På universitetet har jag haft föreläsare med dreads. Det har aldrig varit några problem med att ta dem på allvar. Jag och klass-/kurskompisar har lyssnat på vad de har att säga istället för att fokusera på hur de ser ut. 
    Jag har inga problem med dom på mitt nuvarande jobb heller, jag är bara lite aktsam för förstaintrycket när det känns viktigt. :) har jag väl kommit förbi just det stadiet åker kroppsmålningen fram, då är det annat än hur jag ser ut som räknas.

Men tydligen fungerar det inte så för alla, utan man blir dömd för sitt utseende i årotal av folk man känner och träffar varje dag? Jag får inte riktigt det att gå ihop.
  • Tubab
    Duckan skrev 2013-10-10 12:56:54 följande:
    Nu är jag nog skitgammal jämfört med många här, men när jag gick på högstadiet och gymnasiset var det ingen som sprang runt i  bara linne i skolan eller "visade upp sig" i minimala kläder på skoltid. Jag får dock erkänna att jag senare i livet har haft tröjor som lämnat min mage bar, på nattklubb inte på jobbet.

När jag gick i skolan så var det långt mer "vågad" klädsel än det är nu, det var på 70-talet när "alla" skulle gapskrattat åt en sån här diskussion å undrat var i h-vete alla gamla mossig kärringar och gubbar krupit fram ifrån

Vart har empati, humanism, förståelse, acceptans, medmänsklighet och tolerans tagit vägen.., helt klart har den försvunnit sen 70-talet och ersatts av gnäll, avundsjuka, girighet och en massa tjafs om hur man ska eller inte ska vara.., fy fan vilken hemsk tid vi lever i.., rena medeltiden.. 
  • Duckan

Tubab, ja det var fasen så korta klänningar då. Har provat min fasters gamla. Jag skulle aldrig gå utanför dörren i nåt så kort. Ogillar känslan av att min rumpa hänger ut

• stockholmare

Tack för alla svar. Jag har nu pratat med läraren och sagt att saker som rör min dotter i fortsättningen ska diskuteras med mig och hennes pappa i första hand, samt att hon kommer att klä sig som hon vill tills skolan upprättar riktlinjer som gäller samtliga elever. Hon bad om ursäkt och erkände att hon hade bemött problemet på ett dåligt sätt. Jag kände mig väldigt säker på att jag faktiskt hade rätt, eftersom jag faktiskt fick en hel del medhåll i tråden. Till den som tyckte att hon får skylla sig själv om hon blir våldtagen vill jag säga - sök hjälp för du är fan sjuk i huvudet. Till er som trorbatt detta är en troll tråd vill jag bara upplysta om att det finns föräldrar som väljer att leva i sina tonåringars verklighet. Där man kan prata öppet om sex, droger mm lika självklart som man pratar om samhällskunskapsläxan. Stackars era döttrar när de råkar bli gravida vid 15 och inte vågar säga något eftersom mamma tycker att hon är en slampa om hon haft sex.

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder