• malin1985

Första barnet bf i juli 2014

Jag fick mitt fina pluss igår på äl+11 (3+4) och bf är 30/6 eller 1/7 beroende på uträkning. Jag har gått med i ett par trådar för bf i juni 2014 men kunde inte hitta någon för juli 2014 så jag tänkte att jag skapar en sådan! :)
    Jag och min sambo är 28 år båda två och detta var vårat andra försök till första barnet. Vi är såklart överlyckliga även om det känns lite läskigt med detta outforskade territorium. Här kan vi diskutera förberedelser, symtom, oro och andra saker som vi inte vill involvera familj och vänner i än. Hoppas att någon mer vill hänga på här :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:12
    Bf lista: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492427.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-26 15:17
    Bildtråd: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71492484.html
  • Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014
  • Snurran85

Efter nästan fyra års arbete med barntillverkning så tog sig vårt sista landstingsförsök genom provrörsbehandling. De satte in två embryon då oddsen var så små- och bägge var av guldkvalite och ville flytta in. :)

Senare dagarna lider jag av ett illamående bortom denna värld så jag anade väl något :)

Nu var det äntligen vår tur!

• undrande03
    Snurran85 skrev 2013-11-20 13:21:29 följande:
    Idag är det extrem lycka. Efter besök och fått gjort ett vul i vecka 8+5 så konstaterades det att vi väntar tvillingar :)
    åh stort grattis till er!
  • Enenina
    soetnoes skrev 2013-11-20 15:45:26 följande:
    Har inskrivning den 4/12. Vad gör man då?
    Jag har inskrivning 9/12:) Ser verkligen framemot det :) Och det gör pojkvännen också:). Det kommer nog bli mer verkligt då tror jag. 

"då börjar vi med ett kort ultraljud för att fastställa graviditeten/längden. kort presentation om vår verksamhet samt information om fosterdiagnostik (sker i grupp) Du/ni kommer även att träffa en barnmorska som går igenom första biten av inskrivningen,därefter träffar du din barnmorska ca 2 veckor senare för provtagning"

så stod det i mailet jag fick idag. Vet ju inte om alla gör så.  

• soetnoes

Ok. Tack för svaren. För jag undrar om sambon behöver vara med nämligen. Tänkte att om dom gör ett ultra ljud så ska han självklart vara med men om de bara är papper och lite provet så behöver han ju inte.

• Enenina
    soetnoes skrev 2013-11-20 21:31:17 följande:
    Ok. Tack för svaren. För jag undrar om sambon behöver vara med nämligen. Tänkte att om dom gör ett ultra ljud så ska han självklart vara med men om de bara är papper och lite provet så behöver han ju inte.
    börjar med ett ultraljud, Min pojkvän ska med iaf. Han vill inte missa det.  Men han är säkert inte med hela tiden
  • mmod

Idag var jag på inskrivningen (ensam) och blev förvånad att jag inte fick göra ett graviditet test men hon sa att med mina starka symptom så var det ingen tvekan om att jag var gravid :) fick bara massa papper och information samt fylla i mina uppgifter samt killens så han var inte med idag vilket självklart var bra så det blir hade varit något viktigt för honom för fick massa papper & en bok "att vänta barn"! Ska tillbaka om tre veckor och göra massa blodprover, urinprov osv... jag frågade om när man får göra ultraljud och hon sa att jag kan göra ett i vecka 12 men då får jag bara se hur många det är samt hjärtat eller så gör jag det i vecka 18-20 och då kan de se mer sa hon om organen är som de ska osv...gör jag det i veckan 12-13 får jag INTE göra det i vecka 18-20 pga att de har dåligt med resurser också sa hon nått om strålningen...funderar på att eventuellt boka in privat i vecka 12 här i Göteborg så jag får se så de finns något och sedan vänta till senare när landstinget erbjuder mig ett :)

• Ssr
    mmod skrev 2013-11-20 21:53:47 följande:
    Idag var jag på inskrivningen (ensam) och blev förvånad att jag inte fick göra ett graviditet test men hon sa att med mina starka symptom så var det ingen tvekan om att jag var gravid :) fick bara massa papper och information samt fylla i mina uppgifter samt killens så han var inte med idag vilket självklart var bra så det blir hade varit något viktigt för honom för fick massa papper & en bok "att vänta barn"! Ska tillbaka om tre veckor och göra massa blodprover, urinprov osv... jag frågade om när man får göra ultraljud och hon sa att jag kan göra ett i vecka 12 men då får jag bara se hur många det är samt hjärtat eller så gör jag det i vecka 18-20 och då kan de se mer sa hon om organen är som de ska osv...gör jag det i veckan 12-13 får jag INTE göra det i vecka 18-20 pga att de har dåligt med resurser också sa hon nått om strålningen...funderar på att eventuellt boka in privat i vecka 12 här i Göteborg så jag får se så de finns något och sedan vänta till senare när landstinget erbjuder mig ett :)

Ultraljud ger inte ifrån sig någon strålning, så det behöver man inte oroa sig för. Klumpigt uttryckt av din barnmorska att det skulle vara strålning, de är mkt väl medvetna om att så inte är fallet. Så om du känner för att du vill ha två ultraljud så kan du ju boka ett privat :)
  • Mia 80

Ssr:
    Nej, ingen strålning men däremot så ger den ju ut ljud. Foster är väldigt känsliga för ljud så därför ska man väl inte störa den lilla mer än man måste.

• Iness
    Snurran85 skrev 2013-11-20 18:30:21 följande:
    Efter nästan fyra års arbete med barntillverkning så tog sig vårt sista landstingsförsök genom provrörsbehandling. De satte in två embryon då oddsen var så små- och bägge var av guldkvalite och ville flytta in. :)
    Senare dagarna lider jag av ett illamående bortom denna värld så jag anade väl något :)
    Nu var det äntligen vår tur!
    Grattis!!!
    Så spännande med tvillingar. det blir så klart tuffare med två bebisar men det är det såklart värt.
    Det kan vara extra glädjande då ni kämpat så mycket också för att få en bebis och nu får ni två :D  
  • Iness

Själv är jag i vecka 6. 5+2  och symptomen bröjar avta på något sätt, har inget illamående kan mest känna lite molvärk i magen på kvällarna vid läggdags. Bröstvårtorna är känsligare när man rör på dem också men inget annat. Vill ha symptom nu!!  Man är så otålig. 
    Humörsvängningar är väl också ett symptom, jag är väldigt irriterad och mest på min sambo tycker synd om honom , han är heller inte så insatt i graviditetsymptom och det känns så dumt att skylla på graviditeten när jag är sur.  

Svar på tråden Första barnet bf i juli 2014