• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-29 18:16:14 följande:

Men hur menar du nu..? En svensk kan ju flytta vart han vill i landet, UTAN ursäkten att ha en partner som bor där.

Jo, men det måste vara lika fel. Alla dessa arbetslösa norrlänningar som snyltar på oss stockholmare.
  • Wajwajwa
    realist14 skrev 2014-07-29 17:47:09 följande:

Samhället kan inte vara naivt heller utan måste uppmärksamma om något blir trend och för med sig många försök att luras........inget konstigare med det än att vi alla nu efter 9-11 behöver gå igenom helt andra kontrollet när vi ska flyga.....

Eller tycker du att flygbolagen ska resonera som du också...??

Man kan ju inte bara vara snäll och naiv när man pratas samhällsfrågor.

Jaha är det en trend då? På riktigt eller enligt SDare?

Brukar vara rätt stor skillnad där ibland :)

Den där jämförelsen var bara löjlig
  • realist14
    Wajwajwa skrev 2014-07-29 18:30:27 följande:
    Jaha är det en trend då? På riktigt eller enligt SDare?

Brukar vara rätt stor skillnad där ibland :)

Den där jämförelsen var bara löjlig
    Vad ska vi jämföra med då? Eller ska amhället se igenom med allt bara för att det inte orsakar död? Fritt fram för politikerna att fiffla också med samma argument isåfall...?

Trend just nu vet jag inte, inte ovanligt iallafall....tyvärr.

• FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-07-29 14:10:47 följande:
    Har du inget annat att göra om dagarna än att spy galla över Sd?

Och sen, varför påstår att du att Sd är ett främlingsfientligt parti, ett påstående du ju inte kan belägga? Att Sd är ett invandringskritiskt parti, däremot, råder däremot inget tvivel. Märk väl: Inte invandrarkristiskt.
    Jag tror att det är bättre att du ägnar lite av din tid till att läsa inläggen här på FL i stället för att fundera hur mycket tid exempelvis jag ägnar forumet. Suffering gissade på tio timmar per dag i går, i dag är Suffering avförd från forumet.

Jag svarar gärna på dina funderingar kring främlingsfientlighet - men först vill jag ha ett svar på hur du kom fram till att jag påstått att SD inte ska vara välkomna i skolan till skillnad från övriga partier.

Jag menar att det är förbluffande mycket du snyter ur näsan och sen presenterar som sanning - det är inte för inte som man kan påstå att många av SD:s nätaktivister kan kallas för toksekt
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-29 18:09:41 följande:
    Kan  du länka till debatten?

Sedan känner jag även, att så länge som saker ÄR tillåtna, så är det tillåtna för ALLA. Även för politiker som företräder partier, som anser att de inte borde vara tillåtna. Det skulle göra konstiga saker med demokratin annars...
    Tillåtna även för invandrare?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-07-29 18:16:13 följande:
    Förstog att jämförelsen skulle komma..men det var principen jag var ute efter. Ett förhållningssätt, som man kan ha både om man hanterar den ena eller andra frågan .
    Fast ska man ha ett förhållningssätt måste man inte då ta hänsyn till alla faktorerna?
    Så om  dom skiljer sig i olika fall så kanske man inte kan ha samma förhållningssätt?
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-29 18:33:42 följande:

Vad ska vi jämföra med då? Eller ska amhället se igenom med allt bara för att det inte orsakar död? Fritt fram för politikerna att fiffla också med samma argument isåfall...?

Hur vanligt är det? Gärna i absoluta tal liksom i procent.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-29 18:18:40 följande:
    Nu hoppas jag att dessa sverigedemokrater - som är så upplysta om riskerna jämfört med gemene man - har varit försiktiga i val av partner.
    Fast det blir ändå hycklande om man kör med olika standards för olika människor.
    Leva som man lär och allt det där du vet.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-07-29 18:33:42 följande:

Vad tror du är orsakerna till att det blir så och vad vill du göra åt det?
  • Wajwajwa
    Jeaninne skrev 2014-07-29 17:42:52 följande:
    Sådan statistik får antagligen inte föras i Sverige. Sedan är det ju också skillnad på vilka nationaliteter det handlar om, och under vilka förhållanden paret träffas. Om det är ett par jämnåriga ungdomar som träffas på ett universitet i Europa eller USA, så är det antagligen above board. Men stora åldersskillnader, och där det är den äldre parten som är (relativt) rik (även en arbetslös eller sjukpensionär i Västeuropa är ju rik i ett U-land), borde få alla varningsklockor att ringa. '

Och NEJ migrationsverkets utredning räcker inte alls. Det de utreder är, ifall paret verkligen bor ihop. På så sätt kan de ibland avslöja skenäktenskapen - men inte de fall där paret verkligen bor ihop, och den utländske parten planerar att sticka först när fått sitt PUT. 
    Aha så om man kommer från "rätt" land så är det ok? Man måste vara från samma samhällsklass också?

Migrationsverket utreder förhållandet innan ens partner får komma hit.
    Genomsnittsväntetiden nu är på nästan ett och ett halvt år och under den tiden väntas det att du ska hälsa på din partner allra minst en gång annars ökar risken för avslag markant. När du ansöker får du och din partner svara på en mängd personliga frågor,  det är inte ovanligt att en eller båda parter blir kallade till intervju igen i ett senare skede. 
    Klarar man den utredningen får man tillfälligt uppehålls tillstånd 1 eller 2 år sen måste man ansöka igen.
    Fördelen är väl att då kan man söka härifrån och slipper vara ofrivilligt separerade under en längre tid.
    Så det är väl snarare nästan 4år man får vänta på sitt put
    (man ska ju gärna ha känt varandra ett tag innan man ansöker också och kunna styrka det)
    Så jag tycker att deras utredning räcker gott och väl.
    Hellre att några som bara är ute efter PUT slinker igenom än att människor som verkligen älskar varandra ska tvingas leva isär.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?