• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-30 21:59:34 följande:

Personligen tror jag inte till stor del att det är så. Kan vara en liten faktor. Det jag gisar mer på är de olika könsrollerna, speciellt för yngre. Pojkar ska vara matcho och balla, medans flickor ska vara duktiga i skolan.

För skillnaderna i betyg och examen verkar inte hålla i sig på t.ex. universitetsnivå.

Jo, det gör de. Flickor utklassar pojkar även på universitetet.
  • Kunigunda
    Philipsson skrev 2014-07-30 22:35:40 följande:

Det finns flera orsaker till att flickorna får högre betyg.

- En är att svensk skola gynnar flickor framför pojkar. Studier har visar att flickor får högre betyg än pojkarna, vid samma prestation. Detta talas det inte mycket om men det är känt  inom pedagogisk forskning ända sedan 60-talet. Orsakerna till varför det är så är dock inte fastställda.

- En annan orsak är att flickor tenderar att följa de vuxnas anvisningar i högre grad än pojkar.

- En tredje orsak är "antipluggkulturen" bland pojkar. Denna har säkert sin grund i att pojkarna vill imponera på flickorna, och såsom kulturen ser ut och har sett ut under ganska många år bland ungdomar i den åldern, så sker detta genom att begå "tuffa" handlingar och att inte åt att studera. Det kan vara så att pojkar skulle må bra av en hårdare tyglar i skolan, som det var fram t.o.m. 50-talet.

Det finns säkert fler orsaker också, men dessa är kanske de mest betydelsefulla.

Ett och två är ju samma orsak...

Flickor mognar också tidigare än pojkar och förväntas ta ansvar, vilket gynnar deras resultat i skolan.
  • StackarsMia
    Philipsson skrev 2014-07-30 22:35:40 följande:
    Det finns flera orsaker till att flickorna får högre betyg.

- En är att svensk skola gynnar flickor framför pojkar. Studier har visar att flickor får högre betyg än pojkarna, vid samma prestation. Detta talas det inte mycket om men det är känt  inom pedagogisk forskning ända sedan 60-talet. Orsakerna till varför det är så är dock inte fastställda.

- En annan orsak är att flickor tenderar att följa de vuxnas anvisningar i högre grad än pojkar.

- En tredje orsak är "antipluggkulturen" bland pojkar. Denna har säkert sin grund i att pojkarna vill imponera på flickorna, och såsom kulturen ser ut och har sett ut under ganska många år bland ungdomar i den åldern, så sker detta genom att begå "tuffa" handlingar och att inte åt att studera. Det kan vara så att pojkar skulle må bra av en hårdare tyglar i skolan, som det var fram t.o.m. 50-talet.

Det finns säkert fler orsaker också, men dessa är kanske de mest betydelsefulla.
    Tror vi är ganska överens och lägger vi ihop våra inägg har vi nog 90% av förklaringen. Disciplinen saknas totalt i dagens skolor. Det kan man se från vissa invandrartäta skolor bl.a

• StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-30 22:43:28 följande:
    Jo, det gör de. Flickor utklassar pojkar även på universitetet.
    Det där får du backa upp med relevanta länkar. Gärna utrikes också.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-30 22:45:36 följande:
    Ett och två är ju samma orsak...

Flickor mognar också tidigare än pojkar och förväntas ta ansvar, vilket gynnar deras resultat i skolan.
    Säkert en bidragande faktor.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-30 23:07:23 följande:

Det där får du backa upp med relevanta länkar. Gärna utrikes också.

Jag vet inte hur det ser ut utomlands. I Sverige ser könsmönstren likadana ut, oberoende av ursprung. Du kan börja här: www.akademiliv.se/2012/02/4359/. Rapporten från HSV är lång, men läsvärd. Sök på deras sida.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-30 23:08:22 följande:

Säkert en bidragande faktor.

Men tänk om man förväntade sig att pojkar tog ansvar?
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2014-07-27 16:27:58 följande:
    Försvara vad och på vilket sätt?
    Att Ekeroth efter sitt oförsvarbara beteende är tillbaka i SDs partitopp.
  • Kunigunda
    nihka skrev 2014-07-31 00:44:10 följande:

Att Ekeroth efter sitt oförsvarbara beteende är tillbaka i SDs partitopp.

Det är väl inte så överraskande.
  • nihka
    Jeaninne skrev 2014-07-29 09:56:57 följande:
    Jag känner t.o.m. några män personligen, som råkat illa ut med kvinnor ifrån i synnerhet Ryssland och Ukraina. Det var uppenbart att alltsammans var ett enda stort, uträknat lurendrejeri. Du måste medge att två år för bidragsgrytorna, fri tillgång till vårt utbildningssystem, studiemedel o.s.v. är väldigt litet..?

Sedan har det stått mycket i tidningarna om svenska kvinnor som hämtar yngre män i Gambia - och männen bara försvinner och blir omhändertagna av sina nätverk av svarta här i Sverige, i synnerhet i Stockholm. De bryr sig inte ens om att stanna två år hos kvinnan, utan föredrar att leva här illegalt bara hon har tagit honom genom tullen.

Kanske kan man tycka att den som köper kärlek och den som låter sig köpas - och sedan inte håller sin del av avtalet - är lika goda kålsupare båda två... Det bästa vore om det helt enkelt inte vore möjligt, inte vore tillåtet enligt lag. Utan att den svensk som vill gifta sig med någon utanför Schengenland, får flytta till det landet i så fall. Eller tredje land som vill ta emot dem. Kanske kunde man ha en regel om att de ska ha varit gifta och bott tillsammans i låt oss säga sju år, innan paret får flytta hit. Då skulle vi slippa mycket skit här.
    Angående min begäran om källa för ditt påstående om "många, många" och ditt svar här: en massa text men inte den minsta tillstymmelse till belägg för dina främlingsfientliga slutsatser.

Och så ett utomordentligt idiotiskt förslag om att svenskar som gifter sig med medborgare utanför Schengen inte får bosätta sig i Sverige förrän efter 7 år.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?