• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    Naranjos skrev 2014-04-18 22:09:45 följande:
    Please på dig själv. Du har noll koll..

SD vill t.ex. hämta hem de statliga medel som i dag ligger i de privata affärsbankernas så kallade "stabilitetsfond”. Denna trygghetsfond för bankerna har, trots att den skulle finansieras av bankerna själva, hittills fått cirka 35 miljarder av skattebetalarnas medel efter beslut från övriga sju riksdagspartier, finansminister Borgs teatraliska utfall mot bankerna till trots. SD anser att det är fullt rimligt att affärsbankerna i högre grad börjar bära sina egna risker i stället för att de ska finansieras med inkomstskatt från kassörskor och vårdbiträden. 

Rösta vänster på kommunister kommer jag aldrig någonsin under några som helst omständigheter att göra. Inte på MP heller. Minns min avlidne fars ord när MP kommit in i riksdagen: "Kommer du hem med en miljöpartist, gör jag dig arvlös". Det var iofs en fullständigt onödig varning. :)
    Och därför röstade SD för sänkta skatter till banker, så att de får MER pengar över, och MINDRE pengar kommer in i skattekistan? Samtidigt som de gnylar om invandringens kostnader (och "kostnader")?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-18 22:32:10 följande:
    Tja, det räcker ju för dem att kolla över östra gränsen för att se vad de "missar".
    Du menar högre ekonomisk stabilitet, färre terrordåd från extremhögern, mindre problem med åldersfelfördelningen framöver..? Ja, de har mycket att lära av oss, onekligen.
  • Quintus Zebra
    nihka skrev 2014-04-18 23:12:06 följande:
    Att dra ner i sig är inte rasistiskt. Det är nära man hör motiveringarna som det kan bli det.
    Precis!
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Dorian Ertymexx
    Minnie7 skrev 2014-04-18 22:46:33 följande:
    Trycket kommer alltid vara stort.
    Nej, allt går i perioder. En gång i tiden flydde en miljon svenskar. De flesta bönder, mer eller mindre analfabeter (ofta mer), de flesta i dåligt skick efter svält och jobbig resa över atlanten. Men de togs emot. Visst, till en början var de kriminella och besvärliga, men efter någon generation blev de allt mer en del av samhället, när fördomarna började dö ut, och de fick en chans att visa att de kunde mer än slåss, supa och prostituera sig.

Vi har milt sagt moralisk plikt att visa samma generositet tillbaka. Det ÄR en vinst på sikt (såsom tidigare invandringsvågor redan visat).
  • Dorian Ertymexx
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-18 22:55:08 följande:
    Och skulle, utifrån hur de hanterats, enligt din logik vara representativa för vad socialdemokratin står för. Jag har en annan uppfattning. Både vad gäller S och SD.
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-18 18:01:28 följande:
    Hans angrepp på den "lilla horan", hans ord, är i sig bara intäkt på hans egen kvinnosyn. Det är hur SD agerade efter debaklet som smutsar ned partiet i stort. Vilket annat parti som helst hade kickat Szilág/Almqvist snabbare än du kan säga "Ooops", men i SD var det väldigt mycket mjä om det hela, och han fick till slut avgå med fallskärm.
    Om fler inom SAP uttryckte sig så och fick vara kvar, eller rentav få feta bonusar som plåter på "såren", så ja, då skulle jag sätta SAP inom samma låda som SD. Två fel gör dessutom inte ett rätt, så att SAP gör fel gör på inget sätt SDs "tabbar" mer acceptabla.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-18 21:49:25 följande:
    Det tycker jag är en utmärkt idé. Att vi tar emot fler kvotflyktingar. Samtidigt kan vi passa på att minska resterande invandring till någon form av Europeiskt medeltal (per capita) eller till Finlands nivå. Vi kan för min del gärna fyrdubbla antalet kvotflyktingar under de premisserna.

Det skulle vara väldigt välkommet då vi kan slippa ifrån flertalet ekonomiska migranter till fördel för personer med VERKLIGA flyktingskäl.

