• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-19 18:59:59 följande:
    Jag tror att Philipsson avslöjat sig litet här - hen menar att SDs främsta mål, enligt hen själv i alla fall, är just att minska invandringen. Och att kritik mot SD automagiskt är kritik mot den idén, att minska invandringen. Intressant freudiansk slips där.
    Jag är ingen hen, utan en han. Var så vänlig med att omtala mig med rätt pronomen.
    ---
    Skulle det vara nån hemlighet menar du, att Sd:s viktigaste fråga har varit att minska invandringen till Sverige? Snacka om att slå in öppna dörrar...
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-19 09:17:59 följande:
    Fast de som inte är svenska medborgare då, och vill behålla sitt gamla medborgarskap. Det är väl f.ö. inte alls säkert att man känner sig som "svensk" för att man bor och jobbar i Sverige.

Vem är du att sätta etiketter på vad folk ska känna sig som?
    Nu har du läst utan din monokel igen. Jag har inte öht nämnt något om vad folk ska känna.

Jag har talat om att Sverige är allas som verkar och bor här. Man kan alltså som järnrörsAlmqvist gjorde under sin SD-karriär gå runt på våra gator och tala om för "babbar" att "Det här är inte ditt land. Det här är mitt land.”
    Philipsson skrev 2014-05-19 09:24:57 följande:
    Fast om man inte är svensk medborgare får man ju inte rösta i riksdagsvalet, även om man är över 18 år. Då röstar man istället fram parlamentets sammansättning i det land man är medborgare i.

Det vore konstigt att tala om vuxna "svenskar" utan rösträtt. Lämpligare är då att tala om personer som är bosatta i Sverige men som förvisso inte är svenskar.

Förstår du?
    Den som inte är svensk medborgare men har permanent uppehållstillstånd och 18 år får rösta i kommunalvalet så din hemmasnickarde definition håller inte.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-19 10:55:45 följande:
    Det råder tydligen delade meningar om vad som är demokratiskt och odemokratiskt.

För en del är det tydligen odemokratiskt att tycka och anse att Sverige bör ta emot ett mindre antal invandrare än landet gör nu.

Det 'konstiga' är att ingen har lyckats förklara varför det skulle vara en odemokratisk åsikt. De bara säger det, upprepar det, som lallande tokar!
    Det är ingen odemokratisk åsikt i sig. Därtemot kan ORSAKEN bakom varför man tycker så vara odemokratisk.
  • nihka
    gaymarrige skrev 2014-05-19 06:49:02 följande:
    Scandic är oförlåtligt
    Hahaha, men de har god äggröra.
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-05-19 12:03:03 följande:
    Här är en Sdu-ordf som anser att breivik inte skulle ha fått något straff och att världen skulle vara bättre utan invandrare:
    wp.me/p2oCcR-3OD

Riktigt, riktigt upprörande! Tillväxten på pack inom SD är alltjämt god.
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-05-19 20:37:46 följande:
    Nu har du läst utan din monokel igen. Jag har inte öht nämnt något om vad folk ska känna.

Jag har talat om att Sverige är allas som verkar och bor här. Man kan alltså som järnrörsAlmqvist gjorde under sin SD-karriär gå runt på våra gator och tala om för "babbar" att "Det här är inte ditt land. Det här är mitt land.
    Den som inte är svensk medborgare men har permanent uppehållstillstånd och 18 år får rösta i kommunalvalet så din hemmasnickarde definition håller inte.
    Lär dig läsa. Jag talade om riksdagsvalet.

Du trampade i klaveret som ville få det till att alla som bor i Sverige skulle vara "svenskar". Du pekåade in dig i ett hörn. Man är nämligen inte svensk för att man bor i Sverige. Man kan vara t.ex. italienare men bo och verka i Sverige.

Jag förstår att detta är svårt för dig att begripa. Kanske ett för abstrakt resonemang.
  • sjuttiofemman
    nihka skrev 2014-05-19 20:52:20 följande:
    Riktigt, riktigt upprörande! Tillväxten på pack inom SD är alltjämt god.

Jajjemen, det är som att de VILL få ett rykte om sig att vara rasister och extremister.

Fast helt ärligt tror jag att utspelen har ett syfte trots allt, att tilltala reptilhjärnan hos deras kärnväljare. Därför sker det i sociala medier där de kan ignorera det offentligt och då försöka upprätthålla den polerade fasaden utåt.
  • Philipsson

Rätt många som är störda av att Sd kommer att få över 11% i riksdagsvalet. Nu till EU-parlamentet vet jag inte vad det kan bli, en 7-8% kanske.

Hoppas det blir fler.

Nu när MP blivit EU-förespråkare är det bara V och Sd som står upp för utträdet!

• nihka
    Philipsson skrev 2014-05-19 20:53:50 följande:
    Lär dig läsa. Jag talade om riksdagsvalet.

Du trampade i klaveret som ville få det till att alla som bor i Sverige skulle vara "svenskar". Du pekåade in dig i ett hörn. Man är nämligen inte svensk för att man bor i Sverige. Man kan vara t.ex. italienare men bo och verka i Sverige.

Jag förstår att detta är svårt för dig att begripa. Kanske ett för abstrakt resonemang.
    Och jag talade om att man inte kan räkna människor som "utan rösträtt" när de får rösta i kommunalvalet.

Du får köra med dubbla monokler och talsyntes för jag har aldrig påstått att "alla som bor i Sverige skulle vara "svenskar"". Var får du allt ifrån???

Däremot har jag sagt "Det [Sverige] är allas som lever och verkar här inklusive invandrare naturligtvis".

Sammanhanget gör det lite lustigt att du pratar om "svårt att begripa".
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-05-19 21:13:15 följande:

Jajjemen, det är som att de VILL få ett rykte om sig att vara rasister och extremister.
    Fast helt ärligt tror jag att utspelen har ett syfte trots allt, att tilltala reptilhjärnan hos deras kärnväljare. Därför sker det i sociala medier där de kan ignorera det offentligt och då försöka upprätthålla den polerade fasaden utåt.

Just så!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?