• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • maria diaz
    Naiw skrev 2014-05-11 01:36:07 följande:
    Vad har det för betydelse? Om de som är sjukskrivna effektivt får en lägre inkomst pga att alla övriga får högre så förlorar de ju på det, det är väl inget konstigt med det?
    Om jobbskatteavdraget gör att företagen säljer mer varor, så måste de anställa fler arbetare.

Fler som arbetar gör att vården och skolan också kan få mer pengar.

Hoppas du förstår.
  • Naiw
    maria diaz skrev 2014-05-11 01:41:58 följande:
    Om jobbskatteavdraget gör att företagen säljer mer varor, så måste de anställa fler arbetare.

Hoppas du förstår.
    Jag förstår mycket väl, det är du som inte gör uppenbarligen. Det handlar inte om arbetslösa utan de som är genuint sjuka. Som får sjukersättning, de är förlorarna på jobbskatteavdrag, det spelar ingen som helst roll om vård får mer pengar för dessa såvida de idag inte är sjukskrivna för att vården inte har råd att behandla dom. 

Och om så är fallet så krävs det uppenbarligen stora restruktureringar inom vården så att pengar som går till sjukskrivningar läggs på behandlingar istället. 
  • maria diaz
    Naiw skrev 2014-05-11 01:51:22 följande:
    Jag förstår mycket väl, det är du som inte gör uppenbarligen. Det handlar inte om arbetslösa utan de som är genuint sjuka. Som får sjukersättning, de är förlorarna på jobbskatteavdrag, det spelar ingen som helst roll om vård får mer pengar för dessa såvida de idag inte är sjukskrivna för att vården inte har råd att behandla dom. 

Och om så är fallet så krävs det uppenbarligen stora restruktureringar inom vården så att pengar som går till sjukskrivningar läggs på behandlingar istället. 
    Absolut.

Men hela vårt samhälle bygger på att människor drar sitt strå till stacken. Arbetar kan vi kalla det.
    Idag saknar 700.000 svenskar ett arbete.
    Då måste politikerna tänka lite längre än näsan räcker innan de öppnar gränserna för ännu fler arbetslösa.
    Till slut är det dom sjuka som drabbas hårdast.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-05-11 01:41:58 följande:

Hoppas du förstår.
    Eller så måste de inte alls det, eftersom Alliansen så snällt ordnat med Fas 3, där företag får betalt för att ha någon som jobbar hos dem. Som du kanske vet har arbetslösheten ÖKAT under allianstiden, inte minskat. Och att ge pengar till de som redan har, istället för de som inte har, är inte att bättra för företagen - de som redan har har ju redan vad de behöver. Om man försämrar för de arbetslösa så blir effekten ändå att färre kan konsumera. Ingen familj, oavsett hur mycket skattesänkningar de får, kommer köpa fler tv-apparater, diskmaskiner eller cyklar än de faktiskt behöver.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    maria diaz skrev 2014-05-11 01:59:49 följande:
    Absolut.

Men hela vårt samhälle bygger på att människor drar sitt strå till stacken. Arbetar kan vi kalla det.
    Då måste politikerna tänka lite längre än näsan räcker innan de öppnar gränserna för ännu fler arbetslösa.
    Och som förklarats för dig tusen och en gång fungerar det inte så. Invandrare startar företag oftare än svenskar, vilket ju är bra. Och arbetslösheten är procentuell, inte statisk. Med fler personer i landet ökar behovet av varor och tjänster.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • chrissandra
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-11 06:27:36 följande:
    Eller så måste de inte alls det, eftersom Alliansen så snällt ordnat med Fas 3, där företag får betalt för att ha någon som jobbar hos dem. Som du kanske vet har arbetslösheten ÖKAT under allianstiden, inte minskat. Och att ge pengar till de som redan har, istället för de som inte har, är inte att bättra för företagen - de som redan har har ju redan vad de behöver. Om man försämrar för de arbetslösa så blir effekten ändå att färre kan konsumera. Ingen familj, oavsett hur mycket skattesänkningar de får, kommer köpa fler tv-apparater, diskmaskiner eller cyklar än de faktiskt behöver.

Är det inte meningen att folk ska arbeta?
    Har man inte gjort det på mycket länge så är man inte attraktiv på arbetsmarknaden.
    De som hamnar i FAS 3 är kanske inte de personer som har lätt att få jobb = företagen väljer inte att anställa dem.

Bra om man får chansen att komma tillbaka.

Jobbskatteavdragen är till för att visa att det lönar sig att arbeta.
    Det är dessutom endast de som arbetar och producerar som ger skattekronor till kistan, utan dem blev det inga pengar alls.

Det finns de som arbetar och bara kostar pengar också men de personerna är nödvändiga för att vi ska ha ett bra samhälle. Sjukvård, skola, rättsväsende o.s.v.
  • sjuttiofemman
    maria diaz skrev 2014-05-11 01:59:49 följande:
    Absolut.

Att likställa invandrare med arbetslösa är i det närmaste rasistiskt.

Inte förvånande med den här personen iofs.
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-11 06:29:45 följande:
    Och som förklarats för dig tusen och en gång fungerar det inte så. Invandrare startar företag oftare än svenskar, vilket ju är bra. Och arbetslösheten är procentuell, inte statisk. Med fler personer i landet ökar behovet av varor och tjänster.
    Precis!

Dessa fakta väljer många, frustrerande nog, att ignorera.

Läste Marlena Ehrmans krönika om Europa nyss. Den är fin tycker jag. Kul att den är så pass omtyckt.

Kommentatorsfältet på Aftonbladet.se är ju inte lika fint att se.

Det första jag kom att tänka på var hur så många, som själva påstår sig vara insatta, egentligen (medvetet eller omedvetet) har missförstått vad asylinvandring går ut på. I varenda debatt på nätet eller i verkligheten om dessa frågor så kommer "hjälpa på plats"-argumentet upp. Argument om hur vi kan hjälpa fler sjuka barn och svältande mödrar och bygga mer skolor om vi lägger mer pengar på det.

Och om folk som påstår sig vara insatta i invandringspolitiken, inte ens kan se skillnad på bistånd och asylflyktingar?

Om de inte är medvetna om att ALLA är överens om att vi ska bota sjukdomar eller fattigdom på plats, att INGEN säger att detta ska lösas genom invandring?

Om de inte är medvetna om att Sverige redan är bäst i klassen i OECD på bistånd och att det går utmärkt att göra.

Om de inte vet att asylinvandring stöttas av UNHCR för att det går ut på att erbjuda hjälp åt dem som är speciellt utsatta eller som kommer från en speciellt utsatt plats, och som inte KAN hjälpas på plats?

Om de nu på allvar tycker att det är så viktigt att man måste få debattera invandringspolitik?

Självklart tycker jag att människor får ha andra åsikter än vad jag har. Självklart är jag för yttrandefrihet! Men om många inte ens verkar bry sig om att förstå vad man debatterar?

Vad gör då debatten för nytta?

She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2014-05-11 10:37:44 följande:
    Precis!

Dessa fakta väljer många, frustrerande nog, att ignorera.

Läste Marlena Ehrmans krönika om Europa nyss. Den är fin tycker jag. Kul att den är så pass omtyckt.

Kommentatorsfältet på Aftonbladet.se är ju inte lika fint att se.

Det första jag kom att tänka på var hur så många, som själva påstår sig vara insatta, egentligen (medvetet eller omedvetet) har missförstått vad asylinvandring går ut på. I varenda debatt på nätet eller i verkligheten om dessa frågor så kommer "hjälpa på plats"-argumentet upp. Argument om hur vi kan hjälpa fler sjuka barn och svältande mödrar och bygga mer skolor om vi lägger mer pengar på det.

Och om folk som påstår sig vara insatta i invandringspolitiken, inte ens kan se skillnad på bistånd och asylflyktingar?

Om de inte är medvetna om att ALLA är överens om att vi ska bota sjukdomar eller fattigdom på plats, att INGEN säger att detta ska lösas genom invandring?

Om de inte är medvetna om att Sverige redan är bäst i klassen i OECD på bistånd och att det går utmärkt att göra.

Om de inte vet att asylinvandring stöttas av UNHCR för att det går ut på att erbjuda hjälp åt dem som är speciellt utsatta eller som kommer från en speciellt utsatt plats, och som inte KAN hjälpas på plats?

Om de nu på allvar tycker att det är så viktigt att man måste få debattera invandringspolitik?

Självklart tycker jag att människor får ha andra åsikter än vad jag har. Självklart är jag för yttrandefrihet! Men om många inte ens verkar bry sig om att förstå vad man debatterar?

Vad gör då debatten för nytta?

Om de inte är medvetna om att Sverige redan är bäst i klassen i OECD på bistånd och att det går utmärkt att göra BÅDA
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-11 06:29:45 följande:
    Det andra jag tänkte på när jag läste kommentatorsfälten, var det du är inne på här. Och som Marlena är inne på i artikeln.

Trots att vi nog nästan alla här i Sverige har släktingar någon generation bakåt i tiden, som reste sig ur fattigdom och lågutbildning och klarade att förändra sitt liv. Trots att man numera knappt kan öppna dörren utan att se människor med invandringsbakgrund som sliter och jobbar och "bidrar". Trots att statistiken precis som du säger visar att invandrare startar företag mer ofta än andra.
    Trots allt detta fylls kommentatorsfälten med allt fler påståenden om att invandrarna som kommer idag är sämre än de som kom för fyrtio år sedan. Kommentarer om att Sverige inte behöver fler analfabeter och arbetslösa.

Kommentarer som helt tydligt visar att allt fler tycker det är ok att rangordna människor, att döma ut människor  och sätta olika värde på dem enbart beroende på människors bakgrund och etnicitet.

Precis som Marlena säger så går detta över vanlig politik. Sådan intolerans får inte stå oemotsagd.

Och hon skriver om och om igen att vi har råd. Och det har vi.

Men vi har inte råd att låta okunskap och intolerans och snålhet och misstänksamhet och missunnsamhet rasera
    den tolerans som det tagit snart hundra år att bygga upp.

Inte riktat till dig egentligen. Behövde bara få ur mig det.

Hoppas du får en bra dag!

Svar på tråden Varför hatar folk SD?