• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Naiw
    sjuttiofemman skrev 2014-05-09 22:06:45 följande:

Det som står i deras partiprogram skiljer sig radikalt mot vad de säger. Det gör att man lätt misstror dem.
    "dem"? Vilka dem och vilka har sagt vad som gör att du misstror dom? 

Ett partispolitik är etablerat och fundmentalt baserat på partiprogrammet, det är det som skickas ut till nya väljare. 
    Om enskilda personer sedan har egna agendor så förstår jag inte hur en person i sinnafulla sinnesbruk kan "vara konfunderad" och tro att detta är något som representerar partiets åsikter. 
  • sjuttiofemman
    Naiw skrev 2014-05-10 01:52:05 följande:
    "dem"? Vilka dem och vilka har sagt vad som gör att du misstror dom? 

Ett partispolitik är etablerat och fundmentalt baserat på partiprogrammet, det är det som skickas ut till nya väljare. 

Om enskilda personer sedan har egna agendor så förstår jag inte hur en person i sinnafulla sinnesbruk kan "vara konfunderad" och tro att detta är något som representerar partiets åsikter. 

Så om personer i sd's partitopp uttalar sig i riksdagen på ett sätt som inte är förenligt med partiprogrammet - då uttalar han sig som privatperson?
  • Velouria
    sjuttiofemman skrev 2014-05-10 08:36:02 följande:

Så om personer i sd's partitopp uttalar sig i riksdagen på ett sätt som inte är förenligt med partiprogrammet - då uttalar han sig som privatperson?
    Bajsbrygga
  • maria diaz
    Quintus Zebra skrev 2014-05-10 00:25:46 följande:
    Assimilation handlar inte om att lära sig ett språk.
    Lyckligtvis är du en av få i världen som gör detta märkliga ställningstagande.
  • Tonårsmamman1
    maria diaz skrev 2014-05-10 10:11:10 följande:
    Hade du läst resten (dvs definitionen av ordet) så hade du förstått.

Tycker ofta du läser in saker folk aldrig skriver, eller läser inte alls, innan du svarar.
  • maria diaz
    sjuttiofemman skrev 2014-05-10 08:36:02 följande:

Svenska politiker brukar inte uttala sig kritiskt mot sitt eget parti i riksdagen.

Men du kanske tänker på de rödgröna, som röstade EMOT sitt eget förslag, när SD sa att de skulle rösta på förslaget?
    Otroligt, men sant.
  • sjuttiofemman
    maria diaz skrev 2014-05-10 10:15:39 följande:
    Svenska politiker brukar inte uttala sig kritiskt mot sitt eget parti i riksdagen.

Jag syftade på länken som dorian la ut där Björn Söder (Sd) i riksdagen hoppade på en politiker med invandrarbakgrund. Om man ifrågasätter sd's politik så kränker man tydligen hela svenska folket.

Det står inte i partiprogrammet så vitt jag vet. Så jag antar att du menar att Söder i riksdagen uttalar sig som privatperson?
  • kenneth768768
    Quintus Zebra skrev 2014-05-10 00:25:46 följande:
    Assimilation handlar inte om att lära sig ett språk. "Assimilation (från latin assimilátio, 'göra lik, efterbilda'), eller assimilering, syftar på den process genom vilken en minoritet, om processen är fullständig, helt överger sin egen kultur så att de ursprungliga kulturskillnaderna försvinner." sv.wikipedia.org/wiki/Assimilation_%28sociolo...
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.

Intressant! Är det "fullständig assimilering" SD menar? Det stod inget i partiprogrammet att assimilering är tvingande utan det verkade mer som att de tycker det är att föredra. Nån som har några källor hur de låter när de talar om saken? Talar de om tvingande assimilering? Ifall partipgrammet är "putsat" så att säga så är det bra att jämföra med uttalanden.
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-05-10 10:11:10 följande:

Inget märkligt. Du missförstår. Så gott som alla som vet vad begreppet assimilation betyder, vet att det innebär mycket mer än bara att lära sig ett språk.

Språk är kommunikation. Självklart är det positivt att så många som möjligt i ett samhälle kan kommunicera med varandra. Självklart ska man uppmuntra folk att lära sig språk och underlätta detta.

Assimilation däremot, d.v.s. att sträva efter att alla minoritetskulturer med tiden ska försvinna och att "den enda rätta" kulturen ska anammas av alla. Det får mig att rysa in till märgen. Det kommer jag aldrig förespråka. För det är det begreppet assimilation betyder. Om SD eller du menar något annat, så ska ni nog använda ett annat ord.

Integration är ett bra begrepp som få motsäger sig.

Men om det är assimilation ni förespråkar, stå för det då!
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    kenneth768768 skrev 2014-05-10 11:01:17 följande:
    Intressant! Är det "fullständig assimilering" SD menar? Det stod inget i partiprogrammet att assimilering är tvingande utan det verkade mer som att de tycker det är att föredra. Nån som har några källor hur de låter när de talar om saken? Talar de om tvingande assimilering? Ifall partipgrammet är "putsat" så att säga så är det bra att jämföra med uttalanden.

Begreppet assimilation betyder ju att släppa taget om sin egen kultur och bli som majoriteten. Det kan man nog inte göra "litegran". Att anpassa sig lite så att man bättre passar in i ett heterogent samhälle, det är inte assimilation, utan integrering.

Rätt nyss i tråden länkades till SDs nuvarande politikförklaring. Och till ett par uttalanden från högt uppsatta SDare. Själv har jag inte så svårt att se vad jag tror att SD står för. Men jag är också färgad av att ha följt partiet och dess ledning så länge, och minns hur de talade när de var lite mindre "pk".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?