• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • de Robespierre
    Centurione skrev 2014-11-20 17:15:05 följande:
    Jag VET allt det där, och jag har aldrig sagt att deras system är finemang heller. Det är bara det, att deras media undanhåller folket ANDRA saker, än vad våra media gör. Här i Sverige sysslar alla vanliga media ("PK-media") med en ständig försköningskampanj av immigrationen och avvikande sexualiteter i stället. Alla nackdelar - t.ex. gärningsmäns utländska ursprung - dränks i en grå dimma. Det är som sagt inte bättre det...
    Vet inte hur mycket du vet om svensk media/press kontra motsvarande i andra länder. Eller hur media/press skall agera i sitt yrkesutövande.

I regel brukar man dela in pressen (och media)  i två grupper. Den mer kvalitativa/seriösa nyhetspressen och den mera tabloida/skvallerpressen. Den förstnämnda kan har en tydlig politisk tillhörighet men det finns även de som är politiskt oberoende utan en direkt profil.

Tittar man på t.ex England så blir det ganska tydligt. The Conservative Party (Tories) har bl.a dessa tidningar som anhängare till deras politik: The Daily Telegraph, Financial Times, The Sunday Times, The Times. Medans Liberal Democrats har: The Guardian, The Independent. Till dessa två tillkommer även ett antal tidningar som inte svär någon tillhörighet till ett visst parti. Om nu Tories försöker driva igenom en fråga, eller hamnar i blåsväder så är det inte ovanligt att "deras" tidningar färgar sina artiklar till fördel för Tories. Detsamma gäller det när de vill kritisera Liberals. Så när man läser ett reportage eller artikel i en Engelsk tidning så får man inte glömma detta faktum.

England (samt några andra länder) har även en annorlunda presskodex jämf med Sverige och andra länder. Och det är att i Sverige så vill pressen inte peka ut en individ, varken vi namn eller tillhörighet, innan den personen är dömd och det finns en tydligt nyhetsvärde i det. Detta för att inte oskyldiga skall få hänga eller drabbas av folks hämndlystnad. I England anser man att nyhetsvärdet står högre än personens integritet vilket har orsakat lidande hos oskyldigt utpekade.

I USA tar sig detta andra former. FOX har alltid svurit trohet emot Republikanerna och stöttade Busharna till 100%. De skapade en egen definierad patriotism där de under krigen i Irak och Afghanistan konsekvent inte visade några bilder på döda amerikanska soldater som kom till USA. Den konservative talkshowmannen Bill O'Reilly blev synonym med FOX sätt att rapportera nyheter och fakta. När Bush satt vi makten så stödde man honom till 100% och Bush gjorde inte ett enda fel i hans ögon. När Obama sedan tog över så blev det armageddon och alla fel i världen var Obamas ansvar. 

I England hamnade affärsmannen Rupert Murdoch i blåsväder då han styrde över en stor del av pressen. Detta menade man kunde få påföljder på den objektiva nyhetsrapporteringen. Vilket vi har sett i Italien också. Ryssland har valt en annan taktik där staten har återtagit kontroll över media och vinkla nyhetsrapporteringen efter det som staten vill. Se bara på Ukraina. 

Om man nu tror att samma saker händer i Sverige så vill jag bara säga att vi är långt ifrån det nyhetsklimat och styrning som vi ser i ett antal andra länder. Man kan kalla det "PK" eller vad man vill. Det är ett enkelt ord att ta till när argumenten tryter och man inte kan bevisa det man påstår. Jag är beredd att ändra min åsikt men då vill jag har konkreta bevis på att The Dark Force styr svensk media.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-11-21 10:17:37 följande:

Så, vad kommer nu att hända?

M flörtar uppenbarligen med Sd. Därav Svantessons utspel igår.

Sd kommer självklart fälla regeringen nu i december, det blir nyval till våren, och Alliansen tar sedan över. Sd blir då stödparti till alliansen.

Hade de i S varit smarta, skulle de ha gjort samma sak som M nu gör, d.v.s. skärpa invandringspolitiken. Då hade de kunnat fortsätta regera.

Men nej, dagens S-politiker är inte av den gamla stammen. Förr bestod S-ledningen av intellektuella pragmatiker. Det var bra för Sverige. Numera består S-ledningen av idealistiska klantskallar, som bråkar internt och ger bort makten till högern, istället för att ta makten och förvalta den på bästa sätt.

Att bilda regering med Mp var ett gigantiskt misstag.

Just ja, dina länkar från igår. Jag kanske kan hjälpa dig en smula.
    Philipsson skrev 2014-11-20 08:22:31 följande:

Nu vill M "se över" flyktinginvandringen, så att regeln om att den invandrade ska ha försörjningsplikt för anhöriga, ska följas.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6022545

För några år sen, när Billström framförde detta, sågades han av av Alliansen själv, och avfärdades i media som rasist. Se t.ex. www.dn.se/kultur-noje/malin-ullgren-var-finns-den-reinfeldt-som-inte-slappte-en-rasist-over-bron/

Vem var det som sa att Sd inte har nåt inflytande...? :)

Den första länken fungerar nog om man tar den så här

tinyurl.com/m8bw7mk

Och så var det det där med den andra artikeln. Den har du inte förstått, den handlar inte alls om det du påstod, kritiken mot Billström berörde inte anhöriginvandring utan hans uttalande handlar om vilka som gömmer papperslösa.

Min uppfattning är att mycket av den sverigedemokratiska omvärldsbeskrivningen direkt kan relateras till så tydliga exempel som ditt - alltså att du i detta fall inte kunde tillgodogöra dig texten i artikeln.

