• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-30 10:23:03 följande:
    Mig veterligen var det inga svenska ungdomar i dessa upplopp. Jag vet många svenska familjer som lever på soc eller motsvarande låga inkomst - men deras barn kastar inte sten på polisen, bränner ner soprum eller hindrar ambulansen att komma fram för det. Man kan inte skylla allt på (relativ) fattigdom eller socialt utanförskap heller.

Dessutom blir jag MER förbannad för att ungdomarna är just utländska, för de har ingen självklar rätt att leva sina liv här. Deras familjer fick en gång komma in här, för att vi ville vara snälla. Då borde de visa lite ödmjukhet och tacksamhet, tycker man... Är det infödda svenska ungdomar som bråkar, så står de åtminstone inte i en tacksamhetsskuld från början.
    Jag har inte varit med vid något upplopp, har du?
    Jag tycker du förskönar svenska ungdomar, lever dom i samma sociala miljöer kommer dom i samma utsträckning ställa till jävelskap det är jag övertygad om.
    Och som jag minns det så fastslogs det väl att det var svenska ungdomar som passade på att ta sig till upploppen både nere i Malmö och Stockholm, jag har för mig att det pratades om det från polisens sida på nyheterna, när det höll på.

Att dom skulle stå i tacksamhetsskuld tycker jag är en vidrig åsikt, vi gör bara det som varje anständig människa skulle göra när det handlar om medmänniskor i nöd.
    Att då kräva att dom ska känna tacksamhetsskuld och vara extra ödmjuka är en äcklig åsikt som ger mig en fadd smak.
    Jag hjälper inte folk med baktanken att dom ska visa tacksamhet mot mig och det tycker jag inte vi som nation ska göra heller.
    I synnerhet inte när vårt välstånd är byggt på deras fattigdom.
    Och i synnerhet inte när vi tjänar grova pengar på vapenexport.

Det handlar inte om att skylla ifrån sig, det handlar om att se anledningar så man kan sätta in dom mest effektiva åtgärderna för att hindra en upprepning.
    För ingen vill väl se upplopp i förorten.
  • Gert

I EU-valet tredubblade SD sina röster. Vad är det som talar emot att det kommer hända i riksdagsvalet? SD mot 15%!

• Wajwajwa

Det finns och kommer alltid att finnas unga arga (oftast) män som ger utlopp för sin ilska och frustration på div sätt.
    Samt en del som helt enkelt tycker att det är roligt att ställa till med kaos och förödelse.
    Titta bara på fotbollshuliganer t.ex 
    Eller höger och vänsterextrema grupper som dyker upp på fredliga demonstrationer bara för att bråka.

Jag bor i "förort" och har en del kontakt med ungdomar eftersom jag själv har en tonåring.
    Det finns tyvärr ett stort polisförakt bland många unga här men det är faktiskt inte helt ogrundat.
    Sen är det ju lika fel att dra alla poliser över en kam bara för att det finns rötägg som att dra alla ungdomar här över en kam av samma anledning.

Jag tror inte att hårdare tag löser något.
    Däremot gör närpoliserna här ett väldigt bra jobb genom samarbete med socialtjänsten och skolor för att fånga upp unga "på glid" tidigt.

Sen glöms det ju även ofta bort att de som engagerar sig för att stoppa dessa ungdomar genom att exempelvis nattvandra är människorna som bor här, alltså en majoritet som är utlandsfödda. Det är ju också de som drabbas värst av dessa upplopp. 
    Det är deras engagemang som bidragit stort till att det lugnat ner sig där jag bor i alla fall.

• Rataxes
    realist14 skrev 2014-07-30 09:14:44 följande:
    Hundra småkillar som vinner över ordningsmakten och får dem att retirera? Hundra på varje ställe? Borde gå att hantera???????????????

www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/20.../

www.svd.se/nyheter/inrikes/brandman-kraver-po...

hd.se/landskrona/2014/07/28/kriminella-far-fr.../

osv osv

För min del får dom gärna skicka in vattenkanoner, tårgas och gummikulor på slöddret.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Jeaninne

Rataxes skrev 2014-07-30 12:47:02 följande:
    För min del får dom gärna skicka in vattenkanoner, tårgas och gummikulor på slöddret.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-30 09:14:44 följande:

Hundra småkillar som vinner över ordningsmakten och får dem att retirera? Hundra på varje ställe? Borde gå att hantera???????????????

