• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 06:54:29 följande:
    www.expressen.se/kvallsposten/brandman-svartm.../

Så här långt har det alltså gått i Sverige. Brandmännen måste hålla infomöte och berätta hur de agerat vid branden och hur lång tid det tog. Allt för att slippa repressalier från invandrarna i Rosengård. Letar ungdomarna efter en anledning  att få starta ett upplopp a la Husby? Nu måste brandmännen FÖRSVARA sig och dementera att de inte står och skrattar åt döda barn för att slippa mer stenkastning. Patetiskt. Lite jävla respekt och tacksamhet mot svensk poliskår/ambulans/brandkår vore på sin plats. Annars kanske Sverige inte är landet för dig.
    Ja. Så långt har det gått.

Så långt att tragedier som innebrända barn eller våldtäkter utnyttjas av politiska rörelser för att vinna billiga politiska poänger.

Så långt att många okritiskt tror det de läser på "sociala medier" och sprider rykten och hat mot såväl poliser som journalister som politiker eller mot läkare som vill skydda sina patienter, eller mot brandmän (t.ex. när brandmän inte vill välkomna rörelser på sin arbetsplats som de anser bryter mot brandmännens officiella värdegrund)

En eloge till "brandmännen" dock. Att hålla ett extramöte efter en sådan här händelse är ofta väldigt bra. För detta är ju i sig inget konstigt. Att människor efter en tragedi vänder sin ilska mot ansvariga myndigheter är långt ifrån ovanligt. Och det bästa är ofta att bemöta det hela sakligt och respektfullt. 
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Errol Flynn
    kenneth768768 skrev 2014-05-13 10:34:05 följande:
    För att förekomma diskussionen lite: vilka är dina argument för att det inte är SD:s fel att det blivit så här, i och med att de ställt grupper mot varann?

Du har rätt. Hade SD inte funnits hade en sten aldrig kastats.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    För att förekomma diskussionen lite: vilka är dina argument för att det inte är SD:s fel att det blivit så här, i och med att de ställt grupper mot varann?

Lite roligt egentligen. Vilka är grupperna? Brandmän vs stenkastare?
  • Hmpf
    Vilka är dina argument FÖR att det är SD:s fel skulle jag vilja fråga?

Även om inte SD hade funnits så hade ju invandringen funnits. Och människor är väll i allmänhet funtade så pass att man kan räkna ut att det blir problem när en grupp människor inte integreras i samhället.

Då är det väll snarare moderaterna vi ska beskylla, eller varför inte den intelligensbefriade Annie Lööf? Hur du kan få för dig att det är SD:s fel att det blivit grupperingar i samhället är ju helt absurt.
  • Errol Flynn
    Dfeat skrev 2014-05-13 10:45:47 följande:
    Det är inte SDs fel att det bildas områden där det i princip bara bor invandrare. Där arbetslösheten är hög och där man knappt känner sig som en del av det övriga landet. De här personerna känner sig utanför och bortglömda. Jag tror att det kan vara möjligt att SDs framgång förvärrat detta något, men problemen fanns där innan med.

Jag tycker det är konstigt att människan beter så så irrationellt. Att kasta sten på folk som är där för att rädda livet på ens grannar, att utrycka hat mot människorna som har välkomnat sig till deras land om tar han om en. "Att bita handen som föder en" kallas ju det.

Jag ser likheter med dessa områden och bortskämda ungar. Ungar som får allt utan att behöva slita blir ju vidriga människor som kräver mer och mer av sina föräldrar. Det samma gäller många invandrare, de får komma hit, de får boende (som knappt vi Svenska ungdomar kan hitta även om vi kan betala), dessutom får de generösa bidrag. Hur kan man bete sig som vissa av dem gör? (en minoritet ska givetvis nämnas)

En invandrad kvinna med 3 barn får ju 25.000kr i bidrag efter skatt, det är rätt galet.
    Ja vi hade ju problem innan 2010 också.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slaktband-gar-fore-jobb_8869466.svd

http://www.expressen.se/gt/tva-poliser-slogs-ner-av-ett-ungdomsgang/

Stenkastning på poliser/brandmän/ambulanser borde rendera i utvisning. En gång är ingen gång, gör det igen och få en enkelbiljett ut.
  • Errol Flynn
    Quintus Zebra skrev 2014-05-13 11:02:16 följande:

Så långt att tragedier som innebrända barn eller våldtäkter utnyttjas av politiska rörelser för att vinna billiga politiska poänger.

