• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Gert
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-14 01:26:15 följande:
    SDs förslag var att registrera ALLA invandrare, första och andra generationen, inte brottslingar.
    Nej, det var det inte alls. Dessutom är det samma motion som Ekeroth lade förra året.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Dorian Ertymexx
    Gert skrev 2014-12-14 10:04:04 följande:
    Nej, det var det inte alls. Dessutom är det samma motion som Ekeroth lade förra året.
    Och det gör det bättre... hur?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • de Robespierre
    Gert skrev 2014-12-13 22:52:47 följande:
    Nej, att man ska registrera nationaliteten på brottslingar.
    Läs motionen en gång till och du ser att de öppnar för ännu mer än bara registrera nationalitet på en dömd och frihetsberövad:

Han skriver i sin motion:

"Vidare är vissa invandrargrupper starkt överrepresenterade när det gäller utnyttjandet av Sveriges välfärdssystem vilket framgår av en rad utredningar från riksdagens utredningstjänst. Hur det ser ut i detalj vet vi inte då svenska myndigheter skiljer sig åt i hur man för statistik på detta område."

"Jag menar att Sverige måste kunna ha tillgång även till information och statistik i den grupp som i dagsläget endast benämns ”svenska medborgare”. För att kunna förstå trender, mönster och hur samhället utvecklas kan vi inte blunda för den invandrarrelaterade brottsligheten eller de ekonomiska konsekvenserna bland den första eller andra generationens invandrare som erhållit svenskt medborgarskap"

Mao, det handlar inte bara om dömda fångar utan om alla med utländsk bakgrund. Han vill registerföra dessa lång bortom Kriminalvårdens register och även kunna göra det i alla statens register, vilket framkommer tydligt i slutpläderingen där man nämner några:

"Samtidigt ska Regeringen inkomma med direktiv till berörda myndigheter, bland andra SCB och Kriminalvården, att börja registrera ursprungsnationalitet inklusive statslösa, även inom den grupp som har svenskt medborgarskap.

Så tittar man igen på förslaget till beslut så hamnar det i annan dager:

Förslag till riksdagsbeslut: Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att förändra lagarna för att möjliggöra fördjupade statistiska underlag om invandring och personer med invandrad bakgrund.

Det betyder att alla svenska medborgare med utländsk bakgrund, alla med en utlandsfödd förälder, skall registreras för man anser att dessa medborgare är ett hot mot landets välfärdssystem och skall övervakas.
    Vår vän Rataxes i denna grupp har ju sagt att han har finländskt påbrå vilket gör att han kvalar in i detta register.

Han är flitig på andra områden också. Förslaget ovan tillsammans med förslag nedan (där han vill att polisen skall registerföra svenska medborgares religiösa tro, politiska tro osv) så blir det ännu mer skrämmande:
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Ovriga-dokument/Ovrigt-dokument/Polisregister-med-kansliga-upp_H2022507/
  • sjuttiofemman
    de Robespierre skrev 2014-12-14 12:22:12 följande:

Läs motionen en gång till och du ser att de öppnar för ännu mer än bara registrera nationalitet på en dömd och frihetsberövad:

Han skriver i sin motion:

"Vidare är vissa invandrargrupper starkt överrepresenterade när det gäller utnyttjandet av Sveriges välfärdssystem vilket framgår av en rad utredningar från riksdagens utredningstjänst. Hur det ser ut i detalj vet vi inte då svenska myndigheter skiljer sig åt i hur man för statistik på detta område.""Jag menar att Sverige måste kunna ha tillgång även till information och statistik i den grupp som i dagsläget endast benämns ?svenska medborgare?. För att kunna förstå trender, mönster och hur samhället utvecklas kan vi inte blunda för den invandrarrelaterade brottsligheten eller de ekonomiska konsekvenserna bland den första eller andra generationens invandrare som erhållit svenskt medborgarskap"

Mao, det handlar inte bara om dömda fångar utan om alla med utländsk bakgrund. Han vill registerföra dessa lång bortom Kriminalvårdens register och även kunna göra det i alla statens register, vilket framkommer tydligt i slutpläderingen där man nämner några:

"Samtidigt ska Regeringen inkomma med direktiv till berörda myndigheter, bland andra SCB och Kriminalvården, att börja registrera ursprungsnationalitet inklusive statslösa, även inom den grupp som har svenskt medborgarskap.

Så tittar man igen på förslaget till beslut så hamnar det i annan dager:

Förslag till riksdagsbeslut: Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att förändra lagarna för att möjliggöra fördjupade statistiska underlag om invandring och personer med invandrad bakgrund.

Det betyder att alla svenska medborgare med utländsk bakgrund, alla med en utlandsfödd förälder, skall registreras för man anser att dessa medborgare är ett hot mot landets välfärdssystem och skall övervakas. Vår vän Rataxes i denna grupp har ju sagt att han har finländskt påbrå vilket gör att han kvalar in i detta register.

