• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-06-23 18:42:43 följande:
    Spelar ingen roll. Om folk envisas med att trycka upp detta faktum i ansiktet på folk hela tiden (det där med nationalsångens offieciella status behövdes liksom inte göras övertydligt för tio år sedn märkligt nog, undrar varför) , så retar det bara upp de som har en stark kärlek till fosterlandet.

Och- vill jag påstå, trycker in dem än mer bestämt i SD-beslutet, om vi nu ska vinkla det hela dit ett tag.

Så jäkla enkelt förstår du, för det blir liksom , ja vad ska jag jämföra det med....någon som är adopterad och älskar sina föräldrar, skulle du då envisas med att trycka upp i ansiktet på den personen att - ja men det där är ju inte dina föräldrar-egentligen!!
    Nej, varför skulle jag det?

Enligt mitt sätt att se är det de personer som förklarat att de är ett barns föräldrar och som officiellt fått statusen av att vara ett barns föräldrar, de som byter blöjor, matar, nattar, kramar, älskar och oroar sig som är ett barns riktiga föräldrar.

Jag tolkar det som att du gör någon slags skillnad och att du därför kan tänka tanken att...det gör inte jag.

Jag fattar förövrigt inte toksektens ständiga tjat om att man inte får sjunga nationalsången längre. När jag gick i skolan förekom det inte att man sjöng nationalsången vid skolavslutningarna, inte i mina skolor iallafall. Men vid mina barns skolavslutningar, senast för några veckor sen bara, där sjunger man nationalsången.

Lite otraditionellt och malplacerat, tycker jag - men inget jag bryr mig om, så länge de inte ersätter Den blomstertid med Du gamla du fria.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Digestive
    Helhet skrev 2014-06-23 18:07:30 följande:

Ska fråga så att ett barn förstår dvs du. Kommer Sverige bli rikare med 100000 nya som är arbetslösa. ALL offentlig verksamhet är eg helt värdelös för staten, men nödvändig. Vilka är dom offentliga resurserna som vi behöver mera av, är det poliser fängelsen mera socialbidrag. Eller kan det kanske vara bättre med mer personal i skolan inom sjukvården eller varför inte högrelön för kvinnor. Det är bara små-barn som tror att man kan få allt.
    Nej, utan folktillväxt (även arbetslös via oetablerade invandrare, precis som vid naturlig och via nyfödda som inte heller arbetar) stimulerar efterfrågan på den inhemska marknaden = gör marknaden mer lukrativ för nyetablerade företag och mer lukrativ för investeringar samt gör Sveriges ekonomi stabilare i makroekonomiska blåsoväder.

Tror du på allvar att det inte gynnar Sverige någonting, med reella orsaker till att ha mer pengar i omlopp i landet?

Och för att ta det igen - det är väldigt ointressant med en slags analys kring vilka offentliga resurser som behövs, i ett sammanhang där nuvarande regering inte satsar på det offentliga överhuvudtaget och inte har gjort det de senaste 8 åren.

Vill du ha mer offentliga resurser någonstans så behöver du byta regering - att blott dra ner på invandringen gör liksom ingen skillnad med en regering som likväl inte tänker använda eventuella besparingar där du föreslår.

Du vet inte alls hur blå politik fungerar och verkar? Du har levt i en blå politik i 8 år nu, efter ett regeringsskifte ifrån röd politik - invandringen har i stort sett sett den samma ut sedan ~25 år tillbaka - och du inbillar dig att invandringen per se och invandring allena har orsakat fenomenet "plötsligt svagare resurser i det offentliga"?

Varför diskutera ämnet politik utan politik? Det är som vanligt väldigt svårt att diskutera politik och ekonomi med människor som tror att bådadera springer och regleras utav immigration. Politik och ekonomi är inte binära system som kretsar kring immigration.

• FDFMGA
    tobbe01 skrev 2014-06-23 18:45:30 följande:
    Wow jag blir citerad!!!   (får försöka lägga band på min hybris)
    Då bubblar du väl över nuGlad
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Errol Flynn
    realist14 skrev 2014-06-23 18:46:40 följande:
    Arbetsmarknaden, men också vad lika tråkigt är men som glöms bort i diskussionen, är att vi har monterar ner vår psykvård, och dessa människor är lite av laddade granater..och ska gå omkring på stan. Jag är lite rädd.
    gudmundson.blogspot.se/2014/06/40-jihadister-har-kommit-hem-till.html

Ja välkommen till det nya "spännande" Sverige.....

Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    realist14 skrev 2014-06-23 18:48:35 följande:
    Hu, moderaterna. Skrev en egen tråd om mitt usla beslut att rösta blått. Kommer inte ske igen.
    Ja vi borde också rösta M egentligen då det gynnar oss som har företag. Men jag och sambon anser att dagens invandring är ett hot mot våra barn och barnbarns framtid. Vi kan bara rösta och hoppas att SD landar där Fremskrittspartiet och Dansk Folkeparti är idag.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Digestive
    Errol Flynn skrev 2014-06-23 18:28:53 följande:
    Jag tror att viss invandring är trevligt. Men inte i den takten vi har nu. Och inte de människorna vi får hit. Vi får inte hit arbetskraft utan krigsskadade människor som inte kommer stå till arbetsmarknadens förfogande på väldigt länge. Vi tar in 2000 asylsökande i veckan just nu och då har irakierna inte ens börjat komma. Jag läste att Danmark tänker ta emot 6000 asylsökande i år, dvs lika många som vi tar emot på 3 veckor. Det börjar bli farsartat nu. Någon gång måste taket vara nått. Migrationsverkets generaldirektör måste vara på gränsen till retard och har märkligt nog makten att förändra hela Sveriges framtid för alltid. Det var han som gick ut och lovade PUT till alla syrier som sätter sin fot här. Sen att vissa syrier bott i Egypten eller USA och passade på att söka asyl här spelade visst mindre roll. Gratis är ju gott. Vad jag önskar honom låter jag vara osagt.

??Vi kan känna oss stolta över att många söker sig till Sverige. Det är ett bra land vi lever i. Här blir man mottagen på ett bra sätt. FN:s flyktingorgan UNHCR säger att vi är bäst i världen och det betyder något, säger Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson.

www.dn.se/nyheter/sverige/prognosen-fel-tusentals-fler-behover-hjalp/

www.sydsvenskan.se/sverige/larm-om-psykvard-for-flyktingar/
    Ja, alltså, att det på olika vis tär på befolkningen går inte att sticka under stolen med. Varför det sker och vad alternativen är, kan dock ses som analyser som bör prioriteras framför att enbart agera motstånd i en situation som uppenbarligen väldigt få har perspektiv över.

Sedan så är inte Sverigedemokraterna lösningen generellt, de står i praktiken och väljer mellan pest och kolera men förväntar sig guld och gröna ängar. De verkar knappt förstå det själva så som de diskuterar men man får väl hoppas på att den ekonomiska kölhalningen utav exempelvis Finland och Danmark, som stundar, får folk att vakna och se mer än enbart symtom och får dem att fäktas med mer än enbart dessa, för det håller inte.

Så länge ekonomiska system som används globalt försätter nationer som Sverige i dessa situation (Sverige som har ambitionen att ligga högt i Europa i allmänhet) så spelar det liksom ingen roll vad som görs helt utanför spelreglerna för att kunna behålla standarden här - för den globala ekonomin och systemet i sig, tänker inte visa någon slags barmhärtighet eller pardon i just fallet Sverige.

Vi klarar oss inte utan folktillväxt och den helt renodlade arbetsinvandringen räcker inte för att täcka vare sig ambitionerna som Sverige har eller för att bibehålla standarden som svensken är van vid.

Ja, världen är orättvis. Det är inte heller så konstigt i och med ett ekonomiskt system som har skapats för att just orsaka orättvisa. Systemet har för böveln skapats för att hålla slavar livegna - tror du att det går att göra som det behagar och ge efter bekvämligheter, när Sverige (och alla andra länder) i praktiken har en livegen slavstatus i det här ekonomiska systemet?

Snälla - vakna, gnugga ur ögonen och dra upp nävarna mot de egentliga motståndarna i fråga om mål i tillvaron här.

Just nu så finns det enbart ett parti - mig veterligen - som faktiskt adresserar det egentligaproblemet och kärnan till symtomen som ämnet handlar om här; Miljöpartiet som efterfrågar en ekonomi som inte kretsar kring ständig och blind tillväxt. Om fler partier, exempelvis Sverigedemokraterna, kunde bejaka det här så kanske saker kan ordna sig - på riktigt och utan att ta till metoder som skulle sänka Sverige precis som de idag sänker både Finland och Danmark.

Du har gått på en nitlott och det är hur simpelt Sverigedemokraterna beskriver tillvaron. Det går inte att spara till sig nödvändig tillväxt och utan den så kommer inte Sverige att "skära ner" i det offentliga, utan Sverige kommer inte att ha råd med det offentliga.
  • Helhet

[quote=73497881][quote-nick]FDFMGA skrev 2014-06-23 18:39:47 följande:[/quote-nick]

