• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-06-26 11:38:16 följande:

Om du tycker det är jobbigt att människor uttrycker sina negativa synpunkter om SD i en tråd som heter " Varför hatar folk SD?" så tycker jag att du ska göra det du sagt att du redan gjort och lämna tråden. Du kanske mår bättre då.  
    Framförallt är det väl en smula ansträngande att Philipsson har så svårt att hänga med.

Det lär väl vara ett tiotal gånger i den här tråden som hen och andra har påstått att Dorian hatar SD - och vid åtskilliga tillfällen har då Dorian förklarat att han inte hatar.

Det blir så tröttsamt med ett bjäbbande som antingen bygger på att man inte kan läsa ordentligt eller också tror att man har förmåga att läsa av människors innersta känslor över nätet.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Helhet
    Digestive skrev 2014-06-23 18:54:27 följande:
    Nej, utan folktillväxt (även arbetslös via oetablerade invandrare, precis som vid naturlig och via nyfödda som inte heller arbetar) stimulerar efterfrågan på den inhemska marknaden = gör marknaden mer lukrativ för nyetablerade företag och mer lukrativ för investeringar samt gör Sveriges ekonomi stabilare i makroekonomiska blåsoväder. Tror du på allvar att det inte gynnar Sverige någonting, med reella orsaker till att ha mer pengar i omlopp i landet? Och för att ta det igen - det är väldigt ointressant med en slags analys kring vilka offentliga resurser som behövs, i ett sammanhang där nuvarande regering inte satsar på det offentliga överhuvudtaget och inte har gjort det de senaste 8 åren. Vill du ha mer offentliga resurser någonstans så behöver du byta regering - att blott dra ner på invandringen gör liksom ingen skillnad med en regering som likväl inte tänker använda eventuella besparingar där du föreslår. Du vet inte alls hur blå politik fungerar och verkar? Du har levt i en blå politik i 8 år nu, efter ett regeringsskifte ifrån röd politik - invandringen har i stort sett sett den samma ut sedan ~25 år tillbaka - och du inbillar dig att invandringen per se och invandring allena har orsakat fenomenet "plötsligt, svagare resurser i det offentliga"? Varför diskutera ämnet politik utan politik? Det är som vanligt väldigt svårt att diskutera politik och ekonomi med människor som tror att bådadera springer och regleras utav immigration. Politik och ekonomi är inte binära system som kretsar kring immigration.

Digestive skrev 2014-06-23 18:54:27 följande:
    Nej, utan folktillväxt (även arbetslös via oetablerade invandrare, precis som vid naturlig och via nyfödda som inte heller arbetar) stimulerar efterfrågan på den inhemska marknaden = gör marknaden mer lukrativ för nyetablerade företag och mer lukrativ för investeringar samt gör Sveriges ekonomi stabilare i makroekonomiska blåsoväder. Tror du på allvar att det inte gynnar Sverige någonting, med reella orsaker till att ha mer pengar i omlopp i landet? Och för att ta det igen - det är väldigt ointressant med en slags analys kring vilka offentliga resurser som behövs, i ett sammanhang där nuvarande regering inte satsar på det offentliga överhuvudtaget och inte har gjort det de senaste 8 åren. Vill du ha mer offentliga resurser någonstans så behöver du byta regering - att blott dra ner på invandringen gör liksom ingen skillnad med en regering som likväl inte tänker använda eventuella besparingar där du föreslår. Du vet inte alls hur blå politik fungerar och verkar? Du har levt i en blå politik i 8 år nu, efter ett regeringsskifte ifrån röd politik - invandringen har i stort sett sett den samma ut sedan ~25 år tillbaka - och du inbillar dig att invandringen per se och invandring allena har orsakat fenomenet "plötsligt svagare resurser i det offentliga"? Varför diskutera ämnet politik utan politik? Det är som vanligt väldigt svårt att diskutera politik och ekonomi med människor som tror att bådadera springer och regleras utav immigration. Politik och ekonomi är inte binära system som kretsar kring immigration.

