• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Politisk härdsmälta
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-18 20:48:24 följande:
    En ja. Hur många SD-politiker har dragit rövare och kommit undan med det?
    Ah, så länge det är färre än i SD så spelar det ingen roll. Vad gäller antalet SD-are får du upplysa mig om hur många du tänker på.

Men när vi ändå pratar tveksamheter inom S av den här naturen får vi väl ändå nämna Urban Ahlin. Hanterades förtjänstfullt av partiet. Sluta tänka med kuken nu Urban så lägger vi locket på. Eller varför inte Crazy Horse-Anna, som försvann bort från rampljuset men belönades rikligt med rektorspost inom folkhögskolerörelsen.

Som du sa, det är hur partiet hanterar sånt här som avgör hur representativt det är.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 19:45:58 följande:
    Det har hänt att människor nekats akutvård på närmaste sjukhus för att försäkring saknats. Ja. Och så vill jag inte ha det i Sverige. 
    Och det har också hänt svenskar i Sverige (och förmodligen i alla länder). Men poängen är att det generellt inte fungerar på det viset i USA. 
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-04-18 20:07:05 följande:
    Ja, precis resten simulerar. SD vill alltså hjälpa en massa syriska krigsflyktingar "på plats" som är i flyktingläger pga ett behov av miljöombyte. Om du tycker det kommer för få kvotflytingar är det bara att pumpa på med dem från flyktinglägren i Syrien. FN har ju vädjat om att EU-länder ska ta emot fler. Toppen!
    Det tycker jag är en utmärkt idé. Att vi tar emot fler kvotflyktingar. Samtidigt kan vi passa på att minska resterande invandring till någon form av Europeiskt medeltal (per capita) eller till Finlands nivå. Vi kan för min del gärna fyrdubbla antalet kvotflyktingar under de premisserna.

Det skulle vara väldigt välkommet då vi kan slippa ifrån flertalet ekonomiska migranter till fördel för personer med VERKLIGA flyktingskäl.
  • Dorian Ertymexx
    Politisk härdsmälta skrev 2014-04-18 21:24:23 följande:
    Ah, så länge det är färre än i SD så spelar det ingen roll. Vad gäller antalet SD-are får du upplysa mig om hur många du tänker på.

Men när vi ändå pratar tveksamheter inom S av den här naturen får vi väl ändå nämna Urban Ahlin. Hanterades förtjänstfullt av partiet. Sluta tänka med kuken nu Urban så lägger vi locket på. Eller varför inte Crazy Horse-Anna, som försvann bort från rampljuset men belönades rikligt med rektorspost inom folkhögskolerörelsen.

Som du sa, det är hur partiet hanterar sånt här som avgör hur representativt det är.
    Och dina tre exempel är fortfarande bara en bråkdel av alla exemplen vi får nästan dagligen från SD.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Naranjos
    Tonårsmamman1 skrev 2014-04-18 20:27:23 följande:
    Fast om SD tycker att välfärden får för lite pengar, varför ha de då röstat för flera jobbskatteavdrag?
    Eftersom jobbskatteavdrag har visat sig öka sysselsättningen. Det var därför SD svängde angående det femte. 

-från regeringens hemsida-

-citat-

Jobbskatteavdraget totalt sett beräknas leda till 119 000 nya jobb. Många aktörer (däribland Konjunkturinstitutet och Riksrevisionen) gör likvärdiga bedömningar av hur många jobb regeringens jobbskattelättnader beräknas leda till.

-slut citat-

(motbevisa Konjunkturinstitutet och Riksrevisionen om du kan).

• Naranjos
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-18 20:28:31 följande:
    Please, dra den för någon politisk n00b som inte har koll. SD röstar för precis de jobbskatteavdrag och skattesänkningar för banker som gör att Alliansen väljer att dra ned på skola, vård och omsorg. SD är inte en lösning, de är en mycket aktiv och följsam del av problemet. Vill du ha mindre besparingar, mer satsningar på skola, vård och omsorg så ska du nog rösta vänster. Men jag gissar att det för dig är otänkbart - i vilket fall din kritik blir platt och meningslös. Och om kostnaderna för invandringen (som inte är fullt så höga som du vill göra gällande) skulle försvinna skulle de, med SDs goda minne, inte gå till förbättringar av skola, vård eller omsorg, utan till mer jobbskatteavdrag. I alla fall om Alliansen och SD får välja själva.
    Please på dig själv. Du har noll koll..

SD vill t.ex. hämta hem de statliga medel som i dag ligger i de privata affärsbankernas så kallade "stabilitetsfond”. Denna trygghetsfond för bankerna har, trots att den skulle finansieras av bankerna själva, hittills fått cirka 35 miljarder av skattebetalarnas medel efter beslut från övriga sju riksdagspartier, finansminister Borgs teatraliska utfall mot bankerna till trots. SD anser att det är fullt rimligt att affärsbankerna i högre grad börjar bära sina egna risker i stället för att de ska finansieras med inkomstskatt från kassörskor och vårdbiträden

Rösta vänster på kommunister kommer jag aldrig någonsin under några som helst omständigheter att göra. Inte på MP heller. Minns min avlidne fars ord när MP kommit in i riksdagen: "Kommer du hem med en miljöpartist, gör jag dig arvlös". Det var iofs en fullständigt onödig varning. :)
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-04-18 21:42:20 följande:
    Och det har också hänt svenskar i Sverige (och förmodligen i alla länder). Men poängen är att det generellt inte fungerar på det viset i USA. 
    Nej, i Sverige blir vi inte avvisade från sjukhus för att vi inte har försäkring. Och min poäng var att det har hänt i exempelvis USA.
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-04-18 20:09:46 följande:
    Nja, till samma nivå som våra grannländer.
    Exakt. Symboliska siffror som våra snåla grannländer. Speciellt Norge borde skämmas med alla sina oljemiljoner och noll kronor i stadsskuld.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?