• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-03-31 22:43:22 följande:

Rädda??? Munkavle??? Hahahaha. Du menar diametralt olika syn.

Vårdförbundet säger:

"-Vi är en idéburen organisation och vi behöver inte prata med alla. SD:s politik bygger på en helt annan mänsklig värdegrund än vår. Dessutom är deras värderingar oförenliga med vår yrkesetik, säger Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.

Motsatta åsikter i flera frågor

Som exempel på frågor där SD går rakt mot Vårdförbundets linje nämner hon:

Vård av papperslösa, där SD vill tvinga läkare och sjuksköterskor att polisanmäla papperslösa människor som söker vård. SD anser också att det ska vara olagligt att hjälpa människor som vistas i Sverige utan tillstånd. Samvetsklausul, där SD som enda parti vill lagstifta om rätt för vårdpersonal att vägra medverka i vissa typer av vård. Aborter, där SD vill sänka den fria aborträtten från vecka 18 till vecka 12.

Går emot yrkesetiken

Sineva Ribeiro anser även att SD:s politik inte går ihop med grundtanken om alla människors lika värde. I Vårdförbundets stadgar poängteras till exempel respekten för olika etniskt ursprung, språk och religion. Hon tycker också att partiets syn i jämställdhetsfrågor är ett bakslag för kvinnor."

Meh, alla vet ju att den hippokratiska eden, även om den varit i Sverige längre än den nu ursvenska köttbullen, potatisen, kåldolmen och kaffet, är babbeuppfinning som kommit till oss via arabmuslimerna!! Det är islamisering av samma grad som lekparken Mulle Meck (aka Mullah Mecka)!! Drömmer
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-03-31 22:55:37 följande:

Ja precis. För det är ju en tävling. Om jag har två dårar framför mig, en vänsterdåre och en högerdåre så ska jag vara mer mer orolig för vänsterdåren. Ja precis...
    Som sagt, noll dödade av vänsterextrema, 14 dödade av extremhögern. Till och med apolitiska fotbollshuliganer har dödat fler än extremvänstern, men...
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-03-31 19:03:19 följande:
    Jag tycker snarare att SD är det parti som vill satsa mest pengar på den svenska vården.
    Vårdförbundet verkar ju så imponerade av SDs värdegrund att man tar ett aktivt avstånd från SD.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-03-31 23:03:26 följande:
    Fyra mycket bra förslag.
    Det blir en aning absurt, när människor som olagligt bor i Sverige ska få gratis vård, det tycker nog de flesta.
    Det är en principfråga.
    Och självklart skall personalen då underrätta polisen om brottslingen.
    Angående samvetsklausulen, så finns den i flera länder redan. Det innebär att anställda inom vården skall kunna vägra att delta på exempelvis en abort, om det strider mot ens samvete.
    Det handlar om planering på arbetsplatsen, Inget annat.
    Ja, det är en principfråga - den hippokratiska eden är en av de äldsta ederna, en av de äldsta traditionerna. Märkligt hur de traditionskära SD gärna mosar urgamla traditioner när det passar dem...
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-03-31 23:05:29 följande:
    Vårdförbundet verkar ju så imponerade av SDs värdegrund att man tar ett aktivt avstånd från SD.
    Vad vårdförbundet gör, har inget med de satsningar på svensk sjukvård som SD vill genomföra.
    Ordföranden i Vårdförbundet har flera gånger uttryckt hat mot SD utan anledning.
    10% av förbundets medlemmar är kanske SD-väljare?
    Trötta på de gamla partiernas besparingar och minskningar av personal.
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-03-31 23:03:26 följande:
    Fyra mycket bra förslag.
    Det blir en aning absurt, när människor som olagligt bor i Sverige ska få gratis vård, det tycker nog de flesta.
    Det är en principfråga.
    Och självklart skall personalen då underrätta polisen om brottslingen.
    Angående samvetsklausulen, så finns den i flera länder redan. Det innebär att anställda inom vården skall kunna vägra att delta på exempelvis en abort, om det strider mot ens samvete.
    Det handlar om planering på arbetsplatsen, Inget annat.
    Ja, det brukar vara SDs syn - när den part som SD vill verka för, i det här fallet Vårdförbundet, talar om att "vi vill inte samarbeta med er" så tycker man att man har kommit med bra förslag.

Bra förslag är annars förslag som den man vänder sig till är positiv till och inte förslag som mottas med att de går emot vår yrkesetik.
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-03-31 23:12:46 följande:
    Vad vårdförbundet gör, har inget med de satsningar på svensk sjukvård som SD vill genomföra.
    Ordföranden i Vårdförbundet har flera gånger uttryckt hat mot SD utan anledning.
    10% av förbundets medlemmar är kanske SD-väljare?
    Trötta på de gamla partiernas besparingar och minskningar av personal.

Vårdförbundet håller uppenbarligen inte med dig. Man ser ingen gemensam sak med SD. Det tycker jag är en bra nog anledning. SD kan ju inte tvinga andra att tycka deras idéer är bra och att inte tycka det är inget hat.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-31 23:05:21 följande:
    Som sagt, noll dödade av vänsterextrema, 14 dödade av extremhögern. Till och med apolitiska fotbollshuliganer har dödat fler än extremvänstern, men...
    En dåre är en dåre oavsett underettiket och jag håller mig på behörigt avstånd från alla sorters dårar bara jag kan.
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-03-31 23:21:41 följande:
    Ja, det brukar vara SDs syn - när den part som SD vill verka för, i det här fallet Vårdförbundet, talar om att "vi vill inte samarbeta med er" så tycker man att man har kommit med bra förslag.

Bra förslag är annars förslag som den man vänder sig till är positiv till och inte förslag som mottas med att de går emot vår yrkesetik.
    Jasså, när blev Vårdförbundet de som SD riktar sina förslag till?
    Vårdförbundet är en facklig organisation.

Det är de som styr vården i Sverige, landstingen, som i första hand ska genomföra de förändringar som regering och riksdag bestämmer.

Vårdförbundet är nästan alltid kritiska till de beslut som regeringen fattar. 
    Det har knappast med SD att göra.
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-03-31 23:33:32 följande:
    Jasså, när blev Vårdförbundet de som SD riktar sina förslag till?
    Vårdförbundet är en facklig organisation.

Det är de som styr vården i Sverige, landstingen, som i första hand ska genomföra de förändringar som regering och riksdag bestämmer.

Vårdförbundet är nästan alltid kritiska till de beslut som regeringen fattar. 
    Det har knappast med SD att göra.
    Precis. De riktar inga förslag till Vårdförbundet eftersom Vårdförbundet inte vill ha någon dialog med SD.

Annars är det ett utmärkt sätt att forma sin politik - genom att prata med de berörda vilket också sker i de fall det finns en ömsesidig önskan om att kommunicera .
Svar på tråden Varför hatar folk SD?