• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-04-17 21:03:07 följande:
    Hur ska vårdpersonalen hålla borta personer med rasistiska åsikter när de inte kan hålla borta kriminella som mördare och pedofiler?
    Det är åsikterna som ska hållas borta, inte personerna. Politikers besök kan få de tu att sammanfalla. Notera skillnaden mellan "besök" och "vårdbehov" dock. Tror inte någon sköterska eller läkare skulle tvivla en sekund på att rädda livet på Åkesson eller ens Ekeroth om de var svårt skadade.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-18 12:54:01 följande:
    Så - vårdpersonal ska inte få yttra sin åsikt, men SD-fantaster ska få göra det oavsett yrke? Som vanligt då, "quad licet Iovo, non licet bovi".
    Jag tänker att man kan ha åsikter, men inte yttra de som går emot innehållet i ens uppdrag åtminstone när man är i tjänst.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-04-18 13:01:30 följande:
    Jag tänker att man kan ha åsikter, men inte yttra de som går emot innehållet i ens uppdrag åtminstone när man är i tjänst.
    På vilket sätt går SD:s åsikter (partiets, inte enskilda medlemmars) emot något i sjuksköterskeuppdraget?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-18 12:57:57 följande:
    Det är åsikterna som ska hållas borta, inte personerna. Politikers besök kan få de tu att sammanfalla. Notera skillnaden mellan "besök" och "vårdbehov" dock. Tror inte någon sköterska eller läkare skulle tvivla en sekund på att rädda livet på Åkesson eller ens Ekeroth om de var svårt skadade.
    Men man kan som SD vill instifta att vi bara hjälper vissa grupper och vänta tills de kan styrka sina identiteter så vi inte räddar livet på någon som inte kvalar in. Det kan ta en stund...
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-18 13:03:59 följande:
    På vilket sätt går SD:s åsikter (partiets, inte enskilda medlemmars) emot något i sjuksköterskeuppdraget?

SD är emot att exempelvis papperslösa ska få vård som inte kan anstå. Vi skulle få samma situation som skräckexempel i USA där ingen tar emot den skadade för att den inte omfattas av försäkring.
  • Politisk härdsmälta
    effemgea skrev 2014-04-18 06:39:50 följande:
    Jag tror att metoden att ta ett enskilt exempel och generalisera utifrån detta är det främsta skälet till att det blir så tokigt.
    Lite av min poäng. Ibland får jag nämligen intrycket att den här insikten varierar beroende på vem som står för det enskilda exemplet.

Till exempel Erik Almqvists verbala attacker av en kvinna i stockholmsnatten för ett par år sedan, som gärna tas som intäkt för att sverigedemokrater i allmänhet skulle ha en unken kvinnosyn. Appropå enskilda exempel och generaliseringar.
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-04-17 21:34:39 följande:
    Vill du ha mördare som vårdpersonal?
    Om de avtjänat sitt straff och verkligen vill göra bot och bättring, ja!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-04-18 13:13:39 följande:

SD är emot att exempelvis papperslösa ska få vård som inte kan anstå. Vi skulle få samma situation som skräckexempel i USA där ingen tar emot den skadade för att den inte omfattas av försäkring.
    Det där stämmer inte. SD må ha tvivelaktiga åsikter i en del fall, men att de vill förvägra "papperslösa" akutvård är helt enkelt inte sant.

debatt.svt.se/2014/04/10/manga-missforstar-medvetet-sds-turne/
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-18 13:14:18 följande:
    Lite av min poäng. Ibland får jag nämligen intrycket att den här insikten varierar beroende på vem som står för det enskilda exemplet.

Till exempel Erik Almqvists verbala attacker av en kvinna i stockholmsnatten för ett par år sedan, som gärna tas som intäkt för att sverigedemokrater i allmänhet skulle ha en unken kvinnosyn. Appropå enskilda exempel och generaliseringar.
    Företrädare för partier har ett tyngre ansvar att sköta sig just för att de företräder inte bara sig själva utan sitt parti. Sedan handlar det om vad partiet gör när företrädaren kliver över gränsen. SD har ju i praktiken belönat Almqvist med ett fett uppdrag. Verkar inte som partiet tagit något avstånd att tala om. Man samarbetar inte överhuvudtaget med personer som uttalar sig stick i stäv med vad man säger sig stå för om man vill verka trovärdig.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-18 13:23:04 följande:
    Det där stämmer inte. SD må ha tvivelaktiga åsikter i en del fall, men att de vill förvägra "papperslösa" akutvård är helt enkelt inte sant.

debatt.svt.se/2014/04/10/manga-missforstar-me.../

"SD har ändrat åsikt i frågan"

Javisst. Och SD kan ändra åsikt i frågan igen. Om de ens har det??? I SDs berömda partiprogram står följande att läsa under "Illegal migration":

"Att vistas i Sverige utan tillstånd är ett brott såvida man inte direkt efter ankomst söker asyl. Vi anser att det ska vara olagligt att hjälpa människor med denna brottslighet. Vidare ser vi med stor oro på att det håller på att bildas ett parallellsamhälle i Sverige för invandrare utan tillstånd där man vill erbjuda dessa grupper fri skolgång, gratis sjukvård, fackligt medlemskap och annan offentlig service." Blablabla.

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/

Jag litar inte på SD så långt man kan kasta dem. Det är en sak att utvecklas i frågor men de lappkast SD hela tiden gör är inte trovärdiga och inte heller stämmer de med vad de uppger i sitt partiprom och vad otaliga fotsoldater spyr ur sig om på SDs hatnätsajter.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?