Centurione skrev 2014-11-20 17:15:05 följande:
Jag VET allt det där, och jag har aldrig sagt att deras system är finemang heller. Det är bara det, att deras media undanhåller folket ANDRA saker, än vad våra media gör. Här i Sverige sysslar alla vanliga media ("PK-media") med en ständig försköningskampanj av immigrationen och avvikande sexualiteter i stället. Alla nackdelar - t.ex. gärningsmäns utländska ursprung - dränks i en grå dimma. Det är som sagt inte bättre det...
Vet inte hur mycket du vet om svensk media/press kontra motsvarande i andra länder. Eller hur media/press skall agera i sitt yrkesutövande.
I regel brukar man dela in pressen (och media) i två grupper. Den mer kvalitativa/seriösa nyhetspressen och den mera tabloida/skvallerpressen. Den förstnämnda kan har en tydlig politisk tillhörighet men det finns även de som är politiskt oberoende utan en direkt profil.
Tittar man på t.ex England så blir det ganska tydligt.
The Conservative Party (Tories) har bl.a dessa tidningar som anhängare till deras politik:
The Daily Telegraph, Financial Times, The Sunday Times, The Times. Medans
Liberal Democrats har: The Guardian, The Independent. Till dessa två tillkommer även ett antal tidningar som inte svär någon tillhörighet till ett visst parti. Om nu Tories försöker driva igenom en fråga, eller hamnar i blåsväder så är det inte ovanligt att "deras" tidningar färgar sina artiklar till fördel för Tories. Detsamma gäller det när de vill kritisera Liberals. Så när man läser ett reportage eller artikel i en Engelsk tidning så får man inte glömma detta faktum.
England (samt några andra länder) har även en annorlunda presskodex jämf med Sverige och andra länder. Och det är att i Sverige så vill pressen inte peka ut en individ, varken vi namn eller tillhörighet, innan den personen är dömd och det finns en tydligt nyhetsvärde i det. Detta för att inte oskyldiga skall få hänga eller drabbas av folks hämndlystnad. I England anser man att nyhetsvärdet står högre än personens integritet vilket har orsakat lidande hos oskyldigt utpekade.
I USA tar sig detta andra former. FOX har alltid svurit trohet emot Republikanerna och stöttade Busharna till 100%. De skapade en egen definierad patriotism där de under krigen i Irak och Afghanistan konsekvent inte visade några bilder på döda amerikanska soldater som kom till USA. Den konservative talkshowmannen Bill O'Reilly blev synonym med FOX sätt att rapportera nyheter och fakta. När Bush satt vi makten så stödde man honom till 100% och Bush gjorde inte ett enda fel i hans ögon. När Obama sedan tog över så blev det armageddon och alla fel i världen var Obamas ansvar.
I England hamnade affärsmannen Rupert Murdoch i blåsväder då han styrde över en stor del av pressen. Detta menade man kunde få påföljder på den objektiva nyhetsrapporteringen. Vilket vi har sett i Italien också. Ryssland har valt en annan taktik där staten har återtagit kontroll över media och vinkla nyhetsrapporteringen efter det som staten vill. Se bara på Ukraina.
Om man nu tror att samma saker händer i Sverige så vill jag bara säga att vi är långt ifrån det nyhetsklimat och styrning som vi ser i ett antal andra länder. Man kan kalla det "PK" eller vad man vill. Det är ett enkelt ord att ta till när argumenten tryter och man inte kan bevisa det man påstår. Jag är beredd att ändra min åsikt men då vill jag har konkreta bevis på att The Dark Force styr svensk media.