Varför det? Jag tycker det är mycket bättre att anpassa hjälpnivån till behovet. Beträffande vilka som är sk ekonomiska flyktingar så finns det inga siffror på det utan bara antaganden från SDs sida. Det är inte alls så att alla utom de som har flyktingskäl enligt FN konventionen är ekonomiska flyktingar. Detta är vad som gäller i EU respektive Sverige förutom FN konventionen: 
    Alternativ skyddsstatusförklaring Som alternativt skyddsbehövande bedöms den som: löper risk att straffas med döden löper risk att utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning eller som civilperson löper allvarlig risk att skadas på grund av väpnad konflikt

Den som fått uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande kan få en alternativ skyddsstatusförklaring grundad på EU-regler.

Övriga skyddsbehövande

Övriga skyddsbehövande är en kategori som enbart finns i den svenska utlänningslagen; den saknar motsvarighet i internationella konventioner och EU-rätten. En asylsökande kan bli bedömd som övrigt skyddsbehövande om han eller hon

inte kan återvända till hemlandet på grund av väpnad konflikt eller på grund av svåra motsättningar i hemlandet, känner välgrundad fruktan att utsättas för allvarliga övergrepp eller inte kan återvända till hemlandet på grund av miljökatastrof.

Även övriga skyddsbehövande kan få skyddsstatusförklaring men den gäller endast i Sverige.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Asylregler.html

Jag tycker andra länder ska utöka i stället för att Sverige ska strama upp. Jag tycker att det är fullt rimligt att inte skicka tillbaka människor till krig.  

Fyrdubbla. Skämtar du? Det räcker inte långa vägar, inte ens nu när Syriens grannländer fortfarande står pall - hur länge de nu gör det.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 22:21:28 följande:
    Nej, i Sverige blir vi inte avvisade från sjukhus för att vi inte har försäkring. Och min poäng var att det har hänt i exempelvis USA.
    Det har du rätt i - det har sannolikt inte hänt att patienter blivit nekade sjukvård pga. avsaknad av försäkring i Sverige, men däremot sannolikt av andra skäl. Och så dåligt som sjukvården funkar idag och så många misstag som begås inom vården, håller jag amerikansk sjukvård skyhögt över den svenska.

I Sverige har dessutom personalen knappt något som helst personligt ansvar och kan inte stämmas om de råkar, av misstag eller vårdslöshet, skada, felbehandla eller döda en patient.

Jag har en amerikansk bekant, numera pensionerad gynekologkirurg på Johns Hopkins. Han betalade ca. $ 135.000.- per år i försäkringspremie förresten - och var personligt ansvarig för den vård han gav och de operationer han utförde. Det är likadant för majoriteten av läkare i USA även om beloppen naturligtvis skiljer sig åt. Dålig eller bristfällig vård är helt enkelt inte ett alternativ.
    Till skillnad mot Sverige då alltså. Du skulle förmodligen inte tro mig om jag berättade om alla jäkla skräckhistorier jag får mig till livs mer eller mindre dagligen av läkarvänner här i Sverige. Maciej Zaremba skrapar bara på ytan i sin utmärkta artikelserie i DN förra året.

En bit från ämnet - men nackdelarna med det amerikanska systemet är knappast värre än alla missförhållanden i den svenska vården.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-18 22:32:10 följande:
    Tja, det räcker ju för dem att kolla över östra gränsen för att se vad de "missar".
    Vaddå känns det inte tillräckligt mycket party i Syrien med grannländer för att Norge ska vilja delta mer?
  • nihka
    Minnie7 skrev 2014-04-18 22:46:33 följande:
    Trycket kommer alltid vara stort.
    Trycket varierar med antalet och storleken på konflikter i världen.
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-18 22:47:10 följande:
    Snåla? Hur menar du? Jag har fått uppfattningen att vårt flyktingmottagande och anhöriginvandring innebär ett ekonomiskt tillskott närmast i paritet med Marshallhjälpen?

Digestive vände ju ut och in på sig för att beskriva den ekonomiska nyttan, var är den gamle ordspjuvern när vi behöver honom?
    Jasså har du det? Då får du väl diskutera det vidare med den personen som gav dig den uppfattningen.

Ja, jag tycker Norge är snåla.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?