• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-04-03 12:55:01 följande:

Ni har hållit på i 35 år och gnällt på kärnkraften utan att ha kommit närmare några riktiga alternativ.

Fakta:

Per KWh avger kärnkraft 5 g CO2, vattenkraft 9 g CO2 och vindkraft 15 g CO2. Då är brytning, anrikning rivning m.m. inräknat för KK. Du vill således öka CO2 utsläppen trots alla larm från klimatmessias m.fl?
    Kärnkraft är ingen universallösning och passar heller inte att byggas överallt men den är en viktig del i arbetet med att minska farliga utsläpp av växthusgaser, partiklar m.m.
    Som sagt. Alternativ finns. Planer för energieffektivisering ligger mer eller mindre klara om någon politiker bara vågar sticka ut hakan och tänka långsiktigt.

Nej, jag vill inte höja klimatpåverkan. Jag vill energieffektivisera. Jag vill att vi bara förbrukar så mycket energi som vi kan framställa på ett säkert sätt.

Så fort jag zappar förbi Lyxfällan på TV tänker jag på energipolitik.

I Lyxfällan skildras människor som ibland verkar ha fått för sig att de har någon slags rätt att leva över sina resurser. De bestämmer sig för hur de vill leva, och så gör de det oavsett om de har resurser eller ej.

Alla instämmer i att detta är ohållbart. Men i internationell energipolitik är detta tänkande normen? Vi ska inte anpassa oss efter tillgången av hållbar energi? Utan vi ska förbruka så mycket vi vill, trots att det rent vetenskapligt helt uppenbart är ohållbart?

Det borde väl vara uppenbart att ett samhälles energikonsumtion anpassades efter tillgången på säker energi?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-04-03 12:34:55 följande:
    Skrattande

Så det tror du? Att MP skulle gynnas när media på allvar börjar titta på vindkraften, dess effekter och dess subventioner? När de visar på det fysikaliskt omöjliga i MP:s påståenden och önskemål om densamma?

Du tror att MP skulle gynnas när media rapporterar (fördomsfritt) om kärnkraftsutvecklingen i Sydkorea och de nya typernas verk i Indien och Ryssland?

När de rapporterar om vilka miljöeffekter och kostnader de olika energislagen verkligen har?

----

Det finns två partier som sticker ut i mediagranskningen: MP och SD. MP för att de lättare kommer undan och SD för att de granskas hårdare än alla andra.
    Ja. När granskningen också visar sig att FP:s idéer om kärnkraft är omöjliga! Så kanske alla kan inse att vi först borde se till att inte slösa bort den energi vi har. Och satsa på energieffektivisering. :)

Ja, jag tror att MP skulle gynnas av att man tittade närmare på exakt hur många kärnkraftverk som skulle krävas för att ersätta fossila bränslen. Och exakt hur kort tid uranet skulle räcka om vi byggde så många kraftverk. Och jag tror MP skulle tjäna på att man visade hur många ton radioaktivt vatten och avfall (i gruvdrift och kraftverken) som krävs för en TWH. Och om man upplyste folk hur det ser ut i naturen kring urangruvor ute i världen, och  började fråga runt bland svenska kommuner och kanske hade folkomröstningar om hur många som vill ha urangruva i den egna kommunen, och av resonemanget att vi ska skjuta miljöriskerna i uranbrytningen på befolkningar utomlands.

Ja, kärnkraften är en överskattad, förlegad återvändsgata.

Nja. Moderaterna, KD och FP granskas precis lika lite som MP. Med tanke på hur mycket det finns att lyfta fram om media så ville.

Skulle säga att SAP och F! är de som har fått störst negativa effekter av medias skildring.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 13:12:58 följande:
    Nja. Moderaterna, KD och FP granskas precis lika lite som MP. Med tanke på hur mycket det finns att lyfta fram om media så ville.
    Och med tanke på att de sitter i regeringsställning.
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 13:04:14 följande:
    Som sagt. Alternativ finns. Planer för energieffektivisering ligger mer eller mindre klara om någon politiker bara vågar sticka ut hakan och tänka långsiktigt.

Nej, jag vill inte höja klimatpåverkan. Jag vill energieffektivisera. Jag vill att vi bara förbrukar så mycket energi som vi kan framställa på ett säkert sätt.

Så fort jag zappar förbi Lyxfällan på TV tänker jag på energipolitik.

I Lyxfällan skildras människor som ibland verkar ha fått för sig att de har någon slags rätt att leva över sina resurser. De bestämmer sig för hur de vill leva, och så gör de det oavsett om de har resurser eller ej.

