• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • jag är den jag är
    MrsPenn skrev 2013-10-10 12:04:22 följande:
    Säg att någon elev kommer till skolan i rena cirkuskläderna, chockrosa guldlamé och en massa småprylar fastsydda i klädseln som snurrar, blinkar och/eller piper. Då skulle den eleven störa koncentrationen för ALLA elever oavsett kön. . . . . . . . . . . . . . . . Det rätta sättet att bemöta detta skulle vara att be resten av klassen att skärpa sig och fokusera????????????? Är det verkligen vad ni senaste kommentatorer anser?

Ursäkta mig men jag missade nog att ts dotter var klädd i cirkuskläder och blinkande, snurrande lampor. Jag trodde att hon var klädd i helt vanliga jeans och linne.

Men jag missuppfattade väl då. 
  • enthymeme
    MrsPenn skrev 2013-10-10 12:04:22 följande:
    Säg att någon elev kommer till skolan i rena cirkuskläderna, chockrosa guldlamé och en massa småprylar fastsydda i klädseln som snurrar, blinkar och/eller piper. Då skulle den eleven störa koncentrationen för ALLA elever oavsett kön. . . . . . . . . . . . . . . . Det rätta sättet att bemöta detta skulle vara att be resten av klassen att skärpa sig och fokusera????????????? Är det verkligen vad ni senaste kommentatorer anser?

Saker som snurrar, blinkar eller piper stör ju lektionen på ett helt annat sätt än vad färgglada och tighta kläder gör. Det hjälper liksom inte att koncentrera sig på sitt när det finns störande ljud och ljus i bakgrunden. Det här gäller kläder som i stort sätt är uniformen för tonåringar idag och som inte skulle ses som sexuella på en tjej som är rakare i kroppen. Det jag minns som genant var när någon hade en så pass generös urringning att alla bara gick och väntade på att brösten skulle ploppa ut, men då handlade det mer om att vara nervös för tjejens skull än att hon var för sexig. Att kläderna visar upp kroppsformen är inte olämpligt. Det är väl t ex. ganska vanligt att kvinnor inom affärsvärlden använder pennkjol med tight topp och kavaj? Den klädseln är minst lika sexig på en tjej med kurvor som tight linne och tight jeans, men är fortfarande seriös.

• MrsPenn

Mm. Men du låter väl inte din dotter gå utanför dörren utan behå under den tajta toppen? Hur vet vi hur TS gör?

Lilje skrev 2013-10-10 12:06:03 följande:
    Jag bryr mig egentligen inte om det här är en trolltråd eller inte, för det sim skrämmer mig är ju åsikter från dom som svarar på den...man blir ju mörkrädd. Tydligen tycker ni jag är en usel mamma också som låter min dotter klä sig som hon vill, istället för att dra på henne en sopsäck varje morgon så hon undviker mäns lustiga blick och kan bli älskat för insidan. För ingen kille klarar tydligen se annat än tuttar om man inte gömmer bort dom. Vad för män har ni träffat egentligen? Och hur fan uppfostrar ni era söner?

• MrsPenn

Min poäng är att man KAN vara störande i klädseln. Du anser det säkert vara helt normalt att gå naken? En människokropp i naturligt tillstånd? Men inte skulle du släppa iväg dina barn nakna till skolan? Varför inte, om de vill? Och det är min poäng. Man kanske inte SKA låta barnet gå klätt precis som det vill. Det finns gränser och sociala koder.

jag är den jag är skrev 2013-10-10 12:08:42 följande:
    Ursäkta mig men jag missade nog att ts dotter var klädd i cirkuskläder och blinkande, snurrande lampor. Jag trodde att hon var klädd i helt vanliga jeans och linne. Men jag missuppfattade väl då. 

• Tom Araya
    puss skrev 2013-10-09 19:06:44 följande:

men jag tyckte precis att du gjorde det. före mig, till och med.
    Inte i på så vis att han/hon kallar någon luderaktig.
    puss skrev 2013-10-09 19:07:08 följande:

ingen aning. va fan ska jag veta det för?
    Det borde du veta om du kallar någon luderaktig

• jag är den jag är
    MrsPenn skrev 2013-10-10 12:34:44 följande:
    Min poäng är att man KAN vara störande i klädseln. Du anser det säkert vara helt normalt att gå naken? En människokropp i naturligt tillstånd? Men inte skulle du släppa iväg dina barn nakna till skolan? Varför inte, om de vill? Och det är min poäng. Man kanske inte SKA låta barnet gå klätt precis som det vill. Det finns gränser och sociala koder.

Varför skulle jag anse det vara normalt att gå naken? Nej, men jag anser det vara fullt normalt att gå klädd i jeans och linne. Vill du vänligen beskriva det onormala i detta för mig?

• Lilje
    MrsPenn skrev 2013-10-10 12:31:43 följande:

Mm. Men du låter väl inte din dotter gå utanför dörren utan behå under den tajta toppen? Hur vet vi hur TS gör?

Hon sover inte ens utan bh, så det har jag inte behövd ta ställning till. Kan faktisk inte komma ihåg en enda tonårstjej jag sett utan bh, är nog inte så vanligt här? Eller inte så synligt som många tycks tro.
  • Lilje

Men saken är, tjejer i tonåren vill visa upp sig, om dom har bra självkänsla. Dom har massor av hormoner i kroppen dom med. Men av någon anledning får dom inte, för tonårspojkars hormoner är så oerhört mycket viktigare? Är det inte bättre om man istället lägger lite fokus där, för jag kan lova att en hormonell utagerande tonårspojke är bra mycket mer störande än en tjej som vågar visa lite hud.

• Duckan

Nu är jag nog skitgammal jämfört med många här, men när jag gick på högstadiet och gymnasiset var det ingen som sprang runt i  bara linne i skolan eller "visade upp sig" i minimala kläder på skoltid. Jag får dock erkänna att jag senare i livet har haft tröjor som lämnat min mage bar, på nattklubb inte på jobbet.

• En bebis i magen

Jag tycker att man borde ju kunna springa naken utan att folk ska kommentera det. Men verkligheten ser ju inte ut så. Jag tycker det är föräldrars skyldighet att förklara för sina barn vilka signaler man skickar ut med kläder och frisyrer osv. Och det är ju inte bara tonåringar som kollar in tonåringar, utan vuxna med. Så är det ju. Jag tycker det var klokt av läraren att säga något, kanske skulle han pratat med dig först.

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder