• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-10-08 19:12:58 följande:
    Det är du som källhänvisar till nazistiska metapedia och kallar kvinnor du ogillar för "batikhäxor". Om du inte vill ha kritik för vad du framför, låt bli att framföra sådan skit, och sluta upp med dina personangrepp mot dem som synar skiten du framför.
    Men om du nu själv är en batikhäxa, så är det väl bara att stå för det.

• Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-10-08 15:38:42 följande:
    Därför det inte finns någon reell koppling mellan den invandring du nämner och ett krav på att ta emot ebolasmittade personer in i landet. Det sistnämnda behöver inte förklaras men jag gör det ändå:

NPG ? nationella pandemigruppen - har till uppdrag att ta fram riktlinjer och rekommendationer hur sverige skall agera vid en pandemi eller vid risk för en sådan. De arbetar brett och över alla myndigheter för att få fram en samlad bild. Detta eftersom ansvaret ibland är indelat inom verksamhetsområden samt regionalt, kommunalt och rikstäckande.

I deras rapporter nämns ofta "Etiska aspekter och grunder för prioriteringar" samt "Den enskilde individens kontra den större gruppens behov". Här följer man WHO:s rekommendationer när det gäller hur man skall prioritera när det gäller att skydda samhället vid en pandemi eller risk för en sådan.

"Enligt smittskyddslagen (2004:168), SmL, kan smittskyddsläkare och andra berörda myndigheter i vissa lägen låta smittskyddshänsyn gå före de hänsyn som i vanliga fall gäller inom hälso och sjukvården, om det leder till att människor skyddas mot smitta. Att smittskydd i en pandemisituation kan innebära avsteg från de etiska principer som tillämpas i mindre tillspetsade lägen är också utgångspunkten för WHO:s riktlinjer för etiska hänsyn i samband med pandemiplanering."

Eftersom NPG lyder under Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som ansvarar för att ta fram strategiska beslut vid en kris och även bistår Regeringskansliet med underlag och information i samband med kriser, så kan de uppmana Regeringen att vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga en pandemi. Det kan innefatta att stoppa alla asylsökande från ett eller flera riskområden tillsvidare. Sedan är det upp till regeringen att ta ett officiellt beslut.

Nu finns det inget dokument från WHO som just beskriver utbrottet med Ebola men ett motsvarande finns för infuensapandemin för en tid sedan. Dokumentet beskriver varje lands rätt (och i vissa fall skyldighet) att vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra en nationell och global pandemi. Där även om det kan anses oetiskt.
    www.who.int/csr/resources/publications/WHO_CDS_EPR_GIP_2007_2c.pdf

Men vadå "krav". Menar du att regeringen Reinfeldt har beslutat om den högsta flyktinginvandringen i Europa, för att FN har ställt "krav" på det? I så fall bör du hänvisa till någon källa på det. Och i så fall borde du redogöra varför Sverige vore det enda land som följer detta presumtiva krav.
    ---
    Precis på samma sätt skulle ju regeringen Löfvén kunna ge asyl till ebolasjuka. Men nej, då är det helt plötsligt inte pk.

Rent principiellt är det ju fråga om samma sak. Det handlar om att man s.a.s. "tar hit" problemet, vare sig det handlar om ge asyl till krigsflyktingar eller ebolasmittade, istället för att hjälpa "på plats".
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-10-08 19:19:54 följande:
    Men om du nu själv är en batikhäxa, så är det väl bara att stå för det.
    Detta är precis vad jag menar, du kastar ur dig fördomsfull skit till höger och vänster och sedan vill du att folk ska ta det du säger seriöst. Kommer inte att hända.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-10-08 19:28:02 följande:
    Men vadå "krav". Menar du att regeringen Reinfeldt har beslutat om den högsta flyktinginvandringen i Europa, för att FN har ställt "krav" på det? I så fall bör du hänvisa till någon källa på det. Och i så fall borde du redogöra varför Sverige vore det enda land som följer detta presumtiva krav.
    ---
    Precis på samma sätt skulle ju regeringen Löfvén kunna ge asyl till ebolasjuka. Men nej, då är det helt plötsligt inte pk.

Rent principiellt är det ju fråga om samma sak. Det handlar om att man s.a.s. "tar hit" problemet, vare sig det handlar om ge asyl till krigsflyktingar eller ebolasmittade, istället för att hjälpa "på plats".
    Nej, rent principiellt är det frågan om att du tycker det finns likheter mellan flyktingar och människor med smittsamma sjukdomar - att de båda är skadliga för oss - en ganska sorglig människosyn.
  • FDFMGA
    StackarsMia skrev 2014-10-08 18:23:10 följande:
    Vänta lite nu. Var vi inte lågutbildade, fattiga bönder? 

Nåväl, era resonemang krackelerar över tid och ni får mindre hatord att kasta runt er.
    Lågutbildade, fattiga bönder?

Nej, nu har du nog lånat Philipssons batikhäxesxspanarparabol - du ska nog inte ta meddelandena den fångar upp på alltför stort allvar.

