• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Kunigunda
    FDFMGA skrev 2014-08-03 19:55:24 följande:

En länt till den debatt som uppstod i samband med SD:s höga röstetal i skolvalen.

www.lararnasnyheter.se/alfa/2010/10/29/mangkulturell-krock-tvingar-larare-ta-stallning

Låt mig citera ur artikeln - eftersom det tydligen är min plikt om jag vill diskutera här:

Richard Jomshof (SD:s skolpolitiske talesman) håller med om att Sverige­demo­kraternas värdegrund skiljer sig från läro­planens. Han menar att skolan har fel syn på demokrati. Partiets idéprogram för skola och utbildning betonar att eleverna ska lära sig ?den verkliga inne­börden av demokrati? i stället.
  • FDFMGA
    Kunigunda skrev 2014-08-03 20:19:20 följande:
    Låt mig citera ur artikeln - eftersom det tydligen är min plikt om jag vill diskutera här:

Richard Jomshof (SD:s skolpolitiske talesman) håller med om att Sverige­demo­kraternas värdegrund skiljer sig från läro­planens. Han menar att skolan har fel syn på demokrati. Partiets idéprogram för skola och utbildning betonar att eleverna ska lära sig ?den verkliga inne­börden av demokrati? i stället.
    Se det för vad det är - att inte ens sverigedemokrater förväntar sig att sverigedemokrater ska kunna belägga ett påstående.

Så när Jeaninne anser att det var odemokratiskt av en skola hon snutit fram ur minnet att diskutera värdegrunder relativt framgångar för SD ligger bevisbördan på dig.

Se det som en komplimang - man förväntar sig att du ska kunna utveckla dina resonemang.till skillnad från vissa andraGlad
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Kunigunda
    FDFMGA skrev 2014-08-03 20:35:26 följande:

Se det för vad det är - att inte ens sverigedemokrater förväntar sig att sverigedemokrater ska kunna belägga ett påstående.

Så när Jeaninne anser att det var odemokratiskt av en skola hon snutit fram ur minnet att diskutera värdegrunder relativt framgångar för SD ligger bevisbördan på dig.

Se det som en komplimang - man förväntar sig att du ska kunna utveckla dina resonemang.till skillnad från vissa andra

Vem bättre då att bekräfta mitt påstående än SD:s skolpolitiske talesman? Nu kan det väl orimligen pekas ut som snedvridna pk-ismer.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-08-03 20:44:03 följande:
    Vem bättre då att bekräfta mitt påstående än SD:s skolpolitiske talesman? Nu kan det väl orimligen pekas ut som snedvridna pk-ismer.
    Enligt Skolverket består värdegrunden i:

Värdegrunden omfattar

människolivets okränkbarhet

individens frihet och integritet

alla människors lika värde

jämställdhet mellan könen

solidaritet mellan människor

www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund
    I vad skiljer sig Sd:s program mot detta? Det är DIN uppgift att plocka fram det, eftersom det är DU som påstår att Sd:s värdegrund skiljer sig mot Läroplanens.

• Politisk härdsmälta
    Kunigunda skrev 2014-08-03 20:19:20 följande:

Hade väl varit en utmärkt respons istället för att slingra sig som en nyagnad mask på kroken. Jag menar "skiljer sig åt" är ju ändå ett första steg på väg om man ska landa i "oförenlig" och "tjänstefel". 

Tyvärr blir det inget tröstpris för andraplatsen, nu får vi istället tacka FDFMGA för att ha rekapitulerat den masspanik som uppstod hösten 2010. Det var tider.

För övrigt tycker jag Skolverket borde ägna sig mer åt att fundera på hur vi ska återskapa en fungerande skola istället för att producera floskeldokument.
  • Kunigunda
    Politisk härdsmälta skrev 2014-08-03 22:42:28 följande:

Hade väl varit en utmärkt respons istället för att slingra sig som en nyagnad mask på kroken. Jag menar "skiljer sig åt" är ju ändå ett första steg på väg om man ska landa i "oförenlig" och "tjänstefel". 

