• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Digestive
    Naiw skrev 2014-05-13 01:56:00 följande:
    Utöver det tycker jag det är intressant att man kan kalla ett land som har skulder och inte tillgångar för rikt. Men var och en har väl egna definitioner antar jag.
    Det existerar inget land utan skulder på denna planet. 97% utav planetens pengar består idag utav skulder. Lägre skulder ger inte heller någon slags garanti för ekonomisk stabilitet eller rikedom - så uppenbart snällt har inte penningsystemet utformats, det har har inte formats snällt överhuvudtaget, ty det kräver ständig tillväxt för att ens bibehålla stabilitet.
    Dfeat skrev 2014-05-12 23:33:20 följande:
    Jag tror han tänker på de massiva demonstrationerna av vissa muslimer i Storbritanien där de krävde att Storbritanien skulle införa Sharialagar. 

Tycker det är kul att folk jämför dagens invandring med den som skedde innan 90-talet (finnar mm., eller till och med jämför med invandringen till USA under 1800-talet.

1950-1980 var Sveriges guldålder, fabrikerna skrek efter arbetskraft och invandringarna fick jobb direkt. Denna invandring var extremt positiv för Sveriges ekonomi.

USAs invandring ska vi inte ens prata om.. Detta skedde också under USAs guldålder. Dessutom fick inte invandrarna någon som helst hjälp eller bidrag. Många dog om de inte började jobba och bidra till samhället..

Sveriges invandring idag saknar motstycke i världshistorien. Under 10% av de som kommer hit är krigsflyktingar, resten är ren social turism som Göran Persson varnade för.

Jag kan inte förstå hur man kan försvara att pensionärer får kall mat, skolresultaten rasar, sjukvården blir sämre eller att försvaret är ett skämt.  Det fattas pengar på alla möjliga håll. Kommuner är skuldsatta till öronen, liksom våran befolkning. Detta samtidigt som kostnaderna för invandringen skenar och nu mera är det dubbla/trippla jämfört med försvarsbudgeten.

Det vi kan konstatera är att Kommuner och folket stimuleras att skuldsätta sig för att hålla ekonomin rullandes och välfärden monteras ned för att ha råd med invandringen..
    Givetvis gynnar immigration (läs: i praktiken folktillväxt) ett land som inte har någon folktillväxt naturligt. Det utgör nämligen nyckeln för att kunna öka den ekonomiska tillväxten i ett land som Sverige överhuvudtaget.

Lite svårt att lyckas med ett konststycke som att ständigt producera mer, ständigt öka antalet tjänster och ständigt öka efterfrågan - med en befolkning som sjunker i antal.

Det går inte att få ihop det här och länder som befinner sig i vår position rent allmänt (det vill säga länder som har och framförallt har haft en relativt jämn ekonomisk spridning och som står export- och inhemskt marknadsberoende) men som - i praktiskt klarspråk - har en klent tilltagen folktillväxt, så som Finland och Danmark - har samtliga problem med tillväxten och har inte återhämtat sig ordentligt på punkten sedan 2008.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---internationellt/?from51=1990&to51=2013&columns51=,1,7,6,

När en tillväxtkurva går "flatline" så fallerar ekonomin, på riktigt, oavsett vilken politisk falang som förs i övrigt och det går inte att "skära ner" på något för att komma ur den sitsen heller (utan det enda som kan ta ett land ur en sådan sits, handlar om att rätta sig efter spelreglerna igen = ständigt öka tillväxten, vilket i sin tur och i regel kräver ständigt fler människor).

Glappet mellan nationalekonomin och kommunernas egna lilla spelplan, känns av i hela världen idag. Det har gått så långt att kommunerna helt enkelt får ge vika för det nationalekonomiska behovet i stort.

Som tidigare skrivet - 97% utav världens pengar består idag utav skulder. I en sådan situation så finns det bara två alternativ i båten - 1.) ro hårdare och hårdare så att den växande skuldvågen inte hinner ikapp eller helt enkelt 2.) stanna upp och slukas utav den.

Inte heller finns det något politisk parti som kan påverka det här destruktiva penningsystemet, som de facto skapar dessa situationer.
    Det spelar ingen som helst roll vilket parti man röstar på i september - för Sverige kommer likväl ha ett nationalekonomiskt behov utav folktillväxt.
  • chrissandra
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-12 16:52:50 följande:
    Skitsnack, helt enkelt. Som sagt, varför anställa om man kan få det gratis, eller rentav med pengar som bonus!

Ja, det gör de. Nej, meningen är att man ska praktisera, och att det ska leda till jobb. Inte att man ska bli kickad så fort det börjar närma sig löneanställning. Alltför många företag garvar sig igenom praktikanter utan att ha minsta plan på att anställa.

Ja, fast nu talar vi om arbetslösa, inte om Sverigedemokrater.

Tror du på fullt allvar att alla företag tänker så?
    Du tror inte de vill ha drivna anställda?

