• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-18 19:20:03 följande:
    Haha den var bra :)
    Visst var den. Så majestetiskt enkel och sann. Det handlar om värdegrund att begripa sig på sådana sammanhang.
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2014-04-18 18:06:16 följande:
    Det är ingen konspiration och ingen dold agenda utan ett antal SDare som uttalar sig rasistiskt och islamofobiskt samt ett moderparti som förvånat säger "Oj" varje gång.

Den helt öppna agendan är att man inte vill ha in människor från MENA-länder och andra länder man inte uppskattar för att uttrycka det milt. Vad man sedan skriver på sin hemsida är sekundärt.
    Uppenbarligen är tanken att det finns någon form av politik som inte uttrycks genom partiprogram eller riksdagsmotioner, utan måste uttolkas genom att bland annat analysera före detta medlemmars agerande, uttolka konsultavtal eller läsa kommentarer på Avpixlat. Det kallade jag dold agenda-teori, och jag har svårt att förstå syftet eller planen. 
  • Dorian Ertymexx
    Naranjos skrev 2014-04-18 19:18:26 följande:
    Men - nu gör ju inte resten av världen "tillräckligt" för att lösa situationen. Och när andra länder inte "hjälper till" i tillräcklig utsträckning så menar du alltså att Sverige skall ta emot ännu fler? Varför skall just Sverige sitta med Svarte-Petter? Och var går gränsen? En miljon? Fem miljoner?
    Pressen på andra länder blir helt enkelt inte tillräcklig så länge Sverige och t.ex. Tyskland sväljer så många som de gör. Och grejen med PUT i Sverige är också unik i sammanhanget. Men - hela skiten är ju vad Reinfeldt och Borg önskar sig. Och MP o V men av andra skäl.
    För att någon måste göra det. Men visst, man kan vara gniden och misunsam på andras bekostnad, absolut. Inte ett etiskt val, ett moraliskt val, ett SVENSKT val, men man KAN.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-18 19:26:02 följande:
    Intressant. Överför det till (S) och Per Svedberg. Vad blir slutsatsen rörande (S)?
    Per Svedberg är en person. Hur många hänger på Avpixlat? Hur många har kickats eller avgått efter rasistiska eller misogyna påhopp? Hur många fler har INTE kickats eller avgått trots samma sorts uttalanden?
  • Dorian Ertymexx
    Minnie7 skrev 2014-04-18 19:26:25 följande:
    Dorian- skillnaden mot de andra partierna är att SD vill begränsa invandringen till att de som kommer hit kan få bästa förutsättningar samt att ställa högre krav på tex att hantera språket. Inte klokt att man ens ska behöva tolkhjälp när man bott i Sverige i 20 år! Vad gäller abortfrågan så skiljer de sig inte markant emot vad lagen är idag. Fri abort till v12 och tillstånd därefter. Fine. Och vård av papperslösa har de backat på. Alla akut sjuka ska naturligtvis få vård och sjukvården ska inte polisanmäla. So?
    Sorry, men det där tror jag inte på ett ögonblick. De hade (eller har, men jag gissar att de PK-rensat bort det i senaste upplagan av partiprogrammet) ju förslag på att man skulle "uppmuntra till repatriering". De vill få ut alla som de inte anser passar här. Åkesson lovade ju också att "även svenskar kan behöva assimileras" för inte så länge sedan.

Och SD har ju röstat för nedskärningar i flyktingmottagningen - alltså MINDRE pengar för att lära folk svenska ordentligt och liknande. Ta en titt på vad SD röstar för och emot i riksdagen, så får du se vad de faktiskt står för.
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-18 19:28:01 följande:
    Visst var den. Så majestetiskt enkel och sann. Det handlar om värdegrund att begripa sig på sådana sammanhang.
    Jag måste visst vara superdupertydlig med när jag menar något ironiskt. Alla verkar inte fatta det.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 13:13:39 följande:

SD är emot att exempelvis papperslösa ska få vård som inte kan anstå. Vi skulle få samma situation som skräckexempel i USA där ingen tar emot den skadade för att den inte omfattas av försäkring.
    Det där är helt enkelt inte sant. Sjukhus nekar inte akutsjukvård i USA. De behandlar den akut sjuke och skickar sedan en räkning. Kan personen inte betala täcks kostnaden av staten (eller alla andras försäkringar beroende på person och situation). En svensk släkting på resa i USA slog axeln ur led, blev skjutsad till sjukhus och 10 minuter senare var axeln tillbaka där den skulle. Först efteråt talades det om kostnader som sedan täcktes av reseförsäkringen - men inte ett knäpp om betalning innan åtgärd. 
    I Sverige - när han drog bägge axlarna ur led, vägrade SOS att sända ambulans. Han fick på sig skor och kunde slå telefonnumret till taxi och kom på så vis till sjukhuset. Där fick han vänta i flera timmar tills det kom en sömndrucken läkare och hjälpte honom.

En oförsäkrad vuxen i USA kan också täckas av make/makas försäkring. En nära släkting gifte sig med sin sambo när han blev sjuk i prostatacancer. Han fick den bästa privatvård som stod att få men avled tragiskt nog några år senare. Dock inte på grund av bristande vård eller betalningsförmåga.
  • nihka
    Gert skrev 2014-04-18 19:38:58 följande:
    Jag måste visst vara superdupertydlig med när jag menar något ironiskt. Alla verkar inte fatta det.

Jag förstod att du inte förstod att man inte kan idiotförklara människor som incitament för att de ska rösta på SD.
  • maria diaz
    nihka skrev 2014-04-18 19:25:38 följande:
    Var inte orolig. Det räcker till med krigsflyktingar för alla EU-länderna.
    Fokus måste ligga på att lösa konflikter, snarare än att dränera länder på dess befolkning.
    Under tiden ska civilbefolkningen erbjudas skydd i närorådet.
    En effektiv, billig, och rättvis lösning för alla inblandade.
    Röda korset ger skydd åt en flyktingfamilj en hel månad för endast 385:-, enligt deras hemsida.
    Vi kan utan vidare ge hela Syriens folk denna hjälp, men istället väljer Sverige att placera en flyktingfamilj i Norrland för 30000/mån.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-18 19:42:02 följande:
    Det där är helt enkelt inte sant. Sjukhus nekar inte akutsjukvård i USA. De behandlar den akut sjuke och skickar sedan en räkning. Kan personen inte betala täcks kostnaden av staten (eller alla andras försäkringar beroende på person och situation). En svensk släkting på resa i USA slog axeln ur led, blev skjutsad till sjukhus och 10 minuter senare var axeln tillbaka där den skulle. Först efteråt talades det om kostnader som sedan täcktes av reseförsäkringen - men inte ett knäpp om betalning innan åtgärd. 
    I Sverige - när han drog bägge axlarna ur led, vägrade SOS att sända ambulans. Han fick på sig skor och kunde slå telefonnumret till taxi och kom på så vis till sjukhuset. Där fick han vänta i flera timmar tills det kom en sömndrucken läkare och hjälpte honom.

En oförsäkrad vuxen i USA kan också täckas av make/makas försäkring. En nära släkting gifte sig med sin sambo när han blev sjuk i prostatacancer. Han fick den bästa privatvård som stod att få men avled tragiskt nog några år senare. Dock inte på grund av bristande vård eller betalningsförmåga.
    Det har hänt att människor nekats akutvård på närmaste sjukhus för att försäkring saknats. Ja. Och så vill jag inte ha det i Sverige. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?