• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-03 00:41:36 följande:
    Wow, så din familj har alltid funnits här, sedan mänsklightens början för 200 000 år sedan?
    Åtminstone saknas bevis på motsatsen.

• Philipsson

Om några år kommer mångkultursideologin att vara lika utdöd som dinosaurierna.

• effemgea
    Philipsson skrev 2014-04-04 13:54:25 följande:
    Om några år kommer mångkultursideologin att vara lika utdöd som dinosaurierna.

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Philipsson
    effemgea skrev 2014-04-04 15:20:42 följande:

" rel="nofollow" target="_blank">

"De som förut romantiserade arbetarklassen omhuldar i dag främmande kulturer, menar Adamson. Den etniska exotismen har ersatt rå och rak klasskamp. De drömska svärmarna i den etniskt anstuckna nyvänstern låter sig lockas av nationalistisk sentimentalitet, som hör hemma i helt andra hörn av jorden - ena dagen är de berusade av den arabiska våren för att nästa dag influeras av japansk kampsport. Samtidigt förnekar de sitt eget kulturella ursprung och exkluderar den intellektualism som en gång sprang fram ur det egna landet, och nu håller på att gå förlorad."

www.expressen.se/kvp/kultur/ett-angrepp-pa-var-sakrosankta-sjalvbild/
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-04-04 17:40:55 följande:
    "De som förut romantiserade arbetarklassen omhuldar i dag främmande kulturer, menar Adamson. Den etniska exotismen har ersatt rå och rak klasskamp. De drömska svärmarna i den etniskt anstuckna nyvänstern låter sig lockas av nationalistisk sentimentalitet, som hör hemma i helt andra hörn av jorden - ena dagen är de berusade av den arabiska våren för att nästa dag influeras av japansk kampsport. Samtidigt förnekar de sitt eget kulturella ursprung och exkluderar den intellektualism som en gång sprang fram ur det egna landet, och nu håller på att gå förlorad."

www.expressen.se/kvp/kultur/ett-angrepp-pa-va.../
    Tja, det fanns väl en del av dina tankar i det där aktstycket - och rätt mycket halmgubberetorik, som det väl kallas på nysvenska.

Visst fanns det ett romantiserande av arbetarklassen förr - men jag tror inte man ska överdriva detta drag, det var väl mest borgarungar som lekte revolutionärer i VPK, SKP, KFML eller något liknande. Rätt obehagliga figurer som ganska snart återvände till ursprunget.

Av egen erfarenhet vet jag att man kan vara en del av arbetarklassen utan att på något sätt romantisera klasstillhörighet, och på samma sätt tror jag att man kan vara en del av ett mångkulturellt Sverige och se den för vad den är, inte för vad man önskar att den vore eller för att man betraktar mångkulturen på avstånd och ser den som ett pittoreskt eller exotiskt inslag som alltid kommer att befinna sig på betryggande avstånd från en själv.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • maria diaz
    effemgea skrev 2014-04-04 12:23:05 följande:
    Mitt fokus är att betona att partiet har samlat en förvånansvärt hög andel människor med förvånansvärd låg intelligens och ännu lägre kunskapsnivå kring sig. 
    Anledningen till att just dessa dras till SD, är att dessa människor tar den största smällen i det mångkulturella samhället.
    Vi med bättre utbildning och välbetalda jobb har förmånen att kunna betala för att slippa mångkulturen.
    Jag förmodar att du, precis som jag, har betalat för ett boende och ett liv långt från de problem som svensk asylpolitik orsakat delar av det svenska samhället?
  • Gert
    effemgea skrev 2014-04-04 12:23:05 följande:
    Mitt fokus är att betona att partiet har samlat en förvånansvärt hög andel människor med förvånansvärd låg intelligens och ännu lägre kunskapsnivå kring sig.
    Ditt fokus är att dra människor över samma kam. Du vet ingenting om sverigedemokraternas intelligensnivå. 
  • Flash Gordon
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 17:50:03 följande:

Det går mycket fortare och billigare med effektivisering än med KK.

Jaså?

Tja, eftersom det inte ges några exempel på den där effektiviseringen är det svårt att jämföra.

Ny kärnkraft kan vi bygga moderna 1400MW verk på ca fem år till en kostnad av ca 5 - 7(max) miljarder dollar. Vi behöver bara ringa till sydkoreanerna och beställa så kommer de och bygger upp dem.Dessa verk har en livslängd på 60 år och en tillgänglighet på de verk som är igång idag på runt 90-92%.

Det är bara att räkna: 1400MW x 60 år x 0,9 så får du fram hur mycket el vi får ut för den investeringen.

Två sådan verk skulle med råge räcka till för att förse hela den svenska fordonsflottan med el - om vi nu bytte ut alla bilar till el. Bara som intressant framtidsscenario.

Min personliga uppfattning är att vi succesivt skall byta ut dagens tio verk mot tio av ovan nämnda typ, eller dess efterträdare. Vi ska inte uppfinna hjulet på nytt utan köpa från hyllan av de som kan detta bättre idag - ex sydkoreanerna. Nationell prestige ska inte ligga ivägen.

Energieffektivisering står inte i motsats till en stabil och god tillgång på bas-el. Den el som inte vi förbrukar kan vi exportera till länder som får sin el från kol, olja och gas.

Win-win-win för allihop.
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-03 15:34:54 följande:
    Lustigt hur du verkar anse att det är omöjligt för folk att ändra sig om politik i livet. Du ska kanske inte utgå från dig själv va...

Och då återkommer frågan - är det "ras" det är skillnad på?

Halmgubbe där ...
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-03 15:37:43 följande:
    Klart de kan, men det är inte lika intressant för mediamogulerna. Rasism säljer bättre än energipolitik - och det är kanske därför MP är så gynnade, de säger liksom inget kontroversiellt, inget som "säljer".

Sex säljer bättre än tekniska fakta men det borde inte hindra att MP:s idéer granskades seriöst. Särskilt om de nu kommer nära makten.

En ny rapport visar att MP inte drabbats av en enda negativ artikel under första kvartalet i sex stora media. Överlägset mest gynnade partiet före V. Precis som väntat med andra ord.

*länk i motsvarande tråd om MP*
Svar på tråden Varför hatar folk SD?