Är det en duktig person så kickas inte den, inget företag vill bli av med bra arbetskraft.

Jag pratar om arbetslösa, du drar upp Sverigedemokrater. Varför?
  • Dfeat

Digestive skrev 2014-05-13 09:08:32 följande:
    Det existerar inget land utan skulder på denna planet. 97% utav planetens pengar består idag utav skulder. Lägre skulder ger inte heller någon slags garanti för ekonomisk stabilitet eller rikedom - så uppenbart snällt har inte penningsystemet utformats, det har har inte formats snällt överhuvudtaget, ty det kräver ständig tillväxt för att ens bibehålla stabilitet.

Givetvis gynnar immigration (läs: i praktiken folktillväxt) ett land som inte har någon folktillväxt naturligt. Det utgör nämligen nyckeln för att kunna öka den ekonomiska tillväxten i ett land som Sverige överhuvudtaget.

Lite svårt att lyckas med ett konststycke som att ständigt producera mer, ständigt öka antalet tjänster och ständigt öka efterfrågan - med en befolkning som sjunker i antal.

Det går inte att få ihop det här och länder som befinner sig i vår position rent allmänt (det vill säga länder som har och framförallt har haft en relativt jämn ekonomisk spridning och som står export- och inhemskt marknadsberoende) men som - i praktiskt klarspråk - har en klent tilltagen folktillväxt, så som Finland och Danmark - har samtliga problem med tillväxten och har inte återhämtat sig ordentligt på punkten sedan 2008.

www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt...,

När en tillväxtkurva går "flatline" så fallerar ekonomin, på riktigt, oavsett vilken politisk falang som förs i övrigt och det går inte att "skära ner" på något för att komma ur den sitsen heller (utan det enda som kan ta ett land ur en sådan sits, handlar om att rätta sig efter spelreglerna igen = ständigt öka tillväxten, vilket i sin tur och i regel kräver ständigt fler människor).

Glappet mellan nationalekonomin och kommunernas egna lilla spelplan, känns av i hela världen idag. Det har gått så långt att kommunerna helt enkelt får ge vika för det nationalekonomiska behovet i stort.

Som tidigare skrivet - 97% utav världens pengar består idag utav skulder. I en sådan situation så finns det bara två alternativ i båten - 1.) ro hårdare och hårdare så att den växande skuldvågen inte hinner ikapp eller helt enkelt 2.) stanna upp och slukas utav den.

Inte heller finns det något politisk parti som kan påverka det här destruktiva penningsystemet, som de facto skapar dessa situationer.
    Det spelar ingen som helst roll vilket parti man röstar på i september - för Sverige kommer likväl ha ett nationalekonomiskt behov utav folktillväxt.
    Ja, 97 % av pengarna är skapade av skulder, det är rätt logiskt när man förstår hur det ekonomiska systemet är uppbyggt. Men enkelt förklarat så är många av skulderna ömsesidiga. Jag är skyldig dig 50 kr och du är skyldig mig 50 kr, nu ligger det en skuld på 100kr i systemet.

Detta innebär inte att man kan konsumera mer än man producerar, det säger ju sig självt?

Du nämner för övrigt befolkningstillväxt. Japan har vad jag vet haft negativ befolkningsutveckling länge, det är samtidigt ett av världens mest lyckade länder, hur förklarar du det? Att landet är ett av världens mest skuldsatta är ju enligt dig inget problem? (det är det inte i praktiken då det är staten som är skyldig folket pengar - skulderna är inom landet)

Problemet är att både banker och kommuner i Sverige lånar pengar utomlands. Sveriges tillväxt är lånebaserad.

Det politikerna gör nu är att försöka rädda välfärden med massiv invandring. Idén är att alla invandrare ska komma i arbete direkt och börja bidra, det vore enormt fördelaktigt för Sveriges ekonomi. Men det som händer är att ekonomin inte utvecklas i samma takt, utan invandrarna hamnar i utanförskap och arbetslöshet och kostar i stället pengar. 

Det politikerna gör kan liknas vi att gasa mer/köra fortare med en bil för att hinna fram innan bensinen tar slut - det är kontraproduktivt. Lika dumt som att skynda sig måla klart staketet innan färgen tar slut.

Att invandringen kostar pengar erkänner ju till och med våra politiker så det är ingen idé att försöka påstå något annat. Det säger ju sig självt att när man har så hög invandring så att majoriteten av dem hamnar i bidragsberoende, så tjänar man inte på den. Varför tror du inga andra länder har så generös invandring som Sverige? Varför tror du Sverige pratar om att andra längre "måste ta ansvar" och "ta en del av bördan". Vore det en börda om man tjänar på det?
  • Hmpf
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 06:54:29 följande:
    www.expressen.se/kvallsposten/brandman-svartm.../

Så här långt har det alltså gått i Sverige. Brandmännen måste hålla infomöte och berätta hur de agerat vid branden och hur lång tid det tog. Allt för att slippa repressalier från invandrarna i Rosengård. Letar ungdomarna efter en anledning  att få starta ett upplopp a la Husby? Nu måste brandmännen FÖRSVARA sig och dementera att de inte står och skrattar åt döda barn för att slippa mer stenkastning. Patetiskt. Lite jävla respekt och tacksamhet mot svensk poliskår/ambulans/brandkår vore på sin plats. Annars kanske Sverige inte är landet för dig.
    Rent ut sagt för jävligt. Det skulle inte förvåna mig om boende i Rosengård eller Rinkeby inom kort försökte hävda sin rätt till sitt eget "land" i någon av dessa regioner.