www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2013/Maj/Ambulans-tvingades-aka-med-poliseskort/

www.svd.se/nyheter/inrikes/brandman-kraver-polisskydd-i-rosengard_1362843.svd

hd.se/landskrona/2014/07/28/kriminella-far-fritt-spelrum-i/

osv osv

Jag ber om ursäkt att jag hänvisade till det mest aktuella exemplet. Jag skulle så klart ha, slumpvis, valt ut något som inte hade något med Stockholmsförorter (som diskuterades) att göra. Om du vill att varje argument ska innehålla en komplett katalog med kommentarer får du hitta en arbetslös diskussionspartner.

Utifrån svensk arbetsmiljölagstiftning är även 100 potentiellt hotfulla personer mer än nokk för att motivera poliseskort.
  • realist14
    Kunigunda skrev 2014-07-30 13:09:12 följande:
    Jag ber om ursäkt att jag hänvisade till det mest aktuella exemplet. Jag skulle så klart ha, slumpvis, valt ut något som inte hade något med Stockholmsförorter (som diskuterades) att göra. Om du vill att varje argument ska innehålla en komplett katalog med kommentarer får du hitta en arbetslös diskussionspartner.

Utifrån svensk arbetsmiljölagstiftning är även 100 potentiellt hotfulla personer mer än nokk för att motivera poliseskort.
    Ja absolut, räcker med hälften, beroende på vad de gör.
    Men jag menade att det inte är något som skett en gång utan ett normaltillstånd på vissa platser där det inte riktigt är som det ska vara, eller borde vara.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-30 09:16:56 följande:

En anekdot är en lustig historia.

Ögonvittnesskildring kunde man säga också, om man ville vara neutral istf raljerande.

Men- jag har aldrig sagt att det är en trend, men att det förekommer. Hur mycket, det vet varken du eller jag.

Ingen drar slutsatser på populationsnivå av ögonvittnesskildringar. En ögonvittnesskildring är inte bevis, utan en persons version av en händelse, vilket behöver verifieras för att användas som bevis i ett enskilt fall. När den styrkts som bevis säger den fortfarande inget om exv våldtäkter i allmänhet eller våldtäktsfrekvens, utan endast något om det aktuella fallet.

Anekdot betyder, f.ö., kortare redogörelse över en händelse eller förlopp.
  • Kunigunda
    Speakers Corner skrev 2014-07-30 09:45:23 följande:

Sålänge som det vinklas så hårt till invandrares nackdel och invandrare målas ut som roten till allt ont som sker i Sverige så anser jag att det är väldigt viktigt med nyanserna och att påtala att det handlar inte om nationaliteter eller ursprung.

Det handlar om socialt utanförskap, att leva i ett område som ingen tror på och ingen satsar på (nästan), det handlar om att bli stämplad redan som barn, det handlar om att sakna förebilder och hopp

Så du tror på hårdare metoder, att möta konflikt med konfliktsökeri.

Du vet att det i regel börjar med att man går in och sätter hårt mot hårt, såna här upplopp startar inte i ett vaccum.

Dom har börjat med att polisen eller andra myndigheter gått in och agerat på ett sätt som triggat igång upploppet, sen kan man säkert diskutera om dom hårda metoderna var befogade eller ej, det vet inte jag och det är säkert olika från gång till gång.

Till viss del håller jag med dig, man får aldrig acceptera sånt beteende.

Och självklart måste polisen få resurser att stoppa ett sånt upplopp när det väl är igång.

Men samtidigt parallellt med det så måste man satsa förebyggande på dom här ungdomarna, för det är ju ungdomar som det handlar om i regel.

Bryt upp den sociala misären och ge alternativ och hopp till människorna.

Att bara köra med hårda bandage är en enkel väg som bara eskalerar våldet.

Det är min övertygelse.

Glöm inte heller att det inte är attför ovanligt att våra svenska fina ungdomar ser en chans att leva ut och tar sig dig för att delta i upploppet.

Så det är inte en fråga om ursprung eller kultur.

Och därför ska inte åtgärderna handla om det, då botar man bara symptom men inte orsakerna.

Just! I år har man t.ex. gjort en satsning på sommarjobb till ungdomar, vilket lett till en mycket lugnare sommar.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-07-30 10:41:58 följande:
    Jag lyssnar även om du skippar offerkoftan, men det finns något mellan offerkofta och hårdvinklingar och rena grundlösa påståenden som man ofta kan läsa om invandrare.

Rakt och realistiskt absolut, sen kan man fråga sig vems världsbild som är den verkliga, vi är alla färgade i det vi ser omkring oss.
    Ingen äger sanningen.
    Varför måste man peka åt ett håll?
    Jag har aldrig upplevt det behovet, hur tror du det kommer sig?

Till att börja med så handlar det långt ifrån alltid om flyktingungdomar, som jag förstått det så handlar det ofta om andra generationens invandrare.
    Ska dom vara mer tacksamma för det fina samhälle som Sverigen ändå är, än vad andra infödda ungdomar är?
    Varför det, visserligen så gav vi deras föräldrar en fristad,men det gäller ju inte dom, dom är födda här.
    Men till skillnad från andra ungdomar som växt upp på "fina gatan" så har dom betydligt sämre utgångsläge, dom har sämre ekonomi i regel, sämre boendestandard, sämre skolor, osv, osv........det är inga ursäkter, det är förklaringar, om man inte kan se vart det kommer ifrån kan man inte heller åtgärda problemen.

Självklart ska man satsa på dom här områdena, om man inte tycker det är ok att människor lever under olika förhållanden beroende på ursprung, så av ren självbevarelsedrift.
    Men jag tycker att det är en vämjelig åsikt att vissa medborgare i vårt land ska leva på en sämre standard enbart pga ursprung.
    Vi är alla människor, så istället för att sänka dom som har det sämst ännu mer, så ta en titt på dom som har det bäst.
    Dom rikaste i vårt land har ökat sina tillgångar enormt dom senaste åren.
    Ta en titt på hur alliansen medvetet gått in för att öka klyftorna.
    Slå inte på den som ligger.

Jag vill ändra din liknelse, om du blir uppplockad av ett lyxfartyg, så är det klart att man inte kräver lyxhytten,men kanske man inte heller blir lycklig av att sova på däcket utomhus längst ner i båten, resten av livet och vara utsatt utan möjlighet att nånsin ta sig upp samt bli anklagad för alla fel som uppstår på båten, om nån blir bestulen är det du som blir anklagad och dömd för det.
    Det är en bättre och mer verklighetsnära liknelse.

Kul att du tar upp det här med hundar, jag har sysslat med hundar hela mitt liv och läst på om vargars beteenden.
    När du tränar en hund så handlar det alltid om en kombination av förtroende och respekt, ge och ta, den som inte behandlar sin hund väl får antingen en strykrädd hund som är en ögontjänare eller en hund som revolterar/gör upplopp.
    Dessutom i en vargflock så kan den där ranglägsta få kliva upp och visa framfötterna och ta ledningen i ett sammanhang där den är kunnigast, t ex kan en ranglåg varg vara en hejare på att jaga bäver då lyder alla andra den vargen just vid bäverjakt.
    Vidare så respekteras även den ranglägsta i vissa sitautioner, om hunden t ex har ont, det har jag sett vid ett flertal tillfällen på mina egna hundar.
    Trycker du in en ranglåg hund i ett hörn utan nån väg ut så är risken stor att du blir huggen/det blir upplopp.
    Det handlar om tillit, det vet en bra flockledare.
    Och människor är ganska lika men ändå så oändligt mycket mer komplexa.
    Absolut, mellanting öär bäst, men även mellanting blir sågade som rasistisk tyvärr.

Peka åt ett håll? För att det är där makten finns, tror jag. I de egna leden.
    Pekas det bara mot samhället, så blir det en sanning till slut att ALLT är samhällets fel, det ser man ju rätt ofta besvis på.Att inte bli insläppt på krogen=rasism, att bli stoppad utan biljett på tbanan=rasism, att bli haffad av polisen=rasism, osv...
    Där kommer man ju inte tillrätta med problemen.

Inte sämre standarn pga ursprung nej, men vem ska avgöra det? Alla svenskar har inte samma standard heller.
    Och det är väl inte ok att man ska kunna landa på arlanda rakt in i en medelklass-standard, eller vad menar du? Snacka om att det skulle skapa ännu mer motsättningar.

De sover int längst ner i båten, som sagt, sverige är generöst och bistår med allt man kan rimligen behöva...eller hur.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?