• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-29 17:00:19 följande:

Men vad tror du själv, då? Är det troligt att Munching, 21, gifter sig med Bengt-Ove, 58, för att hon är kär i honom..? Är det troligt att N'bongo, 22, gifter sig med Carina, 55, för att han beundrar henne till kropp och själ..? 

Det finns ju gott om helsvensks par med den åldersskillnad du beskriver. Ska deras relation förbjudas helt, eller bara om den innebär en flytt till annan kommun?
  • Kunigunda
    Gert skrev 2014-07-29 17:18:42 följande:

Det är du som är i fel tråd om du tycker att män är ett problem. Däremot är integrationspolitik ett problem. Därför är jag i rätt tråd.

Det var du som började skriva om problem. Jag hjälpte bara realist14 eftersom han tyckte att det var svårt att veta vilka argument som är rasistiska. Det blir mycket mer givande i tråde, för mig, dig och andra, om du läser (och förstår) de inlägg du besvarar, innan du formulerar ditt svar.
  • Jeaninne
    Wajwajwa skrev 2014-07-29 16:15:11 följande:
    Så bara för att det finns människor som luras så ska alla par straffas med att inte få välja själva vart de vill bosätta sig tillsammans?

Lite kollektiv bestraffning sådär?

Vilket äckligt samhälle att leva i där staten tvingar iväg sina skattebetalande medborgare om de råkat förälska sig i någon från ett utomeuropeiskt land.

Migrationsverket gör redan en utredning på alla som vill flytta till någon i Sverige det räcker gott och väl.

Jag känner också människor personligen som både flyttat pga kärlek och där deras partner flyttat hit. (Mig själv inräknat) Ingen av dem har fått problem. :) Det är liksom så nu för tiden, världen är mycket öppnare p.g.a att vi reser i större utsträckning och inte minnst tack vare internet. Det är bara naturligt att det bildas fler par där man är från olika delar av världen.

Men du verkar ju veta mycket om detta så antar att du har någon statistik över hur många förhållanden som inte håller i längden där ena parten flyttat hit v.s förhållanden mellan "infödda" länka gärna det skulle vara intressant att se.
    Sådan statistik får antagligen inte föras i Sverige. Sedan är det ju också skillnad på vilka nationaliteter det handlar om, och under vilka förhållanden paret träffas. Om det är ett par jämnåriga ungdomar som träffas på ett universitet i Europa eller USA, så är det antagligen above board. Men stora åldersskillnader, och där det är den äldre parten som är (relativt) rik (även en arbetslös eller sjukpensionär i Västeuropa är ju rik i ett U-land), borde få alla varningsklockor att ringa. '

Och NEJ migrationsverkets utredning räcker inte alls. Det de utreder är, ifall paret verkligen bor ihop. På så sätt kan de ibland avslöja skenäktenskapen - men inte de fall där paret verkligen bor ihop, och den utländske parten planerar att sticka först när fått sitt PUT. 
  • realist14
    Wajwajwa skrev 2014-07-29 16:15:11 följande:
    Så bara för att det finns människor som luras så ska alla par straffas med att inte få välja själva vart de vill bosätta sig tillsammans?

Lite kollektiv bestraffning sådär?

Samhället kan inte vara naivt heller utan måste uppmärksamma om något blir trend och för med sig många försök att luras........inget konstigare med det än att vi alla nu efter 9-11 behöver gå igenom helt andra kontrollet när vi ska flyga.....

Eller tycker du att flygbolagen ska resonera som du också...??

Man kan ju inte bara vara snäll och naiv när man pratas samhällsfrågor.

• Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-29 17:16:24 följande:
    Tycker du är män är ett problem? Ok. Men då är du i fel tråd.
    Jeaninne skrev 2014-07-29 17:02:11 följande:

Nä. Det är mycket vanligt att sådana blandade par slår sig ner i Mogadishu... (Eller inte...)

Nej. Eftersom en drygt 25-årig väpnad konflikt ödelagt staden och lett till omfattande sanitära problem, sjukdomar samt bristande samhällsfunktioner. Tycker du att vi borde förvisa svenskar dit? Intressant. Står partiet bakom dig?
    Hade det varit stor kärlek, så hade det nog dugt - bara de fick vara tillsammans. Tror du inte det hade dugt åt Romeo och Julia..?

Det är ingen som förvisar svensken - han får bara välja mellan staden och kärleken!

Partiet står bakom mig såtillvida, att vi/de vill försvåra anhörigsimport överhuvudtaget. Även för svenska medborgare.
  • realist14
    Kunigunda skrev 2014-07-29 16:54:52 följande:
    Det beror väl på vad man anför. Formulera din kritik, byt ut ordet invandrare mot män och låtsas att en feminist sagt det. Låter det ok? Då är det troligen det. Låter det hatiskt? Tja, då är det troligen det.
    Det kan ju låta irriterat om man anser att det är åt h-e det som pågår där med stenkastning och annat.....
    Och de som är pk är oft vääldigt känsliga...allt tas på ett enda sätt, och många ser ju de frågorna som omöjliga att föra fram just därför.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-29 17:19:38 följande:
    Det finns ju gott om helsvensks par med den åldersskillnad du beskriver. Ska deras relation förbjudas helt, eller bara om den innebär en flytt till annan kommun?
    Detta med kommuner tillämpas inte i Sverige, så det kan du lämna. 

Jag har aldrig träffat ett enda helsvenskt par med en sådan åldersskillnad, faktiskt. Däremot syns de ju ibland i tidningarna, men då är det utan undantag en rik och mäktig man som skaffat sig en liten lycksökerska. D.v.s. samma princip som när en gammal västerlänning och en ung person från ett U-land gifter sig.

Och NEJ jag tycker inte att det ska förbjudas så länge som flickan är fyllda 18, men det är ett ANNAT PROBLEM som inte har med invandringspolitiken att göra. 
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-29 17:47:09 följande:

Samhället kan inte vara naivt heller utan måste uppmärksamma om något blir trend och för med sig många försök att luras........inget konstigare med det än att vi alla nu efter 9-11 behöver gå igenom helt andra kontrollet när vi ska flyga.....

Eller tycker du att flygbolagen ska resonera som du också...??

Man kan ju inte bara vara snäll och naiv när man pratas samhällsfrågor.

Precis.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-29 17:47:43 följande:

Hade det varit stor kärlek, så hade det nog dugt - bara de fick vara tillsammans. Tror du inte det hade dugt åt Romeo och Julia..?

Det är ingen som förvisar svensken - han får bara välja mellan staden och kärleken!

Partiet står bakom mig såtillvida, att vi/de vill försvåra anhörigsimport överhuvudtaget. Även för svenska medborgare.

Nej. Jag skulle aldrig bo i 7 år i Mogadishu med en man jag älskade. Det skulle vara med fara för mitt liv, och, om vi bildar familj, även barnens. Att tro att det rör sig om bekvämlighet är bara dumt.

Intressant att du menar att partiet står bakom dig. Särskilt eftersom en aktuell debatt i Sundsvall just nu gäller två SD:are i KF som tagit hit fruar från Ryssland resp Filippinerna via anhöriginvandring.
  • Kunigunda
    realist14 skrev 2014-07-29 17:49:18 följande:

Det kan ju låta irriterat om man anser att det är åt h-e det som pågår där med stenkastning och annat.....

Och de som är pk är oft vääldigt känsliga...allt tas på ett enda sätt, och många ser ju de frågorna som omöjliga att föra fram just därför.

Det är väl klart att det är åt helvete med stenkastning och bilbränder. Det har ju inget med rasism att göra.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?