Hade jag varit brandman/polis/ambulanssjukvårdare så hade jag nog lagt fram förslaget att vägra hjälpa boende i dessa områden innan regeringen löst situationen. Lite som att strejka. Helt oroligt att man ska behöva frukta för sin egen säkerhet när man finns för att hjälpa andra.
  • Hmpf
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-13 00:34:27 följande:
    Du vet förstås att vi ÄR ett av världens rikaste länder va?
    Vad har det egentligen för betydelse på vilken plats Sverige är rangordnad idag? Det är väll vår framtid vi ska värna om? Bara för att vi räknas som ett av världens rikaste land idag (vilket jag inte alls tycker att vi gör) så behöver vi ju inte göra det om 30, 40 eller 50 år. Men du tillhör kanske dom som skiter i hur nästa generation kommer att ha det? För dig är det kanske bara dagens datum som räknas?
  • Errol Flynn
    Hmpf skrev 2014-05-13 10:16:40 följande:
    Rent ut sagt för jävligt. Det skulle inte förvåna mig om boende i Rosengård eller Rinkeby inom kort försökte hävda sin rätt till sitt eget "land" i någon av dessa regioner.

Hade jag varit brandman/polis/ambulanssjukvårdare så hade jag nog lagt fram förslaget att vägra hjälpa boende i dessa områden innan regeringen löst situationen. Lite som att strejka. Helt oroligt att man ska behöva frukta för sin egen säkerhet när man finns för att hjälpa andra.
    Det har ju fått konsekvenser när ambualns inte kan hämta skadade pga stenkastning. Det är så dumt att det finns inte.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • kenneth768768
    Errol Flynn skrev 2014-05-13 06:54:29 följande:
    www.expressen.se/kvallsposten/brandman-svartm.../

Så här långt har det alltså gått i Sverige. Brandmännen måste hålla infomöte och berätta hur de agerat vid branden och hur lång tid det tog. Allt för att slippa repressalier från invandrarna i Rosengård. Letar ungdomarna efter en anledning  att få starta ett upplopp a la Husby? Nu måste brandmännen FÖRSVARA sig och dementera att de inte står och skrattar åt döda barn för att slippa mer stenkastning. Patetiskt. Lite jävla respekt och tacksamhet mot svensk poliskår/ambulans/brandkår vore på sin plats. Annars kanske Sverige inte är landet för dig.
    För att förekomma diskussionen lite: vilka är dina argument för att det inte är SD:s fel att det blivit så här, i och med att de ställt grupper mot varann?
  • chrissandra
    kenneth768768 skrev 2014-05-13 10:34:05 följande:
    För att förekomma diskussionen lite: vilka är dina argument för att det inte är SD:s fel att det blivit så här, i och med att de ställt grupper mot varann?

Hur får ett politiskt parti människor att kasta sten på räddningstjänsten?
  • kenneth768768

"Det har varit en kall vår i år. SDarna har haft offerkoftan på sig ännu mer än vanligt".

Får jag en +1 på den?

Eller "13:e maj. Ännu en dag då SD:are kommer snubbla på sina skosnören och skylla på invandringen", plus 1 på den med?

• Dfeat
    kenneth768768 skrev 2014-05-13 10:34:05 följande:
    Det är inte SDs fel att det bildas områden där det i princip bara bor invandrare. Där arbetslösheten är hög och där man knappt känner sig som en del av det övriga landet. De här personerna känner sig utanför och bortglömda. Jag tror att det kan vara möjligt att SDs framgång förvärrat detta något, men problemen fanns där innan med.

Jag tycker det är konstigt att människan beter så så irrationellt. Att kasta sten på folk som är där för att rädda livet på ens grannar, att utrycka hat mot människorna som har välkomnat sig till deras land om tar han om en. "Att bita handen som föder en" kallas ju det.

Jag ser likheter med dessa områden och bortskämda ungar. Ungar som får allt utan att behöva slita blir ju vidriga människor som kräver mer och mer av sina föräldrar. Det samma gäller många invandrare, de får komma hit, de får boende (som knappt vi Svenska ungdomar kan hitta även om vi kan betala), dessutom får de generösa bidrag. Hur kan man bete sig som vissa av dem gör? (en minoritet ska givetvis nämnas)

En invandrad kvinna med 3 barn får ju 25.000kr i bidrag efter skatt, det är rätt galet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?