• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-30 15:44:18 följande:

Så vi landar alltså igen i de sociekonomiska faktorerna, eller? Som för övrigt bara är snömos.

Tengel skrev 2014-07-30 16:17:45 följande:

Hmm jag ser en trend här, män!

Vad ska vi göra åt det här problemet med alla dessa våldsamma män.

Finns det något parti som vågar göra något åt detta "mansproblem"?!  Fi kanske?

Jag är ingen manshatare, jag har kompisar som är män.

Men jag känner mig illa tvungen att rösta på Fi nu! Det är det enda partiet som faktiskt på allvar vågar prata ordentligt om mansproblemet vi har i Sverige. 

Moahaha! ;)

Eller hur!? De är grovt överrepresenterade i alla våldsbrott.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-30 16:34:07 följande:

Ja, det spelar ju liksom ingen roll om det är medfödda eller socioekonomiska faktorer som gör att vissa nationaliteter begår brott här. Resultatet blir ju ändå detsamma. Om det nu är de senare, så kan vi konstatera att invandrare från dessa nationaliteter hamnar i ett sådant socioekonomiskt skikt att det tvingar dem att begå brott. Slutsats: det inte är bra för landet att importera de nationaliteterna. 

För övrigt stämmer inte detta med socioekonomiska faktorer heller, för det finns många invandrargrupper som lever under EXAKT samma socioekonomiska förhållanden (eller gjorde det från början, fast de tagit de möjligheter som finns att arbeta sig upp här) - och de begår inte brott ändå. Invandrare från större delen av Asien har t.ex. ingen överrepresentation alls, jämfört med infödda svenskar: kineser, japaner, malaysier, vietnameser, thailändare, kambodjaner, koreaner...

Detta stämmer dessutom med min egen erfarenhet. De asiater jag känner har kämpat på - kvinnorna ofta i restaurangnäringen eller sömnads/textilbranschen, deras män i industrin. Barnen sköter skolan, och går ofta vidare till högre studier - trots uppväxten i miljonprogrammets lägenheter. Hur ska man förklara DET, då..?

Det är inte alls särskilt svårt. Man behöver bara läsa in en grundskolekurs i historia och följa nyhetsrapporteringen för att själv förstå detta. Komvux borde kunna hjälpa dig, om du vill ha stöd. Själv har jag ägnat alltför mycket tid i en annan tråd åt att försöka utbilda dig - helt utan framgång. Det kan vara en brist i min pedagogiska förmåga, jag vet inte, men jag ser det inte som lönt att försöka igen.
  • Kunigunda
    StackarsMia skrev 2014-07-30 16:50:58 följande:

Gör vi inte redan det vi ska göra? Sätter dem på anstalt eller i psykhus?

Hade du tänkt att F! skulle ordna en syjunta, där de kan prata av sig?

Men då måste ju alla dessa kvinnor mördas och våldtas i sina hem först. Du vill ju förebygga brott av invandrare genom att skicka hem dem/inte släppa in dem. Vad ska vi göra med de svenska männen?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-07-30 17:22:26 följande:
    Det är inte alls särskilt svårt. Man behöver bara läsa in en grundskolekurs i historia och följa nyhetsrapporteringen för att själv förstå detta. Komvux borde kunna hjälpa dig, om du vill ha stöd. Själv har jag ägnat alltför mycket tid i en annan tråd åt att försöka utbilda dig - helt utan framgång. Det kan vara en brist i min pedagogiska förmåga, jag vet inte, men jag ser det inte som lönt att försöka igen.
    Nä, nu får du förklara. Om du menar att asiaterna inte skulle ha varit flyktingar när de kom hit, så stämmer det i alla fall inte på dom från Vietnam och Kambodja för några årtionden sedan. DU får läsa lite nutidshistoria! Jag pratade alltså inte om gästforskare etc. (även om det finns många sådana från Kina och Japan här).
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-07-30 18:22:36 följande:

Nä, nu får du förklara. Om du menar att asiaterna inte skulle ha varit flyktingar när de kom hit, så stämmer det i alla fall inte på dom från Vietnam och Kambodja för några årtionden sedan. DU får läsa lite nutidshistoria! Jag pratade alltså inte om gästforskare etc. (även om det finns många sådana från Kina och Japan här).