I övrigt är det alltid roande att få ta del av dina uppenbarelser. I detta fall Svantessons  motiv samt vad som kommer att hända politiskt framöver.

I den sverigedemokratiska sagoberättelsen är berättaren nästan alltid allvetandeSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • de Robespierre

Och så var det det där med den andra artikeln. Den har du inte förstått, den handlar inte alls om det du påstod, kritiken mot Billström berörde inte anhöriginvandring utan hans uttalande handlar om vilka som gömmer papperslösa.
    På tal om anhöriginvandring. Oisin Cantwell från AB 2014-11-17

"Den totala anhöriginvandringen stod för cirka 35 procent av de drygt 100 000 uppehållstillstånden som beviljades förra året. Av dem var cirka 40 % personer som har blivit kär i en svensk medborgare och därför flyttade hit. En annan stor grupp var adoptivbarn."
  • nihka
    FDFMGA skrev 2014-11-21 10:47:48 följande:
    Just ja, dina länkar
    Philipsson länkar ofta till sidor som inte säger något om det han påstår. Märkligt.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-11-21 14:16:43 följande:
    Philipsson länkar ofta till sidor som inte säger något om det han påstår. Märkligt.
    Jo, jag har noterat fenomenet för många fler sverigedemokrater än hen.

Rent generellt så är det ju slående hur illa beställt det är med läsförståelsen hos många sverigedemokrater - och då är ju läsförståelse trots allt bara ett första steg, om än ett helt nödvändigt, till att man ska kunna sätta in en text i ett sammanhang.

För om det är illa beställt med läsförståelsen så är det ju knappast bättre bevänt med källkritik och analys.

Sverigedemokrati är faktiskt ett mycket egendomligt fenomen - ett exempel på hur en stor del av en grupp människor medvetet eller omedvetet har valt att avveckla så gott som all tankeverksamhet eftersom de redan tror sig ha svaret på allt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Elake
    FDFMGA skrev 2014-11-21 14:36:44 följande:

Rent generellt så är det ju slående hur illa beställt det är med läsförståelsen hos många sverigedemokrater - och då är ju läsförståelse trots allt bara ett första steg, om än ett helt nödvändigt, till att man ska kunna sätta in en text i ett sammanhang.

För om det är illa beställt med läsförståelsen så är det ju knappast bättre bevänt med källkritik och analys.

Sverigedemokrati är faktiskt ett mycket egendomligt fenomen - ett exempel på hur en stor del av en grupp människor medvetet eller omedvetet har valt att avveckla så gott som all tankeverksamhet eftersom de redan tror sig ha svaret på allt.
    Nej, du drar alla över en kam. bara för att några sverigedemokrater har problem med läsförståelsen så betyder det inte att alla har det. Jag är trött på dina generaliseringar över SDare, det tillför ingenting alls!
  • Jonas07

[quote=74377148][quote-nick]FDFMGA skrev 2014-11-21 14:36:44 följande:[/quote-nick]Jo, jag har noterat fenomenet för många fler sverigedemokrater än hen.

Sverigedemokrati är faktiskt ett mycket egendomligt fenomen - ett exempel på hur en stor del av en grupp människor medvetet eller omedvetet har valt att avveckla så gott som all tankeverksamhet eftersom de redan tror sig ha svaret på allt.[/

Notera noga hur man debatterar här. Byt ut ordet Sverigedemokrat och ersätt det med invandrare så hade det blivit rasiststämpel direkt. Tycker det helt ok att framföra detta för det är bara visa motargument som motsäger detta påstående. Likadant som man får framföra kritik mot invandring och invandrare utan att bli kallad rasist.

• nihka
    FDFMGA skrev 2014-11-21 14:36:44 följande:

Jag tror det handlar om man har försökt sig på att läsa mellan raderna, men tar man sin avstamp i sådant som rasism, främlingsfientlighet, homofobi, islamofobi och allmän paranoia så blir resultatet av läsningen mellan raderna också därefter.

Eller så vet man att påståendet är en bluff/fördom men chansar och tänker att ingen kommer kolla källan.
  • FiaMedFunkk
    Philipsson skrev 2014-11-21 10:17:37 följande:

Så, vad kommer nu att hända?

M flörtar uppenbarligen med Sd. Därav Svantessons utspel igår.

Sd kommer självklart fälla regeringen nu i december, det blir nyval till våren, och Alliansen tar sedan över. Sd blir då stödparti till alliansen.

Hade de i S varit smarta, skulle de ha gjort samma sak som M nu gör, d.v.s. skärpa invandringspolitiken. Då hade de kunnat fortsätta regera.

Men nej, dagens S-politiker är inte av den gamla stammen. Förr bestod S-ledningen av intellektuella pragmatiker. Det var bra för Sverige. Numera består S-ledningen av idealistiska klantskallar, som bråkar internt och ger bort makten till högern, istället för att ta makten och förvalta den på bästa sätt.

Att bilda regering med Mp var ett gigantiskt misstag.

Alla samarbeten med MP är misstag. Det var ju exakt därför som M och Alliansen tappade makten nu i valet. Att samarbeta med ett av Europas mest extrema partier kan bara sluta illa.
  • FiaMedFunkk
    Elake skrev 2014-11-21 14:40:27 följande:
    Nej, du drar alla över en kam. bara för att några sverigedemokrater har problem med läsförståelsen så betyder det inte att alla har det. Jag är trött på dina generaliseringar över SDare, det tillför ingenting alls!
    Det är helt okej när den goda sidan generaliserar. Tänk om man skulle få för sig att göra likadant mot invandrare...då jäklar!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?