Så långt att många okritiskt tror det de läser på "sociala medier" och sprider rykten och hat mot såväl poliser som journalister som politiker eller mot läkare som vill skydda sina patienter, eller mot brandmän (t.ex. när brandmän inte vill välkomna rörelser på sin arbetsplats som de anser bryter mot brandmännens officiella värdegrund)

En eloge till "brandmännen" dock. Att hålla ett extramöte efter en sådan här händelse är ofta väldigt bra. För detta är ju i sig inget konstigt. Att människor efter en tragedi vänder sin ilska mot ansvariga myndigheter är långt ifrån ovanligt. Och det bästa är ofta att bemöta det hela sakligt och respektfullt. 
    Kallar du ljugande invandrare för politisk rörelse? Verkligen?
  • Errol Flynn
    Quintus Zebra skrev 2014-05-13 11:02:16 följande:

Och tror du verkligen att brandmännen på Södermalm/Lidingö där det bor mest svenskar behöver hålla infomöte efter avslutat arbete för att slippa stenregn?
  • kenneth768768
    Hmpf skrev 2014-05-13 11:14:52 följande:
     Hur du kan få för dig att det är SD:s fel att det blivit grupperingar i samhället är ju helt absurt.
    Nja, att jag skrev sådär var bara att jag förutsåg att diskussionen skulle komma, så jag drog igång den lite i förväg. Det är mkt retoriska kontringar i denna tråd av samma slag hela tiden, så jag körde en av de kontringarna, så det blev lite fart i diskussionen.
  • Dfeat

Vill bara dra några slutsatser innan jag lämnar tråden:

-Alla är överens om att invandringspolitiken skapar problem i samhället
    -Alla är överens om att allt prat från politikerna om att "problemet är inte invandringen, vi måste bara lösa problemen" inte har fungerat.
    -Då är det ju rimligt att bromsa invandringen ett tag tills man rättat till problemen, likt man stänger av ett kärnkraftverk som börjar krångla för att rätta till problemet innan man startar det igen.

-Jag tror de flest här är överens om att välfärden är på väg utför när pensionärer får kall mat, skolresultat rasar och välfärden i övrigt blir sämre. Är det då rimligt att kostnaderna för invandringen skenar. Ska bistånd och välgörenhet verkligen få gå före landets välfärd?

Jag tycker det är sjukt att politikerna tvingar på Svenskarna välgörenhet; Svenskarna som redan ligger i topp i att skänka pengar + att Svenska staten ligger i topp med att skänka skattepengar. Välgörenhet ska vara frivilligt, och inte tvingas på folk och pressa undan andra viktiga satsningar.

• Hmpf
    kenneth768768 skrev 2014-05-13 11:50:40 följande:
    Nja, att jag skrev sådär var bara att jag förutsåg att diskussionen skulle komma, så jag drog igång den lite i förväg. Det är mkt retoriska kontringar i denna tråd av samma slag hela tiden, så jag körde en av de kontringarna, så det blev lite fart i diskussionen.
    Du skrev: "i och med att de ställt grupper mot varann?" För mig låter det som om du beskyller SD för de gruppindelningar som du hävdar förekommer. Varför skulle det vara SD:s fel att majoriteten av invånarna i Rosengård och Rinkeby är invandrare? Varför skulle det vara SD:s fel att dessa invandrare ser det som en rättighet att kasta sten på Sveriges sjukvårdspersonal, brandförsvar och polis?

Diskussionen kom ju upp för att du drog igång den. Du kan ju inte senare hävda att den var "på gång".
Svar på tråden Varför hatar folk SD?