Alla instämmer i att detta är ohållbart. Men i internationell energipolitik är detta tänkande normen? Vi ska inte anpassa oss efter tillgången av hållbar energi? Utan vi ska förbruka så mycket vi vill, trots att det rent vetenskapligt helt uppenbart är ohållbart?

Det borde väl vara uppenbart att ett samhälles energikonsumtion anpassades efter tillgången på säker energi?

Du är välkommen att visa hur du ska effektivisera bort 45% av den svenska elproduktionen.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-04-03 13:23:03 följande:

Du är välkommen att visa hur du ska effektivisera bort 45% av den svenska elproduktionen.
    Exakt hur det skulle gå till kommer jag självklart inte skriva här. De planerna är inte mina. Och de som har spenderat tid och pengar för att ta fram dem vill knappast att jag skänker bort dem till dig på nätet.

Du skulle dock bli förvånad över exakt hur mycket energi som slösas bort.

Det finns massa skrivet om detta om du är intresserad, Googla!

Och du svarade inte på frågan.

Vad ska ett lands energikonsumtion bestämmas av:

Hur mycket vi hållbart KAN konsumera utifrån de resurser vi har?

Eller hur mycket vi VILL konsumera, skit samma vilka följder det har?
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 13:32:34 följande:
    Exakt hur det skulle gå till kommer jag självklart inte skriva här. De planerna är inte mina. Och de som har spenderat tid och pengar för att ta fram dem vill knappast att jag skänker bort dem till dig på nätet.

Du skulle dock bli förvånad över exakt hur mycket energi som slösas bort.

Det finns massa skrivet om detta om du är intresserad, Googla!

Och du svarade inte på frågan.

Okej, du vet således inte utan du önskar utifrån vad någon sagofarbror lovat.
    Visst slösas det bort energi, inte minst pga att man inte tillät att kylvattnet från KKV togs till vara för fjärrvärme.
    Vi konsumerar efter de resurser vi har, en utsläppsfri elproduktion är väl svar nog?
  • oOOo  oOOo
    De planerna är inte mina. Och de som har spenderat tid och pengar för att ta fram dem vill knappast att jag skänker bort dem till dig på nätet.
    Intressant. Det är alltså kapitalisterna som sitter på sanningen men trädkramarna vill inte betala?

Hur mycket vi kan konsumera bestäms av hur stora resurserna är ja. Verkar som ditt problem är att resurserna är för stora.

• Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-04-03 13:41:40 följande:
    Intressant. Det är alltså kapitalisterna som sitter på sanningen men trädkramarna vill inte betala?

Hur mycket vi kan konsumera bestäms av hur stora resurserna är ja. Verkar som ditt problem är att resurserna är för stora.

Haha. Nä. Energieffektivisering är snuskigt billigt långsiktigt. Det kostar ju inte alls. Vi hade kunnat tjäna miljarder på det.

De är yrkesmän/kvinnor som själva får bestämma om de vill skänka bort sina idéer.

Nej, det bestäms det inte av. Inte i nuläget. Mina problem är att kärnkraft är smutsigt, farligt och dyrt.
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-04-03 13:40:56 följande:
    Okej, du vet således inte utan du önskar utifrån vad någon sagofarbror lovat.
    Visst slösas det bort energi, inte minst pga att man inte tillät att kylvattnet från KKV togs till vara för fjärrvärme.
    Vi konsumerar efter de resurser vi har, en utsläppsfri elproduktion är väl svar nog?
    Jo, jag vet. En av dessa människor råkar vara släkt med mig. Och personen har jobbat med energieffektivisering i näringslivet i 30 år.  Men det är inte bara den personen jag lutar mig mot.  Googla på naturskyddsföreningen så kommer du få fram en del artiklar om energieffektivisering.

Förstår inte motståndet mot energieffektivisering alls.

Nej, vi konsumerar inte efter våra resurser.
    Utsläppsfri?? Skojar du?

Du svarade förresten inte heller på hur bra det vore att slänga upp tio kärnkraftverk till, rent i militärt säkerhetssyfte, nu när ryssen har vaknat?
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-04-03 13:47:26 följande:
    Haha. Nä. Energieffektivisering är snuskigt billigt långsiktigt. Det kostar ju inte alls. Vi hade kunnat tjäna miljarder på det.

De är yrkesmän/kvinnor som själva får bestämma om de vill skänka bort sina idéer.

Nej, det bestäms det inte av. Inte i nuläget. Mina problem är att kärnkraft är smutsigt, farligt och dyrt.

Du har fortfarande inte visat på några exempel på smutsighet, dyrt och farlighet... bara upprepat samma mantra i oändlighet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?