• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Errol Flynn
    Quintus Zebra skrev 2014-05-13 13:11:14 följande:
    Var i den artikeln jag svarade på står ett ord om stenkastning?

Det står att Brandmännen ska ha ett extra möte för att reda ut eventuella missförstånd. Och det är jättevanligt efter den här typen av händelse, när tragedier har inträffat och där kritik mot en myndighet har framförts.

Det sker i alla delar av Sverige.

Att du försöker utnyttja den här tragedin, och försöker få artikeln du länkar till att handla om något helt annat än den gör. Det är det jag vänder mig emot.

Jag konstaterar fakta. Vad tror du händer om invandrarna blir arga på brandkåren i dessa stadsdelar? Det blir poliseskort varje gång och det vet brandmännen om annars hade de inte ens känt att de var tvungna att ha ett möte för att dementera att de hånskrattar åt en död 5-åring.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    Digestive skrev 2014-05-13 13:22:49 följande:
    Been there, done that! Tomte

Tjenare Digge.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 13:31:25 följande:

Tror du själv på fullaste allvar att svenska brandkåren skulle segat sig dit pga de var rasister och sedan hånskrattat när de såg en 5-årings döda kropp bäras ut?
    Varför tror du att jag tror det? Jag tror inte det. Mina erfarenheter av brandmän gör att jag finner det osannolikt.  Men jag vet inte. Jag var inte där.

Var du där. Vet du nåt. Eller gissar du?

Jag har viss förståelse för att tragedier skapar ilska och vilja att hitta syndabockar. Men jag tycker ändå att det är oacceptabelt att skriva den sortens saker om brandmän på internet.

Jag tycker dock det är precis lika illa att skriva lögner och överdrifter om invandrare, som du gör.  Det kan ju till och med framstå som lite känslokallt  att helt utan förståelse eller omtanke skriva som du gör, efter att en tragisk brand har härjat i det här området.
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 13:31:25 följande:

Det är de boende som sprider ryktena och smutskastar på Facebook och de boende är invandrare garanterat. Vi pratar djupaste Rosengård.

Återigen. Ge mig belägg för detta. Annars sprider du ju själv bara rykten.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Dfeat
    Digestive skrev 2014-05-13 13:19:15 följande:
    Tror inte att centralbankerna riktigt håller med om den där ömsesidigheten. Det står ingen och delar ut pengar i första led, utan centralbankerna lånar ut nytryckta pengar mot ränta - och de godtar knappast bankernas krediter som återbetalning och om bankerna hamnar i en position där reella tillgångar börjar mjölkas ut, för att betala denna ränta, så säger det sig självt hur kvartsfinalen, semifinalen och finalen skulle se ut (om inget förändrades/om inte nationen återgår till ständig tillväxt).

Förstår verkligen inte den här frågan.

Tycker att det här stycket borde ha en förklarande inledning, angående hur man kan jämföra Sverige och Japan överhuvudtaget. Japan ligger inom export på plats 4 globalt, Sverige på plats 28 - likväl står Sverige ungefär dubbelt så exportberoende än Japan - vilket säger vad som behövs sägas om resterande tillväxtandelar och hur ländernas ekonomiska landskap skiljer sig åt fundamentalt.
    Sverige hade helt klart kunnat göra en Japan - som Japan. Nu ser dock verkligheten, historian och Sveriges förutsättningar en aning annorlunda ut.
    Sedan kan det även tilläggas att folktillväxtproblemet knappast lämnar Japan (eller ens Kina) opåverkat och snaran dras bara åt hårdare och hårdare på punkten.

Ja, Sverige lånar pengar kors och tvärs utanför landet.

Nja, varken aktuella politiker eller Riksbanken vill ha ut immigranter i arbete så effektivt, varken i dagens läge eller överhuvudtaget - då det skulle skapa rätt häftig inflation. Anders Borg har nog förhållit sig mer tydlig med den här punkten än vad finansministern egentligen hade velat.
    Marknaden behöver stimulans för att växa (för att då kunna ge fler jobb)  = ökad efterfråga behövs = immigration som lösning. Lite svårt att ta det i en annan ordning.