Föreslår att du lämnar tillbaka parabolen till hen och i stället visar var jag kallas sverigedemokrater lågutbildade, fattiga bönder.

Problemet med er som traskar efter Åkesson verkar vara att ni har problem att skilja egna fantasier från verklighet.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • chrissandra
    nihka skrev 2014-10-08 19:46:55 följande:
    Nej, rent principiellt är det frågan om att du tycker det finns likheter mellan flyktingar och människor med smittsamma sjukdomar - att de båda är skadliga för oss - en ganska sorglig människosyn.
    Men stopp nu!

Flyktingar ÄR människor!
    Människor kan ha smittsamma sjukdomar.

Vad menar du med att "båda är skadliga för oss"?

Jag blir förvånad och förskräckt över ditt inlägg!
  • de Robespierre
    Philipsson skrev 2014-10-08 19:28:02 följande:
    ---

Alltså. Du vägrar att förstå eller hur? Att vår smittskyddslag samt rätt att skydda nationen för ett smitthot med långtgående konsekvenser väger tyngre än humanitära åtgärder i en vardagssituation?

Att ta in asylsökande kontra ebolasmittade "asylsökande"är två hel skilda saker. Det ena kan skapa en pandemi, katastrof och massdöd. Även långt utanför vårt lands gränser. Kan du gissa vilket?  
  • kenneth768768
    de Robespierre skrev 2014-10-09 09:03:09 följande:
    Alltså. Du vägrar att förstå eller hur? Att vår smittskyddslag samt rätt att skydda nationen för ett smitthot med långtgående konsekvenser väger tyngre än humanitära åtgärder i en vardagssituation?

Att ta in asylsökande kontra ebolasmittade "asylsökande"är två hel skilda saker. Det ena kan skapa en pandemi, katastrof och massdöd. Även långt utanför vårt lands gränser. Kan du gissa vilket?  
    Men nog borde väl ett resursstarkt land som vårt kunna sätta upp en säker transportväg för sjuka och hantera dessa enligt konstens alla regler, för att kinimera risken för smitta?

Arbetsgången skulle kunna vara så här:

1. Sjuka identifieras
    2. De skickas med special-Hercules-plan till en avdelad flygplats i Sverige.
    3. De transporteras till ett avdelat sjukhus, inom säkerhetszon, och detta sjukhus är specialutrustat för ebola/farliga sjukdomar. All personal är specialutbildad och allt är top-notch.

Skulle vi göra detta tycker jag vi äntligen skulle kunna kalla oss humanitär stormakt.

Alternativet idag är ju att skicka hem folk döendes till sina byar, när de supersugiga sjukhusen blivit fulla, för att smitta andra lite kors och tvärs.
  • de Robespierre
    kenneth768768 skrev 2014-10-09 10:19:51 följande:
    Men nog borde väl ett resursstarkt land som vårt kunna sätta upp en säker transportväg för sjuka och hantera dessa enligt konstens alla regler, för att kinimera risken för smitta?

Arbetsgången skulle kunna vara så här:

1. Sjuka identifieras
    2. De skickas med special-Hercules-plan till en avdelad flygplats i Sverige.
    3. De transporteras till ett avdelat sjukhus, inom säkerhetszon, och detta sjukhus är specialutrustat för ebola/farliga sjukdomar. All personal är specialutbildad och allt är top-notch.

Skulle vi göra detta tycker jag vi äntligen skulle kunna kalla oss humanitär stormakt.

Alternativet idag är ju att skicka hem folk döendes till sina byar, när de supersugiga sjukhusen blivit fulla, för att smitta andra lite kors och tvärs.
    En vacker tanke men är i praktiken inte genomförbart. Dessutom går det emot rekommendationerna från WHO som säger att man kan tvingas frångå etiska synsätt för att skydda befolkningen från att smittas. Krasst sagt: Ibland måste man offra några individer för att rädda en större grupp.

En farlig smitta som ebola är ett extremfall och kan inte jämföras med vanliga humanitära åtgärder man kan göra i fall där det inte handlar om risk för dödliga pandemier osv.
  • kenneth768768
    de Robespierre skrev 2014-10-09 10:57:58 följande:
    En vacker tanke men är i praktiken inte genomförbart. Dessutom går det emot rekommendationerna från WHO som säger att man kan tvingas frångå etiska synsätt för att skydda befolkningen från att smittas. Krasst sagt: Ibland måste man offra några individer för att rädda en större grupp.

En farlig smitta som ebola är ett extremfall och kan inte jämföras med vanliga humanitära åtgärder man kan göra i fall där det inte handlar om risk för dödliga pandemier osv.
    Synd, det låter iofs lite oambitiöst och allt annat än omöjligt att genomföra, så man kan ana att ovilja att spendera pengar och prioritering av den inhemska befolkningen framför andra länders befolkning ligger bakom. Men i framtiden kanske iden' poppar upp? Naturligtvis kan man inte dra igång ett sånt här projekt från en dag till en annan, men ett epidemi-sjukhus med egen landningsbana kanske kan bli ngt i framtiden.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?