Det menade jag inte. Men jag har redan förklarat för dig om länders historia, våra attityder och nutidshistoria.
  • Rataxes
    Jeaninne skrev 2014-07-30 18:22:36 följande:

Glöm inte indierna som Idi Amin slängde ut, de som kom till Sverige jobbade hårt och har lyckats bra här.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Jeaninne
    Rataxes skrev 2014-07-30 18:33:10 följande:

Glöm inte indierna som Idi Amin slängde ut, de som kom till Sverige jobbade hårt och har lyckats bra här.
    Jaså? Dom har jag inte så bra koll på. Jag har i och för sig alltid trott att indier är ett stillsamt och fredsälskande folk, men efter allt man läst på sista tiden om gruppvåldtäkter på unga flickor, där flickorna till och med dödats, så vet jag inte längre... Det är ju inte ETT fall, vilket skulle ha kunna varit en slump, utan väldigt många nu. 
  • Speakers Corner
    StackarsMia skrev 2014-07-30 15:44:18 följande:
    Så vi landar alltså igen i de sociekonomiska faktorerna, eller? Som för övrigt bara är snömos.
    Varför är dom snömos?
    Det finns ju en rätt bred konsensus runt att det är dom som är dom bidragande orsakerna, men du tycker att det är snömos?

• Speakers Corner
    Tengel skrev 2014-07-30 16:17:45 följande:
    Hmm jag ser en trend här, män!
    Vad ska vi göra åt det här problemet med alla dessa våldsamma män.
    Finns det något parti som vågar göra något åt detta "mansproblem"?!  Fi kanske?

Jag är ingen manshatare, jag har kompisar som är män.
    Men jag känner mig illa tvungen att rösta på Fi nu! Det är det enda partiet som faktiskt på allvar vågar prata ordentligt om mansproblemet vi har i Sverige. 

Moahaha! ;)

he, he, bra poäng. Glad
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-07-30 16:34:07 följande:
    Ja, det spelar ju liksom ingen roll om det är medfödda eller socioekonomiska faktorer som gör att vissa nationaliteter begår brott här. Resultatet blir ju ändå detsamma. Om det nu är de senare, så kan vi konstatera att invandrare från dessa nationaliteter hamnar i ett sådant socioekonomiskt skikt att det tvingar dem att begå brott. Slutsats: det inte är bra för landet att importera de nationaliteterna. 

För övrigt stämmer inte detta med socioekonomiska faktorer heller, för det finns många invandrargrupper som lever under EXAKT samma socioekonomiska förhållanden (eller gjorde det från början, fast de tagit de möjligheter som finns att arbeta sig upp här) - och de begår inte brott ändå. Invandrare från större delen av Asien har t.ex. ingen överrepresentation alls, jämfört med infödda svenskar: kineser, japaner, malaysier, vietnameser, thailändare, kambodjaner, koreaner...

Detta stämmer dessutom med min egen erfarenhet. De asiater jag känner har kämpat på - kvinnorna ofta i restaurangnäringen eller sömnads/textilbranschen, deras män i industrin. Barnen sköter skolan, och går ofta vidare till högre studier - trots uppväxten i miljonprogrammets lägenheter. Hur ska man förklara DET, då..?
    Läser du vad vi andra skriver?
    Jag har förklarat vid ett flertal tillfällen, bl a direkt till dig idag, varför det spelar roll, varför människor begår brott.

Fel slutsats, om det är så vilket jag tror att i dom fall där det förekommer att människor hamnar i ett sånt socioekonomiskt skikt att det kan bidra till brottslighet, så ska vi självklart ändra på dom skikten och se till att ingen vare sig svensk eller invandrare hamnar där.
    Vi ska naturligtvis inte sluta låta människor på flykt komma hit för det.

Nej, inte alla i dom här miljöerna begår brott, dom allra flesta gör det inte, det är ju vad vi försökt säga länge, jag är glad att du nu insett det.
    Men några få gör det och därför är det viktigt att förebygga så att inte dom heller börjar med brottslig verksamhet, sen finns det rötägg som inte går att stoppa som är för skadade, men dom finns i alla nationaliteter.

Hur vill du förebygga för att minimera risken för brottslighet, du är ju politiker du borde  ha en vision om det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?