• malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • technicolour

Fick också Primperan utskrivet, tyckte de va lite konstigt då det står att gravida bör använda de med försiktighet. Och biverkningarna är lite motbjudande också så vet inte om jag ska våga ta dom? Provat Postaphen(stavas?) nu, har lindrat en aning men blir sjukt trött :/

• Ssr

Mitt illamående som jag har haft det så jobbigt med har gradvis försvunnit dag för dag. Nästan så det är lite läskigt för när man mår illa så vet man ju att man är gravid ;) trodde aldrig att man skulle sakna att må illa. Men brösten ömmar och värker värre än nånsin och de har blivit mkt större så det är ju positivt iallafall. Jag har fått känningar i högra höften, kommer när jag går en liten längre sträcka. Kan det vara början på foglossning?

• Stjernfelt

Jag känner mig lite positiv då jag fortfarande känner av några av mina symptom, som "växtvärk", trötthet, ont i brösten, uppstötningar och illamående då och då. för visst borde man inte ha kvar symptomen om där inte finns något kvar? 

I vilket fall så längtar jag enormt mycket tills på fredag eftermiddag så jag får veta på riktigt :) 

• LååångVägDit
    Turvion skrev 2013-11-19 09:37:52 följande:
    Enenina: ah de är inte lätt :/
    Var hos doktorn nu imorse, fick diagnos hyperemisis gravidarium.. Kräktes en gång inatt, imorse när jag vaknade och satt med en spypåse i väntrummet på VC och fick sitta och svälja saliv inne hos doktorn och så tar han fram en träpinne och vill titta i halsen!!? Jag sa: ah fast trycker du den där bak på min tunga kommer jag kräkas på dig! Han: aha är de så illa? Men bha JA lyssnar du inte på mig eller!?:š blev lite arg.. Men sjukskriven 10 dagar framåt och ska ta både lergigan comp och primperan :š har ätit primperan i flera år men blev tillagd nu när jag blev gravid att sluta med dem, så vet inte om jag vågar t dem, och absolut inte båda samtidigt... Usch! Någon mer som är hem idg?;(

doktor kommer verkligen inte få titta i min hals, får kvälvningar bara av att borsta tänderna... jag är hemma, har inte jobbat sen förra lördagen.. känns som jag inte kommer göra det på ett bra tag heller. Rynkar på näsan fick tid på torsdag till doktorn. Hoppas Primperan hjälper för dig nu då!!
  • Enenina
    Turvion skrev 2013-11-19 09:37:52 följande:
    Enenina: ah de är inte lätt :/ Var hos doktorn nu imorse, fick diagnos hyperemisis gravidarium.. Kräktes en gång inatt, imorse när jag vaknade och satt med en spypåse i väntrummet på VC och fick sitta och svälja saliv inne hos doktorn och så tar han fram en träpinne och vill titta i halsen!!? Jag sa: ah fast trycker du den där bak på min tunga kommer jag kräkas på dig! Han: aha är de så illa? Men bha JA lyssnar du inte på mig eller!?:? blev lite arg.. Men sjukskriven 10 dagar framåt och ska ta både lergigan comp och primperan :? har ätit primperan i flera år men blev tillagd nu när jag blev gravid att sluta med dem, så vet inte om jag vågar t dem, och absolut inte båda samtidigt... Usch! Någon mer som är hem idg?;(

Ja det har jag tänkt på också. Att om någon ska kolla i halsen på mej. Vad betyder den diagnosen?
  • Ssr
    Stjernfelt skrev 2013-11-19 12:54:59 följande:
    Jag känner mig lite positiv då jag fortfarande känner av några av mina symptom, som "växtvärk", trötthet, ont i brösten, uppstötningar och illamående då och då. för visst borde man inte ha kvar symptomen om där inte finns något kvar? 

I vilket fall så längtar jag enormt mycket tills på fredag eftermiddag så jag får veta på riktigt :) 

Det är så jag också känner, att sålänge det finns symtom kvar så borde allt vara som det ska :) jag fick sura uppstötningar igår kväll, äckligt men ändå välkommet, haha!

Spännande att få se den lilla! Vilken vecka är du i?
  • LååångVägDit
    Enenina skrev 2013-11-19 12:59:25 följande:

Ja det har jag tänkt på också. Att om någon ska kolla i halsen på mej. Vad betyder den diagnosen?
    Hyperemesis=extrem graviditetsillamående kan man säga!
  • Stjernfelt
    Ssr skrev 2013-11-19 13:00:08 följande:

Det är så jag också känner, att sålänge det finns symtom kvar så borde allt vara som det ska :) jag fick sura uppstötningar igår kväll, äckligt men ändå välkommet, haha!
    Spännande att få se den lilla! Vilken vecka är du i?
    Ja vi får hoppas på det :) Hehe ja jag får det ganska ofta :P

Jag vet inte om jag får se den, jag är i v6 (5+5) :) Har hälsosamtal på fredag men hade en blödning i lördeskväll så vi ska även kolla så att det inte var ett missfall. Vilket jag hoppas att det inte var och inte tror helt på eftersom jag fortfarande har symtom :) Man kan ju hoppas att hon gör ett vul men barnmorskan jag pratade med i telefon pratade bara om gravtest o sånt men hade varit trevligare med ett vul :) 
  • undrande03

idag gör illamåendet sig påmint här också, kan inte låta bli att vara lite glad över det :)

ska till bm 2/12 . hon jag pratade med lät väldigt positiv till ett tidigt vul också. känns bra!
    börjar mer och mer tro att det är på riktigt denna gången! 

• Ssr
    Stjernfelt skrev 2013-11-19 13:11:41 följande:
    Ja vi får hoppas på det :) Hehe ja jag får det ganska ofta :P

Jag vet inte om jag får se den, jag är i v6 (5+5) :) Har hälsosamtal på fredag men hade en blödning i lördeskväll så vi ska även kolla så att det inte var ett missfall. Vilket jag hoppas att det inte var och inte tror helt på eftersom jag fortfarande har symtom :) Man kan ju hoppas att hon gör ett vul men barnmorskan jag pratade med i telefon pratade bara om gravtest o sånt men hade varit trevligare med ett vul :) 

Jaha okej! Hoppas de gör ett VUL så du får veta till 100 %. Jag är i v 8 (7+4) jag har sett ett tickande hjärta i början av vecka 7, det känns bra att det finns nått där inne :)
Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014