• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-04 00:16:00 följande:
    Jomshof kan säkert hjälpa dig; han påstår ju samma sak. Ni är trots allt partifränder och han borde vilja stötta de trogna få.
    Uttalandet från Jomshof är väl ändå fyra år gammalt, eller hur?

Det lär ju ha hunnit ändrats i såväl skolans värdegrund som SD:s partiprogram sedan dess.

Huruvida SD:s partiprogram idag verkligen står i motsats till skolans värdegrund vet jag inget om.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2014-08-04 16:15:08 följande:
    Uttalandet från Jomshof är väl ändå fyra år gammalt, eller hur?

Det lär ju ha hunnit ändrats i såväl skolans värdegrund som SD:s partiprogram sedan dess.

Huruvida SD:s partiprogram idag verkligen står i motsats till skolans värdegrund vet jag inget om.
    Tja, de var jag som rotade fram den gamla artikeln.

Bakgrunden var att Jeaninne hade dragit sig till minnes en rektor som agerade odemokratiskt för fyra år sedan enligt henne.

Du kan kalla det fasanpassning om du vill, det vill säga att man måste ha rätt tidsaspekt i bägge ändar vid en jämförelse. Det var alltså det dåtida SD som rektorn som poppade upp i Jeaninnes minne reagerade på.

Du kan jämföra det med att man inte undrar varför de svenskar som utvandrade till USA på 1800-talet inte valde att flyga i stället för att tillbringa evigheter på havet i långsamma fartyg.

Hej och hå, liksomSkrattande
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Kunigunda

Visst kan jag göra en sammanfattning av såväl läroplan som partiprogram här, följt av en noggrann jämförande analys - men det är inte ett samtal, det är en essä. Något mindre, en svepande jämförelse, eller ens stickprovscitat, accepteras inte här. Vad jag än skriver ropas "Källa! Bevis!" tills ursprungstexten föreligger. Därför hänvisar jag till den.

Läroplanens värdegrund är inte i sak förändrad sedan 94 (då förra antogs, den formulerades dock tidigare). Smärre ordvändningar och liknande justerades inför nya läroplanen 2011. Mitt påstående om skillnaderna grundar sig i SD:s åsiktsdokument och nu gällande läroplan.

• Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-04 19:04:19 följande:

. Mitt påstående om skillnaderna grundar sig i SD:s åsiktsdokument och nu gällande läroplan.

Men ge då exempel, motivera!

Du påstår ju bara!

Jag förstår att du vanligen befinner bland rättrogna, där ingen säger emot utan alla håller med - och där vad som är lögn eller sanning är ovidkommande -, men nu är detta en debatt där folk tycker olika och då blir dina PÅSTÅENDEN ifrågasätta, och så länge du inte kan styrka dem, så går de rätt ner i papperskorgen!

Detsamma sker ju varje gång diverse journalister och politiker försöker sätta Sd på plats, genom att "ta debatten", att det faller platt till marken eftersom de saknar sakargument. Invandringen har varit tabu så länge i Sverige att de inte har några argument för den politik de bedriver.

Det har däremot Sd. Därför växer partiet, nåt oerhört. Dubblade siffror i varje val sen 2002, och likadant lär det bli 2014 (d.v.s. 11,4%). Snart vet vi.
  • Kunigunda

Ett exempel:

Förståelse och medmänsklighet

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion el- ler annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla tendenser till diskriminering eller kränkande behandling ska aktivt motverkas. Främlingsfientlig- het och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nations- gränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Skolan är en social och kulturell mötesplats, som har både en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som verkar där. Förtrogenhet med Sveriges kultur och historia samt det svenska språket ska befäs- tas genom undervisningen i många av skolans ämnen. En trygg identitet och medve- tenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet stärker förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingsgrunder. Skolan ska bidra till att elever får en identitet som kan relateras till inte bara det specifikt svenska utan också det nordiska, det europeiska och ytterst det globala. Internationella kontakter och utbildningsutbyte med andra länder ska främjas.

• nihka
    Jeaninne skrev 2014-08-01 02:19:11 följande:
    Nej, han är en svensk med WT-namn. Festivaler av denna typ drar till sig en hel del infött drägg. Händer mer-eller-mindre frivilliga saker i tälten också, på fyllan, vareviga år.