Nationalekonomin och makroekonomin påverkas inte direkt negativt utav att saker kostar pengar. En nation kan inte liknas med ett företag och ekonomiskt hanteras därefter. Men visst, immigrationen kostar pengar - vad har det dock för betydelse när Sverige söker nödvändig marknadsstimulans snarare än "snabba cash/besparingar"?

1.) Sverige säljs ut till vrakpriser, 2.) större företag flyr landet på grund av en allt för dåligt lukrativ marknad, 3.) internationella företag struntar helt i sina filialer här i Sverige (skär ner på arbetstillfällen här och satsar på fler någon annanstans - fler arbeten försvinner den här vägen än vad det överhuvudtaget kommer hit immigranter i netto), 4.) en betydande del utav den svenska börsen ägs utav utländska aktörer (se punkt 1), 5.) idag går var fjärde svensk arbetare till ett företag som inte ägs i Sverige (se punkt 1).

Förklara hur dessa 5 (på många sätt och vis en och samma punkt, i det stora hela) och ytterst kritiska punkter får sin lösning - genom att avblåsa den ENDA drivande stimulansen som marknaden överhuvudtaget har tillgång till idag?
    Vet inte riktigt hur många fler IKEA och dylika livbojar Sverige kan förvänta sig (även potentialen finns så skulle det handla om fabulös tur i tajming, snarare än någonting att tryggt kunna luta hoppet mot).

Investerare fnyser åt Sverige, svensken fnyser till och med på Sverige i sin karska sanning - och lösningen ska tydligen ligga i att avblåsa 90% av den primära marknadsstimulansen som Sverige har tillgång till, på fyra år.

Det hela ger vad - omkring 10 år utav lite "lugn och ro" innan skeppet sjunker obönhörligt (snackar inte om dryga vårdköer och tiggare på gatorna här, utan om en ekonomisk kollaps som kostnader per se inte ens kan skapa och om ett i längden ekonomisk utanförskap)?

Även rätt komiskt att Sverigedemokraterna står EU-kritiska. Ska med nyfikna ögon se på hur Sverigedemokraternas modell täcker upp marknadsstimulansen som ~100 000 immigranter/år utgör (samtidigt som befolkning sjunker i antal naturligt) och utan hjälp ifrån EU.

Och nej, det finns ingen rättvisa här - liksom pudelns kärna på problemet (och inte att nationer får ta till nödlösningar i ett havererande penningsystem, som börjar passera sitt "bäst före"-datum).
    Oj vad fel du har. Om det är marknadsstimulans man vill ha så är det betydligt vettigare att se till att de fattigaste får det bättre = högre pensioner och högre löner för lärare, sjuksköterskor med mera. 

Vilket tror du är bäst för att stimulera ekonomin?: 
    1: Ta hit och försörja outbildade analfabeter (överdriver för effekt) från u-länder?
    2: Eller istället använda pengarna till att bygga snabbtåg, nya bostäder, höja sjuksköterskors och lärares löner och minska skatterna?

Moderaterna vill bara skapa en underklass som kan arbeta för slavlöner i framtiden, likt USA. Sjukt att inte vänstern genomskådar detta.

Man märker i debatterna att det inte finns några argument för minskad invandring. Sverigedemokraterna pratar ekonomi, utanförskap, brottslighet och arbetslöshet. De övriga står och pratar om rosa moln och hur vi måste lösa problemen. De har pratat om att lösa problemen i 15 år, det går inte.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 13:34:15 följande:

Jag konstaterar fakta. Vad tror du händer om invandrarna blir arga på brandkåren i dessa stadsdelar? Det blir poliseskort varje gång och det vet brandmännen om annars hade de inte ens känt att de var tvungna att ha ett möte för att dementera att de hånskrattar åt en död 5-åring.
    Du har en konstig syn på fakta.

Fakta är inte det samma som gissningar och löst resonemang.

Som sagt. Den här typen av möten är inte ovanliga. Du väljer att tolka det här mötets syfte efter dina egna åsikter, och det är knappast ok.

She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Digestive
    kenneth768768 skrev 2014-05-13 13:28:33 följande:
    Men visst är det fortfarande så att det inte lönar sig att slå sönder sina fönsterrutor och laga dem igen?