Tyvärr blir det inget tröstpris för andraplatsen, nu får vi istället tacka FDFMGA för att ha rekapitulerat den masspanik som uppstod hösten 2010. Det var tider.

För övrigt tycker jag Skolverket borde ägna sig mer åt att fundera på hur vi ska återskapa en fungerande skola istället för att producera floskeldokument.

Det är Sveriges riksdag som beslutar om läroplanen. Inte Skolverket.

Att inte vilja curla dig och andra på er väg till bättre vetande är inte att slingra sig. Jag svarar på de frågor som roar mig. Att se dig gråta för att ett påstående som inte ens SD:s partitopp värjer sig för, fått dig och några till att kalla in lynchmobben, roar mig.
  • castillo

Varför man ogillar sd. Jo för att de är outbildade, deras program går endast på hatet till muslimer och invadrare.

Folk snakar om att man kan inte ta hand om sina äldre och barn i sverige hur ska man då ta hand o invamdrarna. Ja du man kan nog ta och lära sig av invadrarna istället, ex så tar juh de hand om sina barn och sina äldre gammla sjuka föräldrar mednas ursäkta jag är svensk själc så sätter svenskar sina barn på förskola från ett års ålder och sina äldre på ålderdomshem så fort det finns en plats. Individer själva tar intr hand om sin sjuka gammla mamma och skyller sen på att det ska vara en krigsskaddad beslöjad kvinnas fel. Att äldrevården och barnomsorgen inte funkar är för att sverige har haft ett felfungerande system för det över 100 år innan va det fattigstuga idag så är det äldreboeende, det finns ingen som tar hand om en mer en sina anhöriga människor som älskar en.

Sen att muslimer skulle vara något slags hot. Det är det inte det är en växande religion över hela världen just för att människan söker sig till en gemenskap och söker svar på livsfrågor som vart kommer vi ifrånfinns det någon godhet i världen finns det ett efterliv osv, inget nytt det är något som har förekommit sedan människan började existera, skilnaden idag är att världen är global med internet och flygpaln så en svensk i sverige kan komma åt och näta en ny kultur och religion från andra sidan världen och behöver inte tro allt mamma och pappa säger, man kan söka fakta och kunskap obegränsat, men lilla landet lagom är rädd för globalisering iallfall sd, här vill man ha det som det alltid varit i hundra år till. Men man utväcklas som människa vilket är en brq sak och inget dåligt. Krig verkar människan sysla med oavsätt kunskap och erfwrenhet vi har, drt verkar människan ej kunna komma ifrån hur många årtusende det går för det finns altid någon dum människa som vill ha makt över andras människors liv

• AngoStura

För mig har det sin grund i var SD kommer i från med rötterna i nationalistiska och rasistiska ideologier och partier.

• Politisk härdsmälta
    Kunigunda skrev 2014-08-03 22:49:09 följande:
    Det är Sveriges riksdag som beslutar om läroplanen. Inte Skolverket.

Att inte vilja curla dig och andra på er väg till bättre vetande är inte att slingra sig. Jag svarar på de frågor som roar mig. Att se dig gråta för att ett påstående som inte ens SD:s partitopp värjer sig för, fått dig och några till att kalla in lynchmobben, roar mig.
    Jag har levt i villfarelsen att regeringen baserat på direktiv från utbildningsdepartementet ger Skolverket i uppdrag att ta fram förslag till läroplan som sedan röstas igenom av riksdagen. Men om nu hela arbetet istället görs inom utbildningsdepartementet, denna folkpartistiska högborg, skulle ju ytterligare en pusselbit trilla på plats. Jag menar tänk om Ullenhag råkat kila förbi mitt i värdegrundsarbetet. Så det var väl utmärkt att du hjälpte mig till "bättre vetande".

Curling, gråt och lynchmobb, på nåt sätt går du från klarhet till klarhet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?