• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    FDFMGA skrev 2014-05-09 20:11:51 följande:
    Nu var du infernaliskt elak, utan att du förmodligen  ens avsåg det.

Du ska bli arg när du blir kallad rasist. 

"Du ska inte skratta åt oss".

Notera gärna att jag använde citationstecken kring Jantelagens åttonde och för vissa i särklass viktigaste bud.Skrattande 
    Haha!

Var faktisk inte alls min mening att vara elak, även om jag självklart förstod att det riskerade att landa så.

Var villig att ta den risken. Oskyldig

För jag anser ju inte att gott debattklimat innebär att ena sidan kan bete sig hur som helst medan andra sidan "vänder andra kinden till". Ger man sig på mig, får man ju räkna med att få lite tillbaks. Flört Även om jag strävar efter att aldrig låta motståndarens debbatteknik bestämma hur jag ska debattera.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • sjuttiofemman
    Quintus Zebra skrev 2014-05-10 11:38:54 följande:
    Begreppet assimilation betyder ju att släppa taget om sin egen kultur och bli som majoriteten. Det kan man nog inte göra "litegran". Att anpassa sig lite så att man bättre passar in i ett heterogent samhälle, det är inte assimilation, utan integrering.

Rätt nyss i tråden länkades till SDs nuvarande politikförklaring. Och till ett par uttalanden från högt uppsatta SDare. Själv har jag inte så svårt att se vad jag tror att SD står för. Men jag är också färgad av att ha följt partiet och dess ledning så länge, och minns hur de talade när de var lite mindre "pk".

• Naiw
    sjuttiofemman skrev 2014-05-10 08:36:02 följande:
    Så om personer i sd's partitopp uttalar sig i riksdagen på ett sätt som inte är förenligt med partiprogrammet - då uttalar han sig som privatperson?
    Sägs det i riksdagen så låter det väldigt märkligt, jag vet dock inte vad du pratar om och är heller inte insatt i deras politik.

Däremot undrar jag hur ett parti kan vara korkat nog att bedriva en annan politik än den de sammanfattar i sitt partiprogram. Det finns liksom ingen poäng eftersom en väljare som anser sig bedragen inte kommer ställa sig bakom partiet.
  • sjuttiofemman
    Naiw skrev 2014-05-10 11:57:37 följande:
    Sägs det i riksdagen så låter det väldigt märkligt, jag vet dock inte vad du pratar om och är heller inte insatt i deras politik.

Däremot undrar jag hur ett parti kan vara korkat nog att bedriva en annan politik än den de sammanfattar i sitt partiprogram. Det finns liksom ingen poäng eftersom en väljare som anser sig bedragen inte kommer ställa sig bakom partiet.

Jag är sjukt imponerad över Dibranis självbehärskning här. Jag hade haft svårt att kontrollera mina ord om jag varit honom. Och för att förekomma vissa här, nej jag hade självklart inte gått till fysiskt angrepp. (vissa vill gärna framställa mig som vänsterextremist och en massa annat).

Retoriken som Sd använder påminner starkt om det nazistiska Nordiska Rikspartiet på 80-talet (går att lyssna på dokumentär om dem här: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5850349 om man nu står ut med vänsterpartist-mijöpartist media konspirationen som vissa hävdar finns i sverige) som antydde att de stödde våldsangrepp på vänstersympatisörer och kunde på så sätt svära sig fria från ansvar. På samma sätt uttalar sig Sd idag när de med ovanstående uttalanden smörjer sina kärnväljare och samtidigt faktiskt hetsar dessa då vissa personer inte behöver speciellt mycket för att låta hatet övergå i handling vilket vi fick svart på vitt i Uppdrag Gransknings inslag om nazistiska SMR.

Det här är essensen i varför Sd måste motarbetas och att man inte kan lita på det partiet.

För övrigt har Richard Jomshof blivit dömd för hets mot folkgrupp när han uttalade sig om att det ligger djupt rotat i islams kultur att våldta kvinnor som straff. Väntar med spänning på den uteslutning ur partiet i enlighet med den nolltolerans mot rasism de säger sig ha. Fast vi har sett gång på gång hur sverigedemokrater kommer undan uteslutning med en varning som sannolikt omvandlas till ryggdunk när kamerorna stängs av.
  • sjuttiofemman
    Velouria skrev 2014-05-10 13:16:42 följande:
    Stämmer det verkligen? Källa? Och lever alltså varenda muslim världen över efter detta påstående? Om inte, så är det HETS mot folkgrupp. Det innebär alltså att man försöker hetsa folk mot muslimer. Alla muslimer. Världen över.

Bara en sverigedemokrat inser inte allvaret i detta. www.interasistmen.se/dumheter/michael-hess-fortroende-hos-sds-toppar-helt-intakt-tingsratten-ar-ett-skamt/

Aha det var hess och inte Jomshof som dömdes för hets mot folkgrupp?
  • Velouria

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/det-finns-inget-stod-for-valdtakt-som-straff-i-nutidens-islam/

Mitt syfte med mina två senaste inlägg är INTE att försvara religionen islam, utan kritisera SDs retorik som går ut på att hetsa mot ca 2 miljarder individer. Genom att skapa en enda kategori för dessa miljarder så tillskriver man alltså varenda individ en enda gemensam egenskap, och det är våldsverkare. Alltså kommer varenda muslim som man stöter på att i ens eget huvud framstå som en vedervärdig våldsverkare. Då blir mitt bemötande av denne muslim därefter, alltås utifrån perspektivet att denne är en vedervärdig våldsverkare. Om jag själv är lite labil så kanske jag utövar våld och hot gentemot denna person. Det är detta som SD vill driva folk till. Att man vänder sig emot ca. 2 miljarder individer. Man raderar alltså bort deras familjebakgrund, personliga egenskaper, kultur, värderingar, etnicitet, nationalitet, psyke, grad av religiositet, religiositet överhuvudtaget etc.
    Enligt Sds sätt att se på världen är det enbart i Sverige det existerar individer. Ute i vida världen har alla grupper som liknar varandra samma egenskaper.
    Det vänder jag mig emot.

Bajsbrygga
  • Velouria
    sjuttiofemman skrev 2014-05-10 13:28:42 följande:

Aha det var hess och inte Jomshof som dömdes för hets mot folkgrupp?

Ja. Och ändå vill inte SD inse att både de och Hess har fel...Även deras resonemang kring domen och Hess uttalande.

Hade Hitler också rätt när han hetsade mot judar? Vad blev konsekvenserna av hans resonerande...?
    Bajsbrygga
  • sjuttiofemman
    Velouria skrev 2014-05-10 13:35:20 följande:
    Ja. Och ändå vill inte SD inse att både de och Hess har fel...Även deras resonemang kring domen och Hess uttalande.

Hade Hitler också rätt när han hetsade mot judar? Vad blev konsekvenserna av hans resonerande...?

Samma retorik under hela förra århundradet och ända in i detta århundrade. Och allt går ut på att ställa människor mot varandra och hetsa till motsättningar.
  • Velouria

Jag kommer nog att avsluta mina inlägg med "Hitler tyckte också att han sa sanningen"

Bajsbrygga
Svar på tråden Varför hatar folk SD?