Men det var i alla fall inte en gruppvåldtäkt, vilket var vad jag efterfrågade.
    Jaha, så det finns svenskt drägg som våldtar fast aldrig mer än en i taget.

Intressant.

Finns det fler nationaliteter detta gäller för?  Hur är det till exempel med belgare?
  • nihka
    Jeaninne skrev 2014-08-01 09:49:48 följande:
    Ja, det lär vara ännu värre nu, när vi har fått in ännu många fler av just de som har höga siffror i tabellen (alltså från Afrika och Mellanöstern)... Samt från Östeuropa/Balkan, som också hade ett relativt högt tal.

Det är 95 procent enligt den sista rapporten. Men den siffran är ju helt värdelös, eftersom den är beräknad på ALLA invandrare. Alltså även dom som INTE kommer hit för att begå brott - engelsmän, tyskar, holländare, amerikaner, australiensare... samt de andra nordiska länderna, såklart. Man måste ju titta på de grupper som verkligen begår brott om det ska vara intressant, och då är siffran mycket, mycket högre.
    "Lär" det det. Jaha. Det var ju statistiskt intressant. *ASG*

Och så har vi nu också nationaliteter som "INTE kommer hit för att begå brott - engelsmän, tyskar, holländare, amerikaner, australiensare... samt de andra nordiska länderna, såklart"  till skillnad från de som då kommer hit särskilt för att begå brott.

Återigen intressant. *ASG*

• Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-04 20:18:38 följande:

Ett exempel:

Förståelse och medmänsklighet

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion el- ler annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla tendenser till diskriminering eller kränkande behandling ska aktivt motverkas. Främlingsfientlig- het och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nations- gränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Skolan är en social och kulturell mötesplats, som har både en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som verkar där. Förtrogenhet med Sveriges kultur och historia samt det svenska språket ska befäs- tas genom undervisningen i många av skolans ämnen. En trygg identitet och medve- tenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet stärker förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingsgrunder. Skolan ska bidra till att elever får en identitet som kan relateras till inte bara det specifikt svenska utan också det nordiska, det europeiska och ytterst det globala. Internationella kontakter och utbildningsutbyte med andra länder ska främjas.

Ingenting i detta motsätter sig ju Sd.

Hur stor invandring Sverige ska ha är ju en demokratisk fråga. Inget enda parti i Sveriges riksdag förespråkar fri invandring, märk väl.

Du verkar tro att att det enda parti som motsätter sig fri invandring, är Sd. En villfarelse. Alla partier är ju medvetna om att för att Sverige ska fungera som nation, så krävs det en begränsning. Det sjuka är att övriga riksdagspartier inte "erkänner" det offentligt, utan i debatten liksom låtsas de som att de är för fri invandring.

Det är inte fråga om diskriminering för att man har en begränsad invandring. I så fall skulle ju alla andra länder i Europa vara djupt diskriminerande. Det är Sverige som hittills har varit extremlandet.

• Flash Gordon
    Kunigunda skrev 2014-08-04 19:04:19 följande:

Visst kan jag göra en sammanfattning av såväl läroplan som partiprogram här, följt av en noggrann jämförande analys - men det är inte ett samtal, det är en essä. Något mindre, en svepande jämförelse, eller ens stickprovscitat, accepteras inte här. Vad jag än skriver ropas "Källa! Bevis!" tills ursprungstexten föreligger. Därför hänvisar jag till den.

Läroplanens värdegrund är inte i sak förändrad sedan 94 (då förra antogs, den formulerades dock tidigare). Smärre ordvändningar och liknande justerades inför nya läroplanen 2011. Mitt påstående om skillnaderna grundar sig i SD:s åsiktsdokument och nu gällande läroplan.

Tja, möjligen för fyra år sedan då. Det var DÅ Jomshof sa att de inte gick ihop.

Hur det ser ut nu vet uppenbarligen ingen.
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-08-04 22:56:45 följande:
    Jaha, så det finns svenskt drägg som våldtar fast aldrig mer än en i taget.

Intressant.

Finns det fler nationaliteter detta gäller för?  Hur är det till exempel med belgare?
    Belgien är ökänt för sina pedofilnätverk - det kan du väl knappat ha missat..?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?