Han är flitig på andra områden också. Förslaget ovan tillsammans med förslag nedan (där han vill att polisen skall registerföra svenska medborgares religiösa tro, politiska tro osv) så blir det ännu mer skrämmande:

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Ovriga-dokument/Ovrigt-dokument/Polisregister-med-kansliga-upp_H2022507/

Varför inte då fortsätta detta med att registrera sverigedemokrater då det är en grupp i samhället med hög benägenhet att falla in i brott. För att kunna påvisa trender som våldsbrott och olaga hot inom den gruppen människor.

Bara en fundering, Ekerots motion borde väl rimligtvis bryta mot hans trohet mot kungen då kungaparet har utländskt ursprung? Föreslår härmed att hela partiet Sverigedemokraterna får sina medborgarskap indragna och blir utvisade till något land. Somalia kanske?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-13 19:18:58 följande:
    Det är lika korkat att mucka språkgräl med en språkvetare som att mucka bråk med en kampkonstnär.
    Om du är lingvist så är jag Elvis.

Du vågar ju inte ens slå upp ett ord, för att du är rädd för att det kommer visa sig att du har använt ordet på ett absurt vis. Du är dock inte ensam. Det är rätt många som använder "empati" som du, d.v.s. i betydelsen "att den är empatisk som tycker synd om samma poersoner som jag gör".

Fast "empati" bör inte användas så, eftersom ordet åsyftar förmågan att sätta sig in i andra människors psyke och känsloliv.

Det är alltså inte så, att man automatiskt tycker synd om den människas bevekelsegrund man försöker förstå. Exempelvis, om du sätter dig in i Hitlers eller Stalins liv och leverne och bevekelsegrunder, och du faktiskt lyckas begripa 'hur de tänkte', så innebär ju inte det att du vare sig behöver tycka om dem eller avsky dem. Dina omdömen om dem har s.a.s. ingenting med själva empatin som sådan  att göra.

Förstår du nu, lingvisten?...:)
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-12-14 14:39:23 följande:
    Om du är lingvist så är jag Elvis.

Du vågar ju inte ens slå upp ett ord, för att du är rädd för att det kommer visa sig att du har använt ordet på ett absurt vis. Du är dock inte ensam. Det är rätt många som använder "empati" som du, d.v.s. i betydelsen "att den är empatisk som tycker synd om samma poersoner som jag gör".

Fast "empati" bör inte användas så, eftersom ordet åsyftar förmågan att sätta sig in i andra människors psyke och känsloliv.

Det är alltså inte så, att man automatiskt tycker synd om den människas bevekelsegrund man försöker förstå. Exempelvis, om du sätter dig in i Hitlers eller Stalins liv och leverne och bevekelsegrunder, och du faktiskt lyckas begripa 'hur de tänkte', så innebär ju inte det att du vare sig behöver tycka om dem eller avsky dem. Dina omdömen om dem har s.a.s. ingenting med själva empatin som sådan  att göra.

Förstår du nu, lingvisten?...:)
    ELVIS LEVER!!! Förvånad
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • de Robespierre
    sjuttiofemman skrev 2014-12-14 13:53:51 följande:
    Varför inte då fortsätta detta med att registrera sverigedemokrater då det är en grupp i samhället med hög benägenhet att falla in i brott. För att kunna påvisa trender som våldsbrott och olaga hot inom den gruppen människor.

Bara en fundering, Ekerots motion borde väl rimligtvis bryta mot hans trohet mot kungen då kungaparet har utländskt ursprung? Föreslår härmed att hela partiet Sverigedemokraterna får sina medborgarskap indragna och blir utvisade till något land. Somalia kanske?
    Lägg sedan FRA:s möjlighet att monitorera allt som de svenska medborgarna gör på nätet. Vad de skriver, tycker, känner. Vilken religion de tillhör. Vilken politisk åskådning de har. Vad varje svensk har för sexuell läggning. Betänk även det som redan har samlats in. Saker som skrevs för flera år sedan. Lägg det sedan i händerna på ett parti som vill göra skillnad på individ och individ.

Hej 1984.

• de Robespierre

"Björn Söder: Judar är inte svenskar"
    www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/

Innan någon skriker vinkling, att PK-media är ute efter SD:

"Hemma i Malmö mejlar jag Björn Söder hans intervjusvar. Jag ber honom kolla så att jag inte missförstått något.

Han kommer säkert att vilja ta tillbaka en del, tänker jag när jag klickar på ”send”. Det han säger om att betala invandrare för att lämna landet, och att man inte kan vara jude och svensk samtidigt … det är en hårdare, mer radikal retorik än den SD-topparna använt offentligt de senaste åren.

När mejlsvaret kommer från Björn Söder visar det sig att han är nöjd: ”- Du har uppfattat det jag sade och man skall väl inte gå in och snygga till allt för mycket i efterhand”.

SD:s partisekreterare lägger till en smiley, :)."

Svar på tråden Varför hatar folk SD?