Helhet skrev 2014-06-23 18:21:56 följande:
    Vi har ca 25% högre export än Finland , menar du att det är pga vara fantastiska ytterområden vi har den ? Själv tippar jag på att vi har och länge har haft en bra industri. Lite skrämmande när en sk vuxen människa inte begriper skillnaden på arbetskraftsinvandring och socialbidragsinvandring.
    Nja, nu var det ju tobbe som envisades med att jämföra med Finland. Jag citerar: "Jag undrade bara varför just vårt land behöver öka sin befolkning genom massiv invandring när t ex Finland klarar sig med en betydligt mindre? Vad jag förstår så har inte Finland någon särskilt större inhemsk befolkningsökning jmf med oss!?" Mot den bakgrunden kan det vara på sin plats att hänvisa till att Finland är på väg in i en djup depression medan Sveriges ekonomi börjar ta fart och det största problemet är att omvärlden inte riktigt hänger med. Det kan också vara på sin plats att påpeka att den finska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv i analys där Finland och Sverige jämförs kommer till slutsatsen att den svenska öppenheten och toleransen är en väsentlig del av framgångssagan Sverige, medan den finska slutenheten innebär att landet inte riktigt hänger med.
    [/ Deras ekonomiska-kris skulle öka avsevärt om man följer Sveriges invandringspolitik , har iof ingen bra koll på deras sociala-bidrag men antar att även dom bjuder på mera än koskenkorva. Är rätt liberal och har inga barn jag behöver oroa mig för, så ser faktisk fram mot sossarnas övertagande. Lite taskigt kanske ,men att se hur dom ska reda ut detta ska bli intressant .
  • Philipsson
    Digestive skrev 2014-06-23 18:54:27 följande:
    Nej, utan folktillväxt (även arbetslös via oetablerade invandrare, precis som vid naturlig och via nyfödda som inte heller arbetar) stimulerar efterfrågan på den inhemska marknaden = gör marknaden mer lukrativ för nyetablerade företag och mer lukrativ för investeringar samt gör Sveriges ekonomi stabilare i makroekonomiska blåsoväder.

Tror du på allvar att det inte gynnar Sverige någonting, med reella orsaker till att ha mer pengar i omlopp i landet?

Och för att ta det igen - det är väldigt ointressant med en slags analys kring vilka offentliga resurser som behövs, i ett sammanhang där nuvarande regering inte satsar på det offentliga överhuvudtaget och inte har gjort det de senaste 8 åren.

Vill du ha mer offentliga resurser någonstans så behöver du byta regering - att blott dra ner på invandringen gör liksom ingen skillnad med en regering som likväl inte tänker använda eventuella besparingar där du föreslår.

Du vet inte alls hur blå politik fungerar och verkar? Du har levt i en blå politik i 8 år nu, efter ett regeringsskifte ifrån röd politik - invandringen har i stort sett sett den samma ut sedan ~25 år tillbaka - och du inbillar dig att invandringen per se och invandring allena har orsakat fenomenet "plötsligt svagare resurser i det offentliga"?

Varför diskutera ämnet politik utan politik? Det är som vanligt väldigt svårt att diskutera politik och ekonomi med människor som tror att bådadera springer och regleras utav immigration. Politik och ekonomi är inte binära system som kretsar kring immigration.
    Är det därför som flyktingsamordnaren Lars Stjernqvist (S) vill ha en ny lag som tvingar kommunerna att ha beredskap att ta emot flyktingar, "för att förhindra att situationen blir väldigt svår på vissa håll"?

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19103517.ab

Jag menar, om flyktingmottagandet vore en guldgruva skulle naturligtvis kommunerna slåss om att få ta emot dem.
  • Helhet
    Digestive skrev 2014-06-23 18:54:27 följande:
    Nej, utan folktillväxt (även arbetslös via oetablerade invandrare, precis som vid naturlig och via nyfödda som inte heller arbetar) stimulerar efterfrågan på den inhemska marknaden = gör marknaden mer lukrativ för nyetablerade företag och mer lukrativ för investeringar samt gör Sveriges ekonomi stabilare i makroekonomiska blåsoväder. Tror du på allvar att det inte gynnar Sverige någonting, med reella orsaker till att ha mer pengar i omlopp i landet? Och för att ta det igen - det är väldigt ointressant med en slags analys kring vilka offentliga resurser som behövs, i ett sammanhang där nuvarande regering inte satsar på det offentliga överhuvudtaget och inte har gjort det de senaste 8 åren. Vill du ha mer offentliga resurser någonstans så behöver du byta regering - att blott dra ner på invandringen gör liksom ingen skillnad med en regering som likväl inte tänker använda eventuella besparingar där du föreslår. Du vet inte alls hur blå politik fungerar och verkar? Du har levt i en blå politik i 8 år nu, efter ett regeringsskifte ifrån röd politik - invandringen har i stort sett sett den samma ut sedan ~25 år tillbaka - och du inbillar dig att invandringen per se och invandring allena har orsakat fenomenet "plötsligt svagare resurser i det offentliga"? Varför diskutera ämnet politik utan politik? Det är som vanligt väldigt svårt att diskutera politik och ekonomi med människor som tror att bådadera springer och regleras utav immigration. Politik och ekonomi är inte binära system som kretsar kring immigration.

Åh att man ska behöva bryta ner allt till dagis-nivå. Tror du att det är lättare/bättre att med skatte-medel försörja 5000 eller 10000?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?