Dina ekvationer för hur länders ekonomi funkar verkar sakna flera variabler, t.ex hur stor grad av konsumenterna som är arbetslösa, men jag kan inte skriva lika mkt text som du så på så sätt vinner du väl antar jag..
    Det ger inte mindre marknadsstimulans om pengarna kommer ifrån offentlig eller privat kassa. Det kanske kommer som en nyhet men den offentliga sektorn konsumerar rätt friskt och stort och kan ses som en betydande del utav den inhemska marknadsstimulansen - och att det inte spelar någon roll huruvida Landstinget köper in 30 nya frysboxar för offentlig budget eller om 30 somalier köper in 30 frysboxar för offentlig budget, förstår nog de flesta (det ger samma marknadsstimulans).

I dagens läge vill då Sverige att BÅDE Landsting och somalier köper frysboxar, för att klargöra det tydligt och slätt men utan en massa babbel. Vänstersidan via en stärkt offentlig budget och högersidan via reformer på arbetsmarknaden med en mer eller mindre lågavlönad arbetsklass och mer pengar att konsumera för i stort - same, same, but different, som man säger - och Sverigedemokraterna verkar inte ha någon representativ plan överhuvudtaget, i vanlig ordning.

Men visst kostar immigrationen pengar för kommunerna och på ett kännbart vis för befolkningen. Man undrar dock om Sverigedemokraterna verkar välja pest framför influensa, i det här fallet. Tiden får väl avgöra.
  • Quintus Zebra
    Hmpf skrev 2014-05-13 12:41:32 följande:
    När påståenden som dessa kommer på tal så är jag mån om att få förslag framlagda. På vilket sätt utnyttjar invandringskritiska denna typ av "tragedi" ?
    Tja, läs inlägget jag svarade på.

En ung flicka är död. Folk är arga och ledsna, som så ofta efter en tragedi.  Detta utnytjar inläggsskrivaren jag svarade på till att främja sin egen politik. Och det blir ju mer uppseendeväckande eftersom den invandringskritiska personen i detta fall knappast står på offren i tragedins sida. Istället målar den invandringskritiske i detta fall upp den döda flickans familj och grannar som ett stort samhällsproblem.

Är det så märkligt att det är något som en del reagerar på?

• kenneth768768
    Quintus Zebra skrev 2014-05-13 13:43:17 följande:
    Som sagt. Den här typen av möten är inte ovanliga. Du väljer att tolka det här mötets syfte efter dina egna åsikter, och det är knappast ok.

Infomöten hålls säkert ibland, men jag tror inte det var det som stack ut denna gång, utan jag tror det var rykten om att räddningstjänsten stod och garvade åt att folk dog. Så har jag fattat det. Jag kanske har fel.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 11:21:43 följande:
    Och tror du verkligen att brandmännen på Södermalm/Lidingö där det bor mest svenskar behöver hålla infomöte efter avslutat arbete
    Om det skedde en liknande tragedi på Lidingö? Om en flicka dog och ett antal skadades. Om ögonvittnen påstod att brandmännen var sena eller att vissa brandmän betedde sig oproffsigt? Tror du att Lidingöborna lugnt skulle acceptera detta? Eller tror du att de hade reagerat. Och menar du att det vore otänkbart för brandkåren att ha ett infomöte om sin insats i det fallet?

Vad baserar du i så fall detta på?
  • Errol Flynn
    Quintus Zebra skrev 2014-05-13 13:43:17 följande:
    Du har en konstig syn på fakta.

Fakta är inte det samma som gissningar och löst resonemang.

Jag konstaterar fakta såsom att polis/ambulans/brandkår/väktare inte kan röra sig fritt i sk ghetton. Det finns redan muslimska no go zoner i Frankrike och England. Är det önskvärt här i Sverige? Att det finns gator i Tensta och Rosengård där polisen inte patrullerar pga hot är skandal. Vi har redan företeelsen i lightversion än så länge.

http://www.expressen.se/kvp/brandkaren-vagrar-aka-till-rosengard--utan-poliseskort/
Svar på tråden Varför hatar folk SD?