Är helt med på att det är bra för stats -kassan att importera billig arbetskraft, är inte helt emot det och kanske är det dit vi måste gå. Har inget emot invandring , men att påstå att det i dagläget är en vinst är nog det mest korkade jag har hört. Du får lära dig att skilja på vad som är bra för staten och vad som är bra för befolkningen. Det fattar väl vilken tomte som helst att det är bättre om alla stats-anställda har 50 i timmen ist för 150, dvs för staten men knappast för befolkningen? Du får gärna vara liberal, jag är det själv. Blir bara lite chockad när folk som är röda och håller med liberaler och inte fattar vad som kommer att hända i landet. Där har vi ju grundbulten med en hög invandring , och som som Calle sa på 90-talet om vi ska få bort välfärd-systemet så måste vi överbelasta det så att det kollapsar . Och det börjar ju närma sig med både sossar och moderaters hjälp Haha . Tror jag dör av skratt när snillen spekulerar här utan att inse någonting alls. Usch för blattar ,rasist usch för blattar ,rasist . Ungefär där ligger begåvningsreservens diskussioner idag.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-06-26 11:17:38 följande:
    Philipsson skrev 2014-06-25 14:55:47 följande:
    Tröttsamma SD-hatare. Skaffa dig ett liv ist för att hata.

Jag gissar att Philipsson är på tok för upptagen med sig själv för att notera vad som är uppenbart för så många andra.

Vad gäller hens iakttagelser om Dorian så bär de en tydlig prägel av Philipsson.

"Skaffa dig ett liv" är för övrigt en av de vanligare kommentarerna på nätet. En av alla dessa märkligheter som uppstått i ett gränsland där lusten att skriva något elakt är så mycket större än förmågan att göra detsamma.

Av någon anledning kommer jag att tänka på Sonja Åkessons Vaggsång

Lillan snusar i skönan säng
    katten klöser på grönan äng

Grannfrun sitter i fönstret och syr
    mamma är bakfull och ligger och spyr

Pappa tog kärran och rattade bort
    flickor finns många, och livet är kort

Mormor ligger i cancer och dör
    vinden sjunger här utanför

Du verkar ha mkt svårt att fatta att jag inte vill bli kallad för "hen", eftersom jag är en "han", vilket jag har påpekat flera ggr i tråden.

Fast det kanske handlar om nån freudiansk grej i ditt fall, d.v.s. att du själv är lite hennig av dig och vill fösa in alla andra i den fållan. Nåt skäl måste det ju liksom finnas, om det nu inte bara är det att du är oerhört trögfattad.
  • Helhet
    Digestive skrev 2014-06-23 21:20:47 följande:
    Förklara under vilka omständigheter en ökad efterfråga på den inhemska marknaden inte banar väg för ökad tillväxt. Är så kallat idel i örat!! Kanske den där rimliga omständigheten som att den ökade efterfrågan inte alls eller på något vis möts upp av en ökad produktion och försäljning? Helt klart Sveriges situation det, helt klart.. vi är redan en mättad industri och marknad - eller vi kanske inte har någotdera överhuvudtaget? Nå, låt höra.

Vi har en bra exportmarknad som räddar oss,.hur svårt kan det vara att fatta? Hur mycket tjänar vi på att vi tex måste föda Malmö med 3000000000kr. Tror du att det är det som är Sveriges framtid att alla städer är bankrutt?
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-06-26 23:34:33 följande:
    Du verkar ha mkt svårt att fatta att jag inte vill bli kallad för "hen", eftersom jag är en "han", vilket jag har påpekat flera ggr i tråden.

Fast det kanske handlar om nån freudiansk grej i ditt fall, d.v.s. att du själv är lite hennig av dig och vill fösa in alla andra i den fållan. Nåt skäl måste det ju liksom finnas, om det nu inte bara är det att du är oerhört trögfattad.
    Jo, jag minns att du påstod att du borde omnämnas som han, inte hen.

Vad jag däremot inte riktigt förstår är varför jag skulle tillmäta detta påstående större betydelse än det där du påstod att du skulle lämna tråden

Min uppfattning är att du gör dig själv till en strålkärring när du påstår att du vet vilka som hatar SD, så egentligen är väl fröken Philipsson - en gammal ungmö - mest passande.
    Philipsson skrev 2014-06-02 12:58:47 följande:
    Jo, det ligger nåt i det. Jag är ju inte Sd-hatare så därför borde jag väl inte skriva i tråden heller. Detta inlägg blir mitt sista i tråden, således.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Jag kallade FMGA, som han hette då, för "hen" en gång. Det var lite som att skita i ett blått skåp fyllt av ond jord.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2014-06-26 12:36:44 följande:
    Framförallt är det väl en smula ansträngande att Philipsson har så svårt att hänga med.

Det lär väl vara ett tiotal gånger i den här tråden som hen och andra har påstått att Dorian hatar SD - och vid åtskilliga tillfällen har då Dorian förklarat att han inte hatar.

Det blir så tröttsamt med ett bjäbbande som antingen bygger på att man inte kan läsa ordentligt eller också tror att man har förmåga att läsa av människors innersta känslor över nätet.
    Den som inte tycker om SDs politik och dess företrädares och anhängares handlingar och retorik kallar hen för SD-hatare och vänsteraktivister ofta utan att ha den blekaste om hur personerna röstar, så det verkar som hen tycker man får kalla folk lite vad man vill.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-27 09:31:55 följande:

Jag kallade FMGA, som han hette då, för "hen" en gång. Det var lite som att skita i ett blått skåp fyllt av ond jord.

Aj då, tog du så illa vid dig. Det var inte min avsikt, efter vad jag minns.

Jag tror att det är enda gången jag överhuvudtaget tagit upp att det kanske är lämpligare med han än hen. Bakgrunden var den där nästan oändliga "hen"-tråden där såväl du och jag som Philipsson eller Faber var aktiva.

Du som en av de som var mot användningen av hen, därav min kommentar om ditt användande av hen i dess föraktfullt negativa betydelse.

Lustigt förresten att hen har kommit för att stanna, men med två betydelser - dels som anhängarnas neutrala pronomen och dels som motståndarnas föraktfulla kastraktion av en person.

Inte så länge sen ett av mina barn kom hem från en aktivitet och förklarade att det börjat en hen i gruppen.

Hursomhelst. Att du är den enda jag rättat kan du ta som en komplimang. Det innebär åtminstone att jag betraktar dig som kommunicerbar.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-06-27 10:01:21 följande:
    Aj då, tog du så illa vid dig. Det var inte min avsikt, efter vad jag minns.

Jag tror att det är enda gången jag överhuvudtaget tagit upp att det kanske är lämpligare med han än hen. Bakgrunden var den där nästan oändliga "hen"-tråden där såväl du och jag som Philipsson eller Faber var aktiva.

Du som en av de som var mot användningen av hen, därav min kommentar om ditt användande av hen i dess föraktfullt negativa betydelse.

Lustigt förresten att hen har kommit för att stanna, men med två betydelser - dels som anhängarnas neutrala pronomen och dels som motståndarnas föraktfulla kastraktion av en person.

Inte så länge sen ett av mina barn kom hem från en aktivitet och förklarade att det börjat en hen i gruppen.

Hursomhelst. Att du är den enda jag rättat kan du ta som en komplimang. Det innebär åtminstone att jag betraktar dig som kommunicerbar.
    Illa vid mig. Nä. Då var det värre den gången du började orera om mina eventuella mentala tillkortakommanden. Det är en av få gånger jag blivit förbannad på riktigt över något som skrivits till och om mig på nätet. Att "hen"-grejen skulle få den effekten den fick hade jag nog redan då på något plan räknat med.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-06-27 09:53:14 följande:
    Den som inte tycker om SDs politik och dess företrädares och anhängares handlingar och retorik kallar hen för SD-hatare och vänsteraktivister ofta utan att ha den blekaste om hur personerna röstar, så det verkar som hen tycker man får kalla folk lite vad man vill.
    Tror det handlar om gränslöshet. Visst kan man skaffa sig en uppfattning om personer som är aktiva här på FL - men jag gissar att man ofta skulle bli förvånad om man mötte personen bakom en signatur i verkligheten.

Tror dock inte att Philipsson skulle förvåna mig.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?