• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Duckan

Mrs Penn, jag läste 60-talet i Tubabs inlägg och tänkte på de muskorta klänningarna. Så fel av mig. 70-talet har jag sämre koll på då jag föddes en bit in där.
    Tycker inte att det var nån hit med linne på nån av donnorna ovan. Skulle inte ha gått till skolan klädd så.

• Lilje
    MrsPenn skrev 2013-10-10 15:32:52 följande:
    Really now? I vilken parallell verklighet skedde det här?

Vi hade stickade kläder, mjuka kläder, plyschoveraller och sånt, när jag var riktigt riktigt liten. (sent 70tal) Sen på 80talet, när man var lite äldre, då kom det sollinnen och sånt man hade på sommaren, men oftast hade man ju en kofta över eller så.
    Vi hade inte kofta över sollinnen, och dom var bra mycket mindre än vad tjejer går i nu. Sen kom kroppsnära bodys utan bh under, det lämnade inte mycket kvar till fantasin.
  • MrsPenn
    Lilje skrev 2013-10-10 15:45:58 följande:
    Vi hade inte kofta över sollinnen, och dom var bra mycket mindre än vad tjejer går i nu. Sen kom kroppsnära bodys utan bh under, det lämnade inte mycket kvar till fantasin.
    Då gick vi inte i samma skola. På min tid var det "inne" att vara classy.
    Duckan skrev 2013-10-10 15:37:48 följande:
    Mrs Penn, jag läste 60-talet i Tubabs inlägg och tänkte på de muskorta klänningarna. Så fel av mig. 70-talet har jag sämre koll på då jag föddes en bit in där.
    Tycker inte att det var nån hit med linne på nån av donnorna ovan. Skulle inte ha gått till skolan klädd så.
    Samma här och jag hade garanterat inte släppt iväg en dotter så heller.

• Duckan
    Sen kom kroppsnära bodys utan bh under, det lämnade inte mycket kvar till fantasin.

När i hela friden var detta modernt? Jag och mina tjejkompisar har då aldrig gått bh-lösa en dag efter att brösten börjat växa.
  • Lilje
    Duckan skrev 2013-10-10 16:11:36 följande:

Sen kom kroppsnära bodys utan bh under, det lämnade inte mycket kvar till fantasin.

När i hela friden var detta modernt? Jag och mina tjejkompisar har då aldrig gått bh-lösa en dag efter att brösten börjat växa.

90-talet. Gärna blommiga, med riktigt vida jeans till. Vackert var det inte, men kommer inte ihåg någon som ropade hora efter oss då.
  • ciann

När jag växte upp på 70-80 talet använde tjejer inte BH. Vare sig under tröjor eller på stranden. Jag tror jag var 18 när jag köpte min första... Men vi hade inte kroppsnära bodys utan stora t-shirts. Det var liksom ingen big deal med brösten.
  • Rushmore

Tidigt 90-tal! Body under pösiga 902:or som var rejält åtdragna i midjan med ett flätat bälte var jätteinne. Ingen bh under.
    Typ som här, fast vi använde body med ärm på.
    www.emporia.se/Inspiration/Mode/Den-tvattade-stora-bla/
  • nordan1

Jag är själv lärare och det är många tjejer som är lättklädda och många killar som visar kalsongerna och jag antar att de är vana vid det för jag har aldrig stött på allvarliga problem i klassrummet gällande. Jag tar heller aldrig diskussioner eftersom det inte är mitt jobb och det finns heller ingen dress-code, som ts var inne på. Dock har vi vuxna något som kallas dress-code och det har även andra yrkesverksamma. Jag upplever också att de som klär sig lätt inte är de som har högst status bland sina jämnåriga på skolan (och heller inte lägst). En kille sa högt i korridoren till en tjej en gång "snart hoppar tuttarna ut!" Varpå han tillrättavisades, jag anser att man ska respektera andra oavsett klädstil. Men jag håller med nån som skrev här tidigare, föräldrarna bör ta ett samtal med dottern om vilka signaler man sänder ut. Sådana samtal med mina elever, men då inte gällande kläder utan snarare gällande attityder. Nu ska jag sluta skriva, men ts: bra att du tog ett samtal med läraren: hon/han gjorde fel som la sig i detta. Ni verkar också ha haft ett bra samtal där ni kom fram till nånting konstruktivt.

• Duckan

Jag gick på gymnasiet på 90-talet. Vi var inte bh-